REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować w kasie eksport towaru na rzecz osoby fizycznej

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy sprzedaż towaru na eksport dla osoby fizycznej zamieszkałej na terytorium Ukrainy powinna być udokumentowana za pomocą kasy rejestrującej? Czy w takim przypadku stawka VAT wynosi 0% oraz czy musi być normalna odprawa celna? Nie mamy sprzedaży TAX FREE.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W celu uznania dostawy towaru za eksportową, opodatkowaną 0-proc. stawką VAT, musi być dokonana jego odprawa celna. Firma ma również obowiązek zaewidencjonowania tej dostawy w kasie rejestrującej. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Sprzedaż eksportową na rzecz osoby fizycznej należy zaewidencjonować na kasie rejestrującej. Taki obowiązek mają podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT). Dotyczy to również eksportu. Za sprzedaż na potrzeby VAT uznawany jest bowiem również eksport.

REKLAMA

Aby dokonaną dostawę towarów można było uznać za transakcję eksportową i opodatkować stawką 0% -muszą być spełnione jednocześnie następujące warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• towar musi być wywieziony z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty;

• wywóz towaru musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Oznacza to, że firma musi dysponować dokumentem wystawionym przez urząd celny wyprowadzenia towaru, czyli urząd, który dokonał ostatecznej odprawy wywozu (np. przez który towary zostały wywiezione lub wysłane, np. pocztą, poza obszar celny Wspólnoty);

• wywóz towarów powinien nastąpić w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT, np. sprzedaży.

Wynika z tego, że w obecnym stanie prawnym, w sytuacji gdy eksport towarów dokonywany jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, sprzedaż ta podlega obowiązkowi zaewidencjonowania w kasie rejestrującej.

Obecnie eksporter ma jedynie możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży eksportowej w kasie ze względu na wysokość obrotów z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych, tj. 40 000 zł. Jeżeli firma stosuje kasy fiskalne do ewidencjonowania pozostałego obrotu, podlega jej również sprzedaż eksportowa.

Fakt, że eksport towarów dokumentowany jest fakturą VAT i dokumentem odprawy celnej SAD nie ma wpływu na brak obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży w kasie fiskalnej.

Dwa rodzaje eksportu

Przepisy ustawy o VAT rozróżniają dwa rodzaje eksportu towarów, a mianowicie:

• eksport bezpośredni - gdy wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty (i jego odprawy celnej) dokonuje dostawca towaru bezpośrednio lub za pośrednictwem innego podmiotu działającego na jego rzecz (np. spedytora),

• eksport pośredni - gdy wywozu towarów (i ich odprawy celnej) dokonuje nabywca towaru mający siedzibę poza terytorium kraju lub podmiot działający na jego zlecenie. W tym przypadku dokumenty odprawy wystawione są na nabywcę.

Do eksportu towarów ma zastosowanie 0-proc. stawka VAT, ale tylko wówczas, gdy sprzedawca towaru (eksporter) posiada potwierdzenie jego dokonania, czyli potwierdzenie urzędu celnego, że towar został wywieziony poza obszar Wspólnoty.

Sposób ewidencjonowania eksportu w kasie

Sposób zaewidencjonowania obrotu w obu powyższych przypadkach od 1 grudnia 2008 r. jest taki sam i podlega szczególnym uregulowaniom. Określają go regulacje art. 41 ust. 6-11 ustawy. Mimo że znowelizowane przepisy ustawy określają moment powstania obowiązku podatkowego od eksportu na zasadach ogólnych, obrót z jego tytułu należy zaewidencjonować (w tym również w kasie fiskalnej) w tym okresie rozliczeniowym, w których spełnione zostaną warunki do uznania tej dostawy za eksportową. Przepisy nie określają w tym zakresie odrębnych zasad ewidencjonowania eksportu w kasie fiskalnej, chociaż z przyczyn technicznych będzie on nieco inny (o czym dalej). Sam fakt wystawienia dokumentu SAD czy faktury VAT z pewnością nie skutkuje obowiązkiem zaewidencjonowania eksportu w kasie rejestrującej.

Co do zasady obowiązek podatkowy w eksporcie powstaje na zasadach ogólnych, a więc z chwilą wydania towarów, ale nie później jednak niż w 7 dniu - licząc od dnia wydania towaru. Gdy istnieje obowiązek wystawienia faktury, obowiązek podatkowy powstanie w dniu jej wystawienia. Na podstawie regulacji art. 41 ustawy o VAT zaewidencjonowanie obrotu ze sprzedaży eksportowej (z prawem do zastosowania stawki 0% lub bez tego prawa) może zostać przesunięte, gdy firma nie zgromadzi do tego czasu dokumentów potwierdzających eksport.

Ewidencjonowanie sprzedaży eksportowej jest następujące. Firma ma prawo wykazać ją w deklaracji w miesiącu wywozu towaru (zgłoszenia do procedury wywozu), jeżeli przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten miesiąc otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru na Ukrainę. Dokumentem potwierdzającym eksport jest dokument SAD potwierdzający odprawę ostateczną towaru lub dokument elektroniczny IE-599 emitowany w systemie ECS (art. 41 ust. 6 ustawy o VAT). Gdy towary wywozi nabywca, sprzedawca powinien posiadać kopię dokumentów wywozowych, z których musi wynikać tożsamość wywiezionych dokumentów ze sprzedanymi.

 

Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, firma nie ewidencjonuje sprzedaży w tym miesiącu. Ma prawo wykazać ją dopiero za następny okres rozliczeniowy, i to niezależnie od tego, czy zgromadzi wymagane dokumenty, czy nie. Różnica będzie polegała na zastosowaniu różnej stawki opodatkowania tej sprzedaży. Stawkę 0% firma zastosuje, gdy otrzyma potwierdzenie eksportu przed upływem złożenia deklaracji podatkowej za ten miesiąc. W przeciwnym razie wykaże tę sprzedaż jako krajową, a następnie, po otrzymaniu wymaganych dokumentów, w terminie późniejszym dokona korekty tego rozliczenia.

Ustawodawca określa, że w przypadku braku dokumentów nie wykazujemy eksportu w ewidencji o której mowa art. 109 ust. 3 ustawy. Jest to ewidencja sprzedaży, na podstawie której podatnicy wypełniają deklarację. Jeśli podatnik oprócz sprzedaży ewidencjonowanej na kasie ma inną sprzedaż, zapisów w tej ewidencji dokonuje na podstawie raportów kasowych i faktur.

Oznaczałoby to obowiązek ewidencjonowania eksportu na kasie rejestrującej w momencie dostawy i następnie dokonywanie ewentualnych korekt w specjalnie przewidzianej do tego ewidencji.

Przykład

19 stycznia firma sprzedała towar ukraińskiemu nabywcy (osobie fizycznej), który sam wywozi towar (eksport pośredni). W tym też dniu wystawiła fakturę i zaewidencjonowała na kasie sprzedaż ze stawką 0%. Sposób rozliczenia będzie uzależniony od tego, kiedy otrzymała dokument 3 SAD. Załóżmy, że otrzymała go:

1) do 25 lutego br. - w deklaracji za styczeń wykazuje tę sprzedaż ze stawką 0% i nie dokonuje żadnych korekt;

2) między 25 lutego a 25 marca - koryguje zaewidencjonowaną sprzedaż na kasie, dokonując zapisów w ewidencji korekt. Nie wykazuje tej sprzedaży w ewidencji i deklaracji za styczeń. Za pomocą ewidencji korekt wpisuje ją do rozliczenia za luty ze stawką 0%;

3) po 26 marca - koryguje zaewidencjonowaną sprzedaż na kasie, dokonując zapisów w ewidencji korekt. Nie wykazuje tej sprzedaży w ewidencji i deklaracji za styczeń. Za pomocą ewidencji korekt wpisuje ją do rozliczenia za luty ze stawką krajową. Po otrzymaniu dokumentów koryguje ten obrót w deklaracji za miesiąc, w którym otrzymała dokument SAD.

Możemy również uznać za prawidłowy sposób ewidencjonowania, gdy ewidencję na kasie rejestrującej traktujemy jako ewidencję sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy. Przy takim ewidencjonowaniu powstaje jednak pewien problem techniczny. Jeżeli firma otrzyma wymagany dokument do końca miesiąca, w którym nastąpił wywóz towaru, albo do końca miesiąca następnego, to rejestruje sprzedaż eksportową w kasie odpowiednio w miesiącu ich otrzymania.

Problem powstaje, gdy dokumenty dotrą do firmy już w miesiącu następnym. Jak wiadomo, w kasie fiskalnej wszelkich ewidencji można dokonać wyłącznie z datą bieżącą. Nie ma natomiast możliwości zaewidencjonowania sprzedaży eksportowej ze stawką 0% (lub jakiejkolwiek innej sprzedaży) z datą wsteczną, np. styczniową, gdy firma otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru już w marcu.

W takiej sytuacji należy postąpić w następujący sposób:

Przykład

W styczniu firma wysłała towar ukraińskiemu nabywcy (osobie fizycznej). Posiada kartę 3 SAD bez potwierdzenia wywozu towaru poza obszar celny Wspólnoty. Załóżmy, że potwierdzenie wywozu otrzymała w następujących terminach:

1. Do końca stycznia - ewidencjonuje ją w kasie fiskalnej jako sprzedaż eksportową (0% VAT) w styczniu.

2. 1-25 lutego - ewidencjonuje sprzedaż na kasie na bieżąco, a następnie dokonuje odpowiednich zapisów w ewidencji korekt. Do rozliczenia za styczeń dolicza obrót z tytułu eksportu, a w rozliczeniu za luty pomniejsza obrót o tę kwotę.

2. 26-28 lutego - nie ewidencjonuje eksportu w styczniu i w żadnej innej ewidencji na potrzeby VAT. Ewidencjonuje dostawę jako eksportową ze stawką 0% w kasie w lutym, w dacie otrzymania tego potwierdzenia. Przepisy zezwalają na przesunięcie tego obowiązku do następnego miesiąca.

3. Po 1 marca do 25 marca - ewidencjonuje w kasie rejestrującej w rozliczeniu za marzec, a następnie dokonuje odpowiednich zapisów w ewidencji korekt. Do rozliczenia za luty dolicza obrót z tytułu eksportu, a w rozliczeniu za marzec pomniejsza obrót o tę kwotę.

3. Po 25 marca - ewidencjonuje w kasie rejestrującej w rozliczeniu za marzec, a następnie dokonuje odpowiednich zapisów w ewidencji korekt. Do rozliczenia za luty dolicza obrót ze stawką krajową, a w rozliczeniu za marzec pomniejsza obrót o tę kwotę.

W miesiącu otrzymania dokumentów potwierdzających eksport firma ma prawo dokonania w deklaracji korekty wykazanej sprzedaży krajowej i wykazania w niej sprzedaży eksportowej. Korekty deklaracji należy dokonać na podstawie ewidencji pozakasowej (np. wykazanie jej w rejestrze korekt). Stanowi o tym przepis art. 41 ust. 9 ustawy o VAT.

To jednak od podatnika zależy, który sposób ewidencjonowania przyjmie. Z powodu braku szczegółowych unormowań oba z nich możemy uznać za prawidłowe, gdyż nie powodują zaniżenia zobowiązania.

Te zasady ewidencjonowania mają również zastosowanie w eksporcie pośrednim, z tą tylko różnicą, że według przepisów powinien posiadać kopię dokumentów (patrz s. 22). Istotne jest natomiast, aby wynikała z nich tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu poza obszar Wspólnoty (art. 41 ust. 11 ustawy).

Wprawdzie ewidencjonowanie dostawy eksportowej za pomocą kas rejestrujących, ze względu na możliwości techniczne, wymusza nieco inny sposób postępowania niż ten, jaki jest stosowany w ewidencji poza kasą, to jednak jest możliwe i prawnie dopuszczalne osiągnięcie tego samego rezultatu.

• art. 2 pkt 8 i 22, art. 41 ust. 4, 6-9, art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA