REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Utrata zwolnienia rolnika z VAT z mocy ustawy

Ewa Pasieczna
Biegły rewident
 e-agropodatki.pl
Pierwszy w Polsce podatkowy serwis informacyjny dla rolników indywidualnych.
Utrata zwolnienia rolnika z VAT z mocy ustawy
Utrata zwolnienia rolnika z VAT z mocy ustawy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Status rolnika ryczałtowego nie jest niezmienny w czasie. W przepisach ustawy o VAT przewidziany jest jeden przypadek, którego zajście powoduje utratę przez rolnika ryczałtowego zwolnienia z mocy prawa, niezależnie od jego woli.

Taka sytuacja ma miejsce, kiedy rolnik ryczałtowy osiągnie za rok obrotowy obroty na poziomie 1.200.000 EUR. Wynika to wprost z art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, zgodnie z którym pod pojęciem rolnik ryczałtowy - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

REKLAMA

Autopromocja

Z kolei na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Odwołanie się do wynikającego z odrębnych przepisów obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych odnosi się do obowiązku wynikającego z art. 2 ust.1 pkt 2 ustawy o rachunkowości.

Zatem rolnik po osiągnięciu progu 1.200.000 EUR obrotów za rok obrotowy nie może korzystać ze zwolnienia od podatku i ze szczególnej procedury uzyskiwania zryczałtowanej rekompensaty zwrotu VAT zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, a staje się czynnym podatnikiem, rozliczającym podatek na zasadach ogólnych.

Zatem rolnikiem ryczałtowym jest tylko ten rolnik, który:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie ustawy o rachunkowości i

- nie zrezygnował z przysługującego mu zwolnienia od VAT.

Chcąc ustalić powyższą wielkość w złotówkach polskich, należy przemnożyć kwotę 1.200.000 euro przez średni kurs ogłoszony przez Narodowy Bank Polski, na dzień 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy.

Przykład
Rolnik ryczałtowy w roku 2012 osiągnął obroty (sprzedaż netto) na poziomie 3.500.000 zł. Kurs średni EUR ogłoszony przez NBP na dzień 30 września 2012 r. wynosił 4,1138 zł/EUR. Zatem ustalenie obrotów w walucie EURO przebiega następująco: 3.500.000 zł : 4,1138 zł/EUR = 850.795 EUR.

Kwota nie przekroczyła 1.200.000 EUR i rolnik utrzymał status rolnika ryczałtowego.

Gdyby jednak w wyniku przeliczenia okazałoby się, że rolnik wartość 1.200.000 EUR przekroczył, to od 1 stycznia 2013 r. byłby zobowiązany po pierwsze do zaprowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych oraz po drugie utraciłby status rolnika ryczałtowego i musiał zarejestrować się dla potrzeb podatku VAT jako podatnik VAT czynny.

4.936.560 zł - tyle wynoszą obroty za rok obrotowy 2012, których osiągnięcie wymaga założenia pełnych ksiąg rachunkowych od 1 stycznia 2013 r.

Kwotę limitu ustalono przemnażając 1.200.000 EUR i średniego kursu NBP obowiązującego w dniu 30 września 2012 r. w wysokości 4,1138 zł/EUR.

Decyzję o ewentualnym zlekceważeniu powyższego obowiązku należy dokładnie przemyśleć, ponieważ sankcje za nieprowadzenie ksiąg rachunkowych mogą być dotkliwe, a jeszcze bardziej dotkliwe mogą być konsekwencje podatkowe nierozliczania się z podatku VAT w sytuacji utraty zwolnienia z mocy ustawy.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu na potrzeby ustawy o VAT rolnicy ryczałtowi, czyli rolnicy posiadający gospodarstwo rolne w myśl ustawy o podatku rolnym, rolnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej oraz osoby świadczące usługi rolnicze, zostali jednolicie potraktowani w przedmiocie momentu utraty zwolnienia w VAT i utraty statusu rolnika ryczałtowego. Warto w tym miejscu przypomnieć, że obowiązki ewidencjono-rachunkowe podatników, uzyskujących przychody z działów specjalnych produkcji rolnej, zostały uregulowane w ustawie o PIT, w sposób odmienny niż w ustawie o rachunkowości. Tym samym obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie ustawy o rachunkowości tej grupy podatników nie dotyczy. Pomimo tego faktu, osiągnięcie lub nie obrotu na poziomie 1.200.000 EUR determinuje prawo podatnika do korzystania ze zwolnienia od podatku i ze szczególnej procedury uzyskiwania zryczałtowanego zwrotu podatku VAT.

Do takich wniosków doszedł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 września 2012 r. (I FSK 1564/11). W uzasadnienie wyroku sąd stwierdził, że:

REKLAMA

W rozpoznawanej sprawie nie mają (..) zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , w także odnosząca się do tych przepisów uchwała składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 stycznia 2011r. sygn. akt II FPS 2/10. Nie ma bowiem wątpliwości w kwestii, iż każda z wymienionych ustaw, posługuje się własnymi pojęciami i definicjami. W szczególności, mająca zastosowanie w niniejszej sprawie, ustawa o VAT definiuje pojęcie działalności rolniczej ,nie wyodrębniając części tej działalności w osobny rodzaj, zawiera definicję rolnika ryczałtowego oraz określa warunki zwolnienia od podatku VAT. W pełni uprawniona jest zatem konstatacja , że wyłączenie ze statusu rolnika ryczałtowego, o którym mowa w art.2 pkt.19 ustawy o VAT , poprzez odwołanie się do wynikającego z odrębnych przepisów obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych odnosi się do obowiązku wynikającego z art. 2 ust.1 pkt 2 ustawy o rachunkowości .

Ma to takie znaczenie, jak prawidłowo ocenił Sąd I instancji , że rolnik nie może korzystać ze zwolnienia od podatku i ze szczególnej procedury uzyskiwania zryczałtowanej rekompensaty zwrotu VAT zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, a staje się czynnym podatnikiem rozliczającym podatek na zasadach ogólnych. Zastosowanie do rolników (producentów rolnych) kryterium wysokości przychodów , po osiągnięciu których tracą status rolnika ryczałtowego w podatku VAT , jest zgodne z przepisami wspólnotowymi.”

Sąd podkreślił, że „... pod pojęciem "odrębnych przepisów",do których odsyła ustawa o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 19, należy rozumieć przepisy ustawy o rachunkowości, jest podzielane przez doktrynę oraz orzecznictwo.”

Tym samym, sąd uznał, że niezależnie od tego w jakiej formie rolnik uzyskuje przychody z działalności rolniczej (działy specjalne produkcji rolnej czy gospodarstwo rolne), to po przekroczeniu poziomu obrotu za cały rok 1.200.000 EUR, od 1 stycznia roku następnego traci on status rolnika ryczałtowego i ma obowiązek zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA