REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak sprawdzić zaległości podatkowe online?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Współczesna technologia umożliwia załatwianie wielu spraw bez konieczności wychodzenia z domu. Dotyczy to również kwestii podatkowych. Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić swoje zaległości podatkowe online, ten artykuł dostarczy Ci informacji na ten temat.

rozwiń >

e-Urząd Skarbowy – Twoje centrum podatkowe online

Swoje sprawy podatkowe online załatwisz za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego. Jest to platforma dostępna na stronie podatki.gov.pl, która umożliwia klientom Krajowej Administracji Skarbowej załatwianie wielu kwestii podatkowych w jednym miejscu. Po zalogowaniu się do e-Urzędu Skarbowego masz dostęp m.in. do:

Twój e-PIT
Możesz tutaj składać zeznania podatkowe, takie jak PIT-28, PIT-36, PIT-37 czy PIT-38. System automatycznie wypełni dla Ciebie zeznanie na podstawie danych, które posiada.

Mandaty
Sekcja ta dostarcza informacji dotyczących mandatów karnych, które możesz opłacić bezpośrednio przez platformę.

e-mikrofirma
To narzędzie umożliwia obsługę faktur krajowych, tworzenie ewidencji VAT oraz generowanie JPK_VAT i JPK_FA.

Mikrorachunek podatkowy
To indywidualny rachunek, na który możesz wpłacić należne podatki. Każdy podatnik ma przypisany swój unikalny mikrorachunek.

Oto lista usług online dla obywateli i przedsiębiorców.

Zaświadczenia o stanie zaległości podatkowych

Chcąc dowiedzieć się o swoich zaległościach podatkowych, możesz skorzystać z zaświadczenia dostępnego online, chodzi o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości. Jest to dokument, który potwierdza, czy masz jakiekolwiek zaległości podatkowe.

Aby przygotować i wysłać wniosek do urzędu przez internet, wystarczy mieć bezpłatny profil zaufany albo podpis kwalifikowany. Usługa jest dostępna na biznes.gov.pl.

Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach - składanie wniosku online

Oto kluczowe informacje dotyczące procesu w przypadku gdy chcesz uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach poprzez internet:

  1. Portal Biznes.gov.pl: Jeśli jesteś osobą prawną, możesz składać wnioski o wydanie zaświadczenia wyłącznie przez portal Biznes.gov.pl. Osoby fizyczne również mają możliwość składania wniosków przez ten portal.
  2. e-Urząd Skarbowy: Wniosek o wydanie zaświadczenia można złożyć w e-Urzędzie Skarbowym i otrzymać zaświadczenie bez opłaty skarbowej nawet w ciągu kilku minut.
  3. Opłata skarbowa: Jeśli składasz wniosek o wydanie zaświadczenia online przez portal Biznes.gov.pl, musisz zapłacić 21 zł opłaty skarbowej za każdy egzemplarz zaświadczenia. W przypadku e-Urzędu Skarbowego nie pobiera się opłaty skarbowej.
  4. Potwierdzenie zapłaty: Jeśli wniosek jest płatny, przygotuj plik z potwierdzeniem zapłaty i dołącz go do wniosku. Numer konta, na który należy dokonać opłaty, można sprawdzić na stronie odpowiedniego urzędu.
  5. Formaty plików: Wielkość załącznika nie może przekraczać 5MB. Dozwolone formaty plików to: .jpg, .jpeg, .png, .bmp, .gif, .pdf, .doc, .docx, .odt, .xls, .xlsx, .xml, .xades, .zml.
  6. Otrzymanie zaświadczenia: Po złożeniu wniosku, na wskazany adres e-mail zostanie wysłane potwierdzenie zgłoszenia, informacja o zmianie statusu oraz odpowiedź. Maksymalny termin odpowiedzi wynosi 7 dni kalendarzowych, a w przypadku spraw wymagających konsultacji z innymi urzędami - 14 dni kalendarzowych.

Ulgi w spłacie zaległości podatkowych

Jeżeli stwierdzisz, że masz zaległości podatkowe, istnieją różne ulgi, z których możesz skorzystać:

Umorzenie zaległości podatkowej
W pewnych sytuacjach możesz ubiegać się o umorzenie swoich zaległości. Wszystkie informacje oraz wnioski są dostępne na biznes.gov.pl.

Rozłożenie na raty należności podatkowych
Jeśli nie jesteś w stanie zapłacić całej kwoty zaległości od razu, możesz poprosić o rozłożenie jej na raty. Wniosek o taką ulgę znajdziesz na biznes.gov.pl.

JPK (jednolity plik kontrolny) – kontrola transakcji podatkowych

JPK to narzędzie, które pozwala na kontrolę wszystkich Twoich transakcji podatkowych. Dzięki JPK_VAT, JPK na żądanie oraz narzędziom do tworzenia i wysyłania JPK_VAT, które są dostępne na podatki.gov.pl, masz pewność, że wszystkie Twoje transakcje są prawidłowo zarejestrowane.

Pełnomocnictwa – kto może załatwiać Twoje sprawy podatkowe?

Jeśli chcesz, aby ktoś inny załatwiał za Ciebie sprawy podatkowe, musisz udzielić mu odpowiedniego pełnomocnictwa. Służą do tego odpowiednie formularze, jednym z nich jest pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej w formie elektronicznej UPL-1. Wszystkie formularze dotyczące pełnomocnictw są dostępne online na ePUAP.

Podsumowanie

Dzięki narzędziom dostępnym online, sprawdzenie swoich zaległości podatkowych oraz załatwienie wielu innych spraw związanych z podatkami jest teraz prostsze niż kiedykolwiek. Warto korzystać z tych możliwości, aby zaoszczędzić czas i uniknąć stresu związanego z wizytami w urzędach.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA