REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia podatkowe dotyczące sprzedaży nieruchomości nabytych przed 1 stycznia 2007 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy podatkowe dotyczące sprzedaży nieruchomości, ulegały w ciągu ostatnich kilku lat zmianom. Z uwagi na zasadę ochrony praw nabytych, część starych rozwiązań pozostała w mocy do tej pory. W szczególności dotyczy to nieruchomości nabytych, lub wybudowanych przed 1 stycznia 2007 r.

Ważne!
Dla objęcia określonym porządkiem podatkowym istotna jest data nabycia sprzedawanego prawa. Jeśli więc wykupiliśmy na własność mieszkanie spółdzielcze – istotna będzie data wykupienia.

REKLAMA

Autopromocja


Kiedy na pewno nie zapłacimy podatku (i nie będziemy musieli zawiadamiać urzędu skarbowego).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) w brzmieniu na dzień 31.12.2006r. przewidywała kilka zwolnień bezwarunkowych. Obowiązują one nadal w przypadku sprzedaży nieruchomości nabytych do tego dnia. Prześledźmy te zwolnienia:


1. Ponad 5 lat własności.

Jeśli sprzedający jest właścicielem nieruchomości, użytkownikiem wieczystym, lub właścicielem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu przez ponad 5 lat – sprzedaż danej nieruchomości nie podlega opodatkowaniu PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ważne!

Termin 5 lat de facto jest dłuższy. Nieruchomość można bowiem sprzedać bez podatku, wraz z upływem końca roku podatkowego w którym upłynął termin 5 lat od nabycia nieruchomości.

Przykład

Jan K. kupił mieszkanie w lipcu 2003 roku. Będzie mógł je sprzedać bez podatku dopiero po 01.01.2009r.


2. Własność nabyta w drodze spadku lub darowizny.

Jeśli własność została nabyta w drodze spadku, lub darowizny przed 01.01.2007r. – jej sprzedaż nie jest obciążona podatkiem PIT .

Ważne!

Sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat od nabycia, może spowodować obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn – jeśli właściciel korzystał ze zwolnienia wskazanego w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.


3. Zamiana.

Jeśli osoba planująca zamianę, nie może skorzystać z przedstawionych powyżej rozwiązań, w określonych sytuacjach i tak nie zapłaci od zamiany podatku dochodowego.

Dotyczy to w szczególności zamiany :

a) budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub

c) gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem.


Ważne!

Zwolnienie obowiązuje wyłącznie pomiędzy nieruchomościami wskazanymi powyżej. Oznacza to, że nie można zamienić np. lokalu mieszkalnego na lokal użytkowy. Taka zamiana spowoduje obowiązek zapłaty podatku ( o ile zamieniający się nie może skorzystać z innych wskazanych powyżej zwolnień).


4. Sprzedaż gruntów rolnych.

Zgodnie ze starą ustawą o PIT przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.


Warunkowe zwolnienie od podatku od sprzedaży nieruchomości.

Jeśli sprzedający nie może skorzystać z bezwarunkowego zwolnienia, może uzyskać ulgę, o ile przychód ze sprzedaży spożytkuje w ciągu 2 lat na zaspokojenie swoich potrzeb mieszkaniowych (np. kupił inną nieruchomości, lub wniósł wkład na poczet lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, czy spłatę kredytu na zakup/budowę).


Ważne!

Od kwoty, która nie została wydana na ww. cele trzeba będzie zapłacić podatek - i to z odsetkami za zwłokę.

Porównaj : Na co można wykorzystać pieniądze uzyskane ze sprzedaży nieruchomości, aby nie zapłacić podatku dochodowego.

W celu skorzystania z ulgi należy złożyć do urzędu wniosek o zwolnienie od podatku.


Pismo kierujemy do urzędu właściwego dla naszego miejsca zamieszkania. Nie jest wymagane złożenie zawiadomienia na formularzu- ważne jest zachowanie formy pisemnej.

Wniosek powinien zawierać:

  • oznaczenie Urzędu Skarbowego
  • Wskazanie naszych danych, oraz danych małżonka: w szczególności: imienia i nazwiska, adresu, numeru NIP.(Jeżeli nie posiadamy numeru NIP- musimy to wskazać, oraz podać dodatkowe dane identyfikujące: nr PESEL, nr i serię dowodu osobistego/paszportu, oraz imiona rodziców.
  • Oznaczenie pisma jako „oświadczenie o uprawnieniu do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.”
  • Wskazanie w piśmie, iż „w związku ze sprzedażą w dniu ……….nieruchomości mieszkalnej położonej w …., o numerze KW ……….za kwotę ………… , oświadczam, zobowiązaniu się do wykorzystania uzyskanej kwoty na …. (zakup mieszkania/domu, spłata kredytu mieszkaniowego, remont itp.) w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży. Tym samym spełniam warunki do zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 p. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w treści na dzień 31.12.2006r.


Adam Kret

Prawnik

https://mojafirma.infor.pl/nieruchomosci/nieruchomosci/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA