REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

AC Porath
Agencja celna
Francja, Wielka Brytania - procedury celne
Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

rozwiń >
  • Francuska Administracja Celna wprowadza system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO), który od 1 września 2025 r. stanie się obowiązkowy dla wszystkich pojazdów ciężarowych przekraczających granicę francusko-brytyjską;
  • System ELO przyniesie przewoźnikom wymierne korzyści: uproszczenie procedur dla kierowców (wystarczy pokazać kod kreskowy), przyspieszenie przekraczania granicy, rozwiązanie problemu z uzyskiwaniem potwierdzeń eksportowych oraz lepszą przewidywalność czasu transportu;
  • Polskie firmy transportowe powinny już teraz rozpocząć przygotowania do wdrożenia ELO poprzez: przeszkolenie personelu, utworzenie konta w systemie francuskiej administracji celnej, wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za tworzenie kopert logistycznych oraz przeprowadzenie testów przed obowiązkowym terminem wdrożenia.

Nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (Enveloppe Logistique Obligatoire - ELO)

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (Enveloppe Logistique Obligatoire - ELO), który istotnie wpłynie na organizację transportów między Unią Europejską a Wielką Brytanią przez terytorium Francji. Polscy przewoźnicy powinni już teraz rozpocząć przygotowania do wdrożenia nowych procedur.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kogo dotyczy ELO?

System jest w trakcie wdrażania, a od 1 września 2025 r. stanie się obowiązkowy dla wszystkich pojazdów ciężarowych - w tym także pustych - przekraczających w dwie strony granicę francusko-brytyjską. ELO obejmuje transport typu roll-on/roll-off (RO/RO). Dotyczy to przewozu ładunków drogą morską na środkach transportu, które wjeżdżają na pokład na własnych kołach lub wtaczane przy użyciu sprzętu załadunkowego. Transport może być też realizowany tunelem pod kanałem la Manche.

Każdy przewoźnik będzie musiał posiadać utworzoną wcześniej kopertę ELO. Będzie ona zawierać m.in.: deklaracje bezpieczeństwa ENS (Entry Summary Declaration), deklaracje eksportowe, importowe i tranzytowe, czy informacje o przewożonych towarach – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Polskie firmy transportowe powinny wyznaczyć osobę odpowiedzialną za tworzenie kopert logistycznych, która będzie zbierać wszystkie niezbędne dane od partnerów w łańcuchu logistycznym przed dotarciem pojazdu na granicę. Osoba ta musi posiadać konto w systemie Douane.gouv.fr francuskiej administracji celnej.

Uproszczenie procedur dla kierowców

Dla polskich kierowców realizujących transporty do i z Wielkiej Brytanii przez Francję system ELO oznacza znaczące uproszczenie formalności granicznych. Zamiast prezentowania wielu dokumentów i odpowiadania na pytania podczas odprawy, kierowca będzie musiał jedynie pokazać kod kreskowy powiązany z kopertą ELO. Wdrożenie ELO ma przynieść polskim przewoźnikom wymierne korzyści:

  • Uproszczenie procedur dla kierowców i przyspieszenie przekraczania granicy - usprawnienie procedur powinno skrócić czas oczekiwania na przeprawę promową lub pociąg Eurotunnel, co jest szczególnie istotne dla polskich przewoźników realizujących długodystansowe transporty;
  • Rozwiązanie problemu potwierdzeń eksportowych - system ELO ma rozwiązać problem z uzyskiwaniem potwierdzeń eksportu (komunikaty CC599C, kiedyś IE599);
  • Lepsza przewidywalność czasu transportu - dzięki sprawniejszemu procesowi na granicy, polscy przewoźnicy mogą planować trasy z większą precyzją. ELO stanowi krok w kierunku większej harmonizacji procedur celnych między UE a UK;
  • Monitorowanie statusu pojazdu - system ELO umożliwia śledzenie pojazdu przy przekraczaniu granicy (załadunek/rozładunek).

Wprowadzenie ELO będzie wymagać dodatkowych przygotowań od polskich przewoźników, ale docelowo powinno przyczynić się do uproszczenia i przyspieszenia transportów między UE a Wielką Brytanią, co jest szczególnie istotne dla firm z Polski, które realizują znaczącą część transportów drogowych na tym kierunku. Ponadto eksporterzy będą otrzymywali na czas potwierdzenie wywozu co pozwala na zastosowanie zerowej stawki VAT w eksporcie – dodaje Joanna Porath.

REKLAMA

Wyzwania i potencjalne zagrożenia związane z systemem ELO

Wdrożenie nowego systemu wiąże się również z pewnymi wyzwaniami i ryzykiem, które polscy przewoźnicy powinni brać pod uwagę. Przede wszystkim, brak utworzonej koperty logistycznej może skutkować poważnymi konsekwencjami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Teoretycznie pojazdy bez poprawnie utworzonej koperty ELO nie powinny zostać wpuszczone na teren portu lub terminalu Eurotunnel po zakończeniu okresu przejściowego. W praktyce obecnie, w fazie testowej, system wykazuje pewne niedoskonałości i pojazdy są przepuszczane, jednak po 1 września 2025 r. sytuacja ulegnie zmianie – ostrzega Joanna Porath.

Szczególnie istotnym problemem, związanym z nieprawidłowym korzystaniem z ELO jest ryzyko, że procedura eksportowa nie zostanie zamknięta. Jeśli kierowca zeskanuje tylko jedno z kilku numerów MRN (Movement Reference Number) związanych z transportowanymi towarami, pozostałe dokumenty mogą nie zostać prawidłowo przetworzone przez system.

– Jeżeli kierowca przewozi towary na podstawie trzech różnych zgłoszeń eksportowych (MRN), a zeskanuje tylko jeden z nich, to procedura eksportowa dla pozostałych dwóch nie zostanie zamknięta. To z kolei uniemożliwi eksporterowi zastosowanie zerowej stawki VAT dla tych przesyłek. Jest to szczególnie poważne zagrożenie, ponieważ w teorii pojazd przejedzie przez granicę, ale w praktyce spowoduje to szereg problemów administracyjnych i finansowych – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

W przypadku niezamknięcia procedury eksportowej konieczne będzie przeprowadzenie tzw. alternatywnego zamknięcia eksportu, co wiąże się z dodatkowymi formalnościami i kosztami.

Przygotowania do wdrożenia systemu

Do 1 września 2025 r. trwa okres przejściowy, podczas którego system ELO jest testowany. To czas na przygotowanie się polskich firm transportowych do nadchodzących zmian. Francuska Administracja Celna udostępniła szereg materiałów informacyjnych, które mogą pomóc w tym procesie:

  • Oficjalna strona internetowa: www.douane.gouv.fr/ELO
  • Szczegółowy przewodnik użytkownika systemu ELO
  • Instruktażowe filmy wideo prezentujące proces tworzenia i używania koperty logistycznej

Polskie firmy transportowe powinny:
- Przeszkolić personel odpowiedzialny za formalności celne,
- Utworzyć konto w systemie francuskiej administracji celnej Douane.gouv.fr,
- Wyznaczyć osobę odpowiedzialną za tworzenie kopert logistycznych,
- Przeprowadzić testy systemu przed jego obligatoryjnym wdrożeniem,
- Poinformować kierowców o nowych procedurach i ich roli w procesie.

Mimo że wdrożenie ELO wiąże się z pewnymi wyzwaniami, docelowo system ma uprościć i przyspieszyć procedury graniczne, co będzie korzystne dla polskich przewoźników operujących na trasach między UE a Wielką Brytanią.

Przewaga konkurencyjna

System Obowiązkowej Koperty Logistycznej stanowi istotną zmianę w organizacji transportów przez granicę francusko-brytyjską. Dla polskich firm transportowych oznacza to zarówno szanse, jak i wyzwania. Kluczowe znaczenie ma odpowiednie przygotowanie się do nowych wymogów przed datą ich obowiązkowego wdrożenia.

Firmy, które już teraz rozpoczną przygotowania i testy systemu ELO, zyskają przewagę konkurencyjną na rynku transportów między UE a Wielką Brytanią po 1 września 2025 r. – podsumowuje Joanna Porath. – Pomimo początkowych trudności adaptacyjnych, w dłuższej perspektywie system powinien przyczynić się do usprawnienia operacji logistycznych, co jest szczególnie istotne dla polskich przewoźników stanowiących znaczącą część rynku transportowego na tym kierunku.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA