REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić zaległości podatkowe online?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak sprawdzić zaległości podatkowe online?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Współczesna technologia umożliwia załatwianie wielu spraw bez konieczności wychodzenia z domu. Dotyczy to również kwestii podatkowych. Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić swoje zaległości podatkowe online, ten artykuł dostarczy Ci informacji na ten temat.

rozwiń >

e-Urząd Skarbowy – Twoje centrum podatkowe online

Swoje sprawy podatkowe online załatwisz za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego. Jest to platforma dostępna na stronie podatki.gov.pl, która umożliwia klientom Krajowej Administracji Skarbowej załatwianie wielu kwestii podatkowych w jednym miejscu. Po zalogowaniu się do e-Urzędu Skarbowego masz dostęp m.in. do:

Twój e-PIT
Możesz tutaj składać zeznania podatkowe, takie jak PIT-28, PIT-36, PIT-37 czy PIT-38. System automatycznie wypełni dla Ciebie zeznanie na podstawie danych, które posiada.

Mandaty
Sekcja ta dostarcza informacji dotyczących mandatów karnych, które możesz opłacić bezpośrednio przez platformę.

e-mikrofirma
To narzędzie umożliwia obsługę faktur krajowych, tworzenie ewidencji VAT oraz generowanie JPK_VAT i JPK_FA.

Mikrorachunek podatkowy
To indywidualny rachunek, na który możesz wpłacić należne podatki. Każdy podatnik ma przypisany swój unikalny mikrorachunek.

Oto lista usług online dla obywateli i przedsiębiorców.

Zaświadczenia o stanie zaległości podatkowych

Chcąc dowiedzieć się o swoich zaległościach podatkowych, możesz skorzystać z zaświadczenia dostępnego online, chodzi o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości. Jest to dokument, który potwierdza, czy masz jakiekolwiek zaległości podatkowe.

Aby przygotować i wysłać wniosek do urzędu przez internet, wystarczy mieć bezpłatny profil zaufany albo podpis kwalifikowany. Usługa jest dostępna na biznes.gov.pl.

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach - składanie wniosku online

Oto kluczowe informacje dotyczące procesu w przypadku gdy chcesz uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach poprzez internet:

  1. Portal Biznes.gov.pl: Jeśli jesteś osobą prawną, możesz składać wnioski o wydanie zaświadczenia wyłącznie przez portal Biznes.gov.pl. Osoby fizyczne również mają możliwość składania wniosków przez ten portal.
  2. e-Urząd Skarbowy: Wniosek o wydanie zaświadczenia można złożyć w e-Urzędzie Skarbowym i otrzymać zaświadczenie bez opłaty skarbowej nawet w ciągu kilku minut.
  3. Opłata skarbowa: Jeśli składasz wniosek o wydanie zaświadczenia online przez portal Biznes.gov.pl, musisz zapłacić 21 zł opłaty skarbowej za każdy egzemplarz zaświadczenia. W przypadku e-Urzędu Skarbowego nie pobiera się opłaty skarbowej.
  4. Potwierdzenie zapłaty: Jeśli wniosek jest płatny, przygotuj plik z potwierdzeniem zapłaty i dołącz go do wniosku. Numer konta, na który należy dokonać opłaty, można sprawdzić na stronie odpowiedniego urzędu.
  5. Formaty plików: Wielkość załącznika nie może przekraczać 5MB. Dozwolone formaty plików to: .jpg, .jpeg, .png, .bmp, .gif, .pdf, .doc, .docx, .odt, .xls, .xlsx, .xml, .xades, .zml.
  6. Otrzymanie zaświadczenia: Po złożeniu wniosku, na wskazany adres e-mail zostanie wysłane potwierdzenie zgłoszenia, informacja o zmianie statusu oraz odpowiedź. Maksymalny termin odpowiedzi wynosi 7 dni kalendarzowych, a w przypadku spraw wymagających konsultacji z innymi urzędami - 14 dni kalendarzowych.

Ulgi w spłacie zaległości podatkowych

Jeżeli stwierdzisz, że masz zaległości podatkowe, istnieją różne ulgi, z których możesz skorzystać:

Umorzenie zaległości podatkowej
W pewnych sytuacjach możesz ubiegać się o umorzenie swoich zaległości. Wszystkie informacje oraz wnioski są dostępne na biznes.gov.pl.

Rozłożenie na raty należności podatkowych
Jeśli nie jesteś w stanie zapłacić całej kwoty zaległości od razu, możesz poprosić o rozłożenie jej na raty. Wniosek o taką ulgę znajdziesz na biznes.gov.pl.

JPK (jednolity plik kontrolny) – kontrola transakcji podatkowych

JPK to narzędzie, które pozwala na kontrolę wszystkich Twoich transakcji podatkowych. Dzięki JPK_VAT, JPK na żądanie oraz narzędziom do tworzenia i wysyłania JPK_VAT, które są dostępne na podatki.gov.pl, masz pewność, że wszystkie Twoje transakcje są prawidłowo zarejestrowane.

Pełnomocnictwa – kto może załatwiać Twoje sprawy podatkowe?

Jeśli chcesz, aby ktoś inny załatwiał za Ciebie sprawy podatkowe, musisz udzielić mu odpowiedniego pełnomocnictwa. Służą do tego odpowiednie formularze, jednym z nich jest pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej w formie elektronicznej UPL-1. Wszystkie formularze dotyczące pełnomocnictw są dostępne online na ePUAP.

Podsumowanie

Dzięki narzędziom dostępnym online, sprawdzenie swoich zaległości podatkowych oraz załatwienie wielu innych spraw związanych z podatkami jest teraz prostsze niż kiedykolwiek. Warto korzystać z tych możliwości, aby zaoszczędzić czas i uniknąć stresu związanego z wizytami w urzędach.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA