REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na ekspansję - co warto wiedzieć?

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
ulga na ekspansję
ulga na ekspansję
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na ekspansję została wprowadzona w 2022 r. w ramach pakietu zmian podatkowych „Polski Ład”. Pozwala na dodatkowe rozliczenie kosztów rozszerzenia rynków zbytu.

Ulga na ekspansję - przepisy

Ulga na ekspansję została wprowadzona w celu wsparcia małych i średnich firm w ekspansji i rozwoju, w tym w ekspansji zagranicznej. Zgodnie z założeniami, ma przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności polskich przedsiębiorców na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej.

REKLAMA

Autopromocja

Dzięki uldze na ekspansję wielu przedsiębiorców ma zwiększyć swoje możliwości w zakresie rozszerzenia realizowanej działalności na nowe rynki, budowania międzynarodowego wizerunku, pozyskiwania know-how, partnerów oraz umacniania swojej pozycji.

Ulga na ekspansję - dla kogo?

Nie jest to ulga dla wszystkich przedsiębiorców, a tylko dla tych, którzy sprzedają produkty. Minister Finansów potwierdza, iż pod pojęciem produktu rozumiemy przedmioty materialne, a więc „rzeczy” określone w definicji kodeksu cywilnego.

Pomimo tego ograniczenia, dostępność ulgi na ekspansję wydaje się dość szeroka, gdyż grono producentów w Polsce jest znaczące, wobec czego wiele przedsiębiorstw ma szansę na skorzystanie z dodatkowego odliczenia. Już teraz można z dużym prawdopodobieństwem zakładać, że spośród nowych ulg podatkowych wdrożonych od 2022 r., ulga na ekspansję będzie jedną z popularniejszych.

Odliczenie od podstawy opodatkowania

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku właściwe koszty (wydatki m.in. na uczestnictwo w targach, działania promocyjno-informacyjne, przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu) do limitu 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestie praktyczne – warunki skorzystania z ulgi na ekspansję

Podatnik dokona odliczenia, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie dwóch następujących po sobie lat podatkowych:

•             zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

•             osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub

•             osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Przykładowe trudności przy wdrożeniu ulgi na ekspansję

Choć założenia ulgi na ekspansję nie są skomplikowane, to pod tą pozorną prostotą kryją się pułapki interpretacyjne, na które powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy zainteresowani uzyskaniem dodatkowej korzyści.

REKLAMA

Przede wszystkim, ulga nie znajdzie zastosowania do podatników zajmujących się wyłącznie odsprzedażą produktów, gdyż taki produkt nie może być uznany za „wytworzony”. Problem w stosowaniu ulgi może dotyczyć również działalności producenta kontraktowego, który de facto nie produkuje, a użycza składników majątkowych do wyprodukowania czyjegoś produktu.

Ulga na ekspansję obejmuje szeroki katalog kosztów, jednak wydanych w jej zakresie interpretacji indywidualnych jest wciąż niewiele, wobec czego, z uwagi na nieprecyzyjne definicje, każdy przypadek powinien być rozpatrywany indywidualnie i w miarę możliwości zabezpieczany interpretacją indywidualną na wypadek ewentualnej kontroli podatkowej.

Dodatkowe wątpliwości dotyczą m.in. rozliczenia ulgi przez podatników korzystających z dotacji, dopłat oraz innych dofinansowań. Problemy związane z rozliczeniem ulgi dotkną również podmioty ponoszące stratę podatkową.

Autorzy: Jagoda Trela - Partner Zarządzający ID Advisory, Sandra Telman - Starszy Konsultant ID Advisory

Źródło: Raport Ulgi podatkowe – poradnik na czasy kryzysu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA