Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga termomodernizacyjna - zmiany 2025. Piec gazowy i przyłącze bez odliczenia. Ale można odliczyć magazyn energii i mikroinstalację wiatrową

Zakup i montaż pieca gazowego (także przyłącza gazowego) bez ulgi termomodernizacyjnej od 2025 roku
Zakup i montaż pieca gazowego (także przyłącza gazowego) bez ulgi termomodernizacyjnej od 2025 roku

Minister Rozwoju i Technologii wydał 19 grudnia 2024 r. rozporządzenie, które od początku 2025 roku dokonało istotnych zmian w wykazie rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. W szczególności już nie będzie można skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w PIT po zakupie i montażu kotłów olejowych, kotłów gazowych, zbiorników na gaz lub olej oraz z tytułu poniesienia kosztów przyłącza do sieci gazowej. Natomiast ulgą termomodernizacyjną będą objęte zakup i montaż mikroinstalacji wiatrowej, magazynu energii oraz magazynu ciepła. Będą jeszcze inne zmiany w tym wykazie.

rozwiń >

Ulga termomodernizacyjna – jak było w 2024 roku

Wykaz wydatków podlegających odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489, ostatnia zmiana: Dz.U. 2021 poz. 2214 - tekst jednolity: Dziennik Ustaw - rok 2023 poz. 273).

W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015,str. 100, z późn. zm.) – jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);
7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11) pompa ciepła wraz z osprzętem;
12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczyć można również w ramach tej ulgi wydatki na następujące usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2) wykonanie analizy termograficznej budynku;
3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10) montaż pompy ciepła;
11) montaż kolektora słonecznego;
12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13) montaż instalacji fotowoltaicznej;
14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Jak widać wśród wydatków, które uprawniają do odliczenia są zakup i montaż zarówno kolektora słonecznego (z osprzętem), jak i ogniw fotowoltaicznych (także z osprzętem) i całej instalacji fotowoltaicznej. Warto zwrócić uwagę, że odliczyć też można zakup usługi demontażu starego pieca na paliwo stałe.

Dokładnie zasady ulgi termomodernizacyjnej zostały opisane w poniższych artykułach:

Ulga termomodernizacyjna: zmiany od 2025 roku

Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 19 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych - Dziennik Ustaw 2024 r. poz. 1943 , które obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. spowodowało spore zmiany w ww. wykazie.

Najważniejsze zmiany to:

1) uwzględnione zostaną w wykazie materiałów budowlanych i urządzeń związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (czyli  objęte zostaną ulgą termomodernizacyjną):
- magazyny energii wraz z osprzętem oraz ,montażu magazynu energii;
- mikroinstalacje wiatrowe.

2) uchylone zostaną przepisy pozwalające na skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej w przypadku zakupu i montażu kotłów olejowych i gazowych, a także odnośnie kosztów przyłączenia do sieci gazowej.

Nabycie i montaż pomp ciepła. Ulga termomodernizacyjna nie dla klimatyzatorów

Omawiane rozporządzenie przewiduje także doprecyzowanie przepisów dotyczących objęcia ulgą termomodernizacyjną nabycia i montażu pomp ciepła. Jak wskazał w uzasadnieniu projektu tego rozporządzenia Minister Rozwoju i Technologii - dokładne badanie dokumentacji przedstawianych przed podatników przez organy skarbowe wykazywały, że w istocie do ulgi przedstawiano dokumenty dotyczące zakupu klimatyzatorów, które mogły mieć funkcję ogrzewania
W celu ograniczenia tego typu nadinterpretacji przepisów, w projekcie rozporządzenia znalazły się przepisy, które pozostawiając możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na zakup i montaż pompy ciepła, wprowadzają dodatkowy warunek, że pompa taka jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń (nowe brzmienie ust. 1 pkt 11 załącznika do rozporządzenia).

Zakup i montaż systemów zarządzania energią

Omawiane rozporządzenie przewiduje także wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych dotyczących możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w przypadku zakupu i montażu systemów zarządzania energią. Jak wskazał MRiT dotąd wątpliwości podatników budzi możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w przypadku zakupu i montażu systemów zarzadzania energią. Systemy te mają za zadanie optymalizować przepływ energii w budynku zarówno pod kątem zapotrzebowania, jak i kosztów. Ich zastosowanie jest szczególnie istotne w ramach bardziej zaawansowanych instalacji obejmujących np. połączenie źródła energii (panele fotowoltaiczne, mikroinstalacje wiatrowe) z magazynem energii. W celu wyeliminowania tych wątpliwości uzupełniono załącznik do rozporządzenia poprzez bezpośrednie wskazanie, że koszty zakupu i montażu systemy tego typu systemów mogą być odliczane od podatku dochodowego od osób fizycznych (dodanie w załączniku w ust. 1 nowego pkt 13b oraz w ust. 2 nowego pkt 13b). 

Polecamy: Podatki 2025 (komplet) 

Docieplenie dachów

Ponadto nowe rozporządzenie miało usunąć wątpliwości interpretacyjne dotyczące możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w przypadku docieplenia dachów. W ramach obsługi wniosków podatników dotyczących ulgi termomodernizacyjnej pojawił się problem z interpretacją pojęcia „przegród budowlanych” wskazanego w załączniku do rozporządzenia w ust. 1 pkt 1 oraz w ust. 2 pkt 5. W szczególności pojawiały się pytania, czy „dach” można uznać za przegrodę zewnętrzną. W celu wyeliminowania tego typu wątpliwości interpretacyjnych oraz ułatwienia stosowania przepisów, załącznik do rozporządzenia uzupełniono poprzez wskazanie „dachów” w wykazie materiałów budowlanych oraz usług uprawniających do skorzystania z ulgi (odpowiednie zmiany w załączniku w ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 5).

Zakup drzwi zewnętrznych

Obowiązujące do końca 2024 r. sformułowanie ust. 1 pkt 14 załącznika do rozporządzenia uprawniało do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w przypadku poniesienia wydatków na „stolarkę okienną i drzwiową, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne”. Katalog materiałów budowlanych mieszczących się w kategorii „stolarka okienna i drzwiowa” poprzez użycie sformułowania „w tym” był otwarty, niemniej jednak wątpliwości interpretacyjne budził brak wskazania w tym katalogu „drzwi zewnętrznych”, których parametry niewątpliwie wpływają na efektywność energetyczną budynków.
W celu wyeliminowania tych wątpliwości i ułatwienia stosowania przepisów przez podatników i organy skarbowe, omawiane rozporządzenie uzupełniło wymienione materiały budowlane o „drzwi zewnętrzne” (ust. 1 pkt 14 załącznika do rozporządzenia).

Przyłącza do sieci ciepłowniczej lub gazowej

Aktualny w 2024 r. katalog materiałów budowlanych i urządzeń w załączniku do rozporządzenia w ust. 1 pkt 7 obejmował wydatek na „przyłączenie do sieci ciepłowniczej lub gazowej”. Jak wskazał MRiT, wydatkowi temu nie odpowiada odrębny wydatek w katalogu usług, chociaż wydatki takie są ponoszone przez podatników, którzy jednak mają problem z zakwalifikowaniem ich do właściwego punktu w wykazie usług.
W omawianym rozporządzeniu doprecyzowano katalogu usług (dodanie w ust. 2 załącznika do rozporządzenia pkt 14a), przez rozszerzenie katalogu usług o wykonanie przyłącza do sieci ciepłowniczej (jednocześnie usunięto możliwość przyłączenia do sieci gazowej, zgodnie z art. 17 ust. 15 dyrektywy EPBD).

Wyeliminowanie z treści załącznika do rozporządzenia sformułowania „osprzęt”

W obowiązującym do końca 2024 r. brzmieniu załącznika do rozporządzenia w przypadkach instalacji odnawialnych źródeł energii pojawiało się sformułowanie „osprzętu”, które towarzyszyło poszczególnym odnawialnym źródłom energii możliwym do dofinansowania w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Pojęcie „osprzęt” nie pojawia się w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na rozdział 4c wprowadzony od 1 grudnia 2022 r. do ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2023 r. poz. 2496, z późn. zm.). Ww. rozdział wprowadza wsparcie dla inwestorów w budynkach wielorodzinnych realizujących instalacje OZE (grant OZE). Zgodnie z art. 11m ust. 2 ww. ustawy, do kosztów przedsięwzięcia podlagającego wsparciu wlicza się „koszt infrastruktury niezbędnej do funkcjonowania instalacji odnawialnego źródła energii”.

W celu ujednolicenia stosowanych w przepisach pojęć i dostosowania treści rozporządzenia do pojęcia stosowanego w akcie wyższego rzędu, zamieniono pojęcie „osprzęt” na pojęcie „infrastruktura niezbędna do funkcjonowania” danego odnawialnego źródła energii (zmiany w ust. 1 pkt 12–13a załącznika do rozporządzenia).

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 19 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych - Dziennik Ustaw 2024 r. poz. 1943 - obowiązuje od 1 stycznia 2025 r.

Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak