REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowy na ryczałcie - jaka stawka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Księgowy na ryczałcie - jaka stawka
Księgowy na ryczałcie - jaka stawka
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Księgowy prowadzący biuro rachunkowe co do zasady płaci ryczałt ewidencjonowany w wysokości 15 proc., a jeśli działa samodzielnie, tj. wykonuje wolny zawód – 17 proc. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 5 grudnia 2022 r. potwierdził jednak prawo do stosowania w niektórych przypadkach stawki 8,5 proc.

Jaki ryczałt od usług rachunkowo-księgowych?

Pytanie zadał podatnik, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług rachunkowo-księgowych, w tym sporządza deklaracje ZUS. W swoim biurze zatrudnia trzy pracownice na stanowisku samodzielnych księgowych. W 2022 r. rozlicza się według liniowego PIT, ale w 2023 r. chciałby przejść na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

REKLAMA

REKLAMA

Biuro rachunkowe a grupowanie PKWiU

Podatnik wystąpił już do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o sklasyfikowanie jego usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Oba jego pytania dotyczyły sporządzania tych samych deklaracji: ZUS DRA oraz ZUS ZWUA, ZUA, ZZA, ZCNA, ZIPA i ZPA, Z-3. Różnica polegała na tym, że raz podatnik wypełnia je na podstawie informacji dostarczonych przez klientów, a innym razem doradza klientom w tym zakresie.

Urząd statystyczny odpowiedział, że wypełnianie dokumentów ZUS według informacji przygotowanych przez zlecającego mieści się w grupowaniu PKWiU 82.19.13.0 – „Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura”.

Inaczej natomiast ZUS sklasyfikował usługi przygotowania dokumentów obejmujące np. doradztwo w zakresie uzyskania świadczeń, obliczanie orientacyjnej wysokości świadczeń, analizowanie decyzji ZUS, pisanie odwołań, przygotowanie propozycji podwyższenia naliczonej emerytury. Urząd zakwalifikował je do PKWiU 69.20.2 – „Usługi rachunkowo-księgowe”.

Polecamy: PODATKI 2023. Praktyczny komplet wiedzy o zmianach w podatkach. Sprawdź ofertę specjalną

REKLAMA

Dopuszczalny ryczałt 8,5 proc.

Po uzyskaniu tych informacji mężczyzna spytał dyrektora KIS, czy będzie mógł rozliczać się według 8,5-proc. ryczałtu. Uważał, że będzie to właściwa stawka dla przychodów z usług objętych symbolem PKWiU 82.19.13.0, czyli z wypełniania dokumentów według informacji dostarczonych przez klientów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor KIS to potwierdził. Przypomniał, że w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) stawki ryczałtu wynoszą:

- 15 proc. od usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l),
- 15 proc. od usług związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej (PKWiU 82.9), usług powielania (PKWiU 82.19.11.0) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v;
- 8,5 proc. przychodów z działalności usługowej – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

Dyrektor KIS zastrzegł, że jeżeli podatnik prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami, to ryczałt ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności. Warunkiem jest prowadzenie ewidencji przychodów w sposób umożliwiający ich określenie (art. 12 ust. 3 ustawy).

Jeżeli podatnik nie prowadzi takiej ewidencji, to od całości przychodów płaci ryczałt według najwyższej właściwej dla swoich usług stawki.

Kiedy 17 proc.

Dodajmy, że ustawa o zryczałtowanym podatku przewiduje też stawkę 17 proc. dla przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów. Zalicza się do nich również działalność wykonywaną osobiście m.in. przez księgowych, doradców podatkowych, biegłych rewidentów, adwokatów, radców prawnych.

W tej sprawie jednak podatnik poinformował, że zatrudnia trzech księgowych, a to oznacza, że nie wykonuje wolnego zawodu. Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy wolny zawód oznacza działalność gospodarczą wykonywaną osobiście, bez zatrudniania osób, „które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu”. ©℗

Źródło: Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 5 grudnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.828.2022.2.KD.

Monika Pogroszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA