REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek katastralny w Polsce – na razie nie jest planowany

podatek katastralny 2015
podatek katastralny 2015
Xella Polska
Xella Polska

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów uspokaja (ostatni raz w przesłanej do naszej redakcji informacji z 16 czerwca 2015 r.), że aktualnie nie ma planów wprowadzenia podatku katastralnego. Jednak od 2009 roku istnieje w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii Zespół do spraw Rządowego Programu Rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach. A stworzenie ZSIN, to warunek konieczny (choć jeszcze nie wystarczający) dla wprowadzenia podatku katastralnego.

W odpowiedzi na pytanie redakcji infor.pl otrzymaliśmy w dniu 16 czerwca 2015 r. informację z Wydziału Obsługi Medialnej Ministra Finansów, że w Ministerstwie Finansów nie są prowadzone prace związane z tzw. podatkiem katastralnym i jego ewentualnym wprowadzeniem w przyszłości.

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Spadki - testament, zachowek, dziedziczenie. Zmiany w prawie spadkowym 2015 – PDF

Podatek katastralny, to forma opodatkowania nieruchomości powiązana z wartością nieruchomości (a nie, jak to ma miejsce obecnie w podatku od nieruchomości, czy podatku rolnym oraz podatku leśnym – gdzie podatek zależy od powierzchni tych nieruchomości).

REKLAMA

Zróżnicowany podatek od nieruchomości możliwy już dziś

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości jest powierzchnia (grunty), powierzchnia użytkowa (budynki), a w przypadku budowli – ich wartość (art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych – Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613, ze zm.).

Podstawę wymiaru podatków, m.in. podatku od nieruchomości (a także podatku rolnego i leśnego), stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Wynika to z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, ze zm.). Dane dotyczące klasyfikacji gruntów, a w niektórych przypadkach rodzaju budynku stanowią podstawę ustalenia sposobu opodatkowania, stawek podatków, a także stosowania ulg i zwolnień podatkowych w podatku od nieruchomości.

Na podstawie danych zawartych w księgach wieczystych ustala się właściciela (posiadacza), a w konsekwencji podatnika podatku od nieruchomości. Informacje objęte powyższymi rejestrami mają zasadnicze znaczenie przy wymiarze podatku od nieruchomości.

Twierdzi się, że oparcie opodatkowania nieruchomości o kryterium wartości, a nie powierzchni nieruchomości jest bardziej sprawiedliwe.

Ale przecież już dziś na podstawie art. 5 ust. 2-4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych gminy mogą różnicować stawki podatku od nieruchomości, uwzględniając w szczególności: lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntów lub budynków, stan techniczny oraz wiek budynków.

Zobacz wideoszkolenie: Prawo pracy 2015

Zobacz wideoszkolenie: Zmiany w terminowych umowach o pracę

Podatek od nieruchomości - vademecum

Nie robią tego najczęściej dlatego, że dla wszystkich nieruchomości ustalają stawki maksymalne lub bliskie maksymalnym.

Dlatego też obecnie mamy często do czynienia z sytuacją, że właściciel nowego apartamentu w centrum miasta płaci za 1 m2 taką samą stawkę podatku od nieruchomości, co właściciel zwykłego mieszkania na peryferiach miasta.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Podatek katastralny - najpierw trzeba wycenić i skatalogować nieruchomości (kataster)

Jednak podatek katastralny nie jest w Polsce mile widziany (może oprócz samorządów), bowiem pierwsze projekty uregulowań tego podatku (prace nad tą koncepcją były prowadzone w Ministerstwie Finansów już w połowie lat 90. XX wieku) zawierały stawki 1-2%, co było komentowane jako stawki wywłaszczeniowe. Bardziej sensowne wydają się raczej stawki w promilach wartości nieruchomości.

Poza tym podatek katastralny jest dość kosztowny we wprowadzeniu, bowiem aby wprowadzić ten katastralny trzeba co najmniej:

- wycenić wszystkie nieruchomości (tu powstaje pytanie jak to zrobić - czy z urzędu, czy np. poprzestać na wycenie właściciela),

- stworzyć kataster – czyli publiczny rejestr danych o gruntach i budynkach – inaczej zwany zintegrowanym systemem informacji o nieruchomościach.

I właśnie ten zintegrowany system ma w Polsce powstać.

MF: powstaje ZSIN ale podatku katastralnego nie planujemy

W odpowiedzi na interpelację poselską nr 400 z grudnia 2011 roku Minister Finansów (reprezentowany przez Macieja Grabowskiego - podsekretarza stanu) poinformował, że planowane prace powołanego przez prezesa Rady Ministrów Zespołu ds. Rządowego Programu Rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach mają na celu w szczególności poprawę jakości i wiarygodności informacji o nieruchomościach gromadzonych w powołanych rejestrach publicznych, a także poprawę dostępności tych informacji.

Zgodnie z decyzją przewodniczącego Zespołu ds. Rządowego Programu Rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach z dnia 19 stycznia 2010 r. w sprawie powołania podzespołów w Zespole ds. Rządowego Programu Rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach (ZSIN) powołano podzespoły:

1) do rozpatrzenia prawnych i proceduralnych aspektów ZSIN;

2) do spraw rozwoju infrastruktury technicznej;

3) do rozpatrzenia organizacyjnych i finansowych aspektów ZSIN; 4) do spraw opodatkowania nieruchomości.

Do zadań podzespołu do spraw opodatkowania nieruchomości należy:

1) przeprowadzenie analizy systemu podatkowego;

2) przygotowanie propozycji zmian przepisów;

3) analiza systemu rejestracji cen transakcyjnych.


W celu wykonania tych zadań, zgodnie z projektem „Wytycznych dla prac podzespołów”, podzespół:

1) dokona analizy istniejącego systemu opodatkowania nieruchomości w zakresie związków z ZSIN oraz danych ewidencji gruntów i budynków z punktu widzenia potrzeb systemu podatkowego i przedstawi propozycje zmian;

2) dokona analizy systemu rejestracji cen i wartości nieruchomości w aplikacji Czynności Majątkowe oraz w rejestrach cen i wartości nieruchomości prowadzonych przez starostwa powiatowe oraz przedstawi propozycje zmian;

3) przedstawi analizę dostępu organów podatkowych do danych ewidencji gruntów i budynków i przedstawi wnioski w tym zakresie.

Ze względu na to, że do dnia dzisiejszego Zespół ds. Rządowego Programu Rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach nie zatwierdził „Wytycznych dla prac podzespołów”, podzespół nie rozpoczął prac analitycznych, przy czym zakres planowanych prac nie dotyczy zagadnienia podatku od wartości nieruchomości.

Także z wyjaśnień premiera Donalda Tuska do exposé wygłoszonego w Sejmie RP w dniu 18 listopada br. wynika, że nie planuje się wprowadzenia podatku od wartości nieruchomości.

Zatem zgodnie z zapewnieniami Ministra Finansów nie dokonuje się obecnie ocen dotyczących kosztów wprowadzenia podatku, rynku nieruchomości lub związanych z tym zmian w innych podatkach.

Ponadto podatek od nieruchomości nie podlega harmonizacji w ramach Unii Europejskiej. Państwa członkowskie zachowują więc swobodę polityki fiskalnej i sposób ustalania stawek tego podatku.

Zobowiązania Polski związane z akcesją do Unii Europejskiej dotyczą m.in. wdrożenia dyrektyw unijnych. Przedmiotem regulacji dyrektywy 207/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) jest stworzenie możliwości uzyskania, jakości, organizacji, dostępności i wspólnego korzystania z informacji przestrzennej w celach związanych z polityką oddziaływania na środowisko.

Zakłada ona tworzenie i harmonizację zbiorów danych, które dotyczą m.in. działek katastralnych (obszary określone na podstawie rejestrów katastralnych lub ich odpowiedników) oraz położenia budynków. Przedmiotem dyrektywy nie są natomiast kwestie podatkowe.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA