REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczać powierzchnię domu przy ubieganiu się o zwrot wydatków na budowę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak wyliczać powierzchnię domu przy ubieganiu się o zwrot wydatków na budowę/ Fot. Xella Polska
Jak wyliczać powierzchnię domu przy ubieganiu się o zwrot wydatków na budowę/ Fot. Xella Polska
Xella Polska

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość odzyskania części wydatków związanych z budową domu daje ustawa o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi. Otrzymanie zwrotu związane jest ze spełnieniem określonych warunków, w tym takim, że budowany dom nie może mieć powierzchni użytkowej większej niż 100 m2. Jak tę powierzchnię prawidłowo wyliczyć?

Ci, którzy budują swój pierwszy dom, mogą liczyć na zwrot części wydatków. Warunki, jakie należy spełnić, są dość jasne. Mianowicie osoba, występująca o zwrot wydatków, nie mogła w roku, w którym wydano pozwolenie na budowę, mieć więcej niż 36 lat. Zainteresowani zwrotem nie mogą być właścicielami domu czy mieszkania. No i mieszkanie, które chcą nabyć z pomocą państwa, nie powinno mieć więcej niż 75m2, zaś dom – nie więcej niż 100 m2.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie metry kwadratowe brać pod uwagę?

REKLAMA

Z pytaniem, jak tę powierzchnię dokładnie liczyć, zwróciło się do izby skarbowej małżeństwo. Jak napisali we wniosku do izby skarbowej, „zgodnie z projektem, według którego będzie budowany dom powierzchnia użytkowa mieszkalna wynosi 99,24 m2 , powierzchnia użytkowa pomocnicza – 69,24 m2. W skład powierzchni użytkowej mieszkalnej budowanego domu wchodzą następujące pomieszczenia: kuchnia 12,40 m2 ; salon 35,96 m2 ; przedsionek 4,36 m2 ; pokój 9,58 m2 ; komunikacja 12,43 m2 ; wc 1,68 m2 ; łazienka 3,74 m2 ; pokój 12,89 m2 ; łazienka 6,2 m2.W skład powierzchni użytkowej pomocniczej wchodzą następujące pomieszczenia: schowek 2,67 m2 ; schowek 2,16 m2 ; pralnia 4,32 m2 ; kotłownia 4,53 m2 ; suszarnia 15,29 m2 ; schowek 4,3 m2 ; garaż 35,96 m2”.

Autorzy wniosku powołali się na ustawę o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego. W tej ustawie zapisano, że do powierzchni użytkowej wlicza się „pokoje, kuchnie, spiżarnia, przedpokój, alkowa, hol, korytarz, łazienka, klatka schodowa, schody wewnętrzne, natomiast nie wlicza się: balkonów, tarasów, loggia, antresol, szaf w ścianie, schowków w ścianie, pralni, suszarni, wózkowni, strychów, piwnic, komórek do przechowywania opału, garażu, kotłowni”.

Jeśli jednak – spytali autorzy wniosku – ich sposób liczenia powierzchni użytkowej jest niewłaściwy, to czy mogą oni odzyskać część wydatków, przypadających proporcjonalnie na 100 m2 powierzchni użytkowej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwrot kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych – przychód w PIT?

O trzy schowki za dużo

Urzędnicy Izby Skarbowej w Katowicach z wykładni z 22 czerwca 2016 r. (sygnatura IBPB-2-2/4511-406/16/NG) uznali wyliczenia młodej pary za błędne. Potwierdzili, że decydujące w kwestii tego, co się wlicza do powierzchni użytkowej są zapisy ustawy o ochronie praw lokatorów, ale zauważyli, że zacytowany przez małżonków przepis zaczyna się tak: „ilekroć w ustawie jest mowa o powierzchni użytkowej lokalu – należy przez to rozumieć powierzchnię wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi (…)”.

REKLAMA

Dlatego urzędnicy do pomieszczeń, które małżonkowie wyliczyli jako wchodzące w skład powierzchni użytkowej, dodali jeszcze trzy schowki – o łącznej powierzchni 9,13 m2. Zdaniem pracowników fiskusa, „będą służyć mieszkalnym i gospodarczym potrzebom wnioskodawczyni i jej rodziny”, a jednocześnie nie są to schowki w ścianie. Tymczasem ustawa o ochronie praw lokatorów mówi, że do powierzchni użytkowej nie wlicza się właśnie schowków w ścianie.

Po doliczeniu schowków – 9,13 m2 – do pozostałej powierzchni użytkowej domu – 99,24 m2 – okazuje się, że przekracza on wpisany do ustawy limit 100 m2. A więc nie ma mowy o odzyskaniu części wydatków – uznali urzędnicy fiskusa.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Jak za dużo, to bez pomocy

Stwierdzili oni także, że „wykładnia językowa terminu „nie przekracza” oznacza, że nie istnieje możliwość ubiegania się o zwrot w przypadku, gdy powierzchnia użytkowa mieszkania przekracza 100 m2”. To oznacza, że wnioskodawcy nie mogą liczyć nawet na zwrot tej części kosztów, które przypadają proporcjonalnie na 100 m2 powierzchni użytkowej. Czyli ze względu na schowki młode małżeństwo nie otrzyma żadnego wsparcia ze strony państwa.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zerowy PIT dla rodzin z dziećmi. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

REKLAMA

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA