REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na ekspansję - co warto wiedzieć?

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
ulga na ekspansję
ulga na ekspansję
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na ekspansję została wprowadzona w 2022 r. w ramach pakietu zmian podatkowych „Polski Ład”. Pozwala na dodatkowe rozliczenie kosztów rozszerzenia rynków zbytu.

Ulga na ekspansję - przepisy

Ulga na ekspansję została wprowadzona w celu wsparcia małych i średnich firm w ekspansji i rozwoju, w tym w ekspansji zagranicznej. Zgodnie z założeniami, ma przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności polskich przedsiębiorców na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej.

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki uldze na ekspansję wielu przedsiębiorców ma zwiększyć swoje możliwości w zakresie rozszerzenia realizowanej działalności na nowe rynki, budowania międzynarodowego wizerunku, pozyskiwania know-how, partnerów oraz umacniania swojej pozycji.

Ulga na ekspansję - dla kogo?

Nie jest to ulga dla wszystkich przedsiębiorców, a tylko dla tych, którzy sprzedają produkty. Minister Finansów potwierdza, iż pod pojęciem produktu rozumiemy przedmioty materialne, a więc „rzeczy” określone w definicji kodeksu cywilnego.

Pomimo tego ograniczenia, dostępność ulgi na ekspansję wydaje się dość szeroka, gdyż grono producentów w Polsce jest znaczące, wobec czego wiele przedsiębiorstw ma szansę na skorzystanie z dodatkowego odliczenia. Już teraz można z dużym prawdopodobieństwem zakładać, że spośród nowych ulg podatkowych wdrożonych od 2022 r., ulga na ekspansję będzie jedną z popularniejszych.

REKLAMA

Odliczenie od podstawy opodatkowania

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku właściwe koszty (wydatki m.in. na uczestnictwo w targach, działania promocyjno-informacyjne, przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu) do limitu 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestie praktyczne – warunki skorzystania z ulgi na ekspansję

Podatnik dokona odliczenia, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie dwóch następujących po sobie lat podatkowych:

•             zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

•             osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub

•             osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Przykładowe trudności przy wdrożeniu ulgi na ekspansję

Choć założenia ulgi na ekspansję nie są skomplikowane, to pod tą pozorną prostotą kryją się pułapki interpretacyjne, na które powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy zainteresowani uzyskaniem dodatkowej korzyści.

Przede wszystkim, ulga nie znajdzie zastosowania do podatników zajmujących się wyłącznie odsprzedażą produktów, gdyż taki produkt nie może być uznany za „wytworzony”. Problem w stosowaniu ulgi może dotyczyć również działalności producenta kontraktowego, który de facto nie produkuje, a użycza składników majątkowych do wyprodukowania czyjegoś produktu.

Ulga na ekspansję obejmuje szeroki katalog kosztów, jednak wydanych w jej zakresie interpretacji indywidualnych jest wciąż niewiele, wobec czego, z uwagi na nieprecyzyjne definicje, każdy przypadek powinien być rozpatrywany indywidualnie i w miarę możliwości zabezpieczany interpretacją indywidualną na wypadek ewentualnej kontroli podatkowej.

Dodatkowe wątpliwości dotyczą m.in. rozliczenia ulgi przez podatników korzystających z dotacji, dopłat oraz innych dofinansowań. Problemy związane z rozliczeniem ulgi dotkną również podmioty ponoszące stratę podatkową.

Autorzy: Jagoda Trela - Partner Zarządzający ID Advisory, Sandra Telman - Starszy Konsultant ID Advisory

Źródło: Raport Ulgi podatkowe – poradnik na czasy kryzysu

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA