REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AC Porath
Agencja celna
Francja, Wielka Brytania - procedury celne
Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

rozwiń >
  • Francuska Administracja Celna wprowadza system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO), który od 1 września 2025 r. stanie się obowiązkowy dla wszystkich pojazdów ciężarowych przekraczających granicę francusko-brytyjską;
  • System ELO przyniesie przewoźnikom wymierne korzyści: uproszczenie procedur dla kierowców (wystarczy pokazać kod kreskowy), przyspieszenie przekraczania granicy, rozwiązanie problemu z uzyskiwaniem potwierdzeń eksportowych oraz lepszą przewidywalność czasu transportu;
  • Polskie firmy transportowe powinny już teraz rozpocząć przygotowania do wdrożenia ELO poprzez: przeszkolenie personelu, utworzenie konta w systemie francuskiej administracji celnej, wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za tworzenie kopert logistycznych oraz przeprowadzenie testów przed obowiązkowym terminem wdrożenia.

Nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (Enveloppe Logistique Obligatoire - ELO)

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (Enveloppe Logistique Obligatoire - ELO), który istotnie wpłynie na organizację transportów między Unią Europejską a Wielką Brytanią przez terytorium Francji. Polscy przewoźnicy powinni już teraz rozpocząć przygotowania do wdrożenia nowych procedur.

REKLAMA

Autopromocja

Kogo dotyczy ELO?

System jest w trakcie wdrażania, a od 1 września 2025 r. stanie się obowiązkowy dla wszystkich pojazdów ciężarowych - w tym także pustych - przekraczających w dwie strony granicę francusko-brytyjską. ELO obejmuje transport typu roll-on/roll-off (RO/RO). Dotyczy to przewozu ładunków drogą morską na środkach transportu, które wjeżdżają na pokład na własnych kołach lub wtaczane przy użyciu sprzętu załadunkowego. Transport może być też realizowany tunelem pod kanałem la Manche.

Każdy przewoźnik będzie musiał posiadać utworzoną wcześniej kopertę ELO. Będzie ona zawierać m.in.: deklaracje bezpieczeństwa ENS (Entry Summary Declaration), deklaracje eksportowe, importowe i tranzytowe, czy informacje o przewożonych towarach – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Polskie firmy transportowe powinny wyznaczyć osobę odpowiedzialną za tworzenie kopert logistycznych, która będzie zbierać wszystkie niezbędne dane od partnerów w łańcuchu logistycznym przed dotarciem pojazdu na granicę. Osoba ta musi posiadać konto w systemie Douane.gouv.fr francuskiej administracji celnej.

Uproszczenie procedur dla kierowców

Dla polskich kierowców realizujących transporty do i z Wielkiej Brytanii przez Francję system ELO oznacza znaczące uproszczenie formalności granicznych. Zamiast prezentowania wielu dokumentów i odpowiadania na pytania podczas odprawy, kierowca będzie musiał jedynie pokazać kod kreskowy powiązany z kopertą ELO. Wdrożenie ELO ma przynieść polskim przewoźnikom wymierne korzyści:

  • Uproszczenie procedur dla kierowców i przyspieszenie przekraczania granicy - usprawnienie procedur powinno skrócić czas oczekiwania na przeprawę promową lub pociąg Eurotunnel, co jest szczególnie istotne dla polskich przewoźników realizujących długodystansowe transporty;
  • Rozwiązanie problemu potwierdzeń eksportowych - system ELO ma rozwiązać problem z uzyskiwaniem potwierdzeń eksportu (komunikaty CC599C, kiedyś IE599);
  • Lepsza przewidywalność czasu transportu - dzięki sprawniejszemu procesowi na granicy, polscy przewoźnicy mogą planować trasy z większą precyzją. ELO stanowi krok w kierunku większej harmonizacji procedur celnych między UE a UK;
  • Monitorowanie statusu pojazdu - system ELO umożliwia śledzenie pojazdu przy przekraczaniu granicy (załadunek/rozładunek).

Wprowadzenie ELO będzie wymagać dodatkowych przygotowań od polskich przewoźników, ale docelowo powinno przyczynić się do uproszczenia i przyspieszenia transportów między UE a Wielką Brytanią, co jest szczególnie istotne dla firm z Polski, które realizują znaczącą część transportów drogowych na tym kierunku. Ponadto eksporterzy będą otrzymywali na czas potwierdzenie wywozu co pozwala na zastosowanie zerowej stawki VAT w eksporcie – dodaje Joanna Porath.

Wyzwania i potencjalne zagrożenia związane z systemem ELO

Wdrożenie nowego systemu wiąże się również z pewnymi wyzwaniami i ryzykiem, które polscy przewoźnicy powinni brać pod uwagę. Przede wszystkim, brak utworzonej koperty logistycznej może skutkować poważnymi konsekwencjami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

– Teoretycznie pojazdy bez poprawnie utworzonej koperty ELO nie powinny zostać wpuszczone na teren portu lub terminalu Eurotunnel po zakończeniu okresu przejściowego. W praktyce obecnie, w fazie testowej, system wykazuje pewne niedoskonałości i pojazdy są przepuszczane, jednak po 1 września 2025 r. sytuacja ulegnie zmianie – ostrzega Joanna Porath.

Szczególnie istotnym problemem, związanym z nieprawidłowym korzystaniem z ELO jest ryzyko, że procedura eksportowa nie zostanie zamknięta. Jeśli kierowca zeskanuje tylko jedno z kilku numerów MRN (Movement Reference Number) związanych z transportowanymi towarami, pozostałe dokumenty mogą nie zostać prawidłowo przetworzone przez system.

– Jeżeli kierowca przewozi towary na podstawie trzech różnych zgłoszeń eksportowych (MRN), a zeskanuje tylko jeden z nich, to procedura eksportowa dla pozostałych dwóch nie zostanie zamknięta. To z kolei uniemożliwi eksporterowi zastosowanie zerowej stawki VAT dla tych przesyłek. Jest to szczególnie poważne zagrożenie, ponieważ w teorii pojazd przejedzie przez granicę, ale w praktyce spowoduje to szereg problemów administracyjnych i finansowych – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

W przypadku niezamknięcia procedury eksportowej konieczne będzie przeprowadzenie tzw. alternatywnego zamknięcia eksportu, co wiąże się z dodatkowymi formalnościami i kosztami.

Przygotowania do wdrożenia systemu

Do 1 września 2025 r. trwa okres przejściowy, podczas którego system ELO jest testowany. To czas na przygotowanie się polskich firm transportowych do nadchodzących zmian. Francuska Administracja Celna udostępniła szereg materiałów informacyjnych, które mogą pomóc w tym procesie:

  • Oficjalna strona internetowa: www.douane.gouv.fr/ELO
  • Szczegółowy przewodnik użytkownika systemu ELO
  • Instruktażowe filmy wideo prezentujące proces tworzenia i używania koperty logistycznej

REKLAMA

Polskie firmy transportowe powinny:
- Przeszkolić personel odpowiedzialny za formalności celne,
- Utworzyć konto w systemie francuskiej administracji celnej Douane.gouv.fr,
- Wyznaczyć osobę odpowiedzialną za tworzenie kopert logistycznych,
- Przeprowadzić testy systemu przed jego obligatoryjnym wdrożeniem,
- Poinformować kierowców o nowych procedurach i ich roli w procesie.

Mimo że wdrożenie ELO wiąże się z pewnymi wyzwaniami, docelowo system ma uprościć i przyspieszyć procedury graniczne, co będzie korzystne dla polskich przewoźników operujących na trasach między UE a Wielką Brytanią.

Przewaga konkurencyjna

System Obowiązkowej Koperty Logistycznej stanowi istotną zmianę w organizacji transportów przez granicę francusko-brytyjską. Dla polskich firm transportowych oznacza to zarówno szanse, jak i wyzwania. Kluczowe znaczenie ma odpowiednie przygotowanie się do nowych wymogów przed datą ich obowiązkowego wdrożenia.

Firmy, które już teraz rozpoczną przygotowania i testy systemu ELO, zyskają przewagę konkurencyjną na rynku transportów między UE a Wielką Brytanią po 1 września 2025 r. – podsumowuje Joanna Porath. – Pomimo początkowych trudności adaptacyjnych, w dłuższej perspektywie system powinien przyczynić się do usprawnienia operacji logistycznych, co jest szczególnie istotne dla polskich przewoźników stanowiących znaczącą część rynku transportowego na tym kierunku.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy podatek uderzy w e-commerce? KIG ostrzega: MŚP mogą nie przetrwać zmian!

Planowane rozszerzenie podatku od sprzedaży detalicznej na e-commerce może zdusić rozwój małych i średnich firm, spowolnić cyfrowy handel i podnieść ceny dla konsumentów. Zamiast wyrównania szans – ryzyko poważnych nierówności i zahamowania eksportu MŚP. Alarmuje Krajowa Izba Gospodarcza!

Fakty i mity o obowiązkowym KseF. Kto w firmie jest odpowiedzialny za wdrożenie?

Wprowadzenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 2026 roku stanowi jedną z najbardziej znaczących zmian w obszarze zarządzania dokumentacją podatkową i obiegiem informacji finansowej w polskich przedsiębiorstwach. Choć w debacie publicznej KSeF często postrzegany jest wyłącznie jako system teleinformatyczny Ministerstwa Finansów, jego wdrożenie ma charakter głęboko transformacyjny – obejmuje nie tylko narzędzia informatyczne, ale również procesy operacyjne, strukturę organizacyjną oraz podział odpowiedzialności wewnątrz firm.

Dlaczego zagraniczne firmy kurierskie płacą w Polsce podatek mniejszy niż 1% ich przychodów? „Lista wstydu” branży kurierskiej

InPost, polska firma zarejestrowana w Krakowie, w 2024 roku miał 9,85 mld złotych przychodu i zapłacił 375 mln złotych podatku CIT – to o ponad 100 mln złotych więcej niż rok wcześniej. Podatek wyniósł 3,8% przychodów – to po raz kolejny rekordowa kwota w historii firmy. Zagraniczne firmy kurierskie działające w Polsce za rok 2024 w sumie odprowadziły tylko 89,8 mln zł podatku dochodowego.

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Rewolucja coraz bliżej

KSeF. Od lutego 2026 do stycznia 2027 roku większość firm działających w Polsce zostanie objęta obowiązkiem e-fakturowania. Proces ten wciąż budzi wiele pytań – awaryjność systemu, sprawność przesyłania danych, ich ochrona, a także niejasności w nowych regulacjach wywołują obawy co do wpływu wdrożenia e-fakturowania na funkcjonowanie sprzedaży i raportowania w firmach.

REKLAMA

Tusk zapowiada rewolucję: uprościmy podatki i prowadzenie biznesu w Polsce

Podczas piątkowej konferencji prasowej, poprzedzającej posiedzenie rządu, premier Donald Tusk zapowiedział szeroko zakrojone działania mające na celu uproszczenie prowadzenia biznesu w Polsce, w tym gruntowną reformę systemu podatkowego. Jego słowa, pełne determinacji i świadomości skali wyzwań, padły w momencie, gdy polscy przedsiębiorcy coraz częściej apelują o zmniejszenie biurokratycznego ciężaru i stabilność regulacyjną.

Gra w zagranicznym kasynie online: legalność, podatki i ryzyko utraty wygranej

W dobie globalizacji i rosnącej popularności internetowego hazardu wiele osób z Polski decyduje się na grę w zagranicznych kasynach online. Kuszące wygrane i łatwy dostęp to jednak tylko pozory – brak znajomości przepisów może kosztować cię nie tylko grzywnę, ale również całą wypłatę. Sprawdź, kiedy gra jest legalna, kiedy zapłacisz podatek, a kiedy... stracisz wszystko.

Krajowy System e-Faktur – przełomowa zmiana wraca do Komisji Sejmowej. Co oznacza dla przedsiębiorców?

Sejm ponownie skierował do Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy wprowadzającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowe przepisy mają zrewolucjonizować wystawianie faktur w Polsce, wprowadzając cyfrową platformę. Zgłoszono poprawki wydłużające termin przesyłania faktur nawet do 5 dni.

Rekonstrukcja rządu Tuska: Na czele nowego Ministerstwa Finansów i Gospodarki stanie Andrzej Domański

Rząd Donalda Tuska przechodzi rekonstrukcję. Dziś o godz. 10 premier ogłosił nowy skład Rady Ministrów. Na czele nowego Ministerstwa Finansów i Gospodarki stanie Andrzej Domański - dotychczasowy minister finansów poinformował premier Donald Tusk.

REKLAMA

Budujesz? Możesz zapłacić VAT później. Sprawdź, jak to zrobić zgodnie z prawem

Dzięki wyrokowi TSUE firmy budowlane mogą legalnie przesunąć termin zapłaty VAT – nawet o kilka miesięcy. Wystarczy dobrze skonstruowana umowa i protokół odbioru. To rozwiązanie, które realnie poprawia płynność finansową przedsiębiorców.

BGK chce ściśle współpracować z KAS

Bank Gospodarstwa Krajowego chce dołączyć do elitarnego grona najbardziej zaufanych podatników w Polsce. Planuje przystąpić do Programu Współdziałania z Krajową Administracją Skarbową, którego celem jest budowanie transparentnych relacji z organami podatkowymi oraz zapewnienie większej pewności i bezpieczeństwa w zakresie rozliczeń podatkowych.

REKLAMA