REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Remigiusz Fijak
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?
Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

Które wydatki podlegają odliczeniu, a które nie

Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się produkcją opakowań z tworzyw sztucznych, w ramach prowadzonej działalności ponosi i zamierza dalej ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów. Produkty te są wytwarzane bezpośrednio przez spółkę i sprzedawane są do podmiotów niepowiązanych, zaś nowo wytwarzane produkty mogą się różnić m.in. właściwościami technicznymi, materiałowymi lub techniką wykonania od produktów już obecnych na rynku.

REKLAMA

W związku z tym spółka zamierza ponosić wydatki uczestnictwa w targach, czyli m.in. na zakwaterowanie i wyżywienie pracowników, koszty podróży, wykonanie stoiska, przygotowanie materiałów reklamowych czy też catering w formie poczęstunku dla osób, które odwiedzą stoisko spółki - określone przez spółkę łącznie jako koszty targów. Spółka ponosić będzie również inne wydatki określone przez nią jako koszty promocji (obejmowało m.in. koszty umowy o sponsoring ze sportowcem, pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce internetowej, koszty wynajmu przestrzeni reklamowej), koszty dokumentacji (m.in. wynagrodzenie pracowników przygotowujących dokumentacje, wynagrodzenie podmiotu trzeciego za dokonanie analizy lub audytu wewnętrznego) oraz koszty bezpośrednich działań marketingowych (m.in. wynagrodzenie pracowników działu sprzedaży, koszty podróży poniesione na bilety kolejowe lub paliwo do samochodu).

Interpretacja podatkowa

Spółka w interpretacji zapytała, czy określone przez nią wydatki będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w art. 18eb ust 7 ustawy o CIT co również pozwoli spółce na zastosowanie odliczenia, o którym mowa w ust 1 tego przepisu.

Spółka stanęła na stanowisku, że wszystkie z wskazanych grup wydatków będą zaliczać się do odpowiednich katalogów wskazanych przez ustawodawcę w powyższym przepisie.

REKLAMA

W wydanej interpretacji organ zgodził się w pewnym stopniu ze stanowiskiem spółki. Organ dokonując wykładni przepisu posłużył się wykładnią językową wskazując przy tym jednocześnie na to, że przepisy w tym przypadku nie powinny podlegać wykładni rozszerzającej, ponieważ mamy do czynienia z ulgą podatkową. Organ przyznał rację, co do możliwości odliczenia wydatków związanych z zakwaterowaniem i wyżywieniem pracowników, podróży samolotem, przygotowania materiałów reklamowych, wynajęcia powierzchni wystawienniczej, wykonania stoiska, ale również wydatków poniesionych na catering w formie poczęstunku dla osób odwiedzających uznając je za wydatki związane z udziałem w targach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ wykluczył natomiast możliwości zaliczenia do takich wydatków, kosztów poniesionych na stypendium dla sportowca, jak i kosztów przejazdów samochodami dotyczącymi pracowników. W zakresie kosztów podróży ustawodawca przewidział bowiem jedynie możliwość zaliczenia kosztu zakupu biletów lotniczych dla pracowników, nie wskazując przy tym kosztów podróży samochodem czy pociągiem. Za nieprawidłowe organ wskazał również wykazane przez spółkę koszty określone przez nią jako koszty dokumentacji oraz koszty bezpośrednich działań marketingowych.

Remigiusz Fijak Partner Associate Doradca Podatkowy ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

REKLAMA

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA