REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia podatkowe dotyczące sprzedaży nieruchomości nabytych przed 1 stycznia 2007 r.

Adam Kret

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy podatkowe dotyczące sprzedaży nieruchomości, ulegały w ciągu ostatnich kilku lat zmianom. Z uwagi na zasadę ochrony praw nabytych, część starych rozwiązań pozostała w mocy do tej pory. W szczególności dotyczy to nieruchomości nabytych, lub wybudowanych przed 1 stycznia 2007 r.

Ważne!
Dla objęcia określonym porządkiem podatkowym istotna jest data nabycia sprzedawanego prawa. Jeśli więc wykupiliśmy na własność mieszkanie spółdzielcze – istotna będzie data wykupienia.

REKLAMA

REKLAMA


Kiedy na pewno nie zapłacimy podatku (i nie będziemy musieli zawiadamiać urzędu skarbowego).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) w brzmieniu na dzień 31.12.2006r. przewidywała kilka zwolnień bezwarunkowych. Obowiązują one nadal w przypadku sprzedaży nieruchomości nabytych do tego dnia. Prześledźmy te zwolnienia:


1. Ponad 5 lat własności.

REKLAMA

Jeśli sprzedający jest właścicielem nieruchomości, użytkownikiem wieczystym, lub właścicielem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu przez ponad 5 lat – sprzedaż danej nieruchomości nie podlega opodatkowaniu PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ważne!

Termin 5 lat de facto jest dłuższy. Nieruchomość można bowiem sprzedać bez podatku, wraz z upływem końca roku podatkowego w którym upłynął termin 5 lat od nabycia nieruchomości.

Przykład

Jan K. kupił mieszkanie w lipcu 2003 roku. Będzie mógł je sprzedać bez podatku dopiero po 01.01.2009r.


2. Własność nabyta w drodze spadku lub darowizny.

Jeśli własność została nabyta w drodze spadku, lub darowizny przed 01.01.2007r. – jej sprzedaż nie jest obciążona podatkiem PIT .

Ważne!

Sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat od nabycia, może spowodować obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn – jeśli właściciel korzystał ze zwolnienia wskazanego w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.


3. Zamiana.

Jeśli osoba planująca zamianę, nie może skorzystać z przedstawionych powyżej rozwiązań, w określonych sytuacjach i tak nie zapłaci od zamiany podatku dochodowego.

Dotyczy to w szczególności zamiany :

a) budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub

c) gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem.


Ważne!

Zwolnienie obowiązuje wyłącznie pomiędzy nieruchomościami wskazanymi powyżej. Oznacza to, że nie można zamienić np. lokalu mieszkalnego na lokal użytkowy. Taka zamiana spowoduje obowiązek zapłaty podatku ( o ile zamieniający się nie może skorzystać z innych wskazanych powyżej zwolnień).


4. Sprzedaż gruntów rolnych.

Zgodnie ze starą ustawą o PIT przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.


Warunkowe zwolnienie od podatku od sprzedaży nieruchomości.

Jeśli sprzedający nie może skorzystać z bezwarunkowego zwolnienia, może uzyskać ulgę, o ile przychód ze sprzedaży spożytkuje w ciągu 2 lat na zaspokojenie swoich potrzeb mieszkaniowych (np. kupił inną nieruchomości, lub wniósł wkład na poczet lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, czy spłatę kredytu na zakup/budowę).


Ważne!

Od kwoty, która nie została wydana na ww. cele trzeba będzie zapłacić podatek - i to z odsetkami za zwłokę.

Porównaj : Na co można wykorzystać pieniądze uzyskane ze sprzedaży nieruchomości, aby nie zapłacić podatku dochodowego.

W celu skorzystania z ulgi należy złożyć do urzędu wniosek o zwolnienie od podatku.


Pismo kierujemy do urzędu właściwego dla naszego miejsca zamieszkania. Nie jest wymagane złożenie zawiadomienia na formularzu- ważne jest zachowanie formy pisemnej.

Wniosek powinien zawierać:

  • oznaczenie Urzędu Skarbowego
  • Wskazanie naszych danych, oraz danych małżonka: w szczególności: imienia i nazwiska, adresu, numeru NIP.(Jeżeli nie posiadamy numeru NIP- musimy to wskazać, oraz podać dodatkowe dane identyfikujące: nr PESEL, nr i serię dowodu osobistego/paszportu, oraz imiona rodziców.
  • Oznaczenie pisma jako „oświadczenie o uprawnieniu do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.”
  • Wskazanie w piśmie, iż „w związku ze sprzedażą w dniu ……….nieruchomości mieszkalnej położonej w …., o numerze KW ……….za kwotę ………… , oświadczam, zobowiązaniu się do wykorzystania uzyskanej kwoty na …. (zakup mieszkania/domu, spłata kredytu mieszkaniowego, remont itp.) w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży. Tym samym spełniam warunki do zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 p. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w treści na dzień 31.12.2006r.


Adam Kret

Prawnik

https://mojafirma.infor.pl/nieruchomosci/nieruchomosci/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA