REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po rozwiązaniu spółki trzeba skorygować podatek naliczony

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

1 lutego br. została rozwiązana spółka cywilna, podatek naliczony odliczaliśmy na podstawie proporcji. Dla środków trwałych (samochody) nie skończył się jeszcze okres korekty. Zakupiono je w 2006 r. Czy te środki trwałe wykazujemy w remanencie? Czy mamy obowiązek korygować podatek naliczony?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Tak, posiadane środki trwałe trzeba wykazać w remanencie. Trzeba również dokonać korekty za pozostały okres korekty. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Odpowiadając na pierwsze pytanie, czy trzeba wykazać w remanencie środki trwałe, od których nabycia odliczono część podatku naliczonego, należy odpowiedzieć twierdząco. W przypadku gdy po:

1) rozwiązaniu spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) zaprzestaniu przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego,

podatnikowi pozostały towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów - ma on obowiązek opodatkować te towary.

Obowiązują tutaj następujące zasady:

1) opodatkowaniu podlegają tylko towary wytworzone lub zakupione przez podatnika - art. 14 ust. 1;

2) podatnik, którego dotyczy obowiązek podatkowy, nie korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy - art. 14 ust. 2 ustawy;

3) w remanencie wykazujemy tylko towary, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - art. 14 ust. 4 ustawy.

Podatnicy, którzy mają obowiązek sporządzenia remanentu wykazują w nim również środki trwałe. Są one bowiem również zaliczane do towarów. Ustawa o VAT definiuje towary jako rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Wątpliwości powstają w przypadku kas rejestrujących. Nie powinno się ich zamieszczać w remanencie, gdyż ze względu na ich specyficzny charakter mogą być wykorzystywane tylko przez jeden podmiot, dlatego nie mogą być przedmiotem dostawy (wyrok WSA w Lublinie z 4 kwietnia 2008 r., sygn. akt I SA/Lu 27/08).

Dlatego samochody, gdy spełniają pozostałe warunki, podatnik ma obowiązek wykazać w remanencie.

W Państwa przypadku przysługiwało prawo do odliczenia VAT, gdyż przepisy nie zastrzegają, że ma to być odliczenie całości VAT. Dlatego samochody należy wykazać w remanencie.

Sposób opodatkowania będzie uzależniony od tego, czy przy nabyciu samochodów przysługiwało Wam prawo do odliczenia VAT w wysokości:

1) cena nabycia x wskaźnik proporcji, czy

2) cena nabycia x wskaźnik proporcji x 60%, nie więcej niż 6000 zł.

W pierwszym przypadku stosujemy stawkę 22%, w drugim - zwolnienie. Zastosowanie zwolnienia lub stawki 22% ma wpływ na sposób dokonania korekty po zakończeniu roku.

Od 1 grudnia 2008 r. z przepisów (art. 91 ust. 4 ustawy) wynika już wprost obowiązek korekty, gdy w okresie korekty towary wymienione w art. 91 ust. 2 te zostaną opodatkowane w remanencie. W art. 91 ust. 2 są wymienione dwa rodzaje towarów:

• środki trwałe podlegające amortyzacji, a także grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł - w tym przypadku obowiązuje pięcioletni, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów dziesięcioletni okres korekty, liczony od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu;

• środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł; w tym przypadku obowiązuje jednorazowa korekta, której dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Jeśli umieszczamy te towary w remanencie, to dla celów korekty należy wtedy przyjąć, że te towary te są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym - w stosunku do tych towarów - powstał obowiązek podatkowy od remanentu. Według zmienionego art. 14 ust. 6 ustawy obowiązek podatkowy powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania działalności.

Przykład

Spółka 1 lutego br. została rozwiązana. W deklaracji za luty musi rozliczyć VAT od remanentu i dokonać ewentualnej korekty podatku naliczonego.

Jak już wspomniano, sposób korekty będzie uzależniony od tego, czy towary w remanencie zostały opodatkowane, czy zastosowano zwolnienie. Według art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi zostaną w remanencie:

1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2) zwolnione od podatku lub nie podlegają opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Samochody opodatkowane w remanencie stawką 22%

Jeśli opodatkowaliśmy samochody w remanencie stawką 22%, to przyjmujemy, że w pozostałym okresie korekty będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli proporcja wyniesie 100%.

Przykład

Spółka zakupiła samochód ciężarowy w 2006 r., odliczyła 10 680 zł (12 000 zł x 89%). W lutym 2009 r. spółka została rozwiązana. Samochód został w remanencie opodatkowany stawką 22%. Do końca okresu korekty pozostały 2 lata. W deklaracji za luty spółka musi również skorygować podatek pozostały do końca korekty. Stosuje korektę 100%.

2 x (12 000 zł - 10 680 zł) x 1/5 = 2 x 264 zł = 528 zł.

Dlatego spółka koryguje podatek naliczony o 528 zł.

Samochody opodatkowane w remanencie stawką „zw.”

Jeśli na wykazane w remanencie samochody zastosujemy zwolnienie (gdyż odliczyliśmy 60%, nie więcej niż 6000 zł), to przyjmujemy, że w pozostałym okresie korekty będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych, czyli proporcja wyniesie 0%.

Przykład

Spółka zakupiła samochód osobowy w 2006 r., odliczyła 2136 zł (4000 zł x 60% x x 89%). W lutym 2009 r. spółka została rozwiązana. W remanencie zastosowano zwolnienie na samochody. Do końca okresu korekty pozostały 2 lata. W deklaracji za luty spółka musi również skorygować podatek pozostały do końca korekty. Stosuje korektę 0%.

2 x (0 - 4000 zł x 60%) x 1/5 = 2 x (-480 zł) = -960 zł

Dlatego spółka skoryguje podatek naliczony o -960 zł.

REKLAMA

Spółka zakupiła również w 2006 r. samochód osobowy o wartości początkowej 14 000 zł, VAT odliczyła na podstawie proporcji. W deklaracji za styczeń 2007 r. dokonała jednorazowej korekty. Po rozwiązaniu spółki nie będzie dokonywać korekty.

Zasady te dotyczą środków trwałych o wartości powyżej 15 000 zł lub zakupionych przed 1 czerwca 2005 r. Jeśli wartość wynosi poniżej 15 000 zł, korekty odliczonego podatku dokonujemy, gdy środek trwały był zakupiony w roku likwidacji działalności.

Jeśli spółka została rozwiązana, to w deklaracji za ostatni okres rozliczeniowy dokonujemy również korekty rocznej, która obowiązywałaby nas po zakończeniu roku w stosunku do innych towarów niż środki trwałe (art. 91 ust. 3 ustawy). Stosujemy wtedy zasady określone w art. 90 ust. 2-6 ustawy, tak jak dokonywalibyśmy korekty po zakończeniu roku.

W Państwa przypadku nie ma wątpliwości, że trzeba dokonać korekty. Inaczej wygląda sytuacja, gdy podatnik odliczał VAT w całości (bez zastosowania proporcji). Co do zasady nie będzie istniał obowiązek korekty. Ponieważ jeśli podatnik odlicza VAT od zakupu towarów w całości, nie będzie można ich uznać za towary używane, a tym samym zastosować do nich zwolnienia.

Inaczej będzie z samochodami, od których podatnik odliczył 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 6000 zł. Gdy podatnik użytkował samochód co najmniej pół roku, to wykazując go w remanencie, może zastosować zwolnienie. W takim przypadku również dokonuje korekty.

• art. 14, 91 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA