REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy przychody z najmu można opodatkować ryczałtowo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
 Kiedy przychody z najmu można opodatkować ryczałtowo?
Kiedy przychody z najmu można opodatkować ryczałtowo?

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne nie prowadzące żadnej działalności gospodarczej lub prowadzące jakąś działalność, ale pragnące uzyskiwać dodatkowe dochody z najmu wykonywanego poza jakąkolwiek działalnością mają możliwość wyboru formy opodatkowania tych przychodów. Chodzi w szczególności o najem różnych ruchomości i nieruchomości nie należących do majątku związanego z działalnością gospodarczą.

Skoro jest to przychód z najmu nie związanego w jakikolwiek sposób z działalnością gospodarczą wynajmującego (czyli tzw. najem prywatny), to podatnik ma prawo wyboru, czy przychody te opodatkuje na zasadach ogólnych PIT, czy też woli dokonać tego z wykorzystaniem ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% (co najczęściej jest korzystniejsze).

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do wyboru jednej z powyższych form opodatkowania uzależnione jest wyłącznie od tego, czy jest to rzeczywiście najem prywatny, czy też nie. Pamiętać zatem należy, że wynajmowane ruchomości lub nieruchomości nie mogą być składnikami majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, jak też sam najem nie może być również zawierany w ramach prowadzonej przez wynajmującego pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z jednej więc strony nawet jak podatnik prowadzi jakąś działalność gospodarczą, to może dokonywać najmu prywatnego, a z drugiej nie ma ograniczeń co do ilości takich umów najmu. Przykładowo podatnik prowadzący działalność gospodarczą w pewnym zakresie, może wynajmować składniki swojego majątku osobistego poza tą działalnością, jak też osoba nie prowadząca żadnej działalności gospodarczej może wynająć w powyższy sposób kilka nieruchomości czy ruchomości jednocześnie (np. kilka garaży, mieszkań czy samochodów).

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Polecamy: Podatki 2011

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko takie potwierdzają organy skarbowe m.in. w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB1/415-70/11-2/AA z dnia 14 kwietnia 2011 r. i nr ILPB1/415-150/11-4/Ag z dnia 10 maja 2011 r.) czy Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBII/2/415-277/11/ŁCz z dnia 30 maja 2011 r.).

Podkreślić jednocześnie należy, iż aby móc skorzystać z ww. dobrodziejstwa ryczałtowego opodatkowania przychodów z najmu wg stawki 8,5%, zamiast 19% PIT, należy o tym wyborze zawiadomić właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego.

Co do zasady, zawiadomienie takie należy złożyć do 20 stycznia roku podatkowego. Jednak gdy rozpoczynamy najem w ciągu roku podatkowego, powinniśmy złożyć takie zawiadomienie nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnęliśmy pierwszy przychód z tego tytułu. Ale gdy pierwszy taki przychód osiągnęliśmy w grudniu roku podatkowego, to zawiadomienie o wyborze ryczałtu trzeba złożyć do końca roku podatkowego (art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Jeżeli więc np. zawrzemy 15 lipca umowę najmu, która będzie obowiązywać od 1 sierpnia i przy zawarciu umowy pobraliśmy już pierwszy czynsz, to musimy zdążyć złożyć do urzędu skarbowego zawiadomienie o wyborze ryczałtu do 20 sierpnia.

Gdy wynajmujemy składnik majątku wspólnego małżonków, to pamiętajmy, że obydwoje musimy zapłacić podatek od swojej części przychodu, chyba że złożymy od razu pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z małżonków.

Godnym zapamiętania jest również to, że nie musimy co roku biegać z zawiadomieniem do urzędu skarbowego. Jeżeli do 20 stycznia kolejnego roku nie zgłosimy, że zakończyliśmy najem lub nie wybierzemy innej formy opodatkowania, to z „automatu” skarbówka domniemywać będzie, że nadal chcemy opodatkowywać najem ryczałtowo.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA