REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje błędów na fakturze VAT

REKLAMA

Sprawdzenie danych firmowych w GUS pozwala przedsiębiorcy uniknąć kłopotów.


Wystawianie faktur VAT to integralna część prowadzenia biznesu. Zasady wystawiania faktur zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów i mówią o obowiązku zamieszczania na fakturze m.in. prawidłowego NIP-u, zarówno swojego, jak i kontrahenta. O ile w przypadku przedsiębiorcy współpracującego z kilkoma stałymi klientami nie stanowi to problemu, o tyle wystawiając kilkadziesiąt faktur miesięcznie, przedsiębiorca musi poświęcić sporo czasu na fakturowanie. Dodatkowo, w przypadku nawiązania współpracy z nowym klientem należy pamiętać, że faktyczne dane firmy mogą różnić się od podawanych w celach marketingowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Błędy na fakturze mogą być źródłem kłopotów, zarówno dla przedsiębiorcy, jak i jego klienta.


Czas i pieniądze


Jedną z poważniejszych konsekwencji, które ponosi przedsiębiorca w przypadku błędnie podanego na fakturze numeru NIP jest utrata prawa do odliczenia VAT-u z tej faktury. Aktualnie obowiązujące przepisy dotyczące zwrotu VAT określają co powinna zawierać faktura dokumentująca sprzedaż. Wśród wymienionych tam elementów znalazły się m.in.:

REKLAMA

- imiona i nazwiska sprzedawcy i nabywcy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dzień, miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz data wystawienia faktury,

- numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy.

Aby więc skorzystać z prawa do odliczenia podatku w przypadku błędnie podanych na fakturze danych pojawia się konieczność wystawienia korekty. Jeśli błędne dane dotyczą sprzedawcy, musi on wystawić fakturę korygującą, natomiast w sytuacji pomylenia danych nabywcy pojawia się konieczność wystawiania noty korygującej.

Wymaga to od przedsiębiorcy poświęcenia czasu na tworzenie dodatkowych dokumentów korygujących błąd oraz dostarczenia ich pocztą do klienta. W przypadku noty korygującej dodatkowo należy pamiętać o konieczności uzyskania podpisu kontrahenta, ponieważ tylko podpisany i zwrotnie odesłany dokument jest ważny.

Zamiast skupiać się na biznesie, przedsiębiorca koncentruje się więc na poprawianiu błędów formalnych.


GUS - źródło danych firmowych


Rejestr firm Głównego Urzędu Statystycznego to niezawodne źródło informacji o polskich firmach, pozwalające na bezbłędną weryfikację danych każdego przedsiębiorstwa.

Łatwo przecież wyobrazić sobie sytuację, kiedy przedsiębiorca wysyła towar do nowego kontrahenta wraz z fakturą przelewową, wystawioną na podane przez klienta, niesprawdzone dane.

Może się zdarzyć, że informacje te okażą się fałszywe, a firma do której wysłany został towar nie istnieje. Przedsiębiorca, który nie zweryfikował wcześniej informacji o kontrahencie, może mieć w takiej sytuacji nie lada problem z odzyskaniem należnych mu pieniędzy.

Weryfikacja danych w rejestrze GUS pozwoli uniknąć takich sytuacji, może być jednak nieco uciążliwa dla przedsiębiorcy. Dlatego firma inFakt.pl dostarczająca aplikacji do fakturowania i księgowości w wersji Self Service i All Inclusive wprowadziła użyteczne rozwiązanie polegające na integracji inFakt.pl z rejestrem firm GUS. Dzięki temu wystawiając fakturę dla nowego klienta czy dodając koszt od nowego sprzedawcy wystarczy podać NIP firmy, a pełna nazwa kontrahenta i kompletny adres potrzebne do wystawienia faktury lub dodania kosztu uzupełnią się same.

Jest to także szybka i niezawodna wyszukiwarka danych firmowych, rozwiązująca nie tylko problem błędów na fakturach, ale także dająca użytkownikowi gwarancję wiarygodności kontrahenta, z którym nawiązuje współpracę.

„Z doświadczenia wiemy, że znalezienie bezbłędnych informacji o firmie bywa kłopotliwe. Wiemy też jak duże konsekwencje może ponieść przedsiębiorca z tytułu błędnie wystawionej faktury.

Dostęp do danych z GUS-u bezpośrednio w inFakt.pl chroni naszych użytkowników przed popełnieniem błędu i przyspiesza wystawianie faktur” - komentuje Wiktor Sarota, prezes inFakt.pl.

 

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA