REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REGON dla rolnika

Ewa Pasieczna
Biegły rewident
 e-agropodatki.pl
Pierwszy w Polsce podatkowy serwis informacyjny dla rolników indywidualnych.
REGON dla rolnika
REGON dla rolnika
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne prowadzące indywidualne gospodarstwo rolne podlegają obowiązkom wynikającym z ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej tak jak inne jednostki gospodarujące, czyli osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej czy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Wynika to wprost z art. 42 ust. 2 tej ustawy. Zgodnie z brzmieniem tego artykułu, za osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą przyjmuje się również osobę fizyczną prowadzącą indywidualne gospodarstwo rolne.

REKLAMA

Autopromocja

Zatem osoba fizyczna, która nabyła grunty rolne i utworzyła gospodarstwo rolne jest zobowiązana do złożenia w urzędzie statystycznym województwa, na terenie którego ma siedzibę albo adres zamieszkania, wniosku o wpis do rejestru podmiotów na druku RG-1 w terminie 14 dni od zaistnienia okoliczności uzasadniających wpis.

Do wniosku dołącza się dokument potwierdzający posiadanie gospodarstwa rolnego, czyli akt notarialny lub decyzję o wymiarze podatku rolnego. Za wpis do rejestru REGON Urząd Statystyczny nie pobiera żadnych opłat. Zatem obowiązek rejestracji w systemie REGON dotyczy wszystkich osób fizycznych prowadzących indywidualne gospodarstwo rolne.

Zaniedbanie jednak tego obowiązku nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami prawnymi.

Utrata zwolnienia rolnika z VAT z mocy ustawy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o statystyce publicznej nie przewiduje sankcji karnych za brak złożenia wniosku o wpis do rejestru, pomimo istnienia takiego obowiązku.

W przypadku gospodarstw indywidualnych powstałych w latach 90-tych i wcześniej jest bardzo duża szansa na to, że mają nadany numer REGON. Przed zmianą przepisów, które weszły w życie w 2009 roku, indywidualne gospodarstwa rolne były wpisywane do rejestru podmiotów gospodarki narodowej na podstawie wykazów przekazywanych do GUS-u przez gminy.  Fakt nadania numeru REGON możemy potwierdzić telefonicznie, kontaktując się z właściwym miejscowo urzędem statystycznym lub na stronie internetowej http://www.stat.gov.pl/regon/, podając numer NIP.

Większość rolników jest na pewno zdania, że numeru REGON nie potrzebuje. I słusznie, rolnikom numer ten w zasadzie nie jest właściwie potrzebny. Przepisy ustawy o VAT nie nakładają obowiązku posiadania numeru REGON ani na rolników ryczałtowych, ani na rolników - czynnych podatników VAT. W zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R możemy posłużyć się numerem PESEL. Problem jednak pojawi się, jeżeli rolnik - czynny podatnik VAT będzie chciał otrzymywać fakturę VAT za usługi telekomunikacyjne na numer NIP nadany gospodarstwu rolnemu. Źródło problemu tkwi w ograniczeniach systemu operacyjnego, którym posługują się operatorzy. Wymaga on bowiem, oprócz numeru NIP, podania również numeru REGON.

 Jakie obowiązki sprawozdawcze wiążą się z rejestracją w systemie REGON? W przypadku małych i średnich gospodarstw rolnych praktycznie żadne. Wśród zgłoszonych gospodarstw indywidualnych GUS dokonuje wyboru jednostki obowiązanej do spełnienia obowiązku sprawozdawczego w drodze losowania. Jednak ilość gospodarstw indywidualnych powoduje, że szanse na wylosowanie są nikłe. W efekcie wpis do rejestru podmiotów może okazać się praktycznie niekłopotliwy, natomiast może okazać się przydatny rolnikom - czynnym podatnikom podatku VAT.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA