REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na złe długi w VAT, CIT i PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga na złe długi w VAT, CIT i PIT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą co jakiś czas spotyka się z sytuacją, w której jeden z kontrahentów nie zapłacił za jedną z wystawionych faktur sprzedażowych. Sytuacja ta oprócz naturalnych problemów takich jak komplikacje z ściągnięciem należności od dłużnika , straty materialne/finansowe itd. Tworzy jeszcze jeden problem, jakim jest podatek VAT, który został już ujęty w deklaracji JPK VAT oraz zapłacony za fakturę, od której de facto nie otrzymaliśmy i prawdopodobnie nie otrzymamy zapłaty.

Rozwiązanie w takich sytuacjach przewiduje art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług. Mówi ona o tym, że podatnik ma prawo do korekty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego odprowadzanego z tytułu dostawy towarów i usług tylko, aczkolwiek dotyczy to tylko wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. 

REKLAMA

Ważne

Nieściągalność ma miejsce wtedy, gdy  wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta niezależnie od formy w ciągu 90 dni od terminy zapłaty wynikającego z wystawionej faktury, której dotyczy należność. 

W związku z tym jeśli dana wierzytelność została zbyta firmie faktoringowej, to możliwość skorzystania z rozwiązania przewidzianego w ustawie przepada. 

Ulga na złe długi – warunki skorzystania

Ponadto ten sam artykuł ustawy przewiduje szereg warunków, których spełnienie warunkuje skorzystanie z korekty podatku przy wierzytelności nieściągalnej na gruncie VAT:

  • Stosuje się na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonywana będzie korekta (Wierzyciel, czyli Podatnik wnioskujący o skorzystanie z ulgi na złe długi w tym okresie musi być czynnym podatnikiem VAT),
  • Od daty wystawienia faktury, której dotyczy wierzytelność i wcześniej wspomniana korekta nie może upłynąć więcej  niż 3 lata (licząc od końca roku od daty wystawienia).

Korekta ta przysługuje również w sytuacji, gdy towary lub usługi są dokonywane również na rzecz podatników innych niż czynni podatnicy VAT. Aby jednak była możliwość skorzystania z „ulgi na złe długi” należy spełnić jeden z trzech warunków:

  • wierzytelność została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego lub
  • wierzytelność została wpisana do rejestru długów prowadzonego na poziomie krajowym, lub
  • wobec dłużnika ogłoszono upadłość konsumencką na podstawie odrębnych przepisów.

Ulga na złe długi przed TSUE

Niektóre z tych warunków są jednak kwestionowane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Chodzi tu dokładniej o następujące dwa warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dłużnik, zarówno w dniu dokonania dostawy towaru lub usługi jak i w dniu poprzedzającym złożenie korekty był zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT,
  • wierzyciel w dniu poprzedzającym złożenie korekty był nadal zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Warunki te zostały zakwestionowane z uwagi na fakt, iż są one sprzeczne z warunkami dyrektyw unijnych (polskie przepisy są bardziej restrykcyjne). Wyrok ten wiąże się z faktem, że podatnik chcący uzyskać korektę podatku VAT naliczonego z tytułu nieopłaconej faktury nie musi być czynnym podatnikiem VAT, a sam dłużnik nie musi nim być w dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji. Zgodnie z tym wyrokiem nie musi być również wszczęte postępowanie restrukturyzacyjne, upadłościowe oraz otwarta likwidacja. Dzięki tym wyrokom wierzyciel będzie mógł ubiegać o korektę VAT-u właśnie w przypadkach kiedy jego kontrahent lub on sam przestanie być czynnym podatnikiem VAT, lub z powodu pozostałych wcześniej wymienionych przypadków. 

Aby skorzystać z ulgi na złe długi należy ją odpowiednio wykazać w deklaracji JPK VAT. Podatnik powinien ją odpowiednio rozliczyć i zaraportować jako odpowiedni element formularza. Po poprawnej kalkulacje otrzymane kwoty powinny zwiększać przychód lub obrót wierzyciela. 

Ulga na złe długi w podatkach dochodowych

Ciekawa również jest kwestia ulgi na złe długi w podatku PIT oraz CIT. Zgodnie z artykułem 26i ust. 1 ustawy o PIT oraz art. 18f ust.1 ustawy CIT:

  • może być zmniejszona o zaliczaną do przychodów należnych wartość wierzytelności o zapłatę świadczenia pieniężnego w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, która nie została uregulowana lub zbyta, przy czym zmniejszenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie;
  • podlega zwiększeniu o zaliczaną do kosztów uzyskania przychodów wartość zobowiązania do zapłaty świadczenia pieniężnego w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, które nie zostało uregulowane, przy czym zwiększenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie.

Zgodnie z powyższym, podobnie jak w przypadku VAT zastosowanie ma tutaj termin 90 dni. Po ich upływie nabywca ma obowiązek zwiększyć podstawę opodatkowania o kwotę nieopłaconego zobowiązania, natomiast sprzedawca ma prawo zmniejszyć podstawę opodatkowania. Ponadto tak jak w przypadku VAT istnieją warunki konieczne do spełnienia, aby móc skorzystać z ulgi na złe długi:

  • dłużnik na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego dzień złożenia zeznania podatkowego nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
  • od daty wystawienia faktury (rachunku) lub zawarcia umowy dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została wystawiona faktura (rachunek) lub została zawarta umowa, a w przypadku gdy rok kalendarzowy, w którym wystawiono fakturę (rachunek), jest inny niż rok kalendarzowy, w którym zawarto umowę – gdy nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego późniejszej z tych czynności;
  • transakcja handlowa zawarta jest w ramach działalności wierzyciela oraz działalności dłużnika, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Widać zatem, że warunki te różnią się od tych określonych przypadku VAT; okres w którym możemy dokonać korekty jest krótszy o rok, a co więcej dodany jest warunek polegający na tym, że transakcja musi być kosztem uzyskania przychodów związanym z działalnością. 

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA