REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek katastralny w Polsce – na razie nie jest planowany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podatek katastralny 2015
podatek katastralny 2015
Xella Polska
Xella Polska

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów uspokaja (ostatni raz w przesłanej do naszej redakcji informacji z 16 czerwca 2015 r.), że aktualnie nie ma planów wprowadzenia podatku katastralnego. Jednak od 2009 roku istnieje w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii Zespół do spraw Rządowego Programu Rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach. A stworzenie ZSIN, to warunek konieczny (choć jeszcze nie wystarczający) dla wprowadzenia podatku katastralnego.

W odpowiedzi na pytanie redakcji infor.pl otrzymaliśmy w dniu 16 czerwca 2015 r. informację z Wydziału Obsługi Medialnej Ministra Finansów, że w Ministerstwie Finansów nie są prowadzone prace związane z tzw. podatkiem katastralnym i jego ewentualnym wprowadzeniem w przyszłości.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Spadki - testament, zachowek, dziedziczenie. Zmiany w prawie spadkowym 2015 – PDF

Podatek katastralny, to forma opodatkowania nieruchomości powiązana z wartością nieruchomości (a nie, jak to ma miejsce obecnie w podatku od nieruchomości, czy podatku rolnym oraz podatku leśnym – gdzie podatek zależy od powierzchni tych nieruchomości).

REKLAMA

Zróżnicowany podatek od nieruchomości możliwy już dziś

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości jest powierzchnia (grunty), powierzchnia użytkowa (budynki), a w przypadku budowli – ich wartość (art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych – Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613, ze zm.).

Podstawę wymiaru podatków, m.in. podatku od nieruchomości (a także podatku rolnego i leśnego), stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Wynika to z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, ze zm.). Dane dotyczące klasyfikacji gruntów, a w niektórych przypadkach rodzaju budynku stanowią podstawę ustalenia sposobu opodatkowania, stawek podatków, a także stosowania ulg i zwolnień podatkowych w podatku od nieruchomości.

Na podstawie danych zawartych w księgach wieczystych ustala się właściciela (posiadacza), a w konsekwencji podatnika podatku od nieruchomości. Informacje objęte powyższymi rejestrami mają zasadnicze znaczenie przy wymiarze podatku od nieruchomości.

Twierdzi się, że oparcie opodatkowania nieruchomości o kryterium wartości, a nie powierzchni nieruchomości jest bardziej sprawiedliwe.

Ale przecież już dziś na podstawie art. 5 ust. 2-4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych gminy mogą różnicować stawki podatku od nieruchomości, uwzględniając w szczególności: lokalizację, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntów lub budynków, stan techniczny oraz wiek budynków.

Zobacz wideoszkolenie: Prawo pracy 2015

Zobacz wideoszkolenie: Zmiany w terminowych umowach o pracę

Podatek od nieruchomości - vademecum

Nie robią tego najczęściej dlatego, że dla wszystkich nieruchomości ustalają stawki maksymalne lub bliskie maksymalnym.

Dlatego też obecnie mamy często do czynienia z sytuacją, że właściciel nowego apartamentu w centrum miasta płaci za 1 m2 taką samą stawkę podatku od nieruchomości, co właściciel zwykłego mieszkania na peryferiach miasta.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Podatek katastralny - najpierw trzeba wycenić i skatalogować nieruchomości (kataster)

Jednak podatek katastralny nie jest w Polsce mile widziany (może oprócz samorządów), bowiem pierwsze projekty uregulowań tego podatku (prace nad tą koncepcją były prowadzone w Ministerstwie Finansów już w połowie lat 90. XX wieku) zawierały stawki 1-2%, co było komentowane jako stawki wywłaszczeniowe. Bardziej sensowne wydają się raczej stawki w promilach wartości nieruchomości.

Poza tym podatek katastralny jest dość kosztowny we wprowadzeniu, bowiem aby wprowadzić ten katastralny trzeba co najmniej:

- wycenić wszystkie nieruchomości (tu powstaje pytanie jak to zrobić - czy z urzędu, czy np. poprzestać na wycenie właściciela),

- stworzyć kataster – czyli publiczny rejestr danych o gruntach i budynkach – inaczej zwany zintegrowanym systemem informacji o nieruchomościach.

I właśnie ten zintegrowany system ma w Polsce powstać.

MF: powstaje ZSIN ale podatku katastralnego nie planujemy

W odpowiedzi na interpelację poselską nr 400 z grudnia 2011 roku Minister Finansów (reprezentowany przez Macieja Grabowskiego - podsekretarza stanu) poinformował, że planowane prace powołanego przez prezesa Rady Ministrów Zespołu ds. Rządowego Programu Rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach mają na celu w szczególności poprawę jakości i wiarygodności informacji o nieruchomościach gromadzonych w powołanych rejestrach publicznych, a także poprawę dostępności tych informacji.

Zgodnie z decyzją przewodniczącego Zespołu ds. Rządowego Programu Rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach z dnia 19 stycznia 2010 r. w sprawie powołania podzespołów w Zespole ds. Rządowego Programu Rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach (ZSIN) powołano podzespoły:

1) do rozpatrzenia prawnych i proceduralnych aspektów ZSIN;

2) do spraw rozwoju infrastruktury technicznej;

3) do rozpatrzenia organizacyjnych i finansowych aspektów ZSIN; 4) do spraw opodatkowania nieruchomości.

Do zadań podzespołu do spraw opodatkowania nieruchomości należy:

1) przeprowadzenie analizy systemu podatkowego;

2) przygotowanie propozycji zmian przepisów;

3) analiza systemu rejestracji cen transakcyjnych.


W celu wykonania tych zadań, zgodnie z projektem „Wytycznych dla prac podzespołów”, podzespół:

1) dokona analizy istniejącego systemu opodatkowania nieruchomości w zakresie związków z ZSIN oraz danych ewidencji gruntów i budynków z punktu widzenia potrzeb systemu podatkowego i przedstawi propozycje zmian;

2) dokona analizy systemu rejestracji cen i wartości nieruchomości w aplikacji Czynności Majątkowe oraz w rejestrach cen i wartości nieruchomości prowadzonych przez starostwa powiatowe oraz przedstawi propozycje zmian;

3) przedstawi analizę dostępu organów podatkowych do danych ewidencji gruntów i budynków i przedstawi wnioski w tym zakresie.

Ze względu na to, że do dnia dzisiejszego Zespół ds. Rządowego Programu Rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach nie zatwierdził „Wytycznych dla prac podzespołów”, podzespół nie rozpoczął prac analitycznych, przy czym zakres planowanych prac nie dotyczy zagadnienia podatku od wartości nieruchomości.

Także z wyjaśnień premiera Donalda Tuska do exposé wygłoszonego w Sejmie RP w dniu 18 listopada br. wynika, że nie planuje się wprowadzenia podatku od wartości nieruchomości.

Zatem zgodnie z zapewnieniami Ministra Finansów nie dokonuje się obecnie ocen dotyczących kosztów wprowadzenia podatku, rynku nieruchomości lub związanych z tym zmian w innych podatkach.

Ponadto podatek od nieruchomości nie podlega harmonizacji w ramach Unii Europejskiej. Państwa członkowskie zachowują więc swobodę polityki fiskalnej i sposób ustalania stawek tego podatku.

Zobowiązania Polski związane z akcesją do Unii Europejskiej dotyczą m.in. wdrożenia dyrektyw unijnych. Przedmiotem regulacji dyrektywy 207/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) jest stworzenie możliwości uzyskania, jakości, organizacji, dostępności i wspólnego korzystania z informacji przestrzennej w celach związanych z polityką oddziaływania na środowisko.

Zakłada ona tworzenie i harmonizację zbiorów danych, które dotyczą m.in. działek katastralnych (obszary określone na podstawie rejestrów katastralnych lub ich odpowiedników) oraz położenia budynków. Przedmiotem dyrektywy nie są natomiast kwestie podatkowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA