REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje błędów na fakturze VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprawdzenie danych firmowych w GUS pozwala przedsiębiorcy uniknąć kłopotów.


Wystawianie faktur VAT to integralna część prowadzenia biznesu. Zasady wystawiania faktur zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów i mówią o obowiązku zamieszczania na fakturze m.in. prawidłowego NIP-u, zarówno swojego, jak i kontrahenta. O ile w przypadku przedsiębiorcy współpracującego z kilkoma stałymi klientami nie stanowi to problemu, o tyle wystawiając kilkadziesiąt faktur miesięcznie, przedsiębiorca musi poświęcić sporo czasu na fakturowanie. Dodatkowo, w przypadku nawiązania współpracy z nowym klientem należy pamiętać, że faktyczne dane firmy mogą różnić się od podawanych w celach marketingowych.

REKLAMA

Autopromocja

Błędy na fakturze mogą być źródłem kłopotów, zarówno dla przedsiębiorcy, jak i jego klienta.


Czas i pieniądze


Jedną z poważniejszych konsekwencji, które ponosi przedsiębiorca w przypadku błędnie podanego na fakturze numeru NIP jest utrata prawa do odliczenia VAT-u z tej faktury. Aktualnie obowiązujące przepisy dotyczące zwrotu VAT określają co powinna zawierać faktura dokumentująca sprzedaż. Wśród wymienionych tam elementów znalazły się m.in.:

- imiona i nazwiska sprzedawcy i nabywcy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dzień, miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz data wystawienia faktury,

- numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy.

Aby więc skorzystać z prawa do odliczenia podatku w przypadku błędnie podanych na fakturze danych pojawia się konieczność wystawienia korekty. Jeśli błędne dane dotyczą sprzedawcy, musi on wystawić fakturę korygującą, natomiast w sytuacji pomylenia danych nabywcy pojawia się konieczność wystawiania noty korygującej.

Wymaga to od przedsiębiorcy poświęcenia czasu na tworzenie dodatkowych dokumentów korygujących błąd oraz dostarczenia ich pocztą do klienta. W przypadku noty korygującej dodatkowo należy pamiętać o konieczności uzyskania podpisu kontrahenta, ponieważ tylko podpisany i zwrotnie odesłany dokument jest ważny.

Zamiast skupiać się na biznesie, przedsiębiorca koncentruje się więc na poprawianiu błędów formalnych.


GUS - źródło danych firmowych


Rejestr firm Głównego Urzędu Statystycznego to niezawodne źródło informacji o polskich firmach, pozwalające na bezbłędną weryfikację danych każdego przedsiębiorstwa.

Łatwo przecież wyobrazić sobie sytuację, kiedy przedsiębiorca wysyła towar do nowego kontrahenta wraz z fakturą przelewową, wystawioną na podane przez klienta, niesprawdzone dane.

Może się zdarzyć, że informacje te okażą się fałszywe, a firma do której wysłany został towar nie istnieje. Przedsiębiorca, który nie zweryfikował wcześniej informacji o kontrahencie, może mieć w takiej sytuacji nie lada problem z odzyskaniem należnych mu pieniędzy.

Weryfikacja danych w rejestrze GUS pozwoli uniknąć takich sytuacji, może być jednak nieco uciążliwa dla przedsiębiorcy. Dlatego firma inFakt.pl dostarczająca aplikacji do fakturowania i księgowości w wersji Self Service i All Inclusive wprowadziła użyteczne rozwiązanie polegające na integracji inFakt.pl z rejestrem firm GUS. Dzięki temu wystawiając fakturę dla nowego klienta czy dodając koszt od nowego sprzedawcy wystarczy podać NIP firmy, a pełna nazwa kontrahenta i kompletny adres potrzebne do wystawienia faktury lub dodania kosztu uzupełnią się same.

Jest to także szybka i niezawodna wyszukiwarka danych firmowych, rozwiązująca nie tylko problem błędów na fakturach, ale także dająca użytkownikowi gwarancję wiarygodności kontrahenta, z którym nawiązuje współpracę.

„Z doświadczenia wiemy, że znalezienie bezbłędnych informacji o firmie bywa kłopotliwe. Wiemy też jak duże konsekwencje może ponieść przedsiębiorca z tytułu błędnie wystawionej faktury.

Dostęp do danych z GUS-u bezpośrednio w inFakt.pl chroni naszych użytkowników przed popełnieniem błędu i przyspiesza wystawianie faktur” - komentuje Wiktor Sarota, prezes inFakt.pl.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA