REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność dyscyplinarna i majątkowa urzędników skarbowych

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Odpowiedzialność dyscyplinarna i majątkowa urzędników skarbowych
Odpowiedzialność dyscyplinarna i majątkowa urzędników skarbowych

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność dyscyplinarna i majątkowa urzędników skarbowych. Jaką odpowiedzialność mogą ponieść urzędnicy skarbowi za nadużycie prawa? Na przykładzie instrumentalnego wszczynania postępowań karnych skarbowych przez fiskusa wyłącznie w celu zawieszenia biegu terminu przedawnienia, problem wyjaśnia ekspert z Mariański Group.

Odpowiedzialność dyscyplinarna

Zakres tej odpowiedzialności jest szeroki, zależy od indywidualnego przypadku i może być bardzo dotkliwy dla pracowników organów podatkowych. Sygnalizując problematykę, w pierwszej kolejności należy wskazać na obowiązek działania na podstawie i w granicach obowiązującego prawa przez wszystkich pracowników organów podatkowych, który wynika głównie z ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej. W szczególności dotyczy on odpowiedzialności dyscyplinarnej funkcjonariuszy celno-skarbowych. Zgodnie z art. 254 pkt 1 i 2 ustawy o KAS, funkcjonariusze podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za naruszenie obowiązków służbowych, zwłaszcza za:

Autopromocja
  • niedopełnienie obowiązków służbowych lub wynikających ze złożonego ślubowania oraz przepisów prawa,
  • przekroczenie uprawnień określonych w przepisach prawa.

Obok funkcjonariuszy celno-skarbowych odpowiedzialności służbowej podlegają także członkowie korpusu służby cywilnej. Zgodnie z Ustawą o Służbie cywilnej, karami dyscyplinarnymi stosowanymi wobec urzędników służby cywilnej są m.in.:

  • upomnienie;
  • nagana;
  • pozbawienie możliwości awansowania przez okres dwóch lat na wyższy stopień służbowy;
  • obniżenie wynagrodzenia zasadniczego, nie więcej niż o 25 % – przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy;
  • obniżenie stopnia służbowego służby cywilnej;
  • wydalenie ze służby cywilnej.

Podobnej odpowiedzialności podlegają funkcjonariusze Krajowej Administracji Skarbowej.

Odpowiedzialność majątkowa

Dodatkowo należy wspomnieć, iż zarówno funkcjonariusze organów celno-skarbowych jak członkowie korpusu służby cywilnej mogą ponosić dodatkową odpowiedzialność majątkową. Ustawa z dnia 20.01.2011 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa, reguluje zasady odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych podmiotów ponoszących odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przy wykonywaniu władzy publicznej, za działania lub zaniechania prowadzące do rażącego naruszenia prawa oraz zasady postępowania w przedmiocie takiej odpowiedzialności. Za funkcjonariusza publicznego uznaje się osobę działającą w charakterze organu administracji publicznej lub z jego upoważnienia albo jako członek kolegialnego organu administracji publicznej lub osobę wykonującą w urzędzie organu administracji publicznej pracę w ramach stosunku pracy, stosunku służbowego lub umowy cywilnoprawnej, biorącą udział w prowadzeniu sprawy rozstrzyganej w drodze decyzji lub postanowienia przez taki organ.

Reasumując, funkcjonariusz publiczny ponosi odpowiedzialność majątkową w razie łącznego zaistnienia następujących przesłanek:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • na mocy prawomocnego orzeczenia sądu lub na mocy ugody zostało wypłacone przedsiębiorcy (podatnikowi) przez podmiot odpowiedzialny (organ podatkowy) odszkodowanie za szkodę wyrządzoną przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa,
  • rażące naruszenie prawa, o którym mowa w pkt 1, zostało spowodowane zawinionym działaniem lub zaniechaniem funkcjonariusza publicznego,
  • rażące naruszenie prawa, o którym mowa w pkt 1, zostało stwierdzone w postępowaniu przeprowadzonym przez prokuratora.

Z powyższego wynika, że jedną z przesłanek majątkowej odpowiedzialności jest ustalenie, że działanie urzędnika miało znamiona rażącego naruszenia prawa. Rażące naruszenie prawa musi być stwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu. Przez rażące naruszenie prawa należy rozumieć kwalifikowane formy naruszenia prawa, czyli oczywiste i ciężkie jego naruszenia, w tym nadużycie prawa.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, gdzie urzędnicy instrumentalnie wszczęli postępowanie karne skarbowego wyłącznie w celu zawieszenia biegu terminu przedawnienia, należy uznać, że nastąpiło to naruszeniem prawa. Nadużycie prawa jakiego się dopuścili daje pełne prawo do pociągnięcia ich do odpowiedzialności dyscyplinarnej. Dodatkowo w przypadku poniesienia przez przedsiębiorcę szkody potwierdzonej prawomocnym wyrokiem sądu, który stwierdzi działanie urzędnika z rażącym naruszeniem prawa pozostaje możliwość pociągnięcia urzędnika również do odpowiedzialności majątkowej.  

Podsumowanie

Organy podatkowe w ramach kontroli podatkowych i celno – skarbowych stosują coraz bardziej uciążliwe i agresywne działania wymierzone w podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Jak widać – na przykładzie naszej sprawy – nawet sankcje wynikające z odpowiedzialności za szkody wyrządzone podatnikom nie są w stanie powstrzymać fiskusa przez nadużyciem prawa. W żaden sposób nie należy jednak akceptować jego działań, ale korzystać z konsekwencji i możliwości jakie stwarzają przepisy o odpowiedzialności urzędniczej.

Mariański Group

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA