REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niektórzy mogą korzystać ze starych ulg mieszkaniowych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które nabyły prawo do starych ulg mieszkaniowych mają jeszcze prawo kontynuowania odliczania jeżeli nie mogli tego zrobić wcześniej. Chodzi tu o tzw. dużą ulgę budowlaną, którą można odliczać od dochodu albo od podatku oraz o ulgę na oszczędzanie w kasach mieszkaniowych.


Wskutek nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonanej ustawą z 21 listopada 2001 r. została skreślona m.in. duża ulga budowlana oraz ulga z tytułu oszczędzania w kasie mieszkaniowej.

REKLAMA

REKLAMA


Jeśli jednak poczyniliśmy wydatki związane z inwestycjami mieszkaniowymi przed 1 stycznia 1997 r. (w ramach tzw. dużej ulgi budowlanej odliczanej od dochodu), a wydatki te nie znalazły pokrycia w dochodzie osiągniętym w następnych latach podatkowych, to mamy prawo do dalszych odliczeń tych wydatków, aż do ich pełnego pokrycia.


Na identycznych zasadach możemy odliczać wydatki poniesione na inwestycje mieszkaniowe w okresie 1997-2001 (w ramach tzw. dużej ulgi budowlanej odliczanej od podatku), jeśli nie zdołaliśmy odliczyć dotychczas całości kwoty, o jaką mamy prawo pomniejszyć podatek, gdyż nie znalazła ona pokrycia w podatku należnym za te lata.


Kontynuacja ulgi na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej


Jeśli rozpoczęliśmy korzystanie z ulgina oszczędzanie w kasach mieszkaniowychprzed 1 stycznia 2002 r., to również możemy kontynuować odliczenia kwot wpłacanych na cele systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej na zasadzie praw nabytych – aż do upływu określonego przed 1 stycznia 2002 r. terminu systematycznego gromadzenia oszczędności, wynikającego z umowy o kredyt kontraktowy (późniejsze zmiany tego terminu w umowie z bankiem nie mają wpływu na kwestie podatkowe).


Pamiętajmy, że ustawodawca korzystanie z ulgi obwarował licznymi ograniczeniami. W razie utraty prawa do ulgi musimy do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tego tytułu (czyli faktycznie zwrócić ulgę).

REKLAMA


W przypadku ulgi na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej przypomnijmy, że dotyczy ona osób, które podpisały umowę o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową o systematyczne gromadzenie oszczędności.

Osoby te przed 1 stycznia 2002 r. nabyły prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cele systematycznego oszczędzania jeżeli pierwszych wpłat dokonały przed 1 stycznia 2002r.. W takim przypadku przysługuje im prawo do odliczania od podatku dalszych kwot oszczędności wpłaconych na ten sam rachunek oszczędnościowo-kredytowy w tym samym banku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Uwaga!

Gdy nabyłeś prawo do takiego rachunku w drodze cesji również masz prawo do ulgi ale tylko wtedy jeżeli nabycie i zasilenie rachunku nastąpiło przed 1 stycznia 2002 r..

Podobnie jak w poprzednich latach limit ulgi na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej, to 30 proc. wydatków ale nie więcej niż 11.340,- zł.



Kontynuacja ulg budowlanych i remontowej


Chodzi tu o odliczane od dochodu:

- ulgi remontowej;

- tzw. dużą ulgę mieszkaniową;

- ulgę na mieszkania na wynajem;

Są jeszcze podatnicy, którzy nabyli prawo do tych ulg ale z uwagi na zbyt niski dochód nie mogli wyczerpać limitów odliczeń. Warunkiem kontynuacji jest rozpoczęcie odliczania najpóźniej w PIT za 2004 r. .

Uwaga!
Gdy skorzystałeś z dużej ulgi budowlanej, a potem:
- wycofałeś ze spółdzielni wniesiony wkład albo
- w całości zmieniłeś przeznaczenie lokalu lub budynku z mieszkalnego na użytkowy,
to w takich przypadkach do dochodów uzyskanych w roku podatkowym, w którym nastąpiło wycofanie wkładu lub zmiana przeznaczenia lokalu lub budynku, dolicza się kwoty uprzednio odliczone z tego tytułu. Nie dotyczy to obostrzenie zakupu działki budowlanej.

Uwaga!
Gdy przed upływem 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym otrzymano decyzję właściwego organu o pozwoleniu na użytkowanie budynku lub lokalu, w związku z budową którego skorzystałeś z ulgi budowlanej na wynajem
- zbyłeś budynek, lokal mieszkalny, czy udział we współwłasności lub
- wynająłeś budynek albo lokal mieszkalny osobom, które w stosunku do właściciela lub chociażby do jednego ze współwłaścicieli zaliczone są do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, lub
- dokonałeś zmiany przeznaczenia budynku lub lokalu z mieszkalnego na użytkowy, albo przeznaczyłeś budynek lub lokal mieszkalny na potrzeby swoje lub współwłaściciela;

w takich przypadkach tracisz ulgę i musisz wykazać w zeznaniu i doliczyć do dochodów roku podatkowego, w którym te okoliczności się zdarzyły, uprzednio odliczone kwoty w części przypadającej na ten budynek lub lokal. Sumy doliczone do dochodu zwiększa się o 10% za każdy rok kalendarzowy brakujący do upływu owych 10 lat. Przy wyliczaniu lat brakujących do ww. 10 lat wlicza się rok, w którym nastąpiło zbycie, wynajęcie, itd.


W razie wystąpienia zbycia, wynajęcia itd, przed otrzymaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie budynku lub lokalu, z którymi były związane odliczenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć dochód o kwotę odliczoną od dochodu w części przypadającej na budynek lub lokale. Zatem w tym przypadku należy zwrócić samą ulgę (bez odsetek, kwotę dolicza się do bieżącego zeznania).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA