REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowym szefem KAS został Marcin Łoboda. Jakie zmiany w MF?

Nowym szefem KAS został Marcin Łoboda. Jakie zmiany na stanowiskach w Ministerstwie Finansów?

REKLAMA

REKLAMA

Nowym szefem Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) i wiceministrem finansów został mianowany Marcin Łoboda. Jak zmieniło się kierownictwo w Ministerstwa Finansów.

rozwiń >

MF i KAS - zmiany na poszczególnych stanowiskach

Na stanowiska podsekretarzy stanu w Ministerstwie Finansów (MF) powołani zostali Hanna Majszczyk, Paweł Karbownik i Jurand Drop. Podsekretarzem stanu w MF został również Jarosław Neneman, a sekretarzem stanu i szefem Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) Marcin Łoboda, zaś jego zastępcą i podsekretarzem stanu w MF Zbigniew Stawicki. Stanowisko dyrektora generalnego MF objęła Marta Niżałowska-Pactwa.

REKLAMA

REKLAMA

Marcin Łoboda wiceministrem finansów i szefem KAS

Jest absolwentem finansów publicznych na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego oraz absolwentem prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ukończył również studia podyplomowe w zakresie prawa podatkowego Unii Europejskiej oraz szkolenia związane z zarządzaniem programami i projektami, a także zarządzania usługami w informatyce.

Od samego początku kariery zawodowej związany z resortem finansów. Jako pracownik Izby Skarbowej w Bydgoszczy był oddelegowany do pracy w Ministerstwie Finansów gdzie zajmował się orzecznictwem podatkowym i nadzorem nad urzędami skarbowymi. W latach 2008–2015 był Dyrektorem Izby Skarbowej w Bydgoszczy. Następnie pracował w urzędach skarbowych, Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Celno-Skarbowym, Izbie Administracji Skarbowej w Bydgoszczy i Centrum Kompetencyjnym ds. raportowania schematów podatkowych MDR przy Izbie Administracji Skarbowej w Olsztynie.

Członek Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego, urzędnik służby cywilnej, doradca podatkowy, członek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej ds. Doradztwa Podatkowego V kadencji. Autor wielu artykułów z zakresu prawa podatkowego. Żonaty, ma trójkę dzieci.

REKLAMA

Paweł Karbownik podsekretarzem stanu w MF

Paweł Karbownik jest ekonomistą i dyplomatą, absolwentem finansów i bankowości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Pełnił funkcję doradcy przewodniczącego Rady Europejskiej ds. G7, G20 i agendy strategicznej UE w latach 2014-2019.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wcześniej był zastępcą dyrektora w Departamencie Ekonomicznym UE w Ministerstwie Spraw Zagranicznych RP, gdzie kierował zespołem odpowiedzialnym m.in. za programowanie polskiej prezydencji w Radzie UE w 2011 r., projekt koncepcji unii energetycznej, czy sankcji na Rosję w 2014 r.

Doświadczenie zawodowe zdobywał także w Parlamencie Europejskim w Komisji Gospodarczej i Monetarnej, a także w międzynarodowych korporacjach. Autor publikacji nt. unii bankowej, gospodarczej i walutowej oraz efektywności systemów podatkowych.

Jarosław Neneman podsekretarzem stanu w MF

To ekonomista i wykładowca akademicki na Uniwersytecie Łódzkim oraz Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Jest absolwentem Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. W trakcie podyplomowych studiów ekonomicznych na Central European University w Pradze, otrzymał tytuł MA in Economics na New York University. W 1997 r. pod kierunkiem Marka Belki uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych na Uniwersytecie Łódzkim.

Na początku kariery zawodowej pracował jako asystent, następnie adiunkt w Instytucie Ekonomii na Uniwersytecie Łódzkim. W 2003 r. został doradcą w resorcie finansów. W latach 2004-2005 oraz w 2006 r. był podsekretarzem stanu w Ministerstwie Finansów odpowiedzialnym za politykę i legislację podatkową. Ponownie zajął stanowisko wiceministra finansów w latach 2014-2015. Od 2010 r. do 2014 r. pełnił również funkcję doradcy społecznego prezydenta RP ds. samorządu. Autor wielu publikacji naukowych i dydaktycznych.

Jurand Drop podsekretarzem stanu w MF

Jest ekonomistą i wykładowcą akademickim. Ukończył Akademię Ekonomiczną (obecnie Uniwersytet Ekonomiczny) w Krakowie. W latach 1999-2005 pracował jako asystent w Katedrze Makroekonomii UE, gdzie wykładał makroekonomię, ekonomię matematyczną i europejską unię walutową.

Od 2005 r. do 2008 r. zajmował się programem rozwoju cyfryzacji i2010, programem reform gospodarczych Strategia Lizbońska, oraz analizami ekonomicznymi w Dyrekcji Generalnej ds. Społeczeństwa Informacyjnego i Mediów w Komisji Europejskiej.

W latach 2009-2011 pełnił funkcję naczelnika Wydziału ds. strategii i koordynacji programów narodowych w Departamencie Społeczeństwa Informacyjnego MSWiA.

W 2011 r. objął stanowisko radcy ds. analiz ekonomicznych w Zespole Ambasadora w Stałym Przedstawicielstwie RP przy Unii Europejskiej w Brukseli, gdzie reprezentował Polskę m.in. w Grupie Zadaniowej ds. Grecji, zajmującej się rozwiązywaniem kryzysu fiskalnego w tym kraju. Następnie w latach 2012-2015 pełnił funkcje radcy ds. społeczeństwa informacyjnego, pracując jako przedstawiciel Polski w grupach roboczych Rady wypracowujących akty prawne z zakresu cyfryzacji, telekomunikacji, usług pocztowych, i cyberbezpieczeństwa, a okresowo także ochrony danych osobowych czy sprzętu radiotelekomunikacyjnego.

W 2015 r. został podsekretarzem stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji odpowiedzialnym za politykę cyfryzacji, telekomunikację, cyberbezpieczeństwo i administrację elektroniczną.

Od 2020 r. był koordynatorem krajowym ds. Finlandii, Litwy i Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Sieci Telekomunikacyjnych, Treści i Technologii w Komisji Europejskiej. Odpowiadał m.in. za wsparcie trzech krajów w polityce telekomunikacji, cyberbezpieczeństwa, zielonych technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wdrażanie w przedsiębiorstwach. Uczestniczył w procesie tworzenia reform ekonomicznych, w tym w negocjacjach dot. Krajowych Programów Odbudowy oraz przewidzianych przez nie implementacji celów i kamieni milowych, a także w procedurze Semestru Europejskiego.

Zbigniew Stawicki podsekretarzem stanu w MF

Doświadczony urzędnik i doradca podatkowy. Z resortem finansów i kontrolą skarbową związany od 1994 r. Przeszedł wszystkie szczeble awansu od referenta do inspektora kontroli skarbowej II stopnia. Od 2008 do 2015 r. dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy. Nadzorował prace powołanego w 2014 r. międzyresortowego zespołu ds. przestępczości w podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym.

W strukturach Krajowej Administracji Skarbowej pracował w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Celno-Skarbowym w Toruniu, gdzie pełnił funkcję kierownika pionu kontroli celno-skarbowej i postępowań podatkowych.

Marta Niżałowska-Pactwa dyrektorem generalnym MF

Wieloletni urzędnik państwowy. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując na stanowiskach kierowniczych w państwowych jednostkach budżetowych i realizując różne projekty z obszaru IT m.in. w ramach Programu Polska Cyfrowa oraz Centrum e-Zdrowia.

W okresie od lipca 2021 r. do końca kwietnia 2023 r. była zastępcą dyrektora Centrum Informatyki Resortu Finansów (CIRF) oraz dyrektorem pionu ds. finansów i administracji CIRF. Sprawowała nadzór nad departamentami: Finansów i Księgowości, Zamówień Publicznych, Logistyki, Kontrolingu, Kadr i Płac.

Ukończyła studia na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest również absolwentką Podyplomowego Studium Zarządzania Projektami w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz studiów podyplomowych MBI IT w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Mężatka, mama Jakuba.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA