REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy przychody z najmu można opodatkować ryczałtowo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
 Kiedy przychody z najmu można opodatkować ryczałtowo?
Kiedy przychody z najmu można opodatkować ryczałtowo?

REKLAMA

REKLAMA

Osoby fizyczne nie prowadzące żadnej działalności gospodarczej lub prowadzące jakąś działalność, ale pragnące uzyskiwać dodatkowe dochody z najmu wykonywanego poza jakąkolwiek działalnością mają możliwość wyboru formy opodatkowania tych przychodów. Chodzi w szczególności o najem różnych ruchomości i nieruchomości nie należących do majątku związanego z działalnością gospodarczą.

Skoro jest to przychód z najmu nie związanego w jakikolwiek sposób z działalnością gospodarczą wynajmującego (czyli tzw. najem prywatny), to podatnik ma prawo wyboru, czy przychody te opodatkuje na zasadach ogólnych PIT, czy też woli dokonać tego z wykorzystaniem ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% (co najczęściej jest korzystniejsze).

REKLAMA

Prawo do wyboru jednej z powyższych form opodatkowania uzależnione jest wyłącznie od tego, czy jest to rzeczywiście najem prywatny, czy też nie. Pamiętać zatem należy, że wynajmowane ruchomości lub nieruchomości nie mogą być składnikami majątku związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, jak też sam najem nie może być również zawierany w ramach prowadzonej przez wynajmującego pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z jednej więc strony nawet jak podatnik prowadzi jakąś działalność gospodarczą, to może dokonywać najmu prywatnego, a z drugiej nie ma ograniczeń co do ilości takich umów najmu. Przykładowo podatnik prowadzący działalność gospodarczą w pewnym zakresie, może wynajmować składniki swojego majątku osobistego poza tą działalnością, jak też osoba nie prowadząca żadnej działalności gospodarczej może wynająć w powyższy sposób kilka nieruchomości czy ruchomości jednocześnie (np. kilka garaży, mieszkań czy samochodów).

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Polecamy: Podatki 2011

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko takie potwierdzają organy skarbowe m.in. w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB1/415-70/11-2/AA z dnia 14 kwietnia 2011 r. i nr ILPB1/415-150/11-4/Ag z dnia 10 maja 2011 r.) czy Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPBII/2/415-277/11/ŁCz z dnia 30 maja 2011 r.).

Podkreślić jednocześnie należy, iż aby móc skorzystać z ww. dobrodziejstwa ryczałtowego opodatkowania przychodów z najmu wg stawki 8,5%, zamiast 19% PIT, należy o tym wyborze zawiadomić właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego.

Co do zasady, zawiadomienie takie należy złożyć do 20 stycznia roku podatkowego. Jednak gdy rozpoczynamy najem w ciągu roku podatkowego, powinniśmy złożyć takie zawiadomienie nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnęliśmy pierwszy przychód z tego tytułu. Ale gdy pierwszy taki przychód osiągnęliśmy w grudniu roku podatkowego, to zawiadomienie o wyborze ryczałtu trzeba złożyć do końca roku podatkowego (art. 9 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Jeżeli więc np. zawrzemy 15 lipca umowę najmu, która będzie obowiązywać od 1 sierpnia i przy zawarciu umowy pobraliśmy już pierwszy czynsz, to musimy zdążyć złożyć do urzędu skarbowego zawiadomienie o wyborze ryczałtu do 20 sierpnia.

Gdy wynajmujemy składnik majątku wspólnego małżonków, to pamiętajmy, że obydwoje musimy zapłacić podatek od swojej części przychodu, chyba że złożymy od razu pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z małżonków.

Godnym zapamiętania jest również to, że nie musimy co roku biegać z zawiadomieniem do urzędu skarbowego. Jeżeli do 20 stycznia kolejnego roku nie zgłosimy, że zakończyliśmy najem lub nie wybierzemy innej formy opodatkowania, to z „automatu” skarbówka domniemywać będzie, że nadal chcemy opodatkowywać najem ryczałtowo.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA