REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niektórzy mogą korzystać ze starych ulg mieszkaniowych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które nabyły prawo do starych ulg mieszkaniowych mają jeszcze prawo kontynuowania odliczania jeżeli nie mogli tego zrobić wcześniej. Chodzi tu o tzw. dużą ulgę budowlaną, którą można odliczać od dochodu albo od podatku oraz o ulgę na oszczędzanie w kasach mieszkaniowych.


Wskutek nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonanej ustawą z 21 listopada 2001 r. została skreślona m.in. duża ulga budowlana oraz ulga z tytułu oszczędzania w kasie mieszkaniowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Jeśli jednak poczyniliśmy wydatki związane z inwestycjami mieszkaniowymi przed 1 stycznia 1997 r. (w ramach tzw. dużej ulgi budowlanej odliczanej od dochodu), a wydatki te nie znalazły pokrycia w dochodzie osiągniętym w następnych latach podatkowych, to mamy prawo do dalszych odliczeń tych wydatków, aż do ich pełnego pokrycia.


Na identycznych zasadach możemy odliczać wydatki poniesione na inwestycje mieszkaniowe w okresie 1997-2001 (w ramach tzw. dużej ulgi budowlanej odliczanej od podatku), jeśli nie zdołaliśmy odliczyć dotychczas całości kwoty, o jaką mamy prawo pomniejszyć podatek, gdyż nie znalazła ona pokrycia w podatku należnym za te lata.


Kontynuacja ulgi na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej


Jeśli rozpoczęliśmy korzystanie z ulgina oszczędzanie w kasach mieszkaniowychprzed 1 stycznia 2002 r., to również możemy kontynuować odliczenia kwot wpłacanych na cele systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej na zasadzie praw nabytych – aż do upływu określonego przed 1 stycznia 2002 r. terminu systematycznego gromadzenia oszczędności, wynikającego z umowy o kredyt kontraktowy (późniejsze zmiany tego terminu w umowie z bankiem nie mają wpływu na kwestie podatkowe).


Pamiętajmy, że ustawodawca korzystanie z ulgi obwarował licznymi ograniczeniami. W razie utraty prawa do ulgi musimy do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tego tytułu (czyli faktycznie zwrócić ulgę).

REKLAMA


W przypadku ulgi na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej przypomnijmy, że dotyczy ona osób, które podpisały umowę o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową o systematyczne gromadzenie oszczędności.

Osoby te przed 1 stycznia 2002 r. nabyły prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cele systematycznego oszczędzania jeżeli pierwszych wpłat dokonały przed 1 stycznia 2002r.. W takim przypadku przysługuje im prawo do odliczania od podatku dalszych kwot oszczędności wpłaconych na ten sam rachunek oszczędnościowo-kredytowy w tym samym banku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Uwaga!

Gdy nabyłeś prawo do takiego rachunku w drodze cesji również masz prawo do ulgi ale tylko wtedy jeżeli nabycie i zasilenie rachunku nastąpiło przed 1 stycznia 2002 r..

Podobnie jak w poprzednich latach limit ulgi na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej, to 30 proc. wydatków ale nie więcej niż 11.340,- zł.



Kontynuacja ulg budowlanych i remontowej


Chodzi tu o odliczane od dochodu:

- ulgi remontowej;

- tzw. dużą ulgę mieszkaniową;

- ulgę na mieszkania na wynajem;

Są jeszcze podatnicy, którzy nabyli prawo do tych ulg ale z uwagi na zbyt niski dochód nie mogli wyczerpać limitów odliczeń. Warunkiem kontynuacji jest rozpoczęcie odliczania najpóźniej w PIT za 2004 r. .

Uwaga!
Gdy skorzystałeś z dużej ulgi budowlanej, a potem:
- wycofałeś ze spółdzielni wniesiony wkład albo
- w całości zmieniłeś przeznaczenie lokalu lub budynku z mieszkalnego na użytkowy,
to w takich przypadkach do dochodów uzyskanych w roku podatkowym, w którym nastąpiło wycofanie wkładu lub zmiana przeznaczenia lokalu lub budynku, dolicza się kwoty uprzednio odliczone z tego tytułu. Nie dotyczy to obostrzenie zakupu działki budowlanej.

Uwaga!
Gdy przed upływem 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym otrzymano decyzję właściwego organu o pozwoleniu na użytkowanie budynku lub lokalu, w związku z budową którego skorzystałeś z ulgi budowlanej na wynajem
- zbyłeś budynek, lokal mieszkalny, czy udział we współwłasności lub
- wynająłeś budynek albo lokal mieszkalny osobom, które w stosunku do właściciela lub chociażby do jednego ze współwłaścicieli zaliczone są do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, lub
- dokonałeś zmiany przeznaczenia budynku lub lokalu z mieszkalnego na użytkowy, albo przeznaczyłeś budynek lub lokal mieszkalny na potrzeby swoje lub współwłaściciela;

w takich przypadkach tracisz ulgę i musisz wykazać w zeznaniu i doliczyć do dochodów roku podatkowego, w którym te okoliczności się zdarzyły, uprzednio odliczone kwoty w części przypadającej na ten budynek lub lokal. Sumy doliczone do dochodu zwiększa się o 10% za każdy rok kalendarzowy brakujący do upływu owych 10 lat. Przy wyliczaniu lat brakujących do ww. 10 lat wlicza się rok, w którym nastąpiło zbycie, wynajęcie, itd.


W razie wystąpienia zbycia, wynajęcia itd, przed otrzymaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie budynku lub lokalu, z którymi były związane odliczenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć dochód o kwotę odliczoną od dochodu w części przypadającej na budynek lub lokale. Zatem w tym przypadku należy zwrócić samą ulgę (bez odsetek, kwotę dolicza się do bieżącego zeznania).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA