REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa - zmiany 2015-2017

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Ordynacja podatkowa - zmiany 2015-2017
Ordynacja podatkowa - zmiany 2015-2017
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ordynacji podatkowej z dnia 9 lipca 2014 roku niesie za sobą ponad 150 nowych regulacji.

Prócz zmian w obowiązujących przepisach wprowadza nowe instytucje, które według założeń projektu mają na celu podniesienie efektywności systemu poboru podatków i jego uszczelnienie, oraz wprowadzenie pewnych proceduralnych udogodnień. Poniżej przedstawiamy wybrane zagadnienia, które są przedmiotem nowelizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Główne zmiany w ordynacji podatkowej w latach 2015, 2016, 2017

1. Zmiany w przepisach dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych i ogólnych, w szczególności:

• przedmiotem interpretacji indywidualnej nie będą mogły być przepisy regulujące właściwość oraz prawa i obowiązki organów,
• jeżeli zdarzenie przyszłe lub stan faktyczny przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odpowiada zagadnieniu będącemu przedmiotem interpretacji ogólnej wydanej w takim samym stanie prawnym wydawane będzie postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego, lub zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku zastosowanie znajduje interpretacja ogólna,
• kompleksowe uregulowanie delegacji organów podatkowych w sprawach interpretacji indywidualnych,
• brak ochrony interpretacji indywidualnej w przypadku zastosowania klauzuli o unikaniu opodatkowania,
• możliwość wystąpienia z wnioskiem wspólnym, tj. przez dwa podmioty, które uczestniczą w tym samym stanie faktycznym, lub mają uczestniczyć w zdarzeniu przyszłym,
• podmiot zamawiający w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych będzie miał prawo do wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

2. Wprowadzenie kompleksowych regulacji mających na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, w tym:

REKLAMA

• Możliwość uzyskania tzw. opinii zabezpieczającej wydawanej przez ministra finansów na wniosek zainteresowanego (opinia miałaby być wydawana w terminie 6-miesięcy, przy opłacie wynoszącej 30.000 zł jeżeli przynajmniej jedna czynność prawna wchodząca w skład planowanej konstrukcji prawnej ma być dokonana z podmiotami będącymi nierezydentami, lub z podmiotami kontrolowanymi lub zarządzanymi przez nierezydentów lub 15.000 zł - w pozostałych przypadkach). Zastosowanie się do opinii zabezpieczającej nie może szkodzić wnioskującemu, przepisy o ochronie z interpretacji indywidualnych stosuje się odpowiednio,
• Wprowadzenie klauzuli obejścia prawa, obejmującej definicje budujące tą instytucję (w szczególności definicję unikania opodatkowania, konstrukcji prawnej, sztucznej konstrukcji prawnej i inne), w wyniku zastosowania której, przy zaistnieniu ustawowo przewidzianych przesłanek organy podatkowe będą mogły pomijać sztuczne konstrukcje prawne i wywodzić konsekwencje podatkowe właściwe dla tzw. typowych konstrukcji prawnych,
• Wprowadzenie kolegialnego organu Rady do Spraw Unikania Opodatkowania, wydającego opinię w terminie 6 miesięcy na wniosek organu lub strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

3. Modyfikacja przepisów dotyczących odsetek za zwłokę, w tym:
• obniżenie stawki odsetek za zwłokę do 50% stawki podstawowej, przy jednoczesnym ograniczeniu jej zastosowania do przypadków składania korekty deklaracji w ciągu 6 miesięcy od upływu złożenia terminu deklaracji pierwotnej,
• wprowadzenie sankcyjnej stawki odsetek za zwłokę w wysokości 200% stawki podstawowej dla podatników VAT i akcyzy, w szczególności w przypadku składania korekty w związku z ujawnieniem uchybień w trakcie kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego

4. Kompleksowa nowelizacja regulacji obejmujących instytucję nadpłaty podatkowej, w tym:
• Brak obowiązku dołączania do korekty deklaracji składanej wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty uzasadnienia przyczyn korekty,
• Rozszerzenie zasady zaliczenia nadpłaty na poczet zaległości podatkowych z momentem złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty

5. Całościowe uregulowanie zagadnienia działania przez pełnomocnika, w tym:
• Wprowadzenie instytucji pełnomocnika ogólnego i wdrożenie Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych,
• Zlikwidowanie instytucji upoważnionego zastępcy reprezentującego podatnika w związku z kontrolą podatkową.

Zapraszamy do rejestracji na webcast : Jakie nowe regulacje i zmiany niesie za sobą nowelizacja ordynacji podatkowej?


Ponadto planuje się wprowadzenie szeregu zmian w szczególności odniesieniu do:
• uprzednich porozumień cenowych,
• zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych,
• praw i obowiązków następców prawnych, podmiotów przekształconych oraz osób trzecich
• doręczeń,
• czynności sprawdzających.

Planowane wejście w życie przepisów to co do zasady 1 czerwca 2015 r., za wyjątkiem niektórych przepisów, w tym w szczególności regulacji dotyczących unikania opodatkowania (1 stycznia 2016 r.), przepisów dotyczących pełnomocnictw (1 stycznia 2016 r), a także przepisów dotyczących zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych (1 stycznia 2017 r.).

Kontakt:
Łukasz Madej
Deloitte
Partner, Dział doradztwa podatkowego
+48 (61) 882 42 30
lmadej@deloittece.com

Seweryn Dąbrowski
Deloitte
Partner, Dział doradztwa podatkowego
+48 (61) 882 42 36
sdabrowski@deloittece.com

Robert Nowak
Deloitte
Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego
+ 48 (22) 511 05 20
rnowak@deloitteCE.com

Maciej Guzek
Deloitte
Starszy Menedżer, Dział doradztwa podatkowego
+48 (61) 882 43 16
mguzek@deloitteCE.com

Ewa Grzejszczyk
Deloitte
Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego
+48 (22) 5110323
egrzejszczyk@deloitteCE.com

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA