REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać korekty w sklepie internetowym

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę sprzedaż wysyłkową przez internet. Czasami zdarza się, że towar wysyłam do klienta, lecz ten go reklamuje i dokonuje zwrotu. Wystawiam wtedy (w przypadku gdy nie została wystawiona faktura) protokół anulowania sprzedaży i podpinam paragon. Mam tylko jeden problem: w którym momencie powinnam pomniejszyć VAT należny? Czy w momencie wystawienia paragonu? Czy w momencie dokonania zwrotu albo wypłacenia pieniędzy? Czasami te trzy zdarzenia mają miejsce w różnych miesiącach. Prowadzę sprzedaż zarówno za zaliczeniem pocztowym, jak i wysyłam towar po zapłaceniu zaliczki 100%. Czy kupujący musi mi zwrócić paragon?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli dostawa została rozliczona, może Pani zmniejszyć obrót w miesiącu, w którym kupujący zwrócił towar. Aby dokonać korekty, podatnicy nie muszą posiadać paragonu, jednak w takim przypadku muszą udowodnić, że sprzedali towar w inny sposób. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej powstają problemy, jak rozliczać korektę np. przy zwrocie towarów. Również po zmianie przepisów nie ma regulacji, które wskazywałyby, jak należy postąpić w takim przypadku, kiedy rozliczyć zwrot towarów oraz jak to technicznie dokonać.

REKLAMA

Zasady prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących określono w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz.U. Nr 212, poz. 1338).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy prowadzący ewidencję za pomocą kas rejestrujących są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży za pomocą kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy (§ 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia). W taki sposób trzeba postąpić, gdy dokonujemy sprzedaży. Przepisy nie określają, co należy zrobić w przypadku korekty ze względu na specyficzny charakter kasy rejestrującej, która posiada pamięć fiskalną.

DEFINICJA

Pamięć fiskalna - urządzenie umożliwiające trwały, jednokrotny zapis danych dopuszczonych programem pracy kasy, bez możliwości ich likwidacji, oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

Cecha ta powoduje brak możliwości zarejestrowania na kasie fiskalnej zwrotu bądź reklamacji towarów. Zdarzenia tego typu powinny być objęte odrębną ewidencją korekt, gdyż brak przepisów nie może powodować, że podatnik nie będzie mógł skorygować obrotu.

Możliwość skorygowania obrotu daje podatnikom art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, który wskazuje, co zmniejsza obrót podatnika VAT. Podatnik może zmniejszyć obrót o:

• kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont),

• wartości zwróconych towarów,

• zwrócone kwoty nienależne w rozumieniu przepisów o cenach,

• zwrócone kwoty dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze,

• kwoty wynikające z dokonanych korekt faktur.

Dlatego zmniejszenie obrotu może nastąpić zarówno w przypadku zwrotu towarów, jak i uznanych reklamacji. Przepisy nie wskazują, kiedy trzeba skorygować podatek. Nie ma potrzeby cofać się do okresu, kiedy została rozliczona pierwotna transakcja. Gdy zwrot nie jest dokumentowany fakturą, o terminie jego rozliczenia w deklaracji powinna decydować data zwrotu towaru. W tym przypadku podatnik nie będzie bowiem wystawiał faktury, więc nie będzie miał również potwierdzenia odbioru. Termin zwrotu zapłaty nie ma znaczenia dla rozliczenia tej transakcji. To zwrot towaru, dla celów rozliczeń VAT, decyduje o tym, że nie doszło do sprzedaży, a nie zwrot zapłaty.

Przykład

Jan Kowalski dokonuje sprzedaży towarów przez internet. 15 grudnia sprzedał towar, który został zwrócony 27 stycznia. Dlatego w deklaracji za grudzień wykazuje sprzedaż, a następnie w deklaracji za styczeń dokonuje korekty.

Powstaje problem, jak postąpić w sytuacji, gdy towar został sprzedany w jednym miesiącu lub kwartale, a zwrot nastąpił w następnym, ale przed złożeniem deklaracji. Nie wynika to wprost z przepisów, ale można przyjąć, że w takim przypadku sprzedawca nie wykazuje dostawy towarów. Urzędy mogą kwestionować taki sposób postępowania.

Zwrot towarów musi być udokumentowany. Obowiązkiem podatnika jest więc odpowiednie udokumentowanie zwrotu towaru w wyniku bądź odstąpienia od umowy sprzedaży, bądź to w wyniku uznania reklamacji. Postępowanie w przypadku obniżenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów w wyniku ich reklamacji bądź też zwrotu powinno być takie same. Zarówno odstąpienie od umowy sprzedaży i w konsekwencji dokonany przez sprzedawcę zwrot wartości towaru, jak i zwrot kwoty wartości towaru dokonany w wyniku realizacji roszczeń nabywcy z tytułu reklamacji są prawnie dopuszczalne. Zasady te reguluje Kodeks cywilny. Przepisy ustawy o VAT nie regulują, w jaki sposób taki zwrot ma być dokonany. Na pewno nie uzależniają prawa do pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów i kwot zwróconych z tytułu uznanych reklamacji od posiadania przez podatnika oryginału paragonu fiskalnego, potwierdzającego zakup towaru.

Paragon fiskalny stanowi dla nabywcy dowód dokonania zakupu (z którym wiążą się m.in. uprawnienia rękojmi i gwarancji), natomiast dla sprzedawcy bezsporne potwierdzenie tożsamości towaru w przypadku np. zwrotu towaru. Zasadą jest więc dokonywanie korekty obrotu i podatku należnego przy jednoczesnym zwrocie (okazaniu) przez klienta paragonu fiskalnego.

Warunkiem dokonania korekty obrotu i kwoty podatku należnego jest potwierdzenie rozliczenia tej sprzedaży przez podatnika. Potwierdzenie tej okoliczności jest oczywiste w przypadku okazania przez nabywcę oryginału paragonu. W przypadku gdy paragon jest zupełnie nieczytelny (wyblakł), bądź też w przypadku braku paragonu, należy się oprzeć na innych dowodach (np. dokumencie gwarancji, numerze seryjnym). Taka korekta jest również dopuszczalna w sytuacji, gdy podatnik ma pewność, iż towar został przez niego sprzedany, i jest w stanie, w sposób niebudzący wątpliwości, fakt ten wykazać.

• art. 29 ust. 4a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA