REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiany w ordynacji podatkowej
Zmiany w ordynacji podatkowej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten skupiać się miał przede wszystkim na zwiększeniu efektywności organów podatkowych, ale również na tym by współpraca między organami a podatnikami przebiegała sprawniej a relacje miedzy nimi uległy poprawie. Pomimo tak zarysowanych celów nie wszystkie wprowadzone zmiany będą na rękę podatnikom i skorzystają na nich przede wszystkim organy podatkowe.

Korzystne zmiany ale czy na pewno?

Zacznijmy, jednak od zmian, które są dla podatników korzystne. Wśród nich na pewno trzeba zwrócić uwagę na zmiany dotyczące raportowania schematów podatkowych, jednak również w nich pojawiły się zmiany, które można uznać za wątpliwe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z zapowiadanymi zmianami w rozporządzeniu MF ma zostać udostępniona biała lista schematów podatkowych, które nie będą podlegały obowiązkowi zaraportowania do Szefa KAS. Zmiana ta więc ułatwi podatnikom rozstrzygnięcie, które z dokonywanych przez nich czynności na pewno nie będą nakładały na nich obowiązku raportowania.

Jeżeli zaś o obowiązkach mowa to planowane jest zlikwidowanie obowiązku posiadania wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazania informacji o schematach podatkowych oraz sankcja z tego tytułu, likwidacja obejmie również obowiązek składania informacji MDR-2, natomiast formularz MDR-3 będzie mógł być składany raz do roku oraz będzie on mógł być podpisany przez pełnomocnika. Co jednak istotne, w zakresie przekazywania formularza MDR-3 zostanie wprowadzona bowiem sankcja za niedopełnienie obowiązku w terminie.

Z pozytywnych zmian, zmniejszeniu mają ulec sankcje za niewłaściwe wykonywanie obowiązków związanych z raportowaniem schematów podatkowych, z 720 stawek dziennych do 240 stawek dziennych.

REKLAMA

Planowane zmiany mają objąć również likwidację roli „wspomagającego”, zatem w uzgodnieniach będących schematami podatkowymi pozostałyby jedynie role „promotora” oraz „korzystającego”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmianą, która niekorzystnie zadziała na sytuację podatników ma być również wyłączenie schematów podatkowych z instytucji interpretacji indywidualnych.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

Przedawnienia podatków

Przede wszystkim należy tutaj zwrócić uwagę na zmiany dotyczące art. 70 par. 6 ordynacji podatkowej. Zawieszenie biegu terminu przedawnienia w sprawach podatkowych w przypadku wszczęcia postępowania karnego skarbowego ma zostać bowiem ograniczone wyłącznie do przestępstw skarbowych o większej wartości (od 200-krotności minimalnego wynagrodzenia). Oznacza to że w mniej istotnych sprawach termin ten będzie biegł dalej, co może zadziałać na korzyść podatnika.

Niekorzystne natomiast wydają się zmiany dotyczące wydłużenia 5-letniego terminu przedawnienia o 12 miesięcy w przypadku, gdy podatnik skoryguje deklaracje w okresie 12 miesięcy przed upływem tego terminu. Przez twórców projektu uzasadniane jest to tym, aby organy miały dodatkowy czas na zapoznanie się z wszystkimi okolicznościami, zmiana ta prowadzić będzie do sytuacji w której organ nie tylko uzyska możliwość odmowy stwierdzenia nadpłaty, ale również zyska dodatkowy rok na nałożenie dodatkowego zobowiązania podatkowego o ile wystąpi taka konieczność.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na zmiany zaplanowane odnośnie art. 44 par 2 kodeksu karnego skarbowego, do tej pory karalność przestępstwa skarbowego ustawała bowiem w momencie przedawnienia tej należności. Zgodnie z zmianami przepis ten ma zostać wykreślony, co za tym idzie organy zyskają możliwość nałożenia kar na podatników nawet w przypadku, gdy zobowiązanie już dawno uległo przedawnieniu.

W projekcie dodana została również nowa przesłanka zawieszenia biegu terminu przedawnienia, którą jest złożenie przez podatnika wniosku o uzupełnienie decyzji organu pierwszej instancji określającej wysokość zobowiązania podatkowego lub wniosku o sprostowanie postanowienia o odmowie wydania takiej decyzji. Zgodnie z uzasadnieniem projektu przesłanka ta ma na celu zabezpieczenie interesów państwa, podatnicy bowiem mieli do tej pory występować z powyższymi wnioskami tylko po to aby doszło do przedawnienia zobowiązania. Po zmianach termin ten ulegnie zawieszeniu i zostanie wznowiony dopiero w przypadku złożenia odwołania przez podatnika albo gdy upłynie termin do jego złożenia.

Pozostałe zmiany

Poza powyższymi dość istotnymi zmianami projekt obejmuje również mniejsze kwestie, które również mogą poprawić sytuację podatników. Można tutaj wyróżnić przede wszystkim:

  • zwiększenie kwoty podatku zapłaconej przez osobę trzecią z 1000 zł do 5000 zł – kwota została podniesiona aby odpowiadała limitowi obowiązującemu w art. 71ca ust 5 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
  • możliwość umorzenia podatku przez organ przed terminem płatności,
  • rozszerzenie korzystania z e-Urzędu Skarbowego na organy władzy publicznej i urzędy je obsługujące w zakresie w jakim nie wykonują władzy publicznej,
  • brak konieczności składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w sytuacji, w której wynika ona bezpośrednio z złożonego zeznania podatkowego.

Zmiany te jak zostało wspomniane nie są wielkimi innowacjami, jednak na pewno ułatwiają poszczególne aspekty współpracy między podatnikami a organami podatkowymi.

Wiktor Kozieł, Doradca Podatkowy ID Advisory

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA