REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa - zmiany 2015-2017

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Ordynacja podatkowa - zmiany 2015-2017
Ordynacja podatkowa - zmiany 2015-2017
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ordynacji podatkowej z dnia 9 lipca 2014 roku niesie za sobą ponad 150 nowych regulacji.

Prócz zmian w obowiązujących przepisach wprowadza nowe instytucje, które według założeń projektu mają na celu podniesienie efektywności systemu poboru podatków i jego uszczelnienie, oraz wprowadzenie pewnych proceduralnych udogodnień. Poniżej przedstawiamy wybrane zagadnienia, które są przedmiotem nowelizacji.

REKLAMA

Główne zmiany w ordynacji podatkowej w latach 2015, 2016, 2017

1. Zmiany w przepisach dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych i ogólnych, w szczególności:

• przedmiotem interpretacji indywidualnej nie będą mogły być przepisy regulujące właściwość oraz prawa i obowiązki organów,
• jeżeli zdarzenie przyszłe lub stan faktyczny przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odpowiada zagadnieniu będącemu przedmiotem interpretacji ogólnej wydanej w takim samym stanie prawnym wydawane będzie postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego, lub zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku zastosowanie znajduje interpretacja ogólna,
• kompleksowe uregulowanie delegacji organów podatkowych w sprawach interpretacji indywidualnych,
• brak ochrony interpretacji indywidualnej w przypadku zastosowania klauzuli o unikaniu opodatkowania,
• możliwość wystąpienia z wnioskiem wspólnym, tj. przez dwa podmioty, które uczestniczą w tym samym stanie faktycznym, lub mają uczestniczyć w zdarzeniu przyszłym,
• podmiot zamawiający w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych będzie miał prawo do wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

2. Wprowadzenie kompleksowych regulacji mających na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, w tym:

• Możliwość uzyskania tzw. opinii zabezpieczającej wydawanej przez ministra finansów na wniosek zainteresowanego (opinia miałaby być wydawana w terminie 6-miesięcy, przy opłacie wynoszącej 30.000 zł jeżeli przynajmniej jedna czynność prawna wchodząca w skład planowanej konstrukcji prawnej ma być dokonana z podmiotami będącymi nierezydentami, lub z podmiotami kontrolowanymi lub zarządzanymi przez nierezydentów lub 15.000 zł - w pozostałych przypadkach). Zastosowanie się do opinii zabezpieczającej nie może szkodzić wnioskującemu, przepisy o ochronie z interpretacji indywidualnych stosuje się odpowiednio,
• Wprowadzenie klauzuli obejścia prawa, obejmującej definicje budujące tą instytucję (w szczególności definicję unikania opodatkowania, konstrukcji prawnej, sztucznej konstrukcji prawnej i inne), w wyniku zastosowania której, przy zaistnieniu ustawowo przewidzianych przesłanek organy podatkowe będą mogły pomijać sztuczne konstrukcje prawne i wywodzić konsekwencje podatkowe właściwe dla tzw. typowych konstrukcji prawnych,
• Wprowadzenie kolegialnego organu Rady do Spraw Unikania Opodatkowania, wydającego opinię w terminie 6 miesięcy na wniosek organu lub strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

REKLAMA

3. Modyfikacja przepisów dotyczących odsetek za zwłokę, w tym:
• obniżenie stawki odsetek za zwłokę do 50% stawki podstawowej, przy jednoczesnym ograniczeniu jej zastosowania do przypadków składania korekty deklaracji w ciągu 6 miesięcy od upływu złożenia terminu deklaracji pierwotnej,
• wprowadzenie sankcyjnej stawki odsetek za zwłokę w wysokości 200% stawki podstawowej dla podatników VAT i akcyzy, w szczególności w przypadku składania korekty w związku z ujawnieniem uchybień w trakcie kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego

4. Kompleksowa nowelizacja regulacji obejmujących instytucję nadpłaty podatkowej, w tym:
• Brak obowiązku dołączania do korekty deklaracji składanej wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty uzasadnienia przyczyn korekty,
• Rozszerzenie zasady zaliczenia nadpłaty na poczet zaległości podatkowych z momentem złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty

5. Całościowe uregulowanie zagadnienia działania przez pełnomocnika, w tym:
• Wprowadzenie instytucji pełnomocnika ogólnego i wdrożenie Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych,
• Zlikwidowanie instytucji upoważnionego zastępcy reprezentującego podatnika w związku z kontrolą podatkową.

Zapraszamy do rejestracji na webcast : Jakie nowe regulacje i zmiany niesie za sobą nowelizacja ordynacji podatkowej?


REKLAMA

Ponadto planuje się wprowadzenie szeregu zmian w szczególności odniesieniu do:
• uprzednich porozumień cenowych,
• zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych,
• praw i obowiązków następców prawnych, podmiotów przekształconych oraz osób trzecich
• doręczeń,
• czynności sprawdzających.

Planowane wejście w życie przepisów to co do zasady 1 czerwca 2015 r., za wyjątkiem niektórych przepisów, w tym w szczególności regulacji dotyczących unikania opodatkowania (1 stycznia 2016 r.), przepisów dotyczących pełnomocnictw (1 stycznia 2016 r), a także przepisów dotyczących zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych (1 stycznia 2017 r.).

Kontakt:
Łukasz Madej
Deloitte
Partner, Dział doradztwa podatkowego
+48 (61) 882 42 30
lmadej@deloittece.com

Seweryn Dąbrowski
Deloitte
Partner, Dział doradztwa podatkowego
+48 (61) 882 42 36
sdabrowski@deloittece.com

Robert Nowak
Deloitte
Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego
+ 48 (22) 511 05 20
rnowak@deloitteCE.com

Maciej Guzek
Deloitte
Starszy Menedżer, Dział doradztwa podatkowego
+48 (61) 882 43 16
mguzek@deloitteCE.com

Ewa Grzejszczyk
Deloitte
Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego
+48 (22) 5110323
egrzejszczyk@deloitteCE.com

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA