REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Siedziba firmy w mieszkaniu – wyższy podatek od nieruchomości

Siedziba firmy w mieszkaniu – wyższy podatek od nieruchomości
Siedziba firmy w mieszkaniu – wyższy podatek od nieruchomości

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja firmy w domu przedsiębiorcy to niemal standard. Aby móc korzystać z przywilejów takiego rozwiązania, trzeba mieć na uwadze również i wynikające z niego obowiązki. Z jednej strony przedsiębiorca będzie mógł rozliczyć w kosztach część wydatków na ogrzewanie, prąd czy raty kredytu. Z drugiej, powinien – choć nie w każdym przypadku – liczyć się z wyższym podatkiem od nieruchomości.

Do kosztów działalności gospodarczej należą wydatki związane z utrzymaniem i eksploatacją biura. Przedsiębiorca ma prawo zaliczyć do kosztów firmowych np. opłaty za media, a co za tym idzie, o ich wartość zmniejszyć swoje zobowiązanie wobec fiskusa z tytułu podatku dochodowego. Przy rejestracji firmy we własnym domu, w praktyce przedsiębiorcy rozliczają w kosztach część „domowych” opłat.

Autopromocja

Czy w takim przypadku przedsiębiorca jest obowiązany do zapłaty wyższego podatku od nieruchomości? Warto pamiętać, iż o ile obecnie maksymalny podatek od budynku mieszkalnego wynosi 0,75 zł od 1 mkw. powierzchni użytkowej, a od gruntu pod budynek mieszkalny 0,47 zł od 1 mkw. powierzchni, to jego stawka przy budynku związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej to 23,13 zł za 1 mkw. powierzchni użytkowej, a przy gruncie pod działalność gospodarczą 0,90 zł od 1 mkw. powierzchni. Przy pomieszczeniach biurowych jest to zatem różnica rzędu kilkudziesięciu złotych.

Kiedy pokój w domu jest biurem?

Za nieruchomości związane z prowadzeniem biznesu uznaje się budynki, budowle i grunty, jakie posiada przedsiębiorca – wyjątkiem są budynki mieszkalne i powiązane z nimi grunty. Natomiast w sytuacji, kiedy swoją działalność prowadzimy w domu (czy w jego części, np. jednym pokoju), to od jego powierzchni (czy powierzchni jednego pokoju) możemy być obowiązani opłacać wyższą stawkę podatku od nieruchomości. Warunkiem jest, aby cały ten dom czy jedno z jego pomieszczeń było wykorzystywane wyłącznie na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, czyli aby nie pełniło żadnych funkcji mieszkalnych (utrwalony już wyrok NSA z dnia 11 sierpnia 1992 r. o sygn. akt SA/Wr 650/92).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 oraz ust. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, opodatkowaniu podlega powierzchnia użytkowa budynku lub jego części, mierzona po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacja do gminy

W praktyce wielu przedsiębiorców mimo rejestracji firmy pod adresem domowym nie rozlicza w działalności żadnych kosztów związanych z domem czy mieszkaniem. Biorąc po uwagę właśnie stawkę podatku od nieruchomości, często to się po prostu nie kalkuluje. Natomiast jeśli na ścianie naszego domu wisi szyld informujący, że właśnie tutaj znajduje się nasza firma i faktycznie całą pracę wykonujemy w domu, powinniśmy udać się do gminy z oświadczeniem o przeznaczeniu danego pomieszczenia w naszym domu na wykorzystywane wyłącznie w naszej działalności gospodarczej do gminy. Informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania. Jeśli gmina tak zdecyduje, podwyższy podatek od nieruchomości poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaczęliśmy prowadzić działalność w naszych własnych czterech kątach.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co się dzieje z „Rodzinnym PIT”? - "Nie znajduje się na liście. Obecnie priorytetem są inne zobowiązania, które znalazły się w umowie koalicyjnej"

Okazuje się, że „Rodzinny PIT” nie znajduje się na liście w umowie koalicyjnej, ale nie jest do końca przesądzone, że w ogóle nie wejdzie w życie. "Pytanie o datę wdrożenia tzw. "Rodzinnego PIT" należy uznać za przedwczesne" - pisze Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Ulga na dziecko po rozwodzie - były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

REKLAMA