REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy mały podatnik może być zwolniony z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
vat
vat

REKLAMA

REKLAMA

Czy rozliczenie metodą kasową to jedyny przywilej małych podatników czy są inne?

Drobni przedsiębiorcy, którzy spełniają kryteria bycia podatnikiem VAT, podlegają szczególnym regulacjom zawartym w ustawie o VAT. Ze względu na niski poziom obrotów osiąganych z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych mogą uzyskać status tzw. małego podatnika VAT, pozwalający na podmiotowe zwolnienie od podatku

Dotyczy to jednakże wyłącznie podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Wskazany limit został zmieniony 1 stycznia 2008 r. Do końca zeszłego roku limit ten wynosił 39 700 zł. Należy zauważyć, iż zmiana ta powoduje, że podatnik korzystający ze zwolnienia w 2007 roku traci to prawo w 2008 roku, jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej przekroczyła w 2007 roku kwotę 39 700 zł, ale pozostała poniżej nowego limitu 50 tys. zł.

Wynika to z faktu, iż taki podatnik stracił prawo do zwolnienia już w momencie przekroczenia kwoty 39 700 zł wartości sprzedaży opodatkowanej na mocy poprzednio obowiązującego przepisu. Nawet jeśli w 2008 roku podatnik utrzyma sprzedaż poniżej nowego limitu, ze zwolnienia będzie mógł ponownie skorzystać dopiero po upływie trzech lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił to prawo.

Zatem sam fakt podwyższenia limitu uprawniającego do zwolnienia od podatku od 2008 roku do 50 tys. zł nie oznacza, że podatnicy, którzy przekroczyli obowiązujący w 2007 roku limit 39 700 zł, mogą korzystać w 2008 roku ze zwolnienia od VAT.

Limit zwolnienia podmiotowego z VAT

Mały podatnik VAT - aktualne limity obrotu

REKLAMA

Utrata statusu małego podatnika oznacza, iż od początku kolejnego miesiąca podatnik wstępuje w prawa i obowiązki przysługujące podatnikowi VAT niekorzystającemu ze zwolnienia. Zgodnie z regulacjami ustawy o VAT, w momencie przekroczenia ustalonej kwoty zwolnienie traci moc, a nadwyżka wartości sprzedaży ponad tę kwotę podlega od tej chwili opodatkowaniu.

Mali podatnicy powinni zatem ewidencjonować dokonywaną sprzedaż i osiągane obroty, aby móc dokładnie ustalić moment przekroczenia ustawowego limitu zwolnienia. Pierwsza sprzedaż powodująca przekroczenie limitu podlega bowiem opodatkowaniu w części stanowiącej nadwyżkę ponad limit. Podatnik ma obowiązek naliczyć VAT od tej sprzedaży, ująć ją w odpowiedniej ewidencji i wykazać w deklaracji VAT.

Istotne jest, że utrata zwolnienia następuje w momencie faktycznego przekroczenia kwoty granicznej, a nie od kolejnej sprzedaży czy następnego miesiąca. W praktyce często oznacza to konieczność opodatkowania części transakcji, której wartość spowodowała przekroczenie ustawowego limitu. Warto zaznaczyć, że koszt podatku od nadwyżki wynikającej z pierwszej opodatkowanej sprzedaży ciąży w praktyce na podatniku.

Często nie ma on bowiem możliwości podzielenia ceny sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi i wystawienia faktury w odniesieniu do części sprzedaży podlegającej opodatkowaniu. Warto więc śledzić moment przekroczenia limitu i zadbać o to, by pierwsza sprzedaż powodująca konieczność zapłaty podatku nie powodowała powstania znacznej nadwyżki ponad ustawowy limit.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrata statusu małego podatnika wiąże się ponadto z koniecznością stosowania właściwych dla danego towaru (usługi) stawek podatkowych, wystawiania faktur VAT oraz rozpoczęcia prowadzenia pełnej ewidencji. Podatnik musi ponadto złożyć zgłoszenie rejestracyjne, a jeśli zrobił to wcześniej jako podatnik VAT zwolniony, powinien dokonać aktualizacji zgłoszenia. Obowiązkiem podatnika jest także składanie deklaracji podatkowych. Podatnik, który nie korzysta ze zwolnienia, ma natomiast prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupach związanych ze swoją działalnością.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA