REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienia podatkowe dotyczące sprzedaży nieruchomości nabytych przed 1 stycznia 2007 r.

Adam Kret

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy podatkowe dotyczące sprzedaży nieruchomości, ulegały w ciągu ostatnich kilku lat zmianom. Z uwagi na zasadę ochrony praw nabytych, część starych rozwiązań pozostała w mocy do tej pory. W szczególności dotyczy to nieruchomości nabytych, lub wybudowanych przed 1 stycznia 2007 r.

Ważne!
Dla objęcia określonym porządkiem podatkowym istotna jest data nabycia sprzedawanego prawa. Jeśli więc wykupiliśmy na własność mieszkanie spółdzielcze – istotna będzie data wykupienia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Kiedy na pewno nie zapłacimy podatku (i nie będziemy musieli zawiadamiać urzędu skarbowego).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) w brzmieniu na dzień 31.12.2006r. przewidywała kilka zwolnień bezwarunkowych. Obowiązują one nadal w przypadku sprzedaży nieruchomości nabytych do tego dnia. Prześledźmy te zwolnienia:


1. Ponad 5 lat własności.

REKLAMA

Jeśli sprzedający jest właścicielem nieruchomości, użytkownikiem wieczystym, lub właścicielem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu przez ponad 5 lat – sprzedaż danej nieruchomości nie podlega opodatkowaniu PIT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Ważne!

Termin 5 lat de facto jest dłuższy. Nieruchomość można bowiem sprzedać bez podatku, wraz z upływem końca roku podatkowego w którym upłynął termin 5 lat od nabycia nieruchomości.

Przykład

Jan K. kupił mieszkanie w lipcu 2003 roku. Będzie mógł je sprzedać bez podatku dopiero po 01.01.2009r.


2. Własność nabyta w drodze spadku lub darowizny.

Jeśli własność została nabyta w drodze spadku, lub darowizny przed 01.01.2007r. – jej sprzedaż nie jest obciążona podatkiem PIT .

Ważne!

Sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat od nabycia, może spowodować obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn – jeśli właściciel korzystał ze zwolnienia wskazanego w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.


3. Zamiana.

Jeśli osoba planująca zamianę, nie może skorzystać z przedstawionych powyżej rozwiązań, w określonych sytuacjach i tak nie zapłaci od zamiany podatku dochodowego.

Dotyczy to w szczególności zamiany :

a) budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub

c) gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem.


Ważne!

Zwolnienie obowiązuje wyłącznie pomiędzy nieruchomościami wskazanymi powyżej. Oznacza to, że nie można zamienić np. lokalu mieszkalnego na lokal użytkowy. Taka zamiana spowoduje obowiązek zapłaty podatku ( o ile zamieniający się nie może skorzystać z innych wskazanych powyżej zwolnień).


4. Sprzedaż gruntów rolnych.

Zgodnie ze starą ustawą o PIT przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.


Warunkowe zwolnienie od podatku od sprzedaży nieruchomości.

Jeśli sprzedający nie może skorzystać z bezwarunkowego zwolnienia, może uzyskać ulgę, o ile przychód ze sprzedaży spożytkuje w ciągu 2 lat na zaspokojenie swoich potrzeb mieszkaniowych (np. kupił inną nieruchomości, lub wniósł wkład na poczet lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, czy spłatę kredytu na zakup/budowę).


Ważne!

Od kwoty, która nie została wydana na ww. cele trzeba będzie zapłacić podatek - i to z odsetkami za zwłokę.

Porównaj : Na co można wykorzystać pieniądze uzyskane ze sprzedaży nieruchomości, aby nie zapłacić podatku dochodowego.

W celu skorzystania z ulgi należy złożyć do urzędu wniosek o zwolnienie od podatku.


Pismo kierujemy do urzędu właściwego dla naszego miejsca zamieszkania. Nie jest wymagane złożenie zawiadomienia na formularzu- ważne jest zachowanie formy pisemnej.

Wniosek powinien zawierać:

  • oznaczenie Urzędu Skarbowego
  • Wskazanie naszych danych, oraz danych małżonka: w szczególności: imienia i nazwiska, adresu, numeru NIP.(Jeżeli nie posiadamy numeru NIP- musimy to wskazać, oraz podać dodatkowe dane identyfikujące: nr PESEL, nr i serię dowodu osobistego/paszportu, oraz imiona rodziców.
  • Oznaczenie pisma jako „oświadczenie o uprawnieniu do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.”
  • Wskazanie w piśmie, iż „w związku ze sprzedażą w dniu ……….nieruchomości mieszkalnej położonej w …., o numerze KW ……….za kwotę ………… , oświadczam, zobowiązaniu się do wykorzystania uzyskanej kwoty na …. (zakup mieszkania/domu, spłata kredytu mieszkaniowego, remont itp.) w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży. Tym samym spełniam warunki do zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 p. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w treści na dzień 31.12.2006r.


Adam Kret

Prawnik

https://mojafirma.infor.pl/nieruchomosci/nieruchomosci/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA