REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż maszyn rolniczych a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Pasieczna
Biegły rewident
 e-agropodatki.pl
Pierwszy w Polsce podatkowy serwis informacyjny dla rolników indywidualnych.
Sprzedaż maszyn rolniczych a VAT
Sprzedaż maszyn rolniczych a VAT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niewątpliwą korzyścią bycia rolnikiem – czynnym podatnikiem podatku VAT jest prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy transakcji zakupu maszyn i urządzeń rolniczych.

Podatnik - rolnik uzyskuje korzyść podatkową wynikającą z różnicy pomiędzy niższym z reguły podatkiem należnym (wynikającym ze sprzedaży produktów rolnych) a wyższym podatkiem naliczonym (wynikającym z zakupu maszyn i innych środków do produkcji rolnej). Z drugiej strony należy pamiętać o tym, że w przypadku sprzedaży tego typu maszyn i urządzeń należy wystawić fakturę VAT z wykazaną kwotą podatku należnego.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Sprzedaż maszyn, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, rodzi obowiązek wystawienia faktury VAT i opodatkowania transakcji według stawki podstawowej. Wątpliwości interpretacyjnych nie budzi sytuacja, kiedy rolnik już jako czynny podatnik VAT dokonał zakupu maszyn lub urządzeń, odliczył całość podatku naliczonego i następnie sprzedał te maszyny lub urządzenia. W takiej sytuacji zawsze wystąpi obowiązek wystawienia faktury VAT z wykazaną kwotą podatku należnego.

Wątpliwości rodzą się natomiast w przypadku tych transakcji sprzedaży, które dotyczą maszyn i urządzeń nabytych przed rezygnacją ze statusu rolnika ryczałtowego. Cykl życia maszyn i urządzeń w gospodarstwach rolnych jest z reguły dosyć długi i może wystąpić sytuacja, w której rolnik nie skorzystał w ogóle z prawa do odliczenia lub skorzystał w części.

W przypadku maszyn, w stosunku do których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, znajdzie zastosowanie zwolnienie w podatku VAT. Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

REKLAMA

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokumentującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przez towary używane, o których mowa w tym przepisie, rozumie się ruchomości, których okres użytkowania przez podatnika dokonującego dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (art. 43 ust. 2 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem dla zastosowania powyższego zwolnienia w przypadku dostawy towarów używanych niezbędne jest spełnienie (łącznie) następujących warunków:
- przedmiotem dostawy są ruchomości,
- dokonujący ich dostawy używał sprzedawane towary,
- okres ich używania wyniósł co najmniej pół roku od chwili nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel,
- podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego ani w całości, ani w części.

Odliczenie VAT od samochodów w 2014 r.

 Faktury zaliczkowe przed otrzymaniem zaliczki

Zatem sprzedaż maszyn i urządzeń, w stosunku do których rolnikowi - czynnemu podatnikowi VAT nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, korzystać będzie ze zwolnienia w podatku VAT. Rolnik będzie zobowiązany do wystawienia faktury sprzedaży, ale z wykazanym zwolnieniem od podatku VAT.

Przykład
Rolnik prowadzi gospodarstwo rolne i dnia 1 września 2009 r. zrezygnował ze statusu rolnika ryczałtowego, rejestrując się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W 2001 r. zakupił na faktury VAT następujące maszyny rolnicze: ładowacz czołowy oraz pług. Sprzęt rolniczy wykorzystywał w działalności rolniczej do dnia 1 września 2009 r. jako rolnik ryczałtowy, natomiast po tym dniu nadal użytkuje w działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Z tytułu zakupu wymienionych maszyn rolnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ zakup miał miejsce 5 lat przed rezygnacją ze zwolnienia. Sprzedaż tego typu maszyn skorzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Niekorzystna podatkowo natomiast jest niewątpliwie sytuacja, kiedy rolnik - czynny podatnik VAT dokona sprzedaży maszyn i urządzeń, nabytych w ciągu 5 lat przed rezygnacją ze zwolnienia, w stosunku do których przysługiwało mu prawo do odliczenia części podatku VAT na podstawie art. 91 ustawy o VAT.

Przykład
Rolnik prowadzi gospodarstwo rolne i dnia 1 września 2009 r. zrezygnował ze statusu rolnika ryczałtowego, rejestrując się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W 2006 r. zakupił na faktury VAT następujące maszyny rolnicze: ładowacz czołowy oraz pług. Sprzęt rolniczy wykorzystywał w działalności rolniczej do dnia 1 września 2009 r. jako rolnik ryczałtowy, natomiast po tym dniu użytkuje w działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. W deklaracjach VAT-7 za styczeń 2010 r. i za styczeń 2011 r. dokonał odliczenia łącznie 2/5 podatku VAT z tytułu zakupu wymienionych maszyn.

Ewentualna sprzedaż tych maszyn rolniczych powinna zostać opodatkowana według stawki podstawowej podatku, czyli 22% (obecnie przejściowo 23%), pomimo tego, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia tylko części podatku VAT naliczonego, zapłaconego przy ich nabyciu.

Rolnik - czynny podatnik VAT miał prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego poprzez korektę z art. 91 ustawy o VAT, zatem sprzedaż tego typu maszyn rolniczych, które co prawda wypełniają definicję towaru używanego, nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Warto zwrócić uwagę na dokładną treść art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Przepis tego artykułu odnosi się bowiem do prawa do odliczenia, które podatnikowi przysługuje, niezależnie od faktu skorzystania z tego prawa. W konsekwencji obowiązek opodatkowania transakcji sprzedaży powstanie również wtedy, gdy rolnik - czynny podatnik VAT nie skorzysta z prawa do odliczenia i w ogóle podatku naliczonego od zakupu maszyn i urządzeń nie odliczy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA