REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowy na ryczałcie - jaka stawka

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowy na ryczałcie - jaka stawka
Księgowy na ryczałcie - jaka stawka
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Księgowy prowadzący biuro rachunkowe co do zasady płaci ryczałt ewidencjonowany w wysokości 15 proc., a jeśli działa samodzielnie, tj. wykonuje wolny zawód – 17 proc. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 5 grudnia 2022 r. potwierdził jednak prawo do stosowania w niektórych przypadkach stawki 8,5 proc.

Jaki ryczałt od usług rachunkowo-księgowych?

Pytanie zadał podatnik, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług rachunkowo-księgowych, w tym sporządza deklaracje ZUS. W swoim biurze zatrudnia trzy pracownice na stanowisku samodzielnych księgowych. W 2022 r. rozlicza się według liniowego PIT, ale w 2023 r. chciałby przejść na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

REKLAMA

Autopromocja

Biuro rachunkowe a grupowanie PKWiU

Podatnik wystąpił już do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o sklasyfikowanie jego usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Oba jego pytania dotyczyły sporządzania tych samych deklaracji: ZUS DRA oraz ZUS ZWUA, ZUA, ZZA, ZCNA, ZIPA i ZPA, Z-3. Różnica polegała na tym, że raz podatnik wypełnia je na podstawie informacji dostarczonych przez klientów, a innym razem doradza klientom w tym zakresie.

Urząd statystyczny odpowiedział, że wypełnianie dokumentów ZUS według informacji przygotowanych przez zlecającego mieści się w grupowaniu PKWiU 82.19.13.0 – „Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura”.

Inaczej natomiast ZUS sklasyfikował usługi przygotowania dokumentów obejmujące np. doradztwo w zakresie uzyskania świadczeń, obliczanie orientacyjnej wysokości świadczeń, analizowanie decyzji ZUS, pisanie odwołań, przygotowanie propozycji podwyższenia naliczonej emerytury. Urząd zakwalifikował je do PKWiU 69.20.2 – „Usługi rachunkowo-księgowe”.

Polecamy: PODATKI 2023. Praktyczny komplet wiedzy o zmianach w podatkach. Sprawdź ofertę specjalną

Dopuszczalny ryczałt 8,5 proc.

Po uzyskaniu tych informacji mężczyzna spytał dyrektora KIS, czy będzie mógł rozliczać się według 8,5-proc. ryczałtu. Uważał, że będzie to właściwa stawka dla przychodów z usług objętych symbolem PKWiU 82.19.13.0, czyli z wypełniania dokumentów według informacji dostarczonych przez klientów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor KIS to potwierdził. Przypomniał, że w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) stawki ryczałtu wynoszą:

- 15 proc. od usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l),
- 15 proc. od usług związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej (PKWiU 82.9), usług powielania (PKWiU 82.19.11.0) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v;
- 8,5 proc. przychodów z działalności usługowej – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

Dyrektor KIS zastrzegł, że jeżeli podatnik prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami, to ryczałt ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności. Warunkiem jest prowadzenie ewidencji przychodów w sposób umożliwiający ich określenie (art. 12 ust. 3 ustawy).

Jeżeli podatnik nie prowadzi takiej ewidencji, to od całości przychodów płaci ryczałt według najwyższej właściwej dla swoich usług stawki.

Kiedy 17 proc.

REKLAMA

Dodajmy, że ustawa o zryczałtowanym podatku przewiduje też stawkę 17 proc. dla przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów. Zalicza się do nich również działalność wykonywaną osobiście m.in. przez księgowych, doradców podatkowych, biegłych rewidentów, adwokatów, radców prawnych.

W tej sprawie jednak podatnik poinformował, że zatrudnia trzech księgowych, a to oznacza, że nie wykonuje wolnego zawodu. Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy wolny zawód oznacza działalność gospodarczą wykonywaną osobiście, bez zatrudniania osób, „które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu”. ©℗

Źródło: Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 5 grudnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.828.2022.2.KD.

Monika Pogroszewska

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA