REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikrorachunek podatkowy. Co musisz wiedzieć jako podatnik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
faktura, rachunek, przedsiębiorca, podatki, faktury, mikrorachunek
Mikrorachunek podatkowy. Co musisz wiedzieć jako podatnik?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W świecie podatków i opłat, mikrorachunek podatkowy stał się ważnym narzędziem dla podatników w Polsce. Ale co to dokładnie jest i jak działa? Oto, co musisz wiedzieć o mikrorachunku podatkowym.
rozwiń >

Do czego służy mikrorachunek?

Mikrorachunek podatkowy to indywidualny rachunek służący do wpłat podatków PIT, CIT i VAT. Został wprowadzony 1 stycznia 2020 roku, aby uprościć i usprawnić proces wpłat podatkowych. Dzięki niemu podatnicy i pracodawcy-płatnicy mogą dokonywać wpłat na rzecz urzędu skarbowego w bardziej zorganizowany sposób. Mikrorachunek służy wyłącznie do wpłat podatkowych, a zwroty nadpłat i podatków są realizowane na dotychczasowych zasadach.

REKLAMA

Kto powinien mieć mikrorachunek?

Każdy podatnik w Polsce, niezależnie od tego, czy jest osobą fizyczną, czy prawną, powinien posiadać mikrorachunek podatkowy. W celu sprawdzenia numer swojego mikrorachunku podatkowego osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są zarejestrowane jako podatnicy VAT, mogą korzystać z numeru PESEL jako identyfikatora podatkowego; natomiast osoby prowadzące działalność gospodarczą, podatnicy VAT oraz płatnicy podatków i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne powinni korzystać z numeru NIP.

Jak wygenerować swój mikrorachunek podatkowy?

Aby sprawdzić numer swojego mikrorachunku podatkowego, można skorzystać z generatora dostępnego na stronie podatki.gov.pl lub uzyskać go w dowolnym urzędzie skarbowym. W zależności od statusu podatnika, do wygenerowania mikrorachunku będzie potrzebny numer PESEL lub NIP. Generator działa 24/7, co oznacza, że można sprawdzić swój mikrorachunek podatkowy w dowolnym miejscu i o każdej porze, również korzystając z urządzeń mobilnych.

Wygenerowany mikrorachunek podatkowy będzie składać się z 26 znaków.

Czy wszystkie podatki płacimy na mikrorachunek?

Nie, mikrorachunek podatkowy służy głównie do wpłat podatków PIT, CIT i VAT (z wyłączeniem karty podatkowej, VAT-14, VAT w imporcie). Inne podatki, takie jak akcyza, PCC, czy podatki i opłaty lokalne, wpłacane są na dotychczasowych zasadach, na rachunki podatkowe urzędów skarbowych. W przypadku braku numeru PESEL lub NIP, należności podatkowe można wpłacić na mikrorachunek podatkowy odpowiedniego urzędu skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak dokonać wpłaty podatku na mikrorachunek?

Aby dokonać wpłaty na mikrorachunek, wystarczy znać jego numer, który, jak już wspomniano, można sprawdzić korzystając z generatora dostępnego na stronie podatki.gov.pl lub uzyskać w dowolnym urzędzie skarbowym. Po uzyskaniu numeru mikrorachunku, można dokonać przelewu bankowego na odpowiednią kwotę.

Co wpisać w tytule przelewu na mikrorachunek?

W tytule przelewu na mikrorachunek podatkowy należy podać numer identyfikatora podatkowego (PESEL lub NIP) oraz krótki opis dotyczący rodzaju podatku, np. "PIT za 2023 rok". Ważne jest, aby dokładnie i poprawnie wpisać wszystkie wymagane informacje, aby urząd skarbowy mógł prawidłowo zidentyfikować i przypisać wpłatę.

Jak sprawdzić wpłaty na mikrorachunek?

Mikrorachunek nie udostępnia historii dokonanych wpłat. Aby sprawdzić zaksięgowane wpłaty, należy zalogować się na swój profil na rządowym Portalu Podatkowym. Tam każdy podatnik ma dostęp do swoich indywidualnych danych podatkowych.

Podsumowując, mikrorachunek podatkowy to nowoczesne narzędzie, które ma na celu usprawnienie i uproszczenie procesu wpłat podatkowych. Dzięki niemu podatnicy mogą w łatwy i szybki sposób dokonywać wpłat na rzecz urzędu skarbowego, mając pewność, że ich wpłaty zostaną prawidłowo zidentyfikowane i zaksięgowane.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA