REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niektórzy mogą korzystać ze starych ulg mieszkaniowych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które nabyły prawo do starych ulg mieszkaniowych mają jeszcze prawo kontynuowania odliczania jeżeli nie mogli tego zrobić wcześniej. Chodzi tu o tzw. dużą ulgę budowlaną, którą można odliczać od dochodu albo od podatku oraz o ulgę na oszczędzanie w kasach mieszkaniowych.


Wskutek nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonanej ustawą z 21 listopada 2001 r. została skreślona m.in. duża ulga budowlana oraz ulga z tytułu oszczędzania w kasie mieszkaniowej.

REKLAMA

REKLAMA


Jeśli jednak poczyniliśmy wydatki związane z inwestycjami mieszkaniowymi przed 1 stycznia 1997 r. (w ramach tzw. dużej ulgi budowlanej odliczanej od dochodu), a wydatki te nie znalazły pokrycia w dochodzie osiągniętym w następnych latach podatkowych, to mamy prawo do dalszych odliczeń tych wydatków, aż do ich pełnego pokrycia.


Na identycznych zasadach możemy odliczać wydatki poniesione na inwestycje mieszkaniowe w okresie 1997-2001 (w ramach tzw. dużej ulgi budowlanej odliczanej od podatku), jeśli nie zdołaliśmy odliczyć dotychczas całości kwoty, o jaką mamy prawo pomniejszyć podatek, gdyż nie znalazła ona pokrycia w podatku należnym za te lata.


Kontynuacja ulgi na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej


Jeśli rozpoczęliśmy korzystanie z ulgina oszczędzanie w kasach mieszkaniowychprzed 1 stycznia 2002 r., to również możemy kontynuować odliczenia kwot wpłacanych na cele systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej na zasadzie praw nabytych – aż do upływu określonego przed 1 stycznia 2002 r. terminu systematycznego gromadzenia oszczędności, wynikającego z umowy o kredyt kontraktowy (późniejsze zmiany tego terminu w umowie z bankiem nie mają wpływu na kwestie podatkowe).


Pamiętajmy, że ustawodawca korzystanie z ulgi obwarował licznymi ograniczeniami. W razie utraty prawa do ulgi musimy do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tego tytułu (czyli faktycznie zwrócić ulgę).

REKLAMA


W przypadku ulgi na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej przypomnijmy, że dotyczy ona osób, które podpisały umowę o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową o systematyczne gromadzenie oszczędności.

Osoby te przed 1 stycznia 2002 r. nabyły prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cele systematycznego oszczędzania jeżeli pierwszych wpłat dokonały przed 1 stycznia 2002r.. W takim przypadku przysługuje im prawo do odliczania od podatku dalszych kwot oszczędności wpłaconych na ten sam rachunek oszczędnościowo-kredytowy w tym samym banku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Uwaga!

Gdy nabyłeś prawo do takiego rachunku w drodze cesji również masz prawo do ulgi ale tylko wtedy jeżeli nabycie i zasilenie rachunku nastąpiło przed 1 stycznia 2002 r..

Podobnie jak w poprzednich latach limit ulgi na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej, to 30 proc. wydatków ale nie więcej niż 11.340,- zł.



Kontynuacja ulg budowlanych i remontowej


Chodzi tu o odliczane od dochodu:

- ulgi remontowej;

- tzw. dużą ulgę mieszkaniową;

- ulgę na mieszkania na wynajem;

Są jeszcze podatnicy, którzy nabyli prawo do tych ulg ale z uwagi na zbyt niski dochód nie mogli wyczerpać limitów odliczeń. Warunkiem kontynuacji jest rozpoczęcie odliczania najpóźniej w PIT za 2004 r. .

Uwaga!
Gdy skorzystałeś z dużej ulgi budowlanej, a potem:
- wycofałeś ze spółdzielni wniesiony wkład albo
- w całości zmieniłeś przeznaczenie lokalu lub budynku z mieszkalnego na użytkowy,
to w takich przypadkach do dochodów uzyskanych w roku podatkowym, w którym nastąpiło wycofanie wkładu lub zmiana przeznaczenia lokalu lub budynku, dolicza się kwoty uprzednio odliczone z tego tytułu. Nie dotyczy to obostrzenie zakupu działki budowlanej.

Uwaga!
Gdy przed upływem 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym otrzymano decyzję właściwego organu o pozwoleniu na użytkowanie budynku lub lokalu, w związku z budową którego skorzystałeś z ulgi budowlanej na wynajem
- zbyłeś budynek, lokal mieszkalny, czy udział we współwłasności lub
- wynająłeś budynek albo lokal mieszkalny osobom, które w stosunku do właściciela lub chociażby do jednego ze współwłaścicieli zaliczone są do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, lub
- dokonałeś zmiany przeznaczenia budynku lub lokalu z mieszkalnego na użytkowy, albo przeznaczyłeś budynek lub lokal mieszkalny na potrzeby swoje lub współwłaściciela;

w takich przypadkach tracisz ulgę i musisz wykazać w zeznaniu i doliczyć do dochodów roku podatkowego, w którym te okoliczności się zdarzyły, uprzednio odliczone kwoty w części przypadającej na ten budynek lub lokal. Sumy doliczone do dochodu zwiększa się o 10% za każdy rok kalendarzowy brakujący do upływu owych 10 lat. Przy wyliczaniu lat brakujących do ww. 10 lat wlicza się rok, w którym nastąpiło zbycie, wynajęcie, itd.


W razie wystąpienia zbycia, wynajęcia itd, przed otrzymaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie budynku lub lokalu, z którymi były związane odliczenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć dochód o kwotę odliczoną od dochodu w części przypadającej na budynek lub lokale. Zatem w tym przypadku należy zwrócić samą ulgę (bez odsetek, kwotę dolicza się do bieżącego zeznania).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA