REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie ryczałtu za 2016 rok do końca stycznia 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Rozliczenie ryczałtu za 2016 rok do końca stycznia 2017 roku
Rozliczenie ryczałtu za 2016 rok do końca stycznia 2017 roku
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy w 2016 roku rozliczali swoje przychody w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mają obowiązek złożyć roczne zeznanie podatkowej końca stycznia, a nie jak reszta podatników, do końca kwietnia. Ten termin obowiązuje też ryczałtowców, którzy mieli zawieszoną działalność, nawet jeśli w 2016 roku nie mieli żadnych przychodów. Do końca stycznia muszą rozliczyć się z fiskusem także osoby, które osiągały w 2016 roku przychód z najmu i wybrali opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Pierwsi przedsiębiorcy rozliczają się z fiskusem za 2016 r. Do 31 stycznia br. roczny PIT muszą złożyć ryczałtowcy. Fakt zawieszenia działalności albo brak osiągniętych przychodów nie zwalniają właściciela firmy z obowiązku złożenia zeznania rocznego (nawet jeśli nie płaci w ciągu roku zaliczek na PIT).

REKLAMA

Autopromocja

Do końca stycznia z przychodów osiągniętych w zeszłym roku rozliczyć się muszą również osoby, które ryczałt płaciły od tzw. najmu prywatnego.

Wreszcie, jeszcze w styczniu trzeba wpłacić zaliczkę na zryczałtowany PIT za ostatni okres rozliczeniowy 2016 r., tj. za grudzień 2016 r. (przy płatnościach miesięcznych) lub za IV kwartał 2016 r. (przy płatnościach kwartalnych).

Polecamy: PIT-y i ulgi podatkowe 2016

Odliczenia dostępne na ryczałcie

Przychody według poszczególnych stawek (na podstawie prowadzonej ewidencji) i zryczałtowany roczny podatek dochodowy od tych przychodów wykazuje się na formularzu PIT-28. Plus – w zależności od potrzeb – na dodatkowych drukach:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. PIT-28/A – wpisuje się informację o przychodach podatnika z działalności prowadzonej na własne nazwisko oraz z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawylub innych umów o podobnym charakterze
  2. PIT-28/B – podaje się informację o przychodach podatnika z działalności prowadzonej w formie spółki (cywilnej czy jawnej)
  3. PIT/O – podaje się wartości odliczeń od dochodu (przychodu) i od podatku
  4. PIT/D – informuje się o odliczeniu wydatków mieszkaniowych
  5. PIT-2K – oświadcza się wysokość wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych

Ryczałtowiec może bowiem pomniejszyć wykazywane roczne przychody (jeśli spełnia warunki) o dokonane darowizny, ulgę rehabilitacyjną, internetową, mieszkaniowo-odsetkowa, zapłacone składki ZUS, wpłaty na IKZE (indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego) i straty z lat poprzednich. Przy przychodach z różnych stawek, pomniejszeń trzeba dokonać proporcjonalnie, procentowo. Liczymy, jaki procent sumy przychodów stanowi przychód objęty daną stawką i o taki procent odliczenia pomniejszamy ten przychód.

Ryczałtowiec: odliczenia od przychodu

TAK

NIE

straty z lat poprzednich

koszty działalności

składki ZUS

wspólne rozliczenie z małżonkiem*

ulga internetowa

wspólne rozliczenie z dzieckiem

ulga rehabilitacyjna

ulga mieszkaniowo-odsetkowa

wpłaty na IKZE

darowizny (na kościół, fundację, krew)

*inaczej przy przychodach z najmu prywatnego

Polecamy: Komplet żółtych książek – Podatki 2017

W końcu sam zryczałtowany podatek ulega obniżeniu o maksymalnie 7,75% opłaconych w ciągu roku przez przedsiębiorcę składek zdrowotnych. Ryczałtowiec może też maksymalnie 1-proc. swojego podatku przekazać zamiast fiskusowi, to organizacji pożytku publicznego.

Ryczałtowiec: odliczenia od podatku

TAK

NIE

część składki zdrowotnej

ulga na dzieci

1% podatku

Przeszedłeś na z ryczałtu na skalę? Złożysz dwa zeznania

Jeśli ryczałtowiec stracił prawo do ryczałtu w trakcie 2016 r., do fiskusa musi przekazać:

  • PIT-28 – za tę część zeszłego roku, w której mógł i opodatkowywał działalność ryczałtem,
  • PIT-36 – za pozostały okres, w którym jego biznes był już objęty skalą podatkową.

Elektroniczny PIT-28 bez stresu

Kanałami wysyłki PIT-28 są jak zwykle internet, list polecony nadany na poczcie oraz osobista wizyta w urzędzie skarbowym (dla osób fizycznych właściwym według miejsca zamieszkania). Potwierdzeniem elektronicznego PIT-28 jest generowane automatycznie Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), natomiast w okienku możemy poprosić o pieczątkę z datą przyjęcia na kopii dokumentu. Wydaje się, że najmniej pewności daje przesłanie rocznego zeznania pocztą, zwłaszcza na ostatnią chwilę. Choć z jednej strony data stempla pocztowego i potwierdzenie nadania są dowodem złożenia deklaracji dokładnie w tym dniu, to z drugiej strony fiskus nie jest obowiązany do potwierdzania, że pismo wpłynęło.

internet

poczta

osobiście

Gdzie?

np. Aplikacja e-Deklaracje Deskop*

list polecony

urząd skarbowy

Forma potwierdzenia?

UPO

stempel pocztowy,

potwierdzenie nadania

stempel na kopii zeznania

Do kiedy najpóźniej trzeba mieć potwierdzenie, żeby zachować termin?

31 stycznia, 23:59

31 stycznia, godzina zamknięcia poczty, zazwyczaj 20:00**

31 stycznia godzina zamknięcia urzędu, zazwyczaj 16:00***

* na dzień publikacji artykułu nie jest aktywna strona szybkipit.pl

**niektóre urzędy pocztowe działają całodobowo

***akcje przedłużania godzin pracy urzędów skarbowych, dni otwartych, PITomatów, PITobusów ruszają zazwyczaj w marcu

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA