REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UKS skontrolują ukrywających dochody i działających w sieci

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy kontroli skarbowej będą sprawdzać przede wszystkim podatników akcyzy oraz ukrywających dochody. Nowymi obszarami kontroli będzie handel elektroniczny.

Ministerstwo Finansów (Departament Kontroli Skarbowej) opracowało wykaz zadań dla kontroli skarbowej na 2008 rok. Mimo że dokument jest datowany na grudzień 2007 r., dopiero teraz można się z nim zapoznać. Taki wykaz zadań dla UKS publikowany jest po raz trzeci i stanowi jedno z cenniejszych dla podatników źródeł informacji o tym, co znajdzie się w kręgu zainteresowania urzędów kontroli skarbowej (UKS) w nadchodzącym roku. Wielkiej rewolucji nie będzie. Samo Ministerstwo Finansów zauważa, że zadania dla urzędów kontroli skarbowej na rok 2008 są w znacznej części kontynuacją zadań wyznaczonych w roku 2007. Jednak porównując zadania kontroli skarbowej zaplanowane na 2008 rok i te z 2007 roku, trzeba podkreślić, że zmieniły się priorytety dla kontroli skarbowej. W zeszłym roku najważniejsza była walka z oszustwami karuzelowymi VAT. W tym roku tymi przestępstwami UKS-y też będą się zajmować, ale na pierwszych dwóch miejscach znajdują się kontrole podatku akcyzowego, szczególnie opodatkowania obrotu paliwami, oraz kontrole dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów. W planie na 2008 rok znalazły się też nowe obszary, które będą szczegółowo badać urzędnicy. Są to kontrole: handlu elektronicznego i ewidencji obrotu VAT, w tym przy zastosowaniu kas fiskalnych.

REKLAMA

Autopromocja

Podatki dochodowe pod lupą

REKLAMA

Do priorytetowych zadań kontroli skarbowej w 2008 roku będzie należeć kontynuacja kontroli podatkowych w zakresie dochodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów. W 2008 roku nastąpi zwiększenie liczby i skuteczności kontroli w zakresie handlu internetowego (e-handel) oraz włączenie metod gromadzenia informacji stosowanych w tych kontrolach do kontroli tradycyjnych. Zatem ostrożniejsi powinni być wszyscy podatnicy, którzy dokonują transakcji internetowych, a zapominają o obowiązkach podatkowych.

Ponadto działania kontrolne mają skupić się na podmiotach korzystających ze zwolnień i odliczeń wynikających z ustaw o podatkach dochodowych, a także na obrocie fikcyjnymi fakturami.

Trudności z karuzelowym VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z informacji resortu finansów wynika, że najpoważniejsze, a jednocześnie najtrudniejsze do wykrycia, są oszustwa typu karuzelowego, w których biorą najczęściej udział podmioty mające siedzibę na terenie kilku państw członkowskich. Oszustwa karuzelowe powodują w skali poszczególnych państw UE ogromne straty budżetowe, co związane jest zarówno z nieuprawnionym korzystaniem ze stawki 0 proc. tego podatku, jak i nieodprowadzaniem podatku w ogóle.

Zdaniem MF w celu przeciwdziałania oszustwom w VAT typu karuzelowego organy kontroli skarbowych muszą: podejmować działania mające na celu wykrywanie podmiotów mogących uczestniczyć w tym procederze; wymieniać informacje i doświadczenia również z innymi państwami; podejmować działania kontrolne wobec podatników uczestniczących w transakcjach wewnątrz- wspólnotowych.

Urzędy kontroli skarbowej będą też podejmować działania wobec podatników dokonujących zwrotów VAT rozliczanego w systemie TAX FREE. Dotychczasowe czynności kontrolne w tym zakresie wskazują na proceder wyłudzania w ten sposób pieniędzy od państwa.

Akcyza i obrót paliwami

Działania organów kontroli skarbowej, szczególnie wywiadu skarbowego i komórek realizacyjnych, będą skierowane przede wszystkim na obrót paliwami płynnymi dokonywany przez zorganizowane grupy przestępcze, zajmujące się procederem fałszowania paliw i wprowadzania ich do obrotu bez uiszczenia podatku.

W zakresie zwalczania patologii na rynku paliw płynnych urzędy kontroli skarbowej mają współpracować z prokuraturą, policją oraz Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a także Inspekcją Handlową, dysponującą informacjami o wynikach kontroli jakości paliw przeprowadzanych na stacjach paliw i w hurtowniach.

Współpraca UKS

Jak podkreśla MF, bez ścisłej współpracy z izbami i urzędami skarbowymi i celnymi nie jest możliwe skuteczne wykonywanie zadań kontroli skarbowej. W związku z tym UKS-y mają za zadanie sprawnie współdziałać z organami podatkowymi i celnymi, a w szczególności uzgadniać zamierzenia kontrolne, wymieniać informacje i wzajemnie udostępniać bazy danych. Kontrola skarbowa będzie także współpracować z generalnym inspektorem informacji finansowej w zakresie wymiany informacji o transakcjach finansowych, co do których zachodzi podejrzenie, że mogą mieć związek z praniem brudnych pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu. Ma zostać także wzmożona współpraca z instytucjami Unii oraz państwami trzecimi w zwalczaniu przestępstw podatkowych.

Każdy podatnik, po przeczytaniu dokumentu Departamentu Kontroli Skarbowej, może odnieść wrażenie, że w 2008 roku na oku urzędników skarbowych będą głównie przestępcy podatkowi. I to byłoby założenie słuszne. W końcu kontrola skarbowa ma ujawniać i likwidować wszelkie nieprawidłowości. Jednak zaplanowane metody, m.in. korzystanie z baz danych organów skarbowych i podatkowych mogą prowadzić do innego wniosku: nikt nie może spać spokojnie.

Ważne!

Głównym celem kontroli skarbowej powinna być minimalizacja szarej strefy, przeciwdziałanie przestępstwom podatkowym oraz prowadzenie działań prewencyjnych. Podejmowane działania wymagają wcześniejszego rozpoznania oraz wskazania obszarów ryzyka

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Priorytety kontroli skarbowej

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA