REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić zaległości podatkowe online?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak sprawdzić zaległości podatkowe online?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Współczesna technologia umożliwia załatwianie wielu spraw bez konieczności wychodzenia z domu. Dotyczy to również kwestii podatkowych. Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić swoje zaległości podatkowe online, ten artykuł dostarczy Ci informacji na ten temat.
rozwiń >

e-Urząd Skarbowy – Twoje centrum podatkowe online

Swoje sprawy podatkowe online załatwisz za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego. Jest to platforma dostępna na stronie podatki.gov.pl, która umożliwia klientom Krajowej Administracji Skarbowej załatwianie wielu kwestii podatkowych w jednym miejscu. Po zalogowaniu się do e-Urzędu Skarbowego masz dostęp m.in. do:

Twój e-PIT
Możesz tutaj składać zeznania podatkowe, takie jak PIT-28, PIT-36, PIT-37 czy PIT-38. System automatycznie wypełni dla Ciebie zeznanie na podstawie danych, które posiada.

Mandaty
Sekcja ta dostarcza informacji dotyczących mandatów karnych, które możesz opłacić bezpośrednio przez platformę.

e-mikrofirma
To narzędzie umożliwia obsługę faktur krajowych, tworzenie ewidencji VAT oraz generowanie JPK_VAT i JPK_FA.

Mikrorachunek podatkowy
To indywidualny rachunek, na który możesz wpłacić należne podatki. Każdy podatnik ma przypisany swój unikalny mikrorachunek.

Oto lista usług online dla obywateli i przedsiębiorców.

Zaświadczenia o stanie zaległości podatkowych

Chcąc dowiedzieć się o swoich zaległościach podatkowych, możesz skorzystać z zaświadczenia dostępnego online, chodzi o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości. Jest to dokument, który potwierdza, czy masz jakiekolwiek zaległości podatkowe.

Aby przygotować i wysłać wniosek do urzędu przez internet, wystarczy mieć bezpłatny profil zaufany albo podpis kwalifikowany. Usługa jest dostępna na biznes.gov.pl.

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach - składanie wniosku online

Oto kluczowe informacje dotyczące procesu w przypadku gdy chcesz uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach poprzez internet:

  1. Portal Biznes.gov.pl: Jeśli jesteś osobą prawną, możesz składać wnioski o wydanie zaświadczenia wyłącznie przez portal Biznes.gov.pl. Osoby fizyczne również mają możliwość składania wniosków przez ten portal.
  2. e-Urząd Skarbowy: Wniosek o wydanie zaświadczenia można złożyć w e-Urzędzie Skarbowym i otrzymać zaświadczenie bez opłaty skarbowej nawet w ciągu kilku minut.
  3. Opłata skarbowa: Jeśli składasz wniosek o wydanie zaświadczenia online przez portal Biznes.gov.pl, musisz zapłacić 21 zł opłaty skarbowej za każdy egzemplarz zaświadczenia. W przypadku e-Urzędu Skarbowego nie pobiera się opłaty skarbowej.
  4. Potwierdzenie zapłaty: Jeśli wniosek jest płatny, przygotuj plik z potwierdzeniem zapłaty i dołącz go do wniosku. Numer konta, na który należy dokonać opłaty, można sprawdzić na stronie odpowiedniego urzędu.
  5. Formaty plików: Wielkość załącznika nie może przekraczać 5MB. Dozwolone formaty plików to: .jpg, .jpeg, .png, .bmp, .gif, .pdf, .doc, .docx, .odt, .xls, .xlsx, .xml, .xades, .zml.
  6. Otrzymanie zaświadczenia: Po złożeniu wniosku, na wskazany adres e-mail zostanie wysłane potwierdzenie zgłoszenia, informacja o zmianie statusu oraz odpowiedź. Maksymalny termin odpowiedzi wynosi 7 dni kalendarzowych, a w przypadku spraw wymagających konsultacji z innymi urzędami - 14 dni kalendarzowych.

Ulgi w spłacie zaległości podatkowych

Jeżeli stwierdzisz, że masz zaległości podatkowe, istnieją różne ulgi, z których możesz skorzystać:

Umorzenie zaległości podatkowej
W pewnych sytuacjach możesz ubiegać się o umorzenie swoich zaległości. Wszystkie informacje oraz wnioski są dostępne na biznes.gov.pl.

Rozłożenie na raty należności podatkowych
Jeśli nie jesteś w stanie zapłacić całej kwoty zaległości od razu, możesz poprosić o rozłożenie jej na raty. Wniosek o taką ulgę znajdziesz na biznes.gov.pl.

JPK (jednolity plik kontrolny) – kontrola transakcji podatkowych

JPK to narzędzie, które pozwala na kontrolę wszystkich Twoich transakcji podatkowych. Dzięki JPK_VAT, JPK na żądanie oraz narzędziom do tworzenia i wysyłania JPK_VAT, które są dostępne na podatki.gov.pl, masz pewność, że wszystkie Twoje transakcje są prawidłowo zarejestrowane.

Pełnomocnictwa – kto może załatwiać Twoje sprawy podatkowe?

Jeśli chcesz, aby ktoś inny załatwiał za Ciebie sprawy podatkowe, musisz udzielić mu odpowiedniego pełnomocnictwa. Służą do tego odpowiednie formularze, jednym z nich jest pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej w formie elektronicznej UPL-1. Wszystkie formularze dotyczące pełnomocnictw są dostępne online na ePUAP.

Podsumowanie

Dzięki narzędziom dostępnym online, sprawdzenie swoich zaległości podatkowych oraz załatwienie wielu innych spraw związanych z podatkami jest teraz prostsze niż kiedykolwiek. Warto korzystać z tych możliwości, aby zaoszczędzić czas i uniknąć stresu związanego z wizytami w urzędach.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie roczne składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. Złóż ZUS DRA lub ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

REKLAMA

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

REKLAMA