REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ordynacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w ordynacji podatkowej
Zmiany w ordynacji podatkowej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten skupiać się miał przede wszystkim na zwiększeniu efektywności organów podatkowych, ale również na tym by współpraca między organami a podatnikami przebiegała sprawniej a relacje miedzy nimi uległy poprawie. Pomimo tak zarysowanych celów nie wszystkie wprowadzone zmiany będą na rękę podatnikom i skorzystają na nich przede wszystkim organy podatkowe.

Korzystne zmiany ale czy na pewno?

Zacznijmy, jednak od zmian, które są dla podatników korzystne. Wśród nich na pewno trzeba zwrócić uwagę na zmiany dotyczące raportowania schematów podatkowych, jednak również w nich pojawiły się zmiany, które można uznać za wątpliwe.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z zapowiadanymi zmianami w rozporządzeniu MF ma zostać udostępniona biała lista schematów podatkowych, które nie będą podlegały obowiązkowi zaraportowania do Szefa KAS. Zmiana ta więc ułatwi podatnikom rozstrzygnięcie, które z dokonywanych przez nich czynności na pewno nie będą nakładały na nich obowiązku raportowania.

Jeżeli zaś o obowiązkach mowa to planowane jest zlikwidowanie obowiązku posiadania wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazania informacji o schematach podatkowych oraz sankcja z tego tytułu, likwidacja obejmie również obowiązek składania informacji MDR-2, natomiast formularz MDR-3 będzie mógł być składany raz do roku oraz będzie on mógł być podpisany przez pełnomocnika. Co jednak istotne, w zakresie przekazywania formularza MDR-3 zostanie wprowadzona bowiem sankcja za niedopełnienie obowiązku w terminie.

Z pozytywnych zmian, zmniejszeniu mają ulec sankcje za niewłaściwe wykonywanie obowiązków związanych z raportowaniem schematów podatkowych, z 720 stawek dziennych do 240 stawek dziennych.

REKLAMA

Planowane zmiany mają objąć również likwidację roli „wspomagającego”, zatem w uzgodnieniach będących schematami podatkowymi pozostałyby jedynie role „promotora” oraz „korzystającego”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmianą, która niekorzystnie zadziała na sytuację podatników ma być również wyłączenie schematów podatkowych z instytucji interpretacji indywidualnych.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

Przedawnienia podatków

Przede wszystkim należy tutaj zwrócić uwagę na zmiany dotyczące art. 70 par. 6 ordynacji podatkowej. Zawieszenie biegu terminu przedawnienia w sprawach podatkowych w przypadku wszczęcia postępowania karnego skarbowego ma zostać bowiem ograniczone wyłącznie do przestępstw skarbowych o większej wartości (od 200-krotności minimalnego wynagrodzenia). Oznacza to że w mniej istotnych sprawach termin ten będzie biegł dalej, co może zadziałać na korzyść podatnika.

Niekorzystne natomiast wydają się zmiany dotyczące wydłużenia 5-letniego terminu przedawnienia o 12 miesięcy w przypadku, gdy podatnik skoryguje deklaracje w okresie 12 miesięcy przed upływem tego terminu. Przez twórców projektu uzasadniane jest to tym, aby organy miały dodatkowy czas na zapoznanie się z wszystkimi okolicznościami, zmiana ta prowadzić będzie do sytuacji w której organ nie tylko uzyska możliwość odmowy stwierdzenia nadpłaty, ale również zyska dodatkowy rok na nałożenie dodatkowego zobowiązania podatkowego o ile wystąpi taka konieczność.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę na zmiany zaplanowane odnośnie art. 44 par 2 kodeksu karnego skarbowego, do tej pory karalność przestępstwa skarbowego ustawała bowiem w momencie przedawnienia tej należności. Zgodnie z zmianami przepis ten ma zostać wykreślony, co za tym idzie organy zyskają możliwość nałożenia kar na podatników nawet w przypadku, gdy zobowiązanie już dawno uległo przedawnieniu.

W projekcie dodana została również nowa przesłanka zawieszenia biegu terminu przedawnienia, którą jest złożenie przez podatnika wniosku o uzupełnienie decyzji organu pierwszej instancji określającej wysokość zobowiązania podatkowego lub wniosku o sprostowanie postanowienia o odmowie wydania takiej decyzji. Zgodnie z uzasadnieniem projektu przesłanka ta ma na celu zabezpieczenie interesów państwa, podatnicy bowiem mieli do tej pory występować z powyższymi wnioskami tylko po to aby doszło do przedawnienia zobowiązania. Po zmianach termin ten ulegnie zawieszeniu i zostanie wznowiony dopiero w przypadku złożenia odwołania przez podatnika albo gdy upłynie termin do jego złożenia.

Pozostałe zmiany

Poza powyższymi dość istotnymi zmianami projekt obejmuje również mniejsze kwestie, które również mogą poprawić sytuację podatników. Można tutaj wyróżnić przede wszystkim:

  • zwiększenie kwoty podatku zapłaconej przez osobę trzecią z 1000 zł do 5000 zł – kwota została podniesiona aby odpowiadała limitowi obowiązującemu w art. 71ca ust 5 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
  • możliwość umorzenia podatku przez organ przed terminem płatności,
  • rozszerzenie korzystania z e-Urzędu Skarbowego na organy władzy publicznej i urzędy je obsługujące w zakresie w jakim nie wykonują władzy publicznej,
  • brak konieczności składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w sytuacji, w której wynika ona bezpośrednio z złożonego zeznania podatkowego.

Zmiany te jak zostało wspomniane nie są wielkimi innowacjami, jednak na pewno ułatwiają poszczególne aspekty współpracy między podatnikami a organami podatkowymi.

Wiktor Kozieł, Doradca Podatkowy ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA