REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup towarów od dostawcy z UE z polskim NIP - rozliczenie VAT

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Polski podatnik VAT nabył towary od handlowe od belgijskiego kontrahenta, który legitymuje się polskim NIP? Jak w tej sytuacji nabywca ma rozliczyć VAT?

Godzina z VAT 2013. Słuchaj codziennie o godz. 12.00 w Radio INFOR.PL

REKLAMA

Autopromocja

Dodajmy, że na fakturze dokumentującej dostawę znajduje się adnotacja: „VAT rozlicza nabywca; sprzedawca zarejestrowany w Polsce pod nr. NIP XXXXXXXXX, nie podlega opodatkowaniu w Belgii”. Na fakturze znajdują się dwa numery NIP - belgijski i polski.


RADA

Jeśli towary handlowe zostały dostarczone do Państwa z innego państwa członkowskiego, ich nabycie należy rozliczyć jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Jeżeli natomiast towary handlowe zostały dostarczone do Państwa z Polski, ich nabycie stanowi dla Państwa dostawę towarów, dla której podatnikiem jest nabywca. W obu przypadkach konieczne będzie rozliczenie VAT za dostawcę. Szczegóły znajdują się w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy nabywający towary mogą być obowiązani do rozliczenia VAT w dwóch przypadkach. Po pierwsze, dzieje się tak, gdy nabycie towarów stanowi dla tych podatników wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Po drugie, dzieje się tak w przypadku tzw. dostaw towarów, dla których podatnikiem jest nabywca.

Do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dochodzi wówczas, gdy stronami transakcji są podatnicy, a nabyte towary są wysyłane lub transportowane do nabywców z innego państwa członkowskiego (art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o VAT). Wyłączenia występowania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów określają przepisy art. 10 ustawy o VAT.

Natomiast do dostaw towarów, dla których podatnikiem jest nabywca, dochodzi wtedy, gdy nabyte przez podatników towary są do nich wysyłane lub transportowane z terytorium kraju (z Polski), a dostawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT).


Kwalifikujemy transakcje


Jeżeli zatem towary handlowe, o których mowa, zostały do Państwa dostarczone z innego państwa członkowskiego, ich nabycie należy rozliczyć jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Jeśli natomiast towary te zostały dostarczone do Państwa z Polski, ich nabycie stanowi dla Państwa dostawę towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Zakładamy, że belgijski kontrahent nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, względnie posiada takie stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, lecz nie uczestniczyło ono w transakcji (art. 17 ust. 2 ustawy o VAT). Dodać należy, że posiadanie przez belgijskiego kontrahenta polskiego numeru NIP nie przesądza o posiadaniu przez niego na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Jak wybrać kasową metodę rozliczania VAT

Trudniej uzyskać zwrot VAT za materiały budowlane po rozwodzie

Wyższe kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe w 2013 r.


Dokumentowanie nabytych towarów


Warto dodać, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom faktury wewnętrzne nie zostały zlikwidowane. Podatnicy będą jednak mieć wybór, czy wystawiać takie faktury. Oznacza to, że równie dobrze zamiast faktury wewnętrznej podstawą rozliczenia może być każdy inny dokument. W tym przypadku będzie to np. faktura od kontrahenta lub inny dokument wewnętrzny.

 

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby wystawiać faktury wewnętrzne. Zarówno wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, jak i dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca, mogą być dokumentowane fakturami wewnętrznymi (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT).

A zatem w obu przypadkach otrzymaną od belgijskiego kontrahenta fakturę można potraktować jako podstawę do wystawienia faktury wewnętrznej z podatkiem należnym obliczonym według obowiązującej w Polsce stawki podatku właściwej dla nabytych towarów handlowych.

W obu przypadkach podatek należny określony na fakturze wewnętrznej będzie jednocześnie stanowił kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu na zasadach ogólnych (art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b) i c) ustawy o VAT).


Rozliczamy w deklaracji


Różne jest natomiast miejsce wykazywania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów oraz dostaw towarów, dla których podatnikiem jest nabywca, w deklaracjach VAT-7/VAT-7K/VAT-7D. Wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów są wykazywane w poz. 33 i 34 tych deklaracji, natomiast dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca, są wykazywane w poz. 41 i 42 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D. W obu przypadkach podlegający odliczeniu podatek należny wykazywany jest w poz. 50 albo 52 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D (w przypadku nabycia towarów handlowych jest to poz. 52).


Podstawa prawna:

- art. 9 ust. 1 i 2, art. 17 ust. 1 pkt 5, art. 19 ust. 20 w zw. z art. 19 ust. 4, art. 20 ust. 6, art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. b) i c) oraz art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1342

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA