REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać korekty w sklepie internetowym

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę sprzedaż wysyłkową przez internet. Czasami zdarza się, że towar wysyłam do klienta, lecz ten go reklamuje i dokonuje zwrotu. Wystawiam wtedy (w przypadku gdy nie została wystawiona faktura) protokół anulowania sprzedaży i podpinam paragon. Mam tylko jeden problem: w którym momencie powinnam pomniejszyć VAT należny? Czy w momencie wystawienia paragonu? Czy w momencie dokonania zwrotu albo wypłacenia pieniędzy? Czasami te trzy zdarzenia mają miejsce w różnych miesiącach. Prowadzę sprzedaż zarówno za zaliczeniem pocztowym, jak i wysyłam towar po zapłaceniu zaliczki 100%. Czy kupujący musi mi zwrócić paragon?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli dostawa została rozliczona, może Pani zmniejszyć obrót w miesiącu, w którym kupujący zwrócił towar. Aby dokonać korekty, podatnicy nie muszą posiadać paragonu, jednak w takim przypadku muszą udowodnić, że sprzedali towar w inny sposób. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej powstają problemy, jak rozliczać korektę np. przy zwrocie towarów. Również po zmianie przepisów nie ma regulacji, które wskazywałyby, jak należy postąpić w takim przypadku, kiedy rozliczyć zwrot towarów oraz jak to technicznie dokonać.

REKLAMA

Zasady prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących określono w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz.U. Nr 212, poz. 1338).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy prowadzący ewidencję za pomocą kas rejestrujących są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży za pomocą kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy (§ 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia). W taki sposób trzeba postąpić, gdy dokonujemy sprzedaży. Przepisy nie określają, co należy zrobić w przypadku korekty ze względu na specyficzny charakter kasy rejestrującej, która posiada pamięć fiskalną.

DEFINICJA

Pamięć fiskalna - urządzenie umożliwiające trwały, jednokrotny zapis danych dopuszczonych programem pracy kasy, bez możliwości ich likwidacji, oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

Cecha ta powoduje brak możliwości zarejestrowania na kasie fiskalnej zwrotu bądź reklamacji towarów. Zdarzenia tego typu powinny być objęte odrębną ewidencją korekt, gdyż brak przepisów nie może powodować, że podatnik nie będzie mógł skorygować obrotu.

Możliwość skorygowania obrotu daje podatnikom art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, który wskazuje, co zmniejsza obrót podatnika VAT. Podatnik może zmniejszyć obrót o:

• kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont),

• wartości zwróconych towarów,

• zwrócone kwoty nienależne w rozumieniu przepisów o cenach,

• zwrócone kwoty dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze,

• kwoty wynikające z dokonanych korekt faktur.

Dlatego zmniejszenie obrotu może nastąpić zarówno w przypadku zwrotu towarów, jak i uznanych reklamacji. Przepisy nie wskazują, kiedy trzeba skorygować podatek. Nie ma potrzeby cofać się do okresu, kiedy została rozliczona pierwotna transakcja. Gdy zwrot nie jest dokumentowany fakturą, o terminie jego rozliczenia w deklaracji powinna decydować data zwrotu towaru. W tym przypadku podatnik nie będzie bowiem wystawiał faktury, więc nie będzie miał również potwierdzenia odbioru. Termin zwrotu zapłaty nie ma znaczenia dla rozliczenia tej transakcji. To zwrot towaru, dla celów rozliczeń VAT, decyduje o tym, że nie doszło do sprzedaży, a nie zwrot zapłaty.

Przykład

Jan Kowalski dokonuje sprzedaży towarów przez internet. 15 grudnia sprzedał towar, który został zwrócony 27 stycznia. Dlatego w deklaracji za grudzień wykazuje sprzedaż, a następnie w deklaracji za styczeń dokonuje korekty.

Powstaje problem, jak postąpić w sytuacji, gdy towar został sprzedany w jednym miesiącu lub kwartale, a zwrot nastąpił w następnym, ale przed złożeniem deklaracji. Nie wynika to wprost z przepisów, ale można przyjąć, że w takim przypadku sprzedawca nie wykazuje dostawy towarów. Urzędy mogą kwestionować taki sposób postępowania.

Zwrot towarów musi być udokumentowany. Obowiązkiem podatnika jest więc odpowiednie udokumentowanie zwrotu towaru w wyniku bądź odstąpienia od umowy sprzedaży, bądź to w wyniku uznania reklamacji. Postępowanie w przypadku obniżenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów w wyniku ich reklamacji bądź też zwrotu powinno być takie same. Zarówno odstąpienie od umowy sprzedaży i w konsekwencji dokonany przez sprzedawcę zwrot wartości towaru, jak i zwrot kwoty wartości towaru dokonany w wyniku realizacji roszczeń nabywcy z tytułu reklamacji są prawnie dopuszczalne. Zasady te reguluje Kodeks cywilny. Przepisy ustawy o VAT nie regulują, w jaki sposób taki zwrot ma być dokonany. Na pewno nie uzależniają prawa do pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów i kwot zwróconych z tytułu uznanych reklamacji od posiadania przez podatnika oryginału paragonu fiskalnego, potwierdzającego zakup towaru.

Paragon fiskalny stanowi dla nabywcy dowód dokonania zakupu (z którym wiążą się m.in. uprawnienia rękojmi i gwarancji), natomiast dla sprzedawcy bezsporne potwierdzenie tożsamości towaru w przypadku np. zwrotu towaru. Zasadą jest więc dokonywanie korekty obrotu i podatku należnego przy jednoczesnym zwrocie (okazaniu) przez klienta paragonu fiskalnego.

Warunkiem dokonania korekty obrotu i kwoty podatku należnego jest potwierdzenie rozliczenia tej sprzedaży przez podatnika. Potwierdzenie tej okoliczności jest oczywiste w przypadku okazania przez nabywcę oryginału paragonu. W przypadku gdy paragon jest zupełnie nieczytelny (wyblakł), bądź też w przypadku braku paragonu, należy się oprzeć na innych dowodach (np. dokumencie gwarancji, numerze seryjnym). Taka korekta jest również dopuszczalna w sytuacji, gdy podatnik ma pewność, iż towar został przez niego sprzedany, i jest w stanie, w sposób niebudzący wątpliwości, fakt ten wykazać.

• art. 29 ust. 4a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA