REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałt od najmu - jak rozliczyć odsetki od spóźnionego czynszu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ryczałt od najmu - jak rozliczyć odsetki od spóźnionego czynszu
Ryczałt od najmu - jak rozliczyć odsetki od spóźnionego czynszu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od dochodów z najmu mieszkania czy lokalu użytkowego można zapłacić podatek zryczałtowany. Ale od odsetek naliczonych od spóźnionego czynszu trzeba płacić podatek na zasadach ogólnych – uważają organy podatkowe. I to mimo orzeczeń sądowych, wg których odsetki powinny być traktowane pod względem podatkowym tak samo, jak należność główna.

Osoby, które uzyskują dochody z wynajmu, mogą je opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Jako że stawka wynosi 8,5%, wiele osób z tego rozwiązania korzysta. Jednak kiedy wynajmujący okazuje się niesolidny, pojawiają się kłopoty. Bo – wg fiskusa – odsetki od spóźnionych płatności pochodzą z innego źródła przychodów niż należność główna.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Jedno źródło, dwa zeznania

Do Izby Skarbowej w Katowicach zwrócił się podatnik, który osiąga dochody z najmu prywatnego budynku usługowego. Dochody z tego źródła rozlicza ryczałtem z zastosowaniem stawki 8,5%. Ale z powodu spóźnienia wynajmującego z płatnościami podatnik musiał wystawić notę odsetkową. I aby uniknąć kłopotów z rozliczeniem, zapytał fiskusa o to, jaki należy podatek naliczyć od uzyskanych odsetek.

REKLAMA

Jego zdaniem, odsetki naliczone od spóźnionego czynszu powinny być objęte podatkiem zryczałtowanym, jako że ich źródłem jest najem, tak samo jak w przypadku płatności głównej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tym stanowiskiem nie zgodziła się Izba Skarbowa w Katowicach. W interpretacji z 11 czerwca 2015 r. (sygnatura IBPBII/2/4511-329/15/MW) uznała to stanowisko za nieprawidłowe.

W wykładni urzędnicy, powołując się na kodeks cywilny, stwierdzili, że odsetek nie można utożsamiać ze świadczeniem głównym, jako że mają one charakter uboczny, gdyż nie wynikają z umowy ale z niewykonania zobowiązań na czas. A skoro tak, to nie można zakwalifikować odsetek jako przychodu z najmu. Skoro zaś nie z najmu, to należy – wg urzędników fiskusa – uznać je za przychody z innych źródeł.

Wygodne inne przychody

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje itd.

Jak widać, o odsetkach nie ma mowy, ale urzędnicy zwrócili uwagę, że skoro w przepisie pojawia się sformułowanie „w szczególności”, to znaczy, że katalog innych przychodów jest otwarty i można do niego dodawać przychody z innych od wymienionych źródeł. W tym przychody z odsetek.

W rezultacie skoro odsetki – jako uboczne w stosunku do głównej płatności – można zakwalifikować jako przychód z innych źródeł, to należy go opodatkować wg skali podatkowej, a więc rozliczyć przy użyciu formularza PIT-36. I takim podsumowaniem kończy się cytowana interpretacja podatkowa.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Sądy uważają inaczej

To rozwiązanie jest i mniej wygodne dla podatnika – bo musi składać dwa formularze zamiast jednego, i mniej korzystne. W przypadku odsetek bowiem trudno o koszty uzyskania przychodu, co oznacza, że faktycznie opodatkowaniu podlega przychód, a najniższa stawka wynosi 18%. I być może ten ostatni element jest przyczyną, dla którego organy skarbowe starają się zaliczać praktycznie każdy rodzaj odsetek, otrzymywanych przez podatników, jako przychody z innych źródeł.

Ale najważniejsze jest, że rozumowania organów skarbowych nie podzielają sądy. Przykładem może być orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 25 marca 2015 r. (sygnatura I S/Łd 1414/14). W tamtej sprawie chodziło o odszkodowanie, jakie po procesie sądowym w Hiszpanii uzyskała kobieta, która w wypadku w tamtym kraju straciła męża. Część z kwoty, którą otrzymała podatniczka, to odsetki.

Wystąpiła ona o interpretację podatkową, aby dowiedzieć się, czy należy rozliczać przychód z odszkodowania i w jaki sposób. Zasugerowała, że skoro odszkodowanie jest zwolnione z podatku, to także odsetki od odszkodowania powinny zostać objęte zwolnieniem. Tymczasem izba skarbowa uznała, że należność główna jest zwolniona, ale odsetki od należności głównej już nie, bo są to przychody z innych źródeł.

WSA w Łodzi uchylił tę interpretację i stwierdził, że choć w przepisach nie ma mowy o tym, jak należy traktować odsetki od należności głównej, to równocześnie nie ma w nich nic, co sugerowałoby, że należy je traktować jako coś odrębnego od należności głównej. Zwłaszcza, że jedno ściśle łączy się z drugim – a więc nie byłoby odsetek za zwłokę, gdyby nie należność główna. I dlatego we wspomnianej sprawie łódzki WSA uznał, że odsetki od odszkodowania powinny być traktowane jako odszkodowanie, a więc zwolnione z podatku.


Mało tego, podobny wyrok wydał Naczelny Sąd Administracyjny, który 17 stycznia 2014 r. (sygnatura II FSK 289/12) uznał, że odsetki należy przypisać do tego samego źródła przychodów co należność główną, a więc powinny być opodatkowane tak, jak owa należność główna.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA