REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa opodatkowania w podatku od nieruchomości

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Podstawa opodatkowania w podatku od nieruchomości/ Fot. Fotolia
Podstawa opodatkowania w podatku od nieruchomości/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Stawki podatków od nieruchomości co roku ulegają zmianie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu roku poprzedniego. Przez ostatnie dwa lata obserwujemy nieznaczny spadek tego wskaźnika, a w konsekwencji górnych stawek podatku od nieruchomości. Już wkrótce jednak mogą nastąpić zmiany w zakresie podstawy opodatkowania w podatku od nieruchomości.

REKLAMA

Autopromocja

Podatek od nieruchomości uregulowany jest w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. W ustawie wyraźnie zostało wskazane, jak należy rozumieć pojęcie „grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”. Chodzi tutaj o grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Opodatkowaniu nie podlegają użytki rolne i lasy, chyba że są przeznaczone na prowadzenie działalności gospodarczej. Podmiotami obowiązanymi do zapłaty podatku od nieruchomości są właściciele, użytkownicy wieczyści, samoistni posiadacze, a w niektórych przypadkach także posiadacze zależni nieruchomości lub ich części stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Grunty, budynki i budowle, które są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, zostały opodatkowane najwyższymi stawkami podatku od nieruchomości. Co więcej, przedsiębiorcy muszą je płacić nawet gdy ich nie wykorzystują lub je wynajmują.

Stawki podatku od nieruchomości obowiązujące w 2017 roku

Obwieszczenie Ministra Finansów w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych kształtuje się w następujący sposób:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • maksymalna stawka podatku od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków od 1 m2 powierzchni wynosi 0,89 zł. Natomiast w przypadku gruntów zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – stawka podatku od 1 m2 powierzchni wynosi 0,47 zł;
  • podatek od budynków i ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej wynosi 22,66 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
  • niższa stawka obowiązuje w przypadku budynków i ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 10,59 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
  • podatek od budynków i ich części związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń wynosi 4,61 zł od 1m2 powierzchni użytkowej;
  • podatek od pozostałych budynków i ich części związanych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego wynosi 7,62 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej. Stawka podatku od budowli wynosi 2% ich wartości.

Należy również pamiętać o tym, że w ubiegłym roku zmienione zostały zasady opodatkowania części wspólnych budynków, co znaczenie podniosło koszty przedsiębiorców.

Profitentem dochodów pochodzących z podatków od nieruchomości jest gmina, w której znajdują się stanowiące przedmiot opodatkowania grunty, budynki czy budowle. Warto zwrócić uwagę, że podatek od nieruchomości zajmuje kluczową pozycję pośród wszystkich rodzajów podatków zasilających budżet gminy. Wysokość stawek podatku od nieruchomości na dany rok określa rada gminy w drodze uchwały. Stawki te nie mogą być wyższe od ustalonych przez Ministra Finansów stawek maksymalnych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Obecnie stosowane rozwiązania legislacyjne nie pozwalają na jednolite traktowanie podobnych sytuacji w różnych gminach. Po pierwsze, pojawiają się różnice w wysokościach podatku od nieruchomości, ponieważ każda gmina stawowi odmienne uchwały, a ponadto może różnicować wysokość stawek dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania uwzględniając np.: lokalizację, rodzaj zabudowy, rodzaj prowadzonej działalności czy też przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntu. Po drugie, definicja budowli wskazana w ustawie o prawie budowlanym, budzi spore wątpliwości w praktyce. Pojawiające się nieścisłości mogą prowadzić do sytuacji, w której identyczny obiekt jest odmiennie traktowany w zależności od miejsca, w którym się znajduje. Przykładowo jedna gmina zakwalifikuje dany obiekt jako podlegającą opodatkowaniu budowlę, podczas gdy druga uzna ją jako rzecz nie dającą się zakwalifikować jako przedmiot opodatkowania.


Zmiany w ustawie gospodarowania przestrzenią

Już wkrótce mogą jednak nastąpić duże zmiany w tym zakresie. Trwają bowiem prace nad Kodeksem urbanistyczno-budowlanym. Nowa ustawa ma w założeniu kompleksowo regulować sprawy związane z szeroko rozumianym gospodarowaniem przestrzenią, a także rozwiązać problemy dotyczące definicji budynku i budowli. Z uwagi na fakt, że przepisy ustawy o podatkach i opłatach odwołują się do definicji budynku i budowli, pojawia się duże ryzyko zmiany podstawy opodatkowania w podatku od nieruchomości. Wydaje się, że najważniejszym postulatem staje się kwestia uniezależnienia przedmiotu opodatkowania od przepisów regulujących definicję budynku i budowli. Takie zmiany pozwoliłyby zagwarantować rozłączność obu systemów prawnych i równocześnie zapewnić neutralność w odniesieniu do podatku od nieruchomości.

Podatek od nieruchomości stanowi bez wątpienia istotne obciążenie dla każdego przedsiębiorcy. Nietrudno zauważyć, że obecne regulacje opodatkowania nieruchomości wywołują w praktyce wiele wątpliwości i często prowadzą do nierównego traktowania podatników. Niewątpliwie istnieje konieczność wprowadzenia zmian w tym zakresie, które usprawnią realizację obowiązków podatkowych.

Autorzy: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA