REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczać powierzchnię domu przy ubieganiu się o zwrot wydatków na budowę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak wyliczać powierzchnię domu przy ubieganiu się o zwrot wydatków na budowę/ Fot. Xella Polska
Jak wyliczać powierzchnię domu przy ubieganiu się o zwrot wydatków na budowę/ Fot. Xella Polska
Xella Polska

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość odzyskania części wydatków związanych z budową domu daje ustawa o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi. Otrzymanie zwrotu związane jest ze spełnieniem określonych warunków, w tym takim, że budowany dom nie może mieć powierzchni użytkowej większej niż 100 m2. Jak tę powierzchnię prawidłowo wyliczyć?

Ci, którzy budują swój pierwszy dom, mogą liczyć na zwrot części wydatków. Warunki, jakie należy spełnić, są dość jasne. Mianowicie osoba, występująca o zwrot wydatków, nie mogła w roku, w którym wydano pozwolenie na budowę, mieć więcej niż 36 lat. Zainteresowani zwrotem nie mogą być właścicielami domu czy mieszkania. No i mieszkanie, które chcą nabyć z pomocą państwa, nie powinno mieć więcej niż 75m2, zaś dom – nie więcej niż 100 m2.

REKLAMA

Jakie metry kwadratowe brać pod uwagę?

REKLAMA

Z pytaniem, jak tę powierzchnię dokładnie liczyć, zwróciło się do izby skarbowej małżeństwo. Jak napisali we wniosku do izby skarbowej, „zgodnie z projektem, według którego będzie budowany dom powierzchnia użytkowa mieszkalna wynosi 99,24 m2 , powierzchnia użytkowa pomocnicza – 69,24 m2. W skład powierzchni użytkowej mieszkalnej budowanego domu wchodzą następujące pomieszczenia: kuchnia 12,40 m2 ; salon 35,96 m2 ; przedsionek 4,36 m2 ; pokój 9,58 m2 ; komunikacja 12,43 m2 ; wc 1,68 m2 ; łazienka 3,74 m2 ; pokój 12,89 m2 ; łazienka 6,2 m2.W skład powierzchni użytkowej pomocniczej wchodzą następujące pomieszczenia: schowek 2,67 m2 ; schowek 2,16 m2 ; pralnia 4,32 m2 ; kotłownia 4,53 m2 ; suszarnia 15,29 m2 ; schowek 4,3 m2 ; garaż 35,96 m2”.

Autorzy wniosku powołali się na ustawę o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego. W tej ustawie zapisano, że do powierzchni użytkowej wlicza się „pokoje, kuchnie, spiżarnia, przedpokój, alkowa, hol, korytarz, łazienka, klatka schodowa, schody wewnętrzne, natomiast nie wlicza się: balkonów, tarasów, loggia, antresol, szaf w ścianie, schowków w ścianie, pralni, suszarni, wózkowni, strychów, piwnic, komórek do przechowywania opału, garażu, kotłowni”.

Jeśli jednak – spytali autorzy wniosku – ich sposób liczenia powierzchni użytkowej jest niewłaściwy, to czy mogą oni odzyskać część wydatków, przypadających proporcjonalnie na 100 m2 powierzchni użytkowej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwrot kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych – przychód w PIT?

O trzy schowki za dużo

REKLAMA

Urzędnicy Izby Skarbowej w Katowicach z wykładni z 22 czerwca 2016 r. (sygnatura IBPB-2-2/4511-406/16/NG) uznali wyliczenia młodej pary za błędne. Potwierdzili, że decydujące w kwestii tego, co się wlicza do powierzchni użytkowej są zapisy ustawy o ochronie praw lokatorów, ale zauważyli, że zacytowany przez małżonków przepis zaczyna się tak: „ilekroć w ustawie jest mowa o powierzchni użytkowej lokalu – należy przez to rozumieć powierzchnię wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi (…)”.

Dlatego urzędnicy do pomieszczeń, które małżonkowie wyliczyli jako wchodzące w skład powierzchni użytkowej, dodali jeszcze trzy schowki – o łącznej powierzchni 9,13 m2. Zdaniem pracowników fiskusa, „będą służyć mieszkalnym i gospodarczym potrzebom wnioskodawczyni i jej rodziny”, a jednocześnie nie są to schowki w ścianie. Tymczasem ustawa o ochronie praw lokatorów mówi, że do powierzchni użytkowej nie wlicza się właśnie schowków w ścianie.

Po doliczeniu schowków – 9,13 m2 – do pozostałej powierzchni użytkowej domu – 99,24 m2 – okazuje się, że przekracza on wpisany do ustawy limit 100 m2. A więc nie ma mowy o odzyskaniu części wydatków – uznali urzędnicy fiskusa.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Jak za dużo, to bez pomocy

Stwierdzili oni także, że „wykładnia językowa terminu „nie przekracza” oznacza, że nie istnieje możliwość ubiegania się o zwrot w przypadku, gdy powierzchnia użytkowa mieszkania przekracza 100 m2”. To oznacza, że wnioskodawcy nie mogą liczyć nawet na zwrot tej części kosztów, które przypadają proporcjonalnie na 100 m2 powierzchni użytkowej. Czyli ze względu na schowki młode małżeństwo nie otrzyma żadnego wsparcia ze strony państwa.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA