REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na ekspansję

Remigiusz Fijak
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Ulga na ekspansję
Ulga na ekspansję
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Rozstrzygnięcia organów podatkowych i sądów administracyjnych potwierdzają rygorystyczne podejście do tej preferencji podatkowej. Kluczowe znaczenie ma tutaj definicja „wytworzenia” produktu oraz to, czy dany podmiot faktycznie spełnia warunki niezbędne do skorzystania z ulgi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Interpretacja Dyrektora KIS

Wyżej opisane rygorystyczne podejście zdaje się potwierdzać m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 27 czerwca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.222.2023.2.JKU) wskazując przede wszystkim na to, że z ulgi na ekspansję mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Kluczową kwestią było, więc określenie tego czy spółka wytwarza rzeczy (produkty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Odnosząc się do definicji słownikowej jak i pojęcia „wytworzenia” określonego w art. 16g ust 4 ustawy o CIT organ uznał, że przez słowo wytworzyć należy uznać wyprodukowanie różnego rodzaju przedmiotów materialnych przez tego podatnika. Z uwagi na pierwszeństwo wykładni językowej organ musiał uznać, że stanowisko spółki jest nieprawidłowe, nie produkuje ona bowiem poszczególnych produktów lecz robią to inne podmioty. Spółka jedynie sprzedaje je pod własną nazwą.

Stanowisko WSA

Takie stanowisko organu podtrzymał również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyroku z 23 kwietnia 2024 r., (sygn. I SA/Gl 1280/23), w którym odniósł się do uzasadnienia do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 1532). Zgodnie z nim ulga ta została wprowadzona w celu wsparcia przedsiębiorców w trudnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19 i korzystanie z niej ma na celu zapełnienie luki, która powstała w związku z likwidacją zagranicznych przedsiębiorstw poprzez pozyskiwanie nowych kontraktów. Ulga miała być skierowana przede wszystkim do małych podmiotów, które podejmują się ryzyka związanego z ekspansją na zagraniczne rynki. Zdaniem sądu cel wprowadzenia ustawy dodatkowo wzmacnia wykładnię językową przedstawionych przepisów. Odnosząc to natomiast do stanu faktycznego w tej sprawie, działalność spółki nie może zostać uznana za samodzielne wytworzenie produktu, bowiem będzie korzystała z usług innych podmiotów.

Linia orzecznicza

Nie jest to jedyny przypadek, w którym możliwość zastosowania przez podmiot ulgi na ekspansję została zanegowana przez sąd. Podobne rozstrzygnięcia zapadały wcześniej przed WSA w Lublinie (wyrok WSA w Lublinie z 22 marca 2023 r., sygn. I SA/Lu 33/23) oraz Białymstoku (wyrok WSA w Białymstoku z 18 stycznia 2023 r., sygn. I SA/Bk 497/22).

REKLAMA

Zarówno jeden jak i drugi sąd również odnosiły się do celu w jakim została wprowadzona ulga wskazując, że przepisy te miały na celu przede wszystkim wsparcie mniejszych przedsiębiorców i umożliwienie im pozyskania nowych kontraktów po pandemii. Jak i również odnosiły się do wykładni językowej wskazując, że kluczowe jest to, aby produkty były wytworzone przez podatnika, co za tym idzie to właśnie on jako producent powinien samodzielnie dokonać wytworzenia. Dlatego też w obu sprawach, w których spółka miała jedynie sprzedać produkty wyprodukowane przez inny podmiot pod własną marką nie mogły one skorzystać z ulgi na ekspansję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczekiwanie na wyrok NSA

Jak przedstawiono powyżej obecna linia orzecznicza skutecznie wyłącza możliwość zastosowania ulgi na ekspansję przez podmioty, które ponoszą wydatki na reklamę czy udział w targach w odniesieniu do produktów niewyprodukowanych bezpośrednio przez spółkę ale sprzedawanych pod ich marką. Takie stanowiska sądów prowadzą, jednak do sytuacji w której żadna ze stron nie może skorzystać z przedstawionej ulgi. Spółka sprzedająca nie będzie mogła z niej skorzystać, ponieważ sama nie odpowiada za produkcję, natomiast producent rzeczywisty nie ponosi w tym przypadku kosztów udziału w targach czy też reklamy, których celem byłaby promocja tego towaru. Obecnie pozostaje jedynie czekać na wyrok NSA, który rozstrzygnie kto faktycznie może z tej ulgi skorzystać.

Remigiusz Fijak Partner Associate, Doradca Podatkowy ID Advisory

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA