REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nabywca rozlicza faktury korygujące

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymujemy faktury korygujące zarówno zmniejszające, jak i zwiększające podatek naliczony. Czy wszystkie możemy rozliczać w miesiącu ich otrzymania?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Nie, nie wszystkie faktury korygujące możemy rozliczać w miesiącu ich otrzymania. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Do 30 listopada 2008 r. kupujący, którzy otrzymali fakturę korygującą zarówno zmniejszającą, jak i zwiększającą podatek naliczony, rozliczali ją w miesiącu jej otrzymania. Obecnie nie każdą fakturę korygującą będziemy rozliczać w taki sposób.

Faktury zmniejszające podatek naliczony

Zasady rozliczania faktur korygujących zmniejszających podatek naliczony określa obecnie art. 86 ust. 10a ustawy. Mają one zastosowanie do faktur korygujących wystawionych w związku z:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• udzieleniem rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont),

• zwrotem towarów,

• zwrotem kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach, dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze,

• pomyłką w kwocie podatku na fakturze.

W takim przypadku nabywca towaru lub usługi, który otrzymał korektę faktury, jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia. Oznacza to, że w przypadku gdy fakturę korygującą podatnik otrzymał, zanim rozliczył fakturę pierwotną, czeka na jej rozliczenie. Rozlicza ją w tym samym miesiącu co fakturę pierwotną.

Pamiętajmy, że obniżenie podatku naliczonego, gdy odliczyliśmy podatek naliczony, jest naszym obowiązkiem, a nie prawem.

Nie możemy w przypadku faktur korygujących zmniejszających podatek naliczony przesunąć terminu ich rozliczenia na dwa następne okresy rozliczeniowe.

Jeśli z faktury pierwotnej podatek do odliczenia obliczaliśmy na podstawie proporcji, to również podatek, o który powinniśmy zmniejszyć podatek naliczony, również obliczamy na podstawie proporcji.

Przykład

Spółka odliczyła podatek z faktury: wartość netto 2000 zł, VAT 440 zł, otrzymanej w styczniu, na podstawie proporcji wynoszącej 89% (392 zł). W marcu otrzymała fakturę korygującą zmniejszającą podatek naliczony o 100 zł. Dlatego będzie musiała zmniejszyć podatek naliczony o 89 zł.

Faktury korygujące zwiększające podatek

Nowe przepisy nie zawierają specjalnych zasad rozliczania faktur korygujących zwiększających podatek naliczony. W tym przypadku odliczenie to nasze prawo, nie obowiązek. Dlatego stosujemy te same zasady rozliczeń co przy fakturach pierwotnych. Terminem odliczenia będzie, co do zasady, miesiąc lub kwartał, w którym podatnik otrzyma fakturę korygującą. Inaczej będzie w przypadku faktur korygujących dotyczących:

• dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego,

• świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,

• usług w zakresie rozprowadzania wody,

• usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych,

jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczą - w takim przypadku nabywca odliczy VAT z faktury korygującej w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności;

gdy nie ma tej informacji, o terminie rozliczenia decyduje data jej otrzymania.

Terminy obniżenia podatku naliczonego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli nie odliczymy VAT w tych terminach, możemy obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Przykład

Spółka otrzymała w grudniu fakturę za telefony z terminem płatności 30 grudzień 2008 r. 10 stycznia 2009 r. otrzymała fakturę korygującą zwiększającą podatek z terminem płatności 2 luty 2009 r. Z faktury pierwotnej odlicza VAT w deklaracji za grudzień 2008 r. Z faktury korygującej może odliczyć VAT w deklaracji za luty, marzec lub kwiecień 2009 r.

• art. 86 ust. 10, 10a, 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA