REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ordynacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w ordynacji podatkowej
Zmiany w ordynacji podatkowej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten skupiać się miał przede wszystkim na zwiększeniu efektywności organów podatkowych, ale również na tym by współpraca między organami a podatnikami przebiegała sprawniej a relacje miedzy nimi uległy poprawie. Pomimo tak zarysowanych celów nie wszystkie wprowadzone zmiany będą na rękę podatnikom i skorzystają na nich przede wszystkim organy podatkowe.

Korzystne zmiany ale czy na pewno?

Zacznijmy, jednak od zmian, które są dla podatników korzystne. Wśród nich na pewno trzeba zwrócić uwagę na zmiany dotyczące raportowania schematów podatkowych, jednak również w nich pojawiły się zmiany, które można uznać za wątpliwe.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Zgodnie z zapowiadanymi zmianami w rozporządzeniu MF ma zostać udostępniona biała lista schematów podatkowych, które nie będą podlegały obowiązkowi zaraportowania do Szefa KAS. Zmiana ta więc ułatwi podatnikom rozstrzygnięcie, które z dokonywanych przez nich czynności na pewno nie będą nakładały na nich obowiązku raportowania.

Jeżeli zaś o obowiązkach mowa to planowane jest zlikwidowanie obowiązku posiadania wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazania informacji o schematach podatkowych oraz sankcja z tego tytułu, likwidacja obejmie również obowiązek składania informacji MDR-2, natomiast formularz MDR-3 będzie mógł być składany raz do roku oraz będzie on mógł być podpisany przez pełnomocnika. Co jednak istotne, w zakresie przekazywania formularza MDR-3 zostanie wprowadzona bowiem sankcja za niedopełnienie obowiązku w terminie.

Z pozytywnych zmian, zmniejszeniu mają ulec sankcje za niewłaściwe wykonywanie obowiązków związanych z raportowaniem schematów podatkowych, z 720 stawek dziennych do 240 stawek dziennych.

Planowane zmiany mają objąć również likwidację roli „wspomagającego”, zatem w uzgodnieniach będących schematami podatkowymi pozostałyby jedynie role „promotora” oraz „korzystającego”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmianą, która niekorzystnie zadziała na sytuację podatników ma być również wyłączenie schematów podatkowych z instytucji interpretacji indywidualnych.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

Przedawnienia podatków

REKLAMA

Przede wszystkim należy tutaj zwrócić uwagę na zmiany dotyczące art. 70 par. 6 ordynacji podatkowej. Zawieszenie biegu terminu przedawnienia w sprawach podatkowych w przypadku wszczęcia postępowania karnego skarbowego ma zostać bowiem ograniczone wyłącznie do przestępstw skarbowych o większej wartości (od 200-krotności minimalnego wynagrodzenia). Oznacza to że w mniej istotnych sprawach termin ten będzie biegł dalej, co może zadziałać na korzyść podatnika.

Niekorzystne natomiast wydają się zmiany dotyczące wydłużenia 5-letniego terminu przedawnienia o 12 miesięcy w przypadku, gdy podatnik skoryguje deklaracje w okresie 12 miesięcy przed upływem tego terminu. Przez twórców projektu uzasadniane jest to tym, aby organy miały dodatkowy czas na zapoznanie się z wszystkimi okolicznościami, zmiana ta prowadzić będzie do sytuacji w której organ nie tylko uzyska możliwość odmowy stwierdzenia nadpłaty, ale również zyska dodatkowy rok na nałożenie dodatkowego zobowiązania podatkowego o ile wystąpi taka konieczność.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na zmiany zaplanowane odnośnie art. 44 par 2 kodeksu karnego skarbowego, do tej pory karalność przestępstwa skarbowego ustawała bowiem w momencie przedawnienia tej należności. Zgodnie z zmianami przepis ten ma zostać wykreślony, co za tym idzie organy zyskają możliwość nałożenia kar na podatników nawet w przypadku, gdy zobowiązanie już dawno uległo przedawnieniu.

W projekcie dodana została również nowa przesłanka zawieszenia biegu terminu przedawnienia, którą jest złożenie przez podatnika wniosku o uzupełnienie decyzji organu pierwszej instancji określającej wysokość zobowiązania podatkowego lub wniosku o sprostowanie postanowienia o odmowie wydania takiej decyzji. Zgodnie z uzasadnieniem projektu przesłanka ta ma na celu zabezpieczenie interesów państwa, podatnicy bowiem mieli do tej pory występować z powyższymi wnioskami tylko po to aby doszło do przedawnienia zobowiązania. Po zmianach termin ten ulegnie zawieszeniu i zostanie wznowiony dopiero w przypadku złożenia odwołania przez podatnika albo gdy upłynie termin do jego złożenia.

Pozostałe zmiany

Poza powyższymi dość istotnymi zmianami projekt obejmuje również mniejsze kwestie, które również mogą poprawić sytuację podatników. Można tutaj wyróżnić przede wszystkim:

  • zwiększenie kwoty podatku zapłaconej przez osobę trzecią z 1000 zł do 5000 zł – kwota została podniesiona aby odpowiadała limitowi obowiązującemu w art. 71ca ust 5 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
  • możliwość umorzenia podatku przez organ przed terminem płatności,
  • rozszerzenie korzystania z e-Urzędu Skarbowego na organy władzy publicznej i urzędy je obsługujące w zakresie w jakim nie wykonują władzy publicznej,
  • brak konieczności składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w sytuacji, w której wynika ona bezpośrednio z złożonego zeznania podatkowego.

Zmiany te jak zostało wspomniane nie są wielkimi innowacjami, jednak na pewno ułatwiają poszczególne aspekty współpracy między podatnikami a organami podatkowymi.

Wiktor Kozieł, Doradca Podatkowy ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA