REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa - zmiany 2015-2017

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Ordynacja podatkowa - zmiany 2015-2017
Ordynacja podatkowa - zmiany 2015-2017
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ordynacji podatkowej z dnia 9 lipca 2014 roku niesie za sobą ponad 150 nowych regulacji.

Prócz zmian w obowiązujących przepisach wprowadza nowe instytucje, które według założeń projektu mają na celu podniesienie efektywności systemu poboru podatków i jego uszczelnienie, oraz wprowadzenie pewnych proceduralnych udogodnień. Poniżej przedstawiamy wybrane zagadnienia, które są przedmiotem nowelizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Główne zmiany w ordynacji podatkowej w latach 2015, 2016, 2017

1. Zmiany w przepisach dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych i ogólnych, w szczególności:

• przedmiotem interpretacji indywidualnej nie będą mogły być przepisy regulujące właściwość oraz prawa i obowiązki organów,
• jeżeli zdarzenie przyszłe lub stan faktyczny przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odpowiada zagadnieniu będącemu przedmiotem interpretacji ogólnej wydanej w takim samym stanie prawnym wydawane będzie postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego, lub zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku zastosowanie znajduje interpretacja ogólna,
• kompleksowe uregulowanie delegacji organów podatkowych w sprawach interpretacji indywidualnych,
• brak ochrony interpretacji indywidualnej w przypadku zastosowania klauzuli o unikaniu opodatkowania,
• możliwość wystąpienia z wnioskiem wspólnym, tj. przez dwa podmioty, które uczestniczą w tym samym stanie faktycznym, lub mają uczestniczyć w zdarzeniu przyszłym,
• podmiot zamawiający w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych będzie miał prawo do wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

2. Wprowadzenie kompleksowych regulacji mających na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, w tym:

REKLAMA

• Możliwość uzyskania tzw. opinii zabezpieczającej wydawanej przez ministra finansów na wniosek zainteresowanego (opinia miałaby być wydawana w terminie 6-miesięcy, przy opłacie wynoszącej 30.000 zł jeżeli przynajmniej jedna czynność prawna wchodząca w skład planowanej konstrukcji prawnej ma być dokonana z podmiotami będącymi nierezydentami, lub z podmiotami kontrolowanymi lub zarządzanymi przez nierezydentów lub 15.000 zł - w pozostałych przypadkach). Zastosowanie się do opinii zabezpieczającej nie może szkodzić wnioskującemu, przepisy o ochronie z interpretacji indywidualnych stosuje się odpowiednio,
• Wprowadzenie klauzuli obejścia prawa, obejmującej definicje budujące tą instytucję (w szczególności definicję unikania opodatkowania, konstrukcji prawnej, sztucznej konstrukcji prawnej i inne), w wyniku zastosowania której, przy zaistnieniu ustawowo przewidzianych przesłanek organy podatkowe będą mogły pomijać sztuczne konstrukcje prawne i wywodzić konsekwencje podatkowe właściwe dla tzw. typowych konstrukcji prawnych,
• Wprowadzenie kolegialnego organu Rady do Spraw Unikania Opodatkowania, wydającego opinię w terminie 6 miesięcy na wniosek organu lub strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

3. Modyfikacja przepisów dotyczących odsetek za zwłokę, w tym:
• obniżenie stawki odsetek za zwłokę do 50% stawki podstawowej, przy jednoczesnym ograniczeniu jej zastosowania do przypadków składania korekty deklaracji w ciągu 6 miesięcy od upływu złożenia terminu deklaracji pierwotnej,
• wprowadzenie sankcyjnej stawki odsetek za zwłokę w wysokości 200% stawki podstawowej dla podatników VAT i akcyzy, w szczególności w przypadku składania korekty w związku z ujawnieniem uchybień w trakcie kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego

4. Kompleksowa nowelizacja regulacji obejmujących instytucję nadpłaty podatkowej, w tym:
• Brak obowiązku dołączania do korekty deklaracji składanej wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty uzasadnienia przyczyn korekty,
• Rozszerzenie zasady zaliczenia nadpłaty na poczet zaległości podatkowych z momentem złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty

5. Całościowe uregulowanie zagadnienia działania przez pełnomocnika, w tym:
• Wprowadzenie instytucji pełnomocnika ogólnego i wdrożenie Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych,
• Zlikwidowanie instytucji upoważnionego zastępcy reprezentującego podatnika w związku z kontrolą podatkową.

Zapraszamy do rejestracji na webcast : Jakie nowe regulacje i zmiany niesie za sobą nowelizacja ordynacji podatkowej?


Ponadto planuje się wprowadzenie szeregu zmian w szczególności odniesieniu do:
• uprzednich porozumień cenowych,
• zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych,
• praw i obowiązków następców prawnych, podmiotów przekształconych oraz osób trzecich
• doręczeń,
• czynności sprawdzających.

Planowane wejście w życie przepisów to co do zasady 1 czerwca 2015 r., za wyjątkiem niektórych przepisów, w tym w szczególności regulacji dotyczących unikania opodatkowania (1 stycznia 2016 r.), przepisów dotyczących pełnomocnictw (1 stycznia 2016 r), a także przepisów dotyczących zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych (1 stycznia 2017 r.).

Kontakt:
Łukasz Madej
Deloitte
Partner, Dział doradztwa podatkowego
+48 (61) 882 42 30
lmadej@deloittece.com

Seweryn Dąbrowski
Deloitte
Partner, Dział doradztwa podatkowego
+48 (61) 882 42 36
sdabrowski@deloittece.com

Robert Nowak
Deloitte
Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego
+ 48 (22) 511 05 20
rnowak@deloitteCE.com

Maciej Guzek
Deloitte
Starszy Menedżer, Dział doradztwa podatkowego
+48 (61) 882 43 16
mguzek@deloitteCE.com

Ewa Grzejszczyk
Deloitte
Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego
+48 (22) 5110323
egrzejszczyk@deloitteCE.com

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA