REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy ryczałtowiec musi przejść na księgę przychodów i rozchodów?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy ryczałtowiec musi przejść na księgę przychodów i rozchodów?
Kiedy ryczałtowiec musi przejść na księgę przychodów i rozchodów?

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałtowiec nie może tak po prostu przejść sobie w trakcie roku z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym na opodatkowanie skalą. Może się to natomiast stać niejako odgórnie – warto wiedzieć, które działania pozbawią nas w środku roku prawa do stosowania zryczałtowanego PIT-u.

Prawo do opodatkowania przychodów ze swojego biznesu w 2015 r. zryczałtowanym podatkiem dochodowym miał przedsiębiorca, który, oczywiście poza złożeniem u fiskusa wniosku w tej sprawie do 20 stycznia, w 2014 r. uzyskał przychody z działalności mniejsze niż 626 880 zł (150 000 euro × 4,1792 zł/euro, tj. kurs euro z 1 października 2014 r.). Ci, którzy otwierają własny biznes teraz, mogą zdecydować się na ryczałt bez względu na wysokość przychodów, składając pisemne oświadczenie o wyborze ryczałtu nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dobrowolna rezygnacja z ryczałtu może dotyczyć tylko następnego roku, o czym do 20 stycznia następnego roku informuje się urząd skarbowy. Zgodnie z art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne bowiem, jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Utrata prawa do ryczałtu

Mogą natomiast zaistnieć w trakcie roku zdarzenia, które pozbawią ryczałtowca możliwości płacenia podatku dochodowego według stawek zryczałtowanych. I tak ryczałtowiec traci prawo do ryczałtu z dniem uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia aptek, lombardów, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytworzenia wyrobów objętych akcyzą (z wyjątkiem energii elektrycznej pozyskiwanej z odnawialnych źródeł), a także prowadzenia firmy w zakresie wolnych zawodów innych niż wymienione w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz świadczenia usług zawartych w załączniku nr 2 ww. ustawy (art. 8 ust. 1 pkt 3 i 4).

REKLAMA

Art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:

„Wolnym zawodem jest pozarolnicza działalność gospodarczą wykonywana osobiście przez lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, jeśli działalność ta nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu”.

Wybrane usługi z załącznika nr 2 do ww. ustawy, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych:

  • usługi finansowe i ubezpieczeniowe,
  • usługi związane z obsługą rynku nieruchomości,
  • usługi prawne, rachunkowo-księgowe i doradztwa podatkowego,
  • usługi doradztwa związane z zarządzaniem,
  • usługi architektoniczne i inżynierskie,
  • usługi reklamowe; badania rynku i opinii publicznej,
  • usługi ochroniarskie.

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor Księgowego – prenumerata

 

Moment przejścia na pkpir

Od dnia uzyskania przychodu z powyższych niedozwolonych źródeł do końca roku podatkowego przedsiębiorca nalicza i opłaca PIT na zasadach ogólnych. A to oznacza że musi od tego dnia m.in. zaprowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe, zaprowadzić ewidencję kosztów oraz zrezygnować ze zryczałtowanej stawki PIT-u (od 3% do 20%), na rzecz skali podatkowej. Podstawę do obliczenia podatku dochodowego stanowi dochód, jaki uzyskujemy po utracie prawa do ryczałtu.

Samo zgłoszenie rozszerzenia prowadzonej działalności do CEIDG o działalność wykluczającą stosowanie ryczałtu nie oznacza konieczności przejścia na skalę podatkową. Kluczowy jest fakt uzyskania przychodu z takiej działalności. Do chwili, kiedy taki przychód nie wystąpi, ryczałtowiec pozostaje ryczałtowcem.

Biuletyn VAT

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Przekroczony limit w 2015 r.

Przekroczenie limitu kwotowego przychodów dotyczy zarobków z zeszłego roku i decyduje tylko o możliwość wyboru ryczałtu w roku kolejnym. Bez znaczenia zatem pozostaje fakt, czy ryczałtowiec, którego przychody z 2014 r. nie przekroczyły 626 880 zł, dzięki czemu mógł na 2015 r. opodatkować swój biznes zryczałtowanym podatkiem dochodowym, osiągnie ten limit w 2015 r.


Na nową granicę opodatkowania biznesu ryczałtem w 2016 r., która będzie obowiązywała do przychodów osiągniętych w tym roku, musimy poczekać do początku października. Nową kwotę limitu uzyskamy przeliczając kwotę 150 000 euro na złotówki według średniego kursu euro, jaki ogłosi NBP 1 października 2015 r. Już teraz ryczałtowcy zbliżający się do wysokich obrotów mogą śledzić notowania kursu euro.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA