REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać korekty w sklepie internetowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę sprzedaż wysyłkową przez internet. Czasami zdarza się, że towar wysyłam do klienta, lecz ten go reklamuje i dokonuje zwrotu. Wystawiam wtedy (w przypadku gdy nie została wystawiona faktura) protokół anulowania sprzedaży i podpinam paragon. Mam tylko jeden problem: w którym momencie powinnam pomniejszyć VAT należny? Czy w momencie wystawienia paragonu? Czy w momencie dokonania zwrotu albo wypłacenia pieniędzy? Czasami te trzy zdarzenia mają miejsce w różnych miesiącach. Prowadzę sprzedaż zarówno za zaliczeniem pocztowym, jak i wysyłam towar po zapłaceniu zaliczki 100%. Czy kupujący musi mi zwrócić paragon?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli dostawa została rozliczona, może Pani zmniejszyć obrót w miesiącu, w którym kupujący zwrócił towar. Aby dokonać korekty, podatnicy nie muszą posiadać paragonu, jednak w takim przypadku muszą udowodnić, że sprzedali towar w inny sposób. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej powstają problemy, jak rozliczać korektę np. przy zwrocie towarów. Również po zmianie przepisów nie ma regulacji, które wskazywałyby, jak należy postąpić w takim przypadku, kiedy rozliczyć zwrot towarów oraz jak to technicznie dokonać.

REKLAMA

Zasady prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących określono w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz.U. Nr 212, poz. 1338).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy prowadzący ewidencję za pomocą kas rejestrujących są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży za pomocą kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy (§ 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia). W taki sposób trzeba postąpić, gdy dokonujemy sprzedaży. Przepisy nie określają, co należy zrobić w przypadku korekty ze względu na specyficzny charakter kasy rejestrującej, która posiada pamięć fiskalną.

DEFINICJA

Pamięć fiskalna - urządzenie umożliwiające trwały, jednokrotny zapis danych dopuszczonych programem pracy kasy, bez możliwości ich likwidacji, oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

Cecha ta powoduje brak możliwości zarejestrowania na kasie fiskalnej zwrotu bądź reklamacji towarów. Zdarzenia tego typu powinny być objęte odrębną ewidencją korekt, gdyż brak przepisów nie może powodować, że podatnik nie będzie mógł skorygować obrotu.

Możliwość skorygowania obrotu daje podatnikom art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, który wskazuje, co zmniejsza obrót podatnika VAT. Podatnik może zmniejszyć obrót o:

• kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont),

• wartości zwróconych towarów,

• zwrócone kwoty nienależne w rozumieniu przepisów o cenach,

• zwrócone kwoty dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze,

• kwoty wynikające z dokonanych korekt faktur.

Dlatego zmniejszenie obrotu może nastąpić zarówno w przypadku zwrotu towarów, jak i uznanych reklamacji. Przepisy nie wskazują, kiedy trzeba skorygować podatek. Nie ma potrzeby cofać się do okresu, kiedy została rozliczona pierwotna transakcja. Gdy zwrot nie jest dokumentowany fakturą, o terminie jego rozliczenia w deklaracji powinna decydować data zwrotu towaru. W tym przypadku podatnik nie będzie bowiem wystawiał faktury, więc nie będzie miał również potwierdzenia odbioru. Termin zwrotu zapłaty nie ma znaczenia dla rozliczenia tej transakcji. To zwrot towaru, dla celów rozliczeń VAT, decyduje o tym, że nie doszło do sprzedaży, a nie zwrot zapłaty.

Przykład

Jan Kowalski dokonuje sprzedaży towarów przez internet. 15 grudnia sprzedał towar, który został zwrócony 27 stycznia. Dlatego w deklaracji za grudzień wykazuje sprzedaż, a następnie w deklaracji za styczeń dokonuje korekty.

Powstaje problem, jak postąpić w sytuacji, gdy towar został sprzedany w jednym miesiącu lub kwartale, a zwrot nastąpił w następnym, ale przed złożeniem deklaracji. Nie wynika to wprost z przepisów, ale można przyjąć, że w takim przypadku sprzedawca nie wykazuje dostawy towarów. Urzędy mogą kwestionować taki sposób postępowania.

Zwrot towarów musi być udokumentowany. Obowiązkiem podatnika jest więc odpowiednie udokumentowanie zwrotu towaru w wyniku bądź odstąpienia od umowy sprzedaży, bądź to w wyniku uznania reklamacji. Postępowanie w przypadku obniżenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów w wyniku ich reklamacji bądź też zwrotu powinno być takie same. Zarówno odstąpienie od umowy sprzedaży i w konsekwencji dokonany przez sprzedawcę zwrot wartości towaru, jak i zwrot kwoty wartości towaru dokonany w wyniku realizacji roszczeń nabywcy z tytułu reklamacji są prawnie dopuszczalne. Zasady te reguluje Kodeks cywilny. Przepisy ustawy o VAT nie regulują, w jaki sposób taki zwrot ma być dokonany. Na pewno nie uzależniają prawa do pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów i kwot zwróconych z tytułu uznanych reklamacji od posiadania przez podatnika oryginału paragonu fiskalnego, potwierdzającego zakup towaru.

Paragon fiskalny stanowi dla nabywcy dowód dokonania zakupu (z którym wiążą się m.in. uprawnienia rękojmi i gwarancji), natomiast dla sprzedawcy bezsporne potwierdzenie tożsamości towaru w przypadku np. zwrotu towaru. Zasadą jest więc dokonywanie korekty obrotu i podatku należnego przy jednoczesnym zwrocie (okazaniu) przez klienta paragonu fiskalnego.

Warunkiem dokonania korekty obrotu i kwoty podatku należnego jest potwierdzenie rozliczenia tej sprzedaży przez podatnika. Potwierdzenie tej okoliczności jest oczywiste w przypadku okazania przez nabywcę oryginału paragonu. W przypadku gdy paragon jest zupełnie nieczytelny (wyblakł), bądź też w przypadku braku paragonu, należy się oprzeć na innych dowodach (np. dokumencie gwarancji, numerze seryjnym). Taka korekta jest również dopuszczalna w sytuacji, gdy podatnik ma pewność, iż towar został przez niego sprzedany, i jest w stanie, w sposób niebudzący wątpliwości, fakt ten wykazać.

• art. 29 ust. 4a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA