REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować w kasie eksport towaru na rzecz osoby fizycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy sprzedaż towaru na eksport dla osoby fizycznej zamieszkałej na terytorium Ukrainy powinna być udokumentowana za pomocą kasy rejestrującej? Czy w takim przypadku stawka VAT wynosi 0% oraz czy musi być normalna odprawa celna? Nie mamy sprzedaży TAX FREE.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W celu uznania dostawy towaru za eksportową, opodatkowaną 0-proc. stawką VAT, musi być dokonana jego odprawa celna. Firma ma również obowiązek zaewidencjonowania tej dostawy w kasie rejestrującej. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Sprzedaż eksportową na rzecz osoby fizycznej należy zaewidencjonować na kasie rejestrującej. Taki obowiązek mają podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT). Dotyczy to również eksportu. Za sprzedaż na potrzeby VAT uznawany jest bowiem również eksport.

Aby dokonaną dostawę towarów można było uznać za transakcję eksportową i opodatkować stawką 0% -muszą być spełnione jednocześnie następujące warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• towar musi być wywieziony z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty;

• wywóz towaru musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Oznacza to, że firma musi dysponować dokumentem wystawionym przez urząd celny wyprowadzenia towaru, czyli urząd, który dokonał ostatecznej odprawy wywozu (np. przez który towary zostały wywiezione lub wysłane, np. pocztą, poza obszar celny Wspólnoty);

• wywóz towarów powinien nastąpić w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT, np. sprzedaży.

Wynika z tego, że w obecnym stanie prawnym, w sytuacji gdy eksport towarów dokonywany jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, sprzedaż ta podlega obowiązkowi zaewidencjonowania w kasie rejestrującej.

Obecnie eksporter ma jedynie możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży eksportowej w kasie ze względu na wysokość obrotów z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych, tj. 40 000 zł. Jeżeli firma stosuje kasy fiskalne do ewidencjonowania pozostałego obrotu, podlega jej również sprzedaż eksportowa.

Fakt, że eksport towarów dokumentowany jest fakturą VAT i dokumentem odprawy celnej SAD nie ma wpływu na brak obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży w kasie fiskalnej.

Dwa rodzaje eksportu

Przepisy ustawy o VAT rozróżniają dwa rodzaje eksportu towarów, a mianowicie:

• eksport bezpośredni - gdy wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty (i jego odprawy celnej) dokonuje dostawca towaru bezpośrednio lub za pośrednictwem innego podmiotu działającego na jego rzecz (np. spedytora),

• eksport pośredni - gdy wywozu towarów (i ich odprawy celnej) dokonuje nabywca towaru mający siedzibę poza terytorium kraju lub podmiot działający na jego zlecenie. W tym przypadku dokumenty odprawy wystawione są na nabywcę.

Do eksportu towarów ma zastosowanie 0-proc. stawka VAT, ale tylko wówczas, gdy sprzedawca towaru (eksporter) posiada potwierdzenie jego dokonania, czyli potwierdzenie urzędu celnego, że towar został wywieziony poza obszar Wspólnoty.

Sposób ewidencjonowania eksportu w kasie

REKLAMA

Sposób zaewidencjonowania obrotu w obu powyższych przypadkach od 1 grudnia 2008 r. jest taki sam i podlega szczególnym uregulowaniom. Określają go regulacje art. 41 ust. 6-11 ustawy. Mimo że znowelizowane przepisy ustawy określają moment powstania obowiązku podatkowego od eksportu na zasadach ogólnych, obrót z jego tytułu należy zaewidencjonować (w tym również w kasie fiskalnej) w tym okresie rozliczeniowym, w których spełnione zostaną warunki do uznania tej dostawy za eksportową. Przepisy nie określają w tym zakresie odrębnych zasad ewidencjonowania eksportu w kasie fiskalnej, chociaż z przyczyn technicznych będzie on nieco inny (o czym dalej). Sam fakt wystawienia dokumentu SAD czy faktury VAT z pewnością nie skutkuje obowiązkiem zaewidencjonowania eksportu w kasie rejestrującej.

Co do zasady obowiązek podatkowy w eksporcie powstaje na zasadach ogólnych, a więc z chwilą wydania towarów, ale nie później jednak niż w 7 dniu - licząc od dnia wydania towaru. Gdy istnieje obowiązek wystawienia faktury, obowiązek podatkowy powstanie w dniu jej wystawienia. Na podstawie regulacji art. 41 ustawy o VAT zaewidencjonowanie obrotu ze sprzedaży eksportowej (z prawem do zastosowania stawki 0% lub bez tego prawa) może zostać przesunięte, gdy firma nie zgromadzi do tego czasu dokumentów potwierdzających eksport.

Ewidencjonowanie sprzedaży eksportowej jest następujące. Firma ma prawo wykazać ją w deklaracji w miesiącu wywozu towaru (zgłoszenia do procedury wywozu), jeżeli przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten miesiąc otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru na Ukrainę. Dokumentem potwierdzającym eksport jest dokument SAD potwierdzający odprawę ostateczną towaru lub dokument elektroniczny IE-599 emitowany w systemie ECS (art. 41 ust. 6 ustawy o VAT). Gdy towary wywozi nabywca, sprzedawca powinien posiadać kopię dokumentów wywozowych, z których musi wynikać tożsamość wywiezionych dokumentów ze sprzedanymi.

 

REKLAMA

Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, firma nie ewidencjonuje sprzedaży w tym miesiącu. Ma prawo wykazać ją dopiero za następny okres rozliczeniowy, i to niezależnie od tego, czy zgromadzi wymagane dokumenty, czy nie. Różnica będzie polegała na zastosowaniu różnej stawki opodatkowania tej sprzedaży. Stawkę 0% firma zastosuje, gdy otrzyma potwierdzenie eksportu przed upływem złożenia deklaracji podatkowej za ten miesiąc. W przeciwnym razie wykaże tę sprzedaż jako krajową, a następnie, po otrzymaniu wymaganych dokumentów, w terminie późniejszym dokona korekty tego rozliczenia.

Ustawodawca określa, że w przypadku braku dokumentów nie wykazujemy eksportu w ewidencji o której mowa art. 109 ust. 3 ustawy. Jest to ewidencja sprzedaży, na podstawie której podatnicy wypełniają deklarację. Jeśli podatnik oprócz sprzedaży ewidencjonowanej na kasie ma inną sprzedaż, zapisów w tej ewidencji dokonuje na podstawie raportów kasowych i faktur.

Oznaczałoby to obowiązek ewidencjonowania eksportu na kasie rejestrującej w momencie dostawy i następnie dokonywanie ewentualnych korekt w specjalnie przewidzianej do tego ewidencji.

Przykład

19 stycznia firma sprzedała towar ukraińskiemu nabywcy (osobie fizycznej), który sam wywozi towar (eksport pośredni). W tym też dniu wystawiła fakturę i zaewidencjonowała na kasie sprzedaż ze stawką 0%. Sposób rozliczenia będzie uzależniony od tego, kiedy otrzymała dokument 3 SAD. Załóżmy, że otrzymała go:

1) do 25 lutego br. - w deklaracji za styczeń wykazuje tę sprzedaż ze stawką 0% i nie dokonuje żadnych korekt;

2) między 25 lutego a 25 marca - koryguje zaewidencjonowaną sprzedaż na kasie, dokonując zapisów w ewidencji korekt. Nie wykazuje tej sprzedaży w ewidencji i deklaracji za styczeń. Za pomocą ewidencji korekt wpisuje ją do rozliczenia za luty ze stawką 0%;

3) po 26 marca - koryguje zaewidencjonowaną sprzedaż na kasie, dokonując zapisów w ewidencji korekt. Nie wykazuje tej sprzedaży w ewidencji i deklaracji za styczeń. Za pomocą ewidencji korekt wpisuje ją do rozliczenia za luty ze stawką krajową. Po otrzymaniu dokumentów koryguje ten obrót w deklaracji za miesiąc, w którym otrzymała dokument SAD.

Możemy również uznać za prawidłowy sposób ewidencjonowania, gdy ewidencję na kasie rejestrującej traktujemy jako ewidencję sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy. Przy takim ewidencjonowaniu powstaje jednak pewien problem techniczny. Jeżeli firma otrzyma wymagany dokument do końca miesiąca, w którym nastąpił wywóz towaru, albo do końca miesiąca następnego, to rejestruje sprzedaż eksportową w kasie odpowiednio w miesiącu ich otrzymania.

Problem powstaje, gdy dokumenty dotrą do firmy już w miesiącu następnym. Jak wiadomo, w kasie fiskalnej wszelkich ewidencji można dokonać wyłącznie z datą bieżącą. Nie ma natomiast możliwości zaewidencjonowania sprzedaży eksportowej ze stawką 0% (lub jakiejkolwiek innej sprzedaży) z datą wsteczną, np. styczniową, gdy firma otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru już w marcu.

W takiej sytuacji należy postąpić w następujący sposób:

Przykład

W styczniu firma wysłała towar ukraińskiemu nabywcy (osobie fizycznej). Posiada kartę 3 SAD bez potwierdzenia wywozu towaru poza obszar celny Wspólnoty. Załóżmy, że potwierdzenie wywozu otrzymała w następujących terminach:

1. Do końca stycznia - ewidencjonuje ją w kasie fiskalnej jako sprzedaż eksportową (0% VAT) w styczniu.

2. 1-25 lutego - ewidencjonuje sprzedaż na kasie na bieżąco, a następnie dokonuje odpowiednich zapisów w ewidencji korekt. Do rozliczenia za styczeń dolicza obrót z tytułu eksportu, a w rozliczeniu za luty pomniejsza obrót o tę kwotę.

2. 26-28 lutego - nie ewidencjonuje eksportu w styczniu i w żadnej innej ewidencji na potrzeby VAT. Ewidencjonuje dostawę jako eksportową ze stawką 0% w kasie w lutym, w dacie otrzymania tego potwierdzenia. Przepisy zezwalają na przesunięcie tego obowiązku do następnego miesiąca.

3. Po 1 marca do 25 marca - ewidencjonuje w kasie rejestrującej w rozliczeniu za marzec, a następnie dokonuje odpowiednich zapisów w ewidencji korekt. Do rozliczenia za luty dolicza obrót z tytułu eksportu, a w rozliczeniu za marzec pomniejsza obrót o tę kwotę.

3. Po 25 marca - ewidencjonuje w kasie rejestrującej w rozliczeniu za marzec, a następnie dokonuje odpowiednich zapisów w ewidencji korekt. Do rozliczenia za luty dolicza obrót ze stawką krajową, a w rozliczeniu za marzec pomniejsza obrót o tę kwotę.

W miesiącu otrzymania dokumentów potwierdzających eksport firma ma prawo dokonania w deklaracji korekty wykazanej sprzedaży krajowej i wykazania w niej sprzedaży eksportowej. Korekty deklaracji należy dokonać na podstawie ewidencji pozakasowej (np. wykazanie jej w rejestrze korekt). Stanowi o tym przepis art. 41 ust. 9 ustawy o VAT.

To jednak od podatnika zależy, który sposób ewidencjonowania przyjmie. Z powodu braku szczegółowych unormowań oba z nich możemy uznać za prawidłowe, gdyż nie powodują zaniżenia zobowiązania.

Te zasady ewidencjonowania mają również zastosowanie w eksporcie pośrednim, z tą tylko różnicą, że według przepisów powinien posiadać kopię dokumentów (patrz s. 22). Istotne jest natomiast, aby wynikała z nich tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu poza obszar Wspólnoty (art. 41 ust. 11 ustawy).

Wprawdzie ewidencjonowanie dostawy eksportowej za pomocą kas rejestrujących, ze względu na możliwości techniczne, wymusza nieco inny sposób postępowania niż ten, jaki jest stosowany w ewidencji poza kasą, to jednak jest możliwe i prawnie dopuszczalne osiągnięcie tego samego rezultatu.

• art. 2 pkt 8 i 22, art. 41 ust. 4, 6-9, art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA