REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt od najmu - jak rozliczyć odsetki od spóźnionego czynszu

Ryczałt od najmu - jak rozliczyć odsetki od spóźnionego czynszu
Ryczałt od najmu - jak rozliczyć odsetki od spóźnionego czynszu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od dochodów z najmu mieszkania czy lokalu użytkowego można zapłacić podatek zryczałtowany. Ale od odsetek naliczonych od spóźnionego czynszu trzeba płacić podatek na zasadach ogólnych – uważają organy podatkowe. I to mimo orzeczeń sądowych, wg których odsetki powinny być traktowane pod względem podatkowym tak samo, jak należność główna.

Osoby, które uzyskują dochody z wynajmu, mogą je opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Jako że stawka wynosi 8,5%, wiele osób z tego rozwiązania korzysta. Jednak kiedy wynajmujący okazuje się niesolidny, pojawiają się kłopoty. Bo – wg fiskusa – odsetki od spóźnionych płatności pochodzą z innego źródła przychodów niż należność główna.

REKLAMA

REKLAMA

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Jedno źródło, dwa zeznania

Do Izby Skarbowej w Katowicach zwrócił się podatnik, który osiąga dochody z najmu prywatnego budynku usługowego. Dochody z tego źródła rozlicza ryczałtem z zastosowaniem stawki 8,5%. Ale z powodu spóźnienia wynajmującego z płatnościami podatnik musiał wystawić notę odsetkową. I aby uniknąć kłopotów z rozliczeniem, zapytał fiskusa o to, jaki należy podatek naliczyć od uzyskanych odsetek.

REKLAMA

Jego zdaniem, odsetki naliczone od spóźnionego czynszu powinny być objęte podatkiem zryczałtowanym, jako że ich źródłem jest najem, tak samo jak w przypadku płatności głównej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tym stanowiskiem nie zgodziła się Izba Skarbowa w Katowicach. W interpretacji z 11 czerwca 2015 r. (sygnatura IBPBII/2/4511-329/15/MW) uznała to stanowisko za nieprawidłowe.

W wykładni urzędnicy, powołując się na kodeks cywilny, stwierdzili, że odsetek nie można utożsamiać ze świadczeniem głównym, jako że mają one charakter uboczny, gdyż nie wynikają z umowy ale z niewykonania zobowiązań na czas. A skoro tak, to nie można zakwalifikować odsetek jako przychodu z najmu. Skoro zaś nie z najmu, to należy – wg urzędników fiskusa – uznać je za przychody z innych źródeł.

Wygodne inne przychody

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje itd.

Jak widać, o odsetkach nie ma mowy, ale urzędnicy zwrócili uwagę, że skoro w przepisie pojawia się sformułowanie „w szczególności”, to znaczy, że katalog innych przychodów jest otwarty i można do niego dodawać przychody z innych od wymienionych źródeł. W tym przychody z odsetek.

W rezultacie skoro odsetki – jako uboczne w stosunku do głównej płatności – można zakwalifikować jako przychód z innych źródeł, to należy go opodatkować wg skali podatkowej, a więc rozliczyć przy użyciu formularza PIT-36. I takim podsumowaniem kończy się cytowana interpretacja podatkowa.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Sądy uważają inaczej

To rozwiązanie jest i mniej wygodne dla podatnika – bo musi składać dwa formularze zamiast jednego, i mniej korzystne. W przypadku odsetek bowiem trudno o koszty uzyskania przychodu, co oznacza, że faktycznie opodatkowaniu podlega przychód, a najniższa stawka wynosi 18%. I być może ten ostatni element jest przyczyną, dla którego organy skarbowe starają się zaliczać praktycznie każdy rodzaj odsetek, otrzymywanych przez podatników, jako przychody z innych źródeł.

Ale najważniejsze jest, że rozumowania organów skarbowych nie podzielają sądy. Przykładem może być orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 25 marca 2015 r. (sygnatura I S/Łd 1414/14). W tamtej sprawie chodziło o odszkodowanie, jakie po procesie sądowym w Hiszpanii uzyskała kobieta, która w wypadku w tamtym kraju straciła męża. Część z kwoty, którą otrzymała podatniczka, to odsetki.

Wystąpiła ona o interpretację podatkową, aby dowiedzieć się, czy należy rozliczać przychód z odszkodowania i w jaki sposób. Zasugerowała, że skoro odszkodowanie jest zwolnione z podatku, to także odsetki od odszkodowania powinny zostać objęte zwolnieniem. Tymczasem izba skarbowa uznała, że należność główna jest zwolniona, ale odsetki od należności głównej już nie, bo są to przychody z innych źródeł.

WSA w Łodzi uchylił tę interpretację i stwierdził, że choć w przepisach nie ma mowy o tym, jak należy traktować odsetki od należności głównej, to równocześnie nie ma w nich nic, co sugerowałoby, że należy je traktować jako coś odrębnego od należności głównej. Zwłaszcza, że jedno ściśle łączy się z drugim – a więc nie byłoby odsetek za zwłokę, gdyby nie należność główna. I dlatego we wspomnianej sprawie łódzki WSA uznał, że odsetki od odszkodowania powinny być traktowane jako odszkodowanie, a więc zwolnione z podatku.


Mało tego, podobny wyrok wydał Naczelny Sąd Administracyjny, który 17 stycznia 2014 r. (sygnatura II FSK 289/12) uznał, że odsetki należy przypisać do tego samego źródła przychodów co należność główną, a więc powinny być opodatkowane tak, jak owa należność główna.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA