REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie ryczałtu za 2016 rok do końca stycznia 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Rozliczenie ryczałtu za 2016 rok do końca stycznia 2017 roku
Rozliczenie ryczałtu za 2016 rok do końca stycznia 2017 roku
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy w 2016 roku rozliczali swoje przychody w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mają obowiązek złożyć roczne zeznanie podatkowej końca stycznia, a nie jak reszta podatników, do końca kwietnia. Ten termin obowiązuje też ryczałtowców, którzy mieli zawieszoną działalność, nawet jeśli w 2016 roku nie mieli żadnych przychodów. Do końca stycznia muszą rozliczyć się z fiskusem także osoby, które osiągały w 2016 roku przychód z najmu i wybrali opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Pierwsi przedsiębiorcy rozliczają się z fiskusem za 2016 r. Do 31 stycznia br. roczny PIT muszą złożyć ryczałtowcy. Fakt zawieszenia działalności albo brak osiągniętych przychodów nie zwalniają właściciela firmy z obowiązku złożenia zeznania rocznego (nawet jeśli nie płaci w ciągu roku zaliczek na PIT).

REKLAMA

Do końca stycznia z przychodów osiągniętych w zeszłym roku rozliczyć się muszą również osoby, które ryczałt płaciły od tzw. najmu prywatnego.

Wreszcie, jeszcze w styczniu trzeba wpłacić zaliczkę na zryczałtowany PIT za ostatni okres rozliczeniowy 2016 r., tj. za grudzień 2016 r. (przy płatnościach miesięcznych) lub za IV kwartał 2016 r. (przy płatnościach kwartalnych).

Polecamy: PIT-y i ulgi podatkowe 2016

Odliczenia dostępne na ryczałcie

Przychody według poszczególnych stawek (na podstawie prowadzonej ewidencji) i zryczałtowany roczny podatek dochodowy od tych przychodów wykazuje się na formularzu PIT-28. Plus – w zależności od potrzeb – na dodatkowych drukach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. PIT-28/A – wpisuje się informację o przychodach podatnika z działalności prowadzonej na własne nazwisko oraz z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawylub innych umów o podobnym charakterze
  2. PIT-28/B – podaje się informację o przychodach podatnika z działalności prowadzonej w formie spółki (cywilnej czy jawnej)
  3. PIT/O – podaje się wartości odliczeń od dochodu (przychodu) i od podatku
  4. PIT/D – informuje się o odliczeniu wydatków mieszkaniowych
  5. PIT-2K – oświadcza się wysokość wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych

Ryczałtowiec może bowiem pomniejszyć wykazywane roczne przychody (jeśli spełnia warunki) o dokonane darowizny, ulgę rehabilitacyjną, internetową, mieszkaniowo-odsetkowa, zapłacone składki ZUS, wpłaty na IKZE (indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego) i straty z lat poprzednich. Przy przychodach z różnych stawek, pomniejszeń trzeba dokonać proporcjonalnie, procentowo. Liczymy, jaki procent sumy przychodów stanowi przychód objęty daną stawką i o taki procent odliczenia pomniejszamy ten przychód.

Ryczałtowiec: odliczenia od przychodu

TAK

NIE

straty z lat poprzednich

koszty działalności

składki ZUS

wspólne rozliczenie z małżonkiem*

ulga internetowa

wspólne rozliczenie z dzieckiem

ulga rehabilitacyjna

ulga mieszkaniowo-odsetkowa

wpłaty na IKZE

darowizny (na kościół, fundację, krew)

*inaczej przy przychodach z najmu prywatnego

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

W końcu sam zryczałtowany podatek ulega obniżeniu o maksymalnie 7,75% opłaconych w ciągu roku przez przedsiębiorcę składek zdrowotnych. Ryczałtowiec może też maksymalnie 1-proc. swojego podatku przekazać zamiast fiskusowi, to organizacji pożytku publicznego.

Ryczałtowiec: odliczenia od podatku

TAK

NIE

część składki zdrowotnej

ulga na dzieci

1% podatku

Przeszedłeś na z ryczałtu na skalę? Złożysz dwa zeznania

Jeśli ryczałtowiec stracił prawo do ryczałtu w trakcie 2016 r., do fiskusa musi przekazać:

  • PIT-28 – za tę część zeszłego roku, w której mógł i opodatkowywał działalność ryczałtem,
  • PIT-36 – za pozostały okres, w którym jego biznes był już objęty skalą podatkową.

Elektroniczny PIT-28 bez stresu

Kanałami wysyłki PIT-28 są jak zwykle internet, list polecony nadany na poczcie oraz osobista wizyta w urzędzie skarbowym (dla osób fizycznych właściwym według miejsca zamieszkania). Potwierdzeniem elektronicznego PIT-28 jest generowane automatycznie Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), natomiast w okienku możemy poprosić o pieczątkę z datą przyjęcia na kopii dokumentu. Wydaje się, że najmniej pewności daje przesłanie rocznego zeznania pocztą, zwłaszcza na ostatnią chwilę. Choć z jednej strony data stempla pocztowego i potwierdzenie nadania są dowodem złożenia deklaracji dokładnie w tym dniu, to z drugiej strony fiskus nie jest obowiązany do potwierdzania, że pismo wpłynęło.

internet

poczta

osobiście

Gdzie?

np. Aplikacja e-Deklaracje Deskop*

list polecony

urząd skarbowy

Forma potwierdzenia?

UPO

stempel pocztowy,

potwierdzenie nadania

stempel na kopii zeznania

Do kiedy najpóźniej trzeba mieć potwierdzenie, żeby zachować termin?

31 stycznia, 23:59

31 stycznia, godzina zamknięcia poczty, zazwyczaj 20:00**

31 stycznia godzina zamknięcia urzędu, zazwyczaj 16:00***

* na dzień publikacji artykułu nie jest aktywna strona szybkipit.pl

**niektóre urzędy pocztowe działają całodobowo

***akcje przedłużania godzin pracy urzędów skarbowych, dni otwartych, PITomatów, PITobusów ruszają zazwyczaj w marcu

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA