REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowy na ryczałcie - jaka stawka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowy na ryczałcie - jaka stawka
Księgowy na ryczałcie - jaka stawka
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Księgowy prowadzący biuro rachunkowe co do zasady płaci ryczałt ewidencjonowany w wysokości 15 proc., a jeśli działa samodzielnie, tj. wykonuje wolny zawód – 17 proc. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 5 grudnia 2022 r. potwierdził jednak prawo do stosowania w niektórych przypadkach stawki 8,5 proc.

Jaki ryczałt od usług rachunkowo-księgowych?

Pytanie zadał podatnik, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług rachunkowo-księgowych, w tym sporządza deklaracje ZUS. W swoim biurze zatrudnia trzy pracownice na stanowisku samodzielnych księgowych. W 2022 r. rozlicza się według liniowego PIT, ale w 2023 r. chciałby przejść na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

REKLAMA

Biuro rachunkowe a grupowanie PKWiU

REKLAMA

Podatnik wystąpił już do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o sklasyfikowanie jego usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Oba jego pytania dotyczyły sporządzania tych samych deklaracji: ZUS DRA oraz ZUS ZWUA, ZUA, ZZA, ZCNA, ZIPA i ZPA, Z-3. Różnica polegała na tym, że raz podatnik wypełnia je na podstawie informacji dostarczonych przez klientów, a innym razem doradza klientom w tym zakresie.

Urząd statystyczny odpowiedział, że wypełnianie dokumentów ZUS według informacji przygotowanych przez zlecającego mieści się w grupowaniu PKWiU 82.19.13.0 – „Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura”.

Inaczej natomiast ZUS sklasyfikował usługi przygotowania dokumentów obejmujące np. doradztwo w zakresie uzyskania świadczeń, obliczanie orientacyjnej wysokości świadczeń, analizowanie decyzji ZUS, pisanie odwołań, przygotowanie propozycji podwyższenia naliczonej emerytury. Urząd zakwalifikował je do PKWiU 69.20.2 – „Usługi rachunkowo-księgowe”.

Polecamy: PODATKI 2023. Praktyczny komplet wiedzy o zmianach w podatkach. Sprawdź ofertę specjalną

Dopuszczalny ryczałt 8,5 proc.

Po uzyskaniu tych informacji mężczyzna spytał dyrektora KIS, czy będzie mógł rozliczać się według 8,5-proc. ryczałtu. Uważał, że będzie to właściwa stawka dla przychodów z usług objętych symbolem PKWiU 82.19.13.0, czyli z wypełniania dokumentów według informacji dostarczonych przez klientów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor KIS to potwierdził. Przypomniał, że w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) stawki ryczałtu wynoszą:

REKLAMA

- 15 proc. od usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l),
- 15 proc. od usług związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej (PKWiU 82.9), usług powielania (PKWiU 82.19.11.0) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v;
- 8,5 proc. przychodów z działalności usługowej – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

Dyrektor KIS zastrzegł, że jeżeli podatnik prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami, to ryczałt ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności. Warunkiem jest prowadzenie ewidencji przychodów w sposób umożliwiający ich określenie (art. 12 ust. 3 ustawy).

Jeżeli podatnik nie prowadzi takiej ewidencji, to od całości przychodów płaci ryczałt według najwyższej właściwej dla swoich usług stawki.

Kiedy 17 proc.

Dodajmy, że ustawa o zryczałtowanym podatku przewiduje też stawkę 17 proc. dla przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów. Zalicza się do nich również działalność wykonywaną osobiście m.in. przez księgowych, doradców podatkowych, biegłych rewidentów, adwokatów, radców prawnych.

W tej sprawie jednak podatnik poinformował, że zatrudnia trzech księgowych, a to oznacza, że nie wykonuje wolnego zawodu. Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy wolny zawód oznacza działalność gospodarczą wykonywaną osobiście, bez zatrudniania osób, „które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu”. ©℗

Źródło: Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 5 grudnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.828.2022.2.KD.

Monika Pogroszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA