REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Remigiusz Fijak
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?
Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

Które wydatki podlegają odliczeniu, a które nie

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się produkcją opakowań z tworzyw sztucznych, w ramach prowadzonej działalności ponosi i zamierza dalej ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów. Produkty te są wytwarzane bezpośrednio przez spółkę i sprzedawane są do podmiotów niepowiązanych, zaś nowo wytwarzane produkty mogą się różnić m.in. właściwościami technicznymi, materiałowymi lub techniką wykonania od produktów już obecnych na rynku.

REKLAMA

W związku z tym spółka zamierza ponosić wydatki uczestnictwa w targach, czyli m.in. na zakwaterowanie i wyżywienie pracowników, koszty podróży, wykonanie stoiska, przygotowanie materiałów reklamowych czy też catering w formie poczęstunku dla osób, które odwiedzą stoisko spółki - określone przez spółkę łącznie jako koszty targów. Spółka ponosić będzie również inne wydatki określone przez nią jako koszty promocji (obejmowało m.in. koszty umowy o sponsoring ze sportowcem, pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce internetowej, koszty wynajmu przestrzeni reklamowej), koszty dokumentacji (m.in. wynagrodzenie pracowników przygotowujących dokumentacje, wynagrodzenie podmiotu trzeciego za dokonanie analizy lub audytu wewnętrznego) oraz koszty bezpośrednich działań marketingowych (m.in. wynagrodzenie pracowników działu sprzedaży, koszty podróży poniesione na bilety kolejowe lub paliwo do samochodu).

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

PKPiR 2025

Interpretacja podatkowa

Spółka w interpretacji zapytała, czy określone przez nią wydatki będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w art. 18eb ust 7 ustawy o CIT co również pozwoli spółce na zastosowanie odliczenia, o którym mowa w ust 1 tego przepisu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka stanęła na stanowisku, że wszystkie z wskazanych grup wydatków będą zaliczać się do odpowiednich katalogów wskazanych przez ustawodawcę w powyższym przepisie.

REKLAMA

W wydanej interpretacji organ zgodził się w pewnym stopniu ze stanowiskiem spółki. Organ dokonując wykładni przepisu posłużył się wykładnią językową wskazując przy tym jednocześnie na to, że przepisy w tym przypadku nie powinny podlegać wykładni rozszerzającej, ponieważ mamy do czynienia z ulgą podatkową. Organ przyznał rację, co do możliwości odliczenia wydatków związanych z zakwaterowaniem i wyżywieniem pracowników, podróży samolotem, przygotowania materiałów reklamowych, wynajęcia powierzchni wystawienniczej, wykonania stoiska, ale również wydatków poniesionych na catering w formie poczęstunku dla osób odwiedzających uznając je za wydatki związane z udziałem w targach.

Organ wykluczył natomiast możliwości zaliczenia do takich wydatków, kosztów poniesionych na stypendium dla sportowca, jak i kosztów przejazdów samochodami dotyczącymi pracowników. W zakresie kosztów podróży ustawodawca przewidział bowiem jedynie możliwość zaliczenia kosztu zakupu biletów lotniczych dla pracowników, nie wskazując przy tym kosztów podróży samochodem czy pociągiem. Za nieprawidłowe organ wskazał również wykazane przez spółkę koszty określone przez nią jako koszty dokumentacji oraz koszty bezpośrednich działań marketingowych.

Remigiusz Fijak Partner Associate Doradca Podatkowy ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA