REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ordynacja podatkowa - zmiany 2015-2017

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Ordynacja podatkowa - zmiany 2015-2017
Ordynacja podatkowa - zmiany 2015-2017
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ordynacji podatkowej z dnia 9 lipca 2014 roku niesie za sobą ponad 150 nowych regulacji.

Prócz zmian w obowiązujących przepisach wprowadza nowe instytucje, które według założeń projektu mają na celu podniesienie efektywności systemu poboru podatków i jego uszczelnienie, oraz wprowadzenie pewnych proceduralnych udogodnień. Poniżej przedstawiamy wybrane zagadnienia, które są przedmiotem nowelizacji.

REKLAMA

Autopromocja

Główne zmiany w ordynacji podatkowej w latach 2015, 2016, 2017

1. Zmiany w przepisach dotyczących wydawania interpretacji indywidualnych i ogólnych, w szczególności:

• przedmiotem interpretacji indywidualnej nie będą mogły być przepisy regulujące właściwość oraz prawa i obowiązki organów,
• jeżeli zdarzenie przyszłe lub stan faktyczny przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odpowiada zagadnieniu będącemu przedmiotem interpretacji ogólnej wydanej w takim samym stanie prawnym wydawane będzie postanowienie o stwierdzeniu, że do stanu faktycznego, lub zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku zastosowanie znajduje interpretacja ogólna,
• kompleksowe uregulowanie delegacji organów podatkowych w sprawach interpretacji indywidualnych,
• brak ochrony interpretacji indywidualnej w przypadku zastosowania klauzuli o unikaniu opodatkowania,
• możliwość wystąpienia z wnioskiem wspólnym, tj. przez dwa podmioty, które uczestniczą w tym samym stanie faktycznym, lub mają uczestniczyć w zdarzeniu przyszłym,
• podmiot zamawiający w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych będzie miał prawo do wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

2. Wprowadzenie kompleksowych regulacji mających na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, w tym:

• Możliwość uzyskania tzw. opinii zabezpieczającej wydawanej przez ministra finansów na wniosek zainteresowanego (opinia miałaby być wydawana w terminie 6-miesięcy, przy opłacie wynoszącej 30.000 zł jeżeli przynajmniej jedna czynność prawna wchodząca w skład planowanej konstrukcji prawnej ma być dokonana z podmiotami będącymi nierezydentami, lub z podmiotami kontrolowanymi lub zarządzanymi przez nierezydentów lub 15.000 zł - w pozostałych przypadkach). Zastosowanie się do opinii zabezpieczającej nie może szkodzić wnioskującemu, przepisy o ochronie z interpretacji indywidualnych stosuje się odpowiednio,
• Wprowadzenie klauzuli obejścia prawa, obejmującej definicje budujące tą instytucję (w szczególności definicję unikania opodatkowania, konstrukcji prawnej, sztucznej konstrukcji prawnej i inne), w wyniku zastosowania której, przy zaistnieniu ustawowo przewidzianych przesłanek organy podatkowe będą mogły pomijać sztuczne konstrukcje prawne i wywodzić konsekwencje podatkowe właściwe dla tzw. typowych konstrukcji prawnych,
• Wprowadzenie kolegialnego organu Rady do Spraw Unikania Opodatkowania, wydającego opinię w terminie 6 miesięcy na wniosek organu lub strony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

3. Modyfikacja przepisów dotyczących odsetek za zwłokę, w tym:
• obniżenie stawki odsetek za zwłokę do 50% stawki podstawowej, przy jednoczesnym ograniczeniu jej zastosowania do przypadków składania korekty deklaracji w ciągu 6 miesięcy od upływu złożenia terminu deklaracji pierwotnej,
• wprowadzenie sankcyjnej stawki odsetek za zwłokę w wysokości 200% stawki podstawowej dla podatników VAT i akcyzy, w szczególności w przypadku składania korekty w związku z ujawnieniem uchybień w trakcie kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego

4. Kompleksowa nowelizacja regulacji obejmujących instytucję nadpłaty podatkowej, w tym:
• Brak obowiązku dołączania do korekty deklaracji składanej wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty uzasadnienia przyczyn korekty,
• Rozszerzenie zasady zaliczenia nadpłaty na poczet zaległości podatkowych z momentem złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty

5. Całościowe uregulowanie zagadnienia działania przez pełnomocnika, w tym:
• Wprowadzenie instytucji pełnomocnika ogólnego i wdrożenie Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych,
• Zlikwidowanie instytucji upoważnionego zastępcy reprezentującego podatnika w związku z kontrolą podatkową.

Zapraszamy do rejestracji na webcast : Jakie nowe regulacje i zmiany niesie za sobą nowelizacja ordynacji podatkowej?


REKLAMA

Ponadto planuje się wprowadzenie szeregu zmian w szczególności odniesieniu do:
• uprzednich porozumień cenowych,
• zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych,
• praw i obowiązków następców prawnych, podmiotów przekształconych oraz osób trzecich
• doręczeń,
• czynności sprawdzających.

Planowane wejście w życie przepisów to co do zasady 1 czerwca 2015 r., za wyjątkiem niektórych przepisów, w tym w szczególności regulacji dotyczących unikania opodatkowania (1 stycznia 2016 r.), przepisów dotyczących pełnomocnictw (1 stycznia 2016 r), a także przepisów dotyczących zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych (1 stycznia 2017 r.).

Kontakt:
Łukasz Madej
Deloitte
Partner, Dział doradztwa podatkowego
+48 (61) 882 42 30
lmadej@deloittece.com

Seweryn Dąbrowski
Deloitte
Partner, Dział doradztwa podatkowego
+48 (61) 882 42 36
sdabrowski@deloittece.com

Robert Nowak
Deloitte
Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego
+ 48 (22) 511 05 20
rnowak@deloitteCE.com

Maciej Guzek
Deloitte
Starszy Menedżer, Dział doradztwa podatkowego
+48 (61) 882 43 16
mguzek@deloitteCE.com

Ewa Grzejszczyk
Deloitte
Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego
+48 (22) 5110323
egrzejszczyk@deloitteCE.com

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA