REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na ekspansję

Remigiusz Fijak
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Ulga na ekspansję
Ulga na ekspansję
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Rozstrzygnięcia organów podatkowych i sądów administracyjnych potwierdzają rygorystyczne podejście do tej preferencji podatkowej. Kluczowe znaczenie ma tutaj definicja „wytworzenia” produktu oraz to, czy dany podmiot faktycznie spełnia warunki niezbędne do skorzystania z ulgi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Interpretacja Dyrektora KIS

Wyżej opisane rygorystyczne podejście zdaje się potwierdzać m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 27 czerwca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.222.2023.2.JKU) wskazując przede wszystkim na to, że z ulgi na ekspansję mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Kluczową kwestią było, więc określenie tego czy spółka wytwarza rzeczy (produkty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Odnosząc się do definicji słownikowej jak i pojęcia „wytworzenia” określonego w art. 16g ust 4 ustawy o CIT organ uznał, że przez słowo wytworzyć należy uznać wyprodukowanie różnego rodzaju przedmiotów materialnych przez tego podatnika. Z uwagi na pierwszeństwo wykładni językowej organ musiał uznać, że stanowisko spółki jest nieprawidłowe, nie produkuje ona bowiem poszczególnych produktów lecz robią to inne podmioty. Spółka jedynie sprzedaje je pod własną nazwą.

Stanowisko WSA

Takie stanowisko organu podtrzymał również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyroku z 23 kwietnia 2024 r., (sygn. I SA/Gl 1280/23), w którym odniósł się do uzasadnienia do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 1532). Zgodnie z nim ulga ta została wprowadzona w celu wsparcia przedsiębiorców w trudnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19 i korzystanie z niej ma na celu zapełnienie luki, która powstała w związku z likwidacją zagranicznych przedsiębiorstw poprzez pozyskiwanie nowych kontraktów. Ulga miała być skierowana przede wszystkim do małych podmiotów, które podejmują się ryzyka związanego z ekspansją na zagraniczne rynki. Zdaniem sądu cel wprowadzenia ustawy dodatkowo wzmacnia wykładnię językową przedstawionych przepisów. Odnosząc to natomiast do stanu faktycznego w tej sprawie, działalność spółki nie może zostać uznana za samodzielne wytworzenie produktu, bowiem będzie korzystała z usług innych podmiotów.

Linia orzecznicza

Nie jest to jedyny przypadek, w którym możliwość zastosowania przez podmiot ulgi na ekspansję została zanegowana przez sąd. Podobne rozstrzygnięcia zapadały wcześniej przed WSA w Lublinie (wyrok WSA w Lublinie z 22 marca 2023 r., sygn. I SA/Lu 33/23) oraz Białymstoku (wyrok WSA w Białymstoku z 18 stycznia 2023 r., sygn. I SA/Bk 497/22).

REKLAMA

Zarówno jeden jak i drugi sąd również odnosiły się do celu w jakim została wprowadzona ulga wskazując, że przepisy te miały na celu przede wszystkim wsparcie mniejszych przedsiębiorców i umożliwienie im pozyskania nowych kontraktów po pandemii. Jak i również odnosiły się do wykładni językowej wskazując, że kluczowe jest to, aby produkty były wytworzone przez podatnika, co za tym idzie to właśnie on jako producent powinien samodzielnie dokonać wytworzenia. Dlatego też w obu sprawach, w których spółka miała jedynie sprzedać produkty wyprodukowane przez inny podmiot pod własną marką nie mogły one skorzystać z ulgi na ekspansję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczekiwanie na wyrok NSA

Jak przedstawiono powyżej obecna linia orzecznicza skutecznie wyłącza możliwość zastosowania ulgi na ekspansję przez podmioty, które ponoszą wydatki na reklamę czy udział w targach w odniesieniu do produktów niewyprodukowanych bezpośrednio przez spółkę ale sprzedawanych pod ich marką. Takie stanowiska sądów prowadzą, jednak do sytuacji w której żadna ze stron nie może skorzystać z przedstawionej ulgi. Spółka sprzedająca nie będzie mogła z niej skorzystać, ponieważ sama nie odpowiada za produkcję, natomiast producent rzeczywisty nie ponosi w tym przypadku kosztów udziału w targach czy też reklamy, których celem byłaby promocja tego towaru. Obecnie pozostaje jedynie czekać na wyrok NSA, który rozstrzygnie kto faktycznie może z tej ulgi skorzystać.

Remigiusz Fijak Partner Associate, Doradca Podatkowy ID Advisory

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA