REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niektórzy mogą korzystać ze starych ulg mieszkaniowych

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które nabyły prawo do starych ulg mieszkaniowych mają jeszcze prawo kontynuowania odliczania jeżeli nie mogli tego zrobić wcześniej. Chodzi tu o tzw. dużą ulgę budowlaną, którą można odliczać od dochodu albo od podatku oraz o ulgę na oszczędzanie w kasach mieszkaniowych.


Wskutek nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonanej ustawą z 21 listopada 2001 r. została skreślona m.in. duża ulga budowlana oraz ulga z tytułu oszczędzania w kasie mieszkaniowej.

REKLAMA

Autopromocja


Jeśli jednak poczyniliśmy wydatki związane z inwestycjami mieszkaniowymi przed 1 stycznia 1997 r. (w ramach tzw. dużej ulgi budowlanej odliczanej od dochodu), a wydatki te nie znalazły pokrycia w dochodzie osiągniętym w następnych latach podatkowych, to mamy prawo do dalszych odliczeń tych wydatków, aż do ich pełnego pokrycia.


Na identycznych zasadach możemy odliczać wydatki poniesione na inwestycje mieszkaniowe w okresie 1997-2001 (w ramach tzw. dużej ulgi budowlanej odliczanej od podatku), jeśli nie zdołaliśmy odliczyć dotychczas całości kwoty, o jaką mamy prawo pomniejszyć podatek, gdyż nie znalazła ona pokrycia w podatku należnym za te lata.


Kontynuacja ulgi na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej


Jeśli rozpoczęliśmy korzystanie z ulgina oszczędzanie w kasach mieszkaniowychprzed 1 stycznia 2002 r., to również możemy kontynuować odliczenia kwot wpłacanych na cele systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej na zasadzie praw nabytych – aż do upływu określonego przed 1 stycznia 2002 r. terminu systematycznego gromadzenia oszczędności, wynikającego z umowy o kredyt kontraktowy (późniejsze zmiany tego terminu w umowie z bankiem nie mają wpływu na kwestie podatkowe).


Pamiętajmy, że ustawodawca korzystanie z ulgi obwarował licznymi ograniczeniami. W razie utraty prawa do ulgi musimy do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tego tytułu (czyli faktycznie zwrócić ulgę).


W przypadku ulgi na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej przypomnijmy, że dotyczy ona osób, które podpisały umowę o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową o systematyczne gromadzenie oszczędności.

Osoby te przed 1 stycznia 2002 r. nabyły prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cele systematycznego oszczędzania jeżeli pierwszych wpłat dokonały przed 1 stycznia 2002r.. W takim przypadku przysługuje im prawo do odliczania od podatku dalszych kwot oszczędności wpłaconych na ten sam rachunek oszczędnościowo-kredytowy w tym samym banku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Uwaga!

Gdy nabyłeś prawo do takiego rachunku w drodze cesji również masz prawo do ulgi ale tylko wtedy jeżeli nabycie i zasilenie rachunku nastąpiło przed 1 stycznia 2002 r..

Podobnie jak w poprzednich latach limit ulgi na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej, to 30 proc. wydatków ale nie więcej niż 11.340,- zł.



Kontynuacja ulg budowlanych i remontowej


Chodzi tu o odliczane od dochodu:

- ulgi remontowej;

- tzw. dużą ulgę mieszkaniową;

- ulgę na mieszkania na wynajem;

Są jeszcze podatnicy, którzy nabyli prawo do tych ulg ale z uwagi na zbyt niski dochód nie mogli wyczerpać limitów odliczeń. Warunkiem kontynuacji jest rozpoczęcie odliczania najpóźniej w PIT za 2004 r. .

REKLAMA

Uwaga!
Gdy skorzystałeś z dużej ulgi budowlanej, a potem:
- wycofałeś ze spółdzielni wniesiony wkład albo
- w całości zmieniłeś przeznaczenie lokalu lub budynku z mieszkalnego na użytkowy,
to w takich przypadkach do dochodów uzyskanych w roku podatkowym, w którym nastąpiło wycofanie wkładu lub zmiana przeznaczenia lokalu lub budynku, dolicza się kwoty uprzednio odliczone z tego tytułu. Nie dotyczy to obostrzenie zakupu działki budowlanej.

Uwaga!
Gdy przed upływem 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym otrzymano decyzję właściwego organu o pozwoleniu na użytkowanie budynku lub lokalu, w związku z budową którego skorzystałeś z ulgi budowlanej na wynajem
- zbyłeś budynek, lokal mieszkalny, czy udział we współwłasności lub
- wynająłeś budynek albo lokal mieszkalny osobom, które w stosunku do właściciela lub chociażby do jednego ze współwłaścicieli zaliczone są do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn, lub
- dokonałeś zmiany przeznaczenia budynku lub lokalu z mieszkalnego na użytkowy, albo przeznaczyłeś budynek lub lokal mieszkalny na potrzeby swoje lub współwłaściciela;

w takich przypadkach tracisz ulgę i musisz wykazać w zeznaniu i doliczyć do dochodów roku podatkowego, w którym te okoliczności się zdarzyły, uprzednio odliczone kwoty w części przypadającej na ten budynek lub lokal. Sumy doliczone do dochodu zwiększa się o 10% za każdy rok kalendarzowy brakujący do upływu owych 10 lat. Przy wyliczaniu lat brakujących do ww. 10 lat wlicza się rok, w którym nastąpiło zbycie, wynajęcie, itd.


W razie wystąpienia zbycia, wynajęcia itd, przed otrzymaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie budynku lub lokalu, z którymi były związane odliczenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć dochód o kwotę odliczoną od dochodu w części przypadającej na budynek lub lokale. Zatem w tym przypadku należy zwrócić samą ulgę (bez odsetek, kwotę dolicza się do bieżącego zeznania).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA