REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie ryczałtu za 2016 rok do końca stycznia 2017 roku

Rozliczenie ryczałtu za 2016 rok do końca stycznia 2017 roku
Rozliczenie ryczałtu za 2016 rok do końca stycznia 2017 roku
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy w 2016 roku rozliczali swoje przychody w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mają obowiązek złożyć roczne zeznanie podatkowej końca stycznia, a nie jak reszta podatników, do końca kwietnia. Ten termin obowiązuje też ryczałtowców, którzy mieli zawieszoną działalność, nawet jeśli w 2016 roku nie mieli żadnych przychodów. Do końca stycznia muszą rozliczyć się z fiskusem także osoby, które osiągały w 2016 roku przychód z najmu i wybrali opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Pierwsi przedsiębiorcy rozliczają się z fiskusem za 2016 r. Do 31 stycznia br. roczny PIT muszą złożyć ryczałtowcy. Fakt zawieszenia działalności albo brak osiągniętych przychodów nie zwalniają właściciela firmy z obowiązku złożenia zeznania rocznego (nawet jeśli nie płaci w ciągu roku zaliczek na PIT).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do końca stycznia z przychodów osiągniętych w zeszłym roku rozliczyć się muszą również osoby, które ryczałt płaciły od tzw. najmu prywatnego.

Wreszcie, jeszcze w styczniu trzeba wpłacić zaliczkę na zryczałtowany PIT za ostatni okres rozliczeniowy 2016 r., tj. za grudzień 2016 r. (przy płatnościach miesięcznych) lub za IV kwartał 2016 r. (przy płatnościach kwartalnych).

Polecamy: PIT-y i ulgi podatkowe 2016

REKLAMA

Odliczenia dostępne na ryczałcie

Przychody według poszczególnych stawek (na podstawie prowadzonej ewidencji) i zryczałtowany roczny podatek dochodowy od tych przychodów wykazuje się na formularzu PIT-28. Plus – w zależności od potrzeb – na dodatkowych drukach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. PIT-28/A – wpisuje się informację o przychodach podatnika z działalności prowadzonej na własne nazwisko oraz z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawylub innych umów o podobnym charakterze
  2. PIT-28/B – podaje się informację o przychodach podatnika z działalności prowadzonej w formie spółki (cywilnej czy jawnej)
  3. PIT/O – podaje się wartości odliczeń od dochodu (przychodu) i od podatku
  4. PIT/D – informuje się o odliczeniu wydatków mieszkaniowych
  5. PIT-2K – oświadcza się wysokość wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych

Ryczałtowiec może bowiem pomniejszyć wykazywane roczne przychody (jeśli spełnia warunki) o dokonane darowizny, ulgę rehabilitacyjną, internetową, mieszkaniowo-odsetkowa, zapłacone składki ZUS, wpłaty na IKZE (indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego) i straty z lat poprzednich. Przy przychodach z różnych stawek, pomniejszeń trzeba dokonać proporcjonalnie, procentowo. Liczymy, jaki procent sumy przychodów stanowi przychód objęty daną stawką i o taki procent odliczenia pomniejszamy ten przychód.

Ryczałtowiec: odliczenia od przychodu

TAK

NIE

straty z lat poprzednich

koszty działalności

składki ZUS

wspólne rozliczenie z małżonkiem*

ulga internetowa

wspólne rozliczenie z dzieckiem

ulga rehabilitacyjna

ulga mieszkaniowo-odsetkowa

wpłaty na IKZE

darowizny (na kościół, fundację, krew)

*inaczej przy przychodach z najmu prywatnego

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

W końcu sam zryczałtowany podatek ulega obniżeniu o maksymalnie 7,75% opłaconych w ciągu roku przez przedsiębiorcę składek zdrowotnych. Ryczałtowiec może też maksymalnie 1-proc. swojego podatku przekazać zamiast fiskusowi, to organizacji pożytku publicznego.

Ryczałtowiec: odliczenia od podatku

TAK

NIE

część składki zdrowotnej

ulga na dzieci

1% podatku

Przeszedłeś na z ryczałtu na skalę? Złożysz dwa zeznania

Jeśli ryczałtowiec stracił prawo do ryczałtu w trakcie 2016 r., do fiskusa musi przekazać:

  • PIT-28 – za tę część zeszłego roku, w której mógł i opodatkowywał działalność ryczałtem,
  • PIT-36 – za pozostały okres, w którym jego biznes był już objęty skalą podatkową.

Elektroniczny PIT-28 bez stresu

Kanałami wysyłki PIT-28 są jak zwykle internet, list polecony nadany na poczcie oraz osobista wizyta w urzędzie skarbowym (dla osób fizycznych właściwym według miejsca zamieszkania). Potwierdzeniem elektronicznego PIT-28 jest generowane automatycznie Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), natomiast w okienku możemy poprosić o pieczątkę z datą przyjęcia na kopii dokumentu. Wydaje się, że najmniej pewności daje przesłanie rocznego zeznania pocztą, zwłaszcza na ostatnią chwilę. Choć z jednej strony data stempla pocztowego i potwierdzenie nadania są dowodem złożenia deklaracji dokładnie w tym dniu, to z drugiej strony fiskus nie jest obowiązany do potwierdzania, że pismo wpłynęło.

internet

poczta

osobiście

Gdzie?

np. Aplikacja e-Deklaracje Deskop*

list polecony

urząd skarbowy

Forma potwierdzenia?

UPO

stempel pocztowy,

potwierdzenie nadania

stempel na kopii zeznania

Do kiedy najpóźniej trzeba mieć potwierdzenie, żeby zachować termin?

31 stycznia, 23:59

31 stycznia, godzina zamknięcia poczty, zazwyczaj 20:00**

31 stycznia godzina zamknięcia urzędu, zazwyczaj 16:00***

* na dzień publikacji artykułu nie jest aktywna strona szybkipit.pl

**niektóre urzędy pocztowe działają całodobowo

***akcje przedłużania godzin pracy urzędów skarbowych, dni otwartych, PITomatów, PITobusów ruszają zazwyczaj w marcu

Katarzyna Miazek, Tax Care

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA