REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Podatek od aktywów bankowych obowiązuje w wielu państwach europejskich
Podatek od aktywów bankowych obowiązuje w wielu państwach europejskich
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od aktywów bankowych (tzw. podatek bankowy), analogiczny pod względem zasad funkcjonowania do nowego polskiego podatku od niektórych instytucji finansowych, obowiązuje już w wielu państwach europejskich. W Polsce od lutego 2016 r. m.in. banki, firmy ubezpieczeniowe, SKOK-i i firmy pożyczkowe będą obłożone podatkiem, wynoszącym rocznie 0,44 proc. wartości ich aktywów.

W Szwecji od roku 2009 tamtejsze banki i filie banków zagranicznych obciążone są coroczną opłatą na rzecz państwowego funduszu przedsięwzięć wspierających na wypadek kryzysu finansowego. Stawka tej opłaty wynosiła początkowo 0,018 proc. sumy bilansowej banku, by w roku 2011 zwiększyć się do 0,036 proc. Przewiduje się, że pobieranie opłaty zostanie wstrzymane po osiągnięciu przez wspomniany fundusz kwoty odpowiadającej 2,5 proc. szwedzkiego produktu krajowego brutto, co powinno nastąpić po 15 latach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podobne założenia legły u podstaw obowiązującej od 2011 roku w Austrii ustawy o opłacie stabilizacyjnej. Z opłaty tej, nazywanej potocznie podatkiem bankowym, zwolnione są instytucje finansowe o sumie bilansowej do miliarda euro. W przedziale od 1 do 20 mld euro stawka opłaty wynosi 0,09 proc. sumy bilansowej, zaś powyżej 20 mld 0,11 proc. Dla posiadanych przez banki instrumentów o charakterze spekulacyjnym obowiązuje dodatkowy podatek ze stawką 0,013 proc. ich wartości.

Ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych - od 1 lutego 2016 r.

REKLAMA

W ramach działań na rzecz odciążenia budżetu rząd Węgier wprowadził w 2010 roku podatek od aktywów bankowych ze stawką 0,15 proc. dla sum bilansowych do 50 mld forintów (160 mln euro) i 0,53 proc. dla wyższych. Przez pierwsze lata podstawy opodatkowania nie zwiększano, pozostając przy sumach bilansowych z 2009 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozwiązanie to natrafiło na krytykę zagranicznych partnerów finansowych Węgier. W trakcie rozmów, jakie w lutym 2015 roku przeprowadzili w Budapeszcie premier Viktor Orban oraz prezes Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju Suma Chakrabarti uzgodniono obniżenie górnej stawki do 0,31 proc, a w roku 2017 ma się ona zmniejszyć do 0,21 proc.

W Wielkiej Brytanii opodatkowanie bankowych sum bilansowych wprowadzono w 2011 roku. Jego stawki stopniowo wzrastały, osiągając w 2014 roku 0,071 proc. w przypadku aktywów długoterminowych i 0,142 proc. w przypadku aktywów krótkoterminowych. Zróżnicowanie stawek uzasadnia się koniecznością zachęcania banków do inwestowania w bardziej bezpieczne lokaty. Kwota wolna od opodatkowania wynosi dla każdej instytucji finansowej 20 mld funtów. Podatek ma przynosić corocznie skarbowi państwa co najmniej 2,9 mld funtów.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

Obowiązujący od 2012 roku w Belgii podatek od sum bilansowych z jednolitą stawką 0,035 proc. dotyczy tylko krajowych banków wraz z ich oddziałami zagranicznymi, pozostawiając poza swym zasięgiem belgijskie filie obcych banków. Zebrane w ten sposób kwoty kierowane są do państwowej Kasy Wkładów i Konsygnacji z przeznaczeniem na rezerwę stabilizacyjną systemu bankowego.

We Francji skarb państwa pobiera od 2011 roku na własne potrzeby od każdego banku podatek od nadwyżki jego obowiązkowych minimalnych rezerw gotówkowych ponad 500 mln euro. Stawka tego podatku wzrosła w 2013 roku z 0,25 proc. do 0,5 proc.


Opodatkowanie banków na rzecz finansowania państwowego stabilizującego funduszu restrukturyzacyjnego obowiązuje w Niemczech od 2011 roku. Dotyczy wszystkich instytucji kredytowych działających na podstawie wydanych przez niemieckie władze licencji bankowych, w tym również oddziałów niemieckich banków za granicą, ale nie ich zagranicznych spółek-córek.

Podatek pobierany jest w dwóch częściach - od sumy bilansowej jeśli wynosi ona co najmniej 300 mln euro i od znajdującego się w posiadaniu danego banku pozabilansowego portfela instrumentów pochodnych. W pierwszym przypadku stawka jest zróżnicowana, od 0,02 proc. dla kwot od 300 mln do 10 mld euro po 0,06 proc. dla kwot ponad 300 mld euro. W drugim przypadku obowiązuje jednolita stawka 0,0003 proc. od nominalnej wartości aktywów. Łączny wymiar podatku nie może być większy niż 20 proc. bilansowego zysku banku.

Podatek bankowy - Ministerstwo Finansów nie zgadza się z opinią EBC

Poza zapewnieniem środków dla funduszu restrukturyzacyjnego, którego docelowa wysokość wynosi 70 mld euro, podatek ma także osłabić zainteresowanie banków ryzykancką działalnością inwestycyjną. W 2011 roku dał niemieckiemu fiskusowi 600 mln euro wpływów zamiast prognozowanych 1,3 mld.

W Hiszpanii ogólnopaństwowy podatek, płacony przez banki od wkładów ich klientów po stawce 0,03 proc., zastąpił w 2014 roku podobne opłaty pobierane przedtem bez podstawy prawnej przez niektóre hiszpańskie regiony. Uzyskiwane dzięki temu corocznie 400 mln euro rząd będzie kierował na potrzeby 17 regionów autonomicznych.

Stanisław Dmitrewski (PAP)

dmi/ ro/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA