REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na ekspansję

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Remigiusz Fijak
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Ulga na ekspansję
Ulga na ekspansję
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Rozstrzygnięcia organów podatkowych i sądów administracyjnych potwierdzają rygorystyczne podejście do tej preferencji podatkowej. Kluczowe znaczenie ma tutaj definicja „wytworzenia” produktu oraz to, czy dany podmiot faktycznie spełnia warunki niezbędne do skorzystania z ulgi.

REKLAMA

Interpretacja Dyrektora KIS

Wyżej opisane rygorystyczne podejście zdaje się potwierdzać m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 27 czerwca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.222.2023.2.JKU) wskazując przede wszystkim na to, że z ulgi na ekspansję mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Kluczową kwestią było, więc określenie tego czy spółka wytwarza rzeczy (produkty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Odnosząc się do definicji słownikowej jak i pojęcia „wytworzenia” określonego w art. 16g ust 4 ustawy o CIT organ uznał, że przez słowo wytworzyć należy uznać wyprodukowanie różnego rodzaju przedmiotów materialnych przez tego podatnika. Z uwagi na pierwszeństwo wykładni językowej organ musiał uznać, że stanowisko spółki jest nieprawidłowe, nie produkuje ona bowiem poszczególnych produktów lecz robią to inne podmioty. Spółka jedynie sprzedaje je pod własną nazwą.

Stanowisko WSA

Takie stanowisko organu podtrzymał również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyroku z 23 kwietnia 2024 r., (sygn. I SA/Gl 1280/23), w którym odniósł się do uzasadnienia do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 1532). Zgodnie z nim ulga ta została wprowadzona w celu wsparcia przedsiębiorców w trudnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19 i korzystanie z niej ma na celu zapełnienie luki, która powstała w związku z likwidacją zagranicznych przedsiębiorstw poprzez pozyskiwanie nowych kontraktów. Ulga miała być skierowana przede wszystkim do małych podmiotów, które podejmują się ryzyka związanego z ekspansją na zagraniczne rynki. Zdaniem sądu cel wprowadzenia ustawy dodatkowo wzmacnia wykładnię językową przedstawionych przepisów. Odnosząc to natomiast do stanu faktycznego w tej sprawie, działalność spółki nie może zostać uznana za samodzielne wytworzenie produktu, bowiem będzie korzystała z usług innych podmiotów.

Linia orzecznicza

REKLAMA

Nie jest to jedyny przypadek, w którym możliwość zastosowania przez podmiot ulgi na ekspansję została zanegowana przez sąd. Podobne rozstrzygnięcia zapadały wcześniej przed WSA w Lublinie (wyrok WSA w Lublinie z 22 marca 2023 r., sygn. I SA/Lu 33/23) oraz Białymstoku (wyrok WSA w Białymstoku z 18 stycznia 2023 r., sygn. I SA/Bk 497/22).

Zarówno jeden jak i drugi sąd również odnosiły się do celu w jakim została wprowadzona ulga wskazując, że przepisy te miały na celu przede wszystkim wsparcie mniejszych przedsiębiorców i umożliwienie im pozyskania nowych kontraktów po pandemii. Jak i również odnosiły się do wykładni językowej wskazując, że kluczowe jest to, aby produkty były wytworzone przez podatnika, co za tym idzie to właśnie on jako producent powinien samodzielnie dokonać wytworzenia. Dlatego też w obu sprawach, w których spółka miała jedynie sprzedać produkty wyprodukowane przez inny podmiot pod własną marką nie mogły one skorzystać z ulgi na ekspansję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczekiwanie na wyrok NSA

Jak przedstawiono powyżej obecna linia orzecznicza skutecznie wyłącza możliwość zastosowania ulgi na ekspansję przez podmioty, które ponoszą wydatki na reklamę czy udział w targach w odniesieniu do produktów niewyprodukowanych bezpośrednio przez spółkę ale sprzedawanych pod ich marką. Takie stanowiska sądów prowadzą, jednak do sytuacji w której żadna ze stron nie może skorzystać z przedstawionej ulgi. Spółka sprzedająca nie będzie mogła z niej skorzystać, ponieważ sama nie odpowiada za produkcję, natomiast producent rzeczywisty nie ponosi w tym przypadku kosztów udziału w targach czy też reklamy, których celem byłaby promocja tego towaru. Obecnie pozostaje jedynie czekać na wyrok NSA, który rozstrzygnie kto faktycznie może z tej ulgi skorzystać.

Remigiusz Fijak Partner Associate, Doradca Podatkowy ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA