REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych
Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

Sąd uznał, że nawet jeśli na gruncie ustawy o rachunkowości nieruchomość nie jest uznawana za środek trwały lub jej amortyzacja odbywa się według międzynarodowych standardów rachunkowości (MSR), to nadal istnieje możliwość uwzględnienia podatkowych odpisów amortyzacyjnych.

REKLAMA

Autopromocja

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Spór w przedstawionych sprawach dotyczył przede wszystkim wykładni art. 15 ust 6 ustawy o CIT i możliwości zaliczenia przez spółkę do kosztów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej nieruchomości, jeżeli na gruncie ustawy o rachunkowości nie będą one uznawane za środki trwałe podlegające amortyzacji lub jeżeli będą one podlegać amortyzacji na gruncie międzynarodowych standardów rachunkowości (MSR).

Spór między organami a sądami

REKLAMA

Organy do tej pory całkowicie odmawiały podatnikom prawa do amortyzacji podatkowej w sytuacji, gdy konkretna nieruchomość będzie uznawana za nieruchomość inwestycyjną dla celów bilansowych oraz nie będą dokonywane od niej odpisy amortyzacyjne w rozumieniu przepisów o rachunkowości. Jako, że dokonywane podatkowe odpisy nie mogą być wyższe od odpisów dokonywanych na gruncie podatków od rachunkowości zdaniem organów limitem dostępnym dla podatników była wartość zero.

Z tak przedstawionym stanowiskiem nie zgadzały się WSA, przyznając racje podatnikom, miało to być spowodowane przede wszystkim tym, że ograniczenia przewidziane w przepisie art. 15 ust 6 nie powinny być stosowane do podatników, jeżeli nie będą one rozpoznawać odpisów amortyzacyjnych na gruncie ustawy o rachunkowości. Takie rozstrzygnięcie dałoby możliwość dokonywania odpisów dla spółek nieruchomościowych na zasadach ogólnych.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutki wyroku NSA

REKLAMA

W wyżej przedstawionych wyrokach Naczelny Sąd Administracyjny postanowił dokonać własnej wykładni przepisu, który był kluczowy w tych sprawach. Zgodnie z nimi ograniczenie, gdyby celem ustawodawcy byłoby uniemożliwienie amortyzacji podatkowej nieruchomości wskazałby on to bezpośrednio w brzmieniu przepisu tak jak ma to miejsce przy zakazie amortyzacji nieruchomości mieszkalnych. Co za tym idzie, nawet jeżeli spółka nieruchomościowa nie będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych w oparciu o ustawę o rachunkowości to nadal powinna mieć prawo do podatkowej amortyzacji nieruchomości, natomiast powoływany przepis ma na celu jedynie wskazanie limitów tych odpisów.

W przypadku spółek nieruchomościowych konieczne będzie jednak dokonanie porównania wysokości tych odpisów, jakie wynikałyby z standardów rachunkowości, do hipotetycznej wysokości odpisów wynikającej z brzmienia ustawy o rachunkowości. Ustawa o rachunkowości miałaby, więc na celu ustanowienie limitu, do którego spółka nieruchomościowa będzie miała prawo dokonać podatkowego odpisu amortyzacyjnego.

Uzasadnienia wyroków NSA mimo tego, że nie są jednoznaczne i nie wiadomo czy organy podatkowe zaaprobują takie podejście, to niemniej dają one spółkom nieruchomościowym prawo do dokonywania podatkowych odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z określonymi limitami. Wyroki te mogą mieć również wpływ, na sytuacje podatników niedokonujących odpisów amortyzacyjnych ze względu na brak amortyzacji wynikającej z ustawy o rachunkowości. Poprzez dodatkowe odpisy, dzięki wyrokom NSA, możliwe będzie bowiem nie tylko zmniejszenie obciążenia podatkowego, ale również możliwość odzyskania nadpłaconego podatku z lat poprzednich.

Wiktor Kozieł - Doradca Podatkowy ID Advisory

Polecamy: 108 rad, jak uniknąć błędów w sp. z o.o. i P.S.A. - Poradnik Gazety Prawnej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA