REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy ryczałtowiec musi przejść na księgę przychodów i rozchodów?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy ryczałtowiec musi przejść na księgę przychodów i rozchodów?
Kiedy ryczałtowiec musi przejść na księgę przychodów i rozchodów?

REKLAMA

REKLAMA

Ryczałtowiec nie może tak po prostu przejść sobie w trakcie roku z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym na opodatkowanie skalą. Może się to natomiast stać niejako odgórnie – warto wiedzieć, które działania pozbawią nas w środku roku prawa do stosowania zryczałtowanego PIT-u.

Prawo do opodatkowania przychodów ze swojego biznesu w 2015 r. zryczałtowanym podatkiem dochodowym miał przedsiębiorca, który, oczywiście poza złożeniem u fiskusa wniosku w tej sprawie do 20 stycznia, w 2014 r. uzyskał przychody z działalności mniejsze niż 626 880 zł (150 000 euro × 4,1792 zł/euro, tj. kurs euro z 1 października 2014 r.). Ci, którzy otwierają własny biznes teraz, mogą zdecydować się na ryczałt bez względu na wysokość przychodów, składając pisemne oświadczenie o wyborze ryczałtu nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

REKLAMA

Dobrowolna rezygnacja z ryczałtu może dotyczyć tylko następnego roku, o czym do 20 stycznia następnego roku informuje się urząd skarbowy. Zgodnie z art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne bowiem, jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Utrata prawa do ryczałtu

Mogą natomiast zaistnieć w trakcie roku zdarzenia, które pozbawią ryczałtowca możliwości płacenia podatku dochodowego według stawek zryczałtowanych. I tak ryczałtowiec traci prawo do ryczałtu z dniem uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia aptek, lombardów, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytworzenia wyrobów objętych akcyzą (z wyjątkiem energii elektrycznej pozyskiwanej z odnawialnych źródeł), a także prowadzenia firmy w zakresie wolnych zawodów innych niż wymienione w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz świadczenia usług zawartych w załączniku nr 2 ww. ustawy (art. 8 ust. 1 pkt 3 i 4).

Art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:

„Wolnym zawodem jest pozarolnicza działalność gospodarczą wykonywana osobiście przez lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, jeśli działalność ta nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu”.

Wybrane usługi z załącznika nr 2 do ww. ustawy, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych:

  • usługi finansowe i ubezpieczeniowe,
  • usługi związane z obsługą rynku nieruchomości,
  • usługi prawne, rachunkowo-księgowe i doradztwa podatkowego,
  • usługi doradztwa związane z zarządzaniem,
  • usługi architektoniczne i inżynierskie,
  • usługi reklamowe; badania rynku i opinii publicznej,
  • usługi ochroniarskie.

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor Księgowego – prenumerata

 

Moment przejścia na pkpir

Od dnia uzyskania przychodu z powyższych niedozwolonych źródeł do końca roku podatkowego przedsiębiorca nalicza i opłaca PIT na zasadach ogólnych. A to oznacza że musi od tego dnia m.in. zaprowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe, zaprowadzić ewidencję kosztów oraz zrezygnować ze zryczałtowanej stawki PIT-u (od 3% do 20%), na rzecz skali podatkowej. Podstawę do obliczenia podatku dochodowego stanowi dochód, jaki uzyskujemy po utracie prawa do ryczałtu.

Samo zgłoszenie rozszerzenia prowadzonej działalności do CEIDG o działalność wykluczającą stosowanie ryczałtu nie oznacza konieczności przejścia na skalę podatkową. Kluczowy jest fakt uzyskania przychodu z takiej działalności. Do chwili, kiedy taki przychód nie wystąpi, ryczałtowiec pozostaje ryczałtowcem.

Biuletyn VAT

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Przekroczony limit w 2015 r.

Przekroczenie limitu kwotowego przychodów dotyczy zarobków z zeszłego roku i decyduje tylko o możliwość wyboru ryczałtu w roku kolejnym. Bez znaczenia zatem pozostaje fakt, czy ryczałtowiec, którego przychody z 2014 r. nie przekroczyły 626 880 zł, dzięki czemu mógł na 2015 r. opodatkować swój biznes zryczałtowanym podatkiem dochodowym, osiągnie ten limit w 2015 r.


Na nową granicę opodatkowania biznesu ryczałtem w 2016 r., która będzie obowiązywała do przychodów osiągniętych w tym roku, musimy poczekać do początku października. Nową kwotę limitu uzyskamy przeliczając kwotę 150 000 euro na złotówki według średniego kursu euro, jaki ogłosi NBP 1 października 2015 r. Już teraz ryczałtowcy zbliżający się do wysokich obrotów mogą śledzić notowania kursu euro.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA