REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności a prawo do odliczenia VAT

Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Adam Bujalski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy możliwe jest odliczenie VAT w czasie zawieszenia działalności gospodarczej? Jakie warunki należy spełnić?

Godzina z VAT 2013. Słuchaj codziennie o godz. 12.00 w Radio INFOR.PL

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Część przedsiębiorców - na przykład prowadzących biznes sezonowy - jest zmuszonych do czasowego zaprzestania działalności gospodarczej. Nie muszą jednak w związku z tym zamykać firmy - działalność gospodarczą wystarczy w takiej sytuacji tylko zawiesić. Korzyścią zawieszenia biznesu jest zaprzestanie ponoszenia związanych z nim wydatków (przykładowo comiesięcznych składek ZUS). Zawieszenie może trwać minimum 30 dni, ale maksymalnie 2 lata.

Zawieszając działalność podatnik nie wykonuje czynności opodatkowanych, a co za tym idzie, nie ma obowiązku składania deklaracji i rozliczenia podatku VAT za zawieszony okres. Podatnik zachowuje przy tym w niektórych sytuacjach prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego. Można je zachować w przypadku takich zakupów, których przedsiębiorca dokonuje stale, np. opłat za telefon, czynszu za najem lokalu, czy też spłaty rat leasingowych samochodu.

REKLAMA


Kiedy NIP, a kiedy PESEL w deklaracji lub informacji podatkowej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uzyskać przesunięcie terminu płatności podatku

Zapraszamy do odwiedzenia forum Podatek VAT


Tylko w przypadku umów zawartych przed zawieszeniem


Odliczenie VAT-u jest możliwe, jeśli faktura, która dotarła w okresie zawieszenia działalności, dotyczy umowy zawartej z kontrahentem przed zawieszeniem. Dodatkowo, ponieważ elementem uprawniającym podatnika do odliczenia podatku od towarów i usług jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami podatkowymi, niezbędne jest, aby działalność została wznowiona. Innymi słowy, chodzi tu o faktury dokumentujące taką usługę lub dostawę towarów (np. dostawę mediów), na którą kontrakt podpisany został przed zawieszeniem i która będzie kontynuowana po ponownym rozpoczęciu działalności. W którym miesiącu przedsiębiorca ujmie taką fakturę?

 


Moment odliczenia podatku


Przepisy podatkowe nie przewidują szczególnych uregulowań momentu odliczenia VAT-u podczas zawieszenia działalności.
Co do zasady zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w rozliczeniu za miesiąc lub kwartał, w którym otrzymał on fakturę lub w deklaracji podatkowej złożonej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jeśli zaś w dokumencie zapisane jest, jakiego dotyczy okresu, ustawodawca za moment odliczenia podatku uznaje okres, w którym przypada termin płatności.

Odliczenie może przyjąć formę przeniesienia na kolejne okresy rozliczeniowe zmniejszenia należnej fiskusowi kwoty podatku bądź bezpośredniego zwrotu pieniędzy, możliwego w ciągu 180 dni. Warto jednak pamiętać, że w tym drugim przypadku podatnik będzie mógł wystąpić o zwrot podatku VAT w okresie, w którym nie wykonywał czynności opodatkowanych, jeśli wraz z deklaracją do urzędu skarbowego złoży odpowiedni wniosek.

VAT 2013 - przegląd najważniejszych zmian

Terminy zapłaty w transakcjach handlowych będą krótsze

Katarzyna Miazek, Adam Bujalski

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA