REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje błędów na fakturze VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprawdzenie danych firmowych w GUS pozwala przedsiębiorcy uniknąć kłopotów.


Wystawianie faktur VAT to integralna część prowadzenia biznesu. Zasady wystawiania faktur zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów i mówią o obowiązku zamieszczania na fakturze m.in. prawidłowego NIP-u, zarówno swojego, jak i kontrahenta. O ile w przypadku przedsiębiorcy współpracującego z kilkoma stałymi klientami nie stanowi to problemu, o tyle wystawiając kilkadziesiąt faktur miesięcznie, przedsiębiorca musi poświęcić sporo czasu na fakturowanie. Dodatkowo, w przypadku nawiązania współpracy z nowym klientem należy pamiętać, że faktyczne dane firmy mogą różnić się od podawanych w celach marketingowych.

REKLAMA

REKLAMA

Błędy na fakturze mogą być źródłem kłopotów, zarówno dla przedsiębiorcy, jak i jego klienta.


Czas i pieniądze


Jedną z poważniejszych konsekwencji, które ponosi przedsiębiorca w przypadku błędnie podanego na fakturze numeru NIP jest utrata prawa do odliczenia VAT-u z tej faktury. Aktualnie obowiązujące przepisy dotyczące zwrotu VAT określają co powinna zawierać faktura dokumentująca sprzedaż. Wśród wymienionych tam elementów znalazły się m.in.:

REKLAMA

- imiona i nazwiska sprzedawcy i nabywcy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dzień, miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz data wystawienia faktury,

- numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy.

Aby więc skorzystać z prawa do odliczenia podatku w przypadku błędnie podanych na fakturze danych pojawia się konieczność wystawienia korekty. Jeśli błędne dane dotyczą sprzedawcy, musi on wystawić fakturę korygującą, natomiast w sytuacji pomylenia danych nabywcy pojawia się konieczność wystawiania noty korygującej.

Wymaga to od przedsiębiorcy poświęcenia czasu na tworzenie dodatkowych dokumentów korygujących błąd oraz dostarczenia ich pocztą do klienta. W przypadku noty korygującej dodatkowo należy pamiętać o konieczności uzyskania podpisu kontrahenta, ponieważ tylko podpisany i zwrotnie odesłany dokument jest ważny.

Zamiast skupiać się na biznesie, przedsiębiorca koncentruje się więc na poprawianiu błędów formalnych.


GUS - źródło danych firmowych


Rejestr firm Głównego Urzędu Statystycznego to niezawodne źródło informacji o polskich firmach, pozwalające na bezbłędną weryfikację danych każdego przedsiębiorstwa.

Łatwo przecież wyobrazić sobie sytuację, kiedy przedsiębiorca wysyła towar do nowego kontrahenta wraz z fakturą przelewową, wystawioną na podane przez klienta, niesprawdzone dane.

Może się zdarzyć, że informacje te okażą się fałszywe, a firma do której wysłany został towar nie istnieje. Przedsiębiorca, który nie zweryfikował wcześniej informacji o kontrahencie, może mieć w takiej sytuacji nie lada problem z odzyskaniem należnych mu pieniędzy.

Weryfikacja danych w rejestrze GUS pozwoli uniknąć takich sytuacji, może być jednak nieco uciążliwa dla przedsiębiorcy. Dlatego firma inFakt.pl dostarczająca aplikacji do fakturowania i księgowości w wersji Self Service i All Inclusive wprowadziła użyteczne rozwiązanie polegające na integracji inFakt.pl z rejestrem firm GUS. Dzięki temu wystawiając fakturę dla nowego klienta czy dodając koszt od nowego sprzedawcy wystarczy podać NIP firmy, a pełna nazwa kontrahenta i kompletny adres potrzebne do wystawienia faktury lub dodania kosztu uzupełnią się same.

Jest to także szybka i niezawodna wyszukiwarka danych firmowych, rozwiązująca nie tylko problem błędów na fakturach, ale także dająca użytkownikowi gwarancję wiarygodności kontrahenta, z którym nawiązuje współpracę.

„Z doświadczenia wiemy, że znalezienie bezbłędnych informacji o firmie bywa kłopotliwe. Wiemy też jak duże konsekwencje może ponieść przedsiębiorca z tytułu błędnie wystawionej faktury.

Dostęp do danych z GUS-u bezpośrednio w inFakt.pl chroni naszych użytkowników przed popełnieniem błędu i przyspiesza wystawianie faktur” - komentuje Wiktor Sarota, prezes inFakt.pl.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA