REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych
Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

Sąd uznał, że nawet jeśli na gruncie ustawy o rachunkowości nieruchomość nie jest uznawana za środek trwały lub jej amortyzacja odbywa się według międzynarodowych standardów rachunkowości (MSR), to nadal istnieje możliwość uwzględnienia podatkowych odpisów amortyzacyjnych.

REKLAMA

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Spór w przedstawionych sprawach dotyczył przede wszystkim wykładni art. 15 ust 6 ustawy o CIT i możliwości zaliczenia przez spółkę do kosztów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej nieruchomości, jeżeli na gruncie ustawy o rachunkowości nie będą one uznawane za środki trwałe podlegające amortyzacji lub jeżeli będą one podlegać amortyzacji na gruncie międzynarodowych standardów rachunkowości (MSR).

Spór między organami a sądami

REKLAMA

Organy do tej pory całkowicie odmawiały podatnikom prawa do amortyzacji podatkowej w sytuacji, gdy konkretna nieruchomość będzie uznawana za nieruchomość inwestycyjną dla celów bilansowych oraz nie będą dokonywane od niej odpisy amortyzacyjne w rozumieniu przepisów o rachunkowości. Jako, że dokonywane podatkowe odpisy nie mogą być wyższe od odpisów dokonywanych na gruncie podatków od rachunkowości zdaniem organów limitem dostępnym dla podatników była wartość zero.

Z tak przedstawionym stanowiskiem nie zgadzały się WSA, przyznając racje podatnikom, miało to być spowodowane przede wszystkim tym, że ograniczenia przewidziane w przepisie art. 15 ust 6 nie powinny być stosowane do podatników, jeżeli nie będą one rozpoznawać odpisów amortyzacyjnych na gruncie ustawy o rachunkowości. Takie rozstrzygnięcie dałoby możliwość dokonywania odpisów dla spółek nieruchomościowych na zasadach ogólnych.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutki wyroku NSA

REKLAMA

W wyżej przedstawionych wyrokach Naczelny Sąd Administracyjny postanowił dokonać własnej wykładni przepisu, który był kluczowy w tych sprawach. Zgodnie z nimi ograniczenie, gdyby celem ustawodawcy byłoby uniemożliwienie amortyzacji podatkowej nieruchomości wskazałby on to bezpośrednio w brzmieniu przepisu tak jak ma to miejsce przy zakazie amortyzacji nieruchomości mieszkalnych. Co za tym idzie, nawet jeżeli spółka nieruchomościowa nie będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych w oparciu o ustawę o rachunkowości to nadal powinna mieć prawo do podatkowej amortyzacji nieruchomości, natomiast powoływany przepis ma na celu jedynie wskazanie limitów tych odpisów.

W przypadku spółek nieruchomościowych konieczne będzie jednak dokonanie porównania wysokości tych odpisów, jakie wynikałyby z standardów rachunkowości, do hipotetycznej wysokości odpisów wynikającej z brzmienia ustawy o rachunkowości. Ustawa o rachunkowości miałaby, więc na celu ustanowienie limitu, do którego spółka nieruchomościowa będzie miała prawo dokonać podatkowego odpisu amortyzacyjnego.

Uzasadnienia wyroków NSA mimo tego, że nie są jednoznaczne i nie wiadomo czy organy podatkowe zaaprobują takie podejście, to niemniej dają one spółkom nieruchomościowym prawo do dokonywania podatkowych odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z określonymi limitami. Wyroki te mogą mieć również wpływ, na sytuacje podatników niedokonujących odpisów amortyzacyjnych ze względu na brak amortyzacji wynikającej z ustawy o rachunkowości. Poprzez dodatkowe odpisy, dzięki wyrokom NSA, możliwe będzie bowiem nie tylko zmniejszenie obciążenia podatkowego, ale również możliwość odzyskania nadpłaconego podatku z lat poprzednich.

Wiktor Kozieł - Doradca Podatkowy ID Advisory

Polecamy: 108 rad, jak uniknąć błędów w sp. z o.o. i P.S.A. - Poradnik Gazety Prawnej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA