REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać przesunięcie terminu płatności podatku

Dorota Kępka
Elżbieta Węcławik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odroczenie terminu spłaty zobowiązania podatkowego to ulga uznaniowa, przyznawana podatnikom w sytuacjach awaryjnych. Aby z niej skorzystać, konieczne jest jednak złożenie do urzędu skarbowego wniosku zanim upłynie termin płatności podatku.


Brak płatności zobowiązania podatkowego w terminie z zasady skutkuje  powstaniem zaległości podatkowej, obciążonej odsetkami za  zwłokę (obecnie w wysokości 14% w skali roku). W niektórych przypadkach niemożność zapłacenia podatku we właściwym terminie wynika jednak ze splotu niefortunnych zdarzeń, przez co jest od podatnika niezależna. Przepisy prawa podatkowego przewidują jednak możliwość przesunięcia terminu płatności podatku.

REKLAMA

Autopromocja


Tylko na podstawie uzasadnionych przesłanek


Możliwość ubiegania się o przesunięcie terminu płatności zobowiązania podatkowego, wynika wprost z art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym organ podatkowy, na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty.


Przez ważny interes podatnika z zasady rozumiana jest sytuacja, w której z powodu nadzwyczajnych przypadków losowych lub szczególnego splotu okoliczności nie jest on w stanie uregulować zaległości podatkowej.

Interesem publicznym określane są natomiast:

- dążenie do sytuacji, w której podatnicy regulują swoje zobowiązania podatkowe w całości i terminowo,

- dbałość o interes Skarbu Państwa, rozumiany jako konieczność zapewnienia stałych dochodów państwa, a więc i możliwości realizacji zadań ogólnospołecznych. 


Konieczny wniosek


By przesunąć termin płatności podatku należy złożyć wniosek do  naczelnika właściwego dla siebie urzędu skarbowego. Trzeba pamiętać, że wniosek o odroczenie terminu płatności można złożyć zanim ten termin upłynie. Oprócz wymogów formalnych (wskazanie informacji dotyczących podatnika, jak również w przypadku przedsiębiorców również prowadzonego przez nich przedsiębiorstwa, tzn. pełnej nazwy firmy, adresu siedziby albo miejsca  prowadzenia działalności, a także  numerów NIP i REGON) podatnik powinien przedstawić w nim sprawę której dotyczy - prośbę o odroczenie terminu płatności, a także obszerne wyjaśnienie, dlaczego nie jest w stanie ponieść ciężaru podatku w ustawowym terminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Konieczne odpowiednie uzasadnienie wniosku


Uzasadnienie wniosku, powinno wskazywać na ważny interes podatnika lub interes publiczny, gdyż jedynie w takim przypadku organ podatkowy uwzględni wniosek. Należy przy tym pamiętać, że każdy złożony wniosek jest rozpatrywany indywidualnie z uwzględnieniem przedstawionego stanu faktycznego i towarzyszących mu okoliczności. Wystarczającą argumentacją może być na przykład ciężka sytuacja finansowa podatnika, jak również długotrwały pobyt w szpitalu, pod warunkiem, że będą one poparte konkretnymi powodami dotyczącymi podatnika.

Warto zatem dołączyć wszelkie posiadane dokumenty potwierdzające okoliczności wskazane we wniosku takie jak:

- w razie pobytu w szpitalu  - wypis ze szpitala;

- odnośnie złej sytuacji finansowej - np. zaświadczenia z zakładu pracy, czy też potwierdzające status bezrobotnego.

Co ważne, dobrze jest uprawdopodobnić także, że w przypadku udzielenia pomocy przez fiskus i odroczenia terminu płatności podatnik będzie miał środki finansowe na spłatę zobowiązania. Może się zdarzyć np. sytuacja, w której przedsiębiorca w związku z brakiem płatności od kontrahentów sam traci płynność finansową.  Może więc albo zapłacić część należności podatkowych, pozostając już bez środków na zrealizowanie kolejnych zamówień, albo skorzystać z przesunięcia terminu zapłaty podatku, co pozwoli mu uniknąć powstania zaległości podatkowej i zarobić pieniądze, które będzie mógł  przeznaczyć na uregulowanie należności podatkowych i zachowanie płynności finansowej, która pozwoli na dalsze utrzymanie się firmy na rynku.


Ulga uznaniowa


Na zakończenie warto podkreślić, że odroczenie terminu spłaty podatku to ulga uznaniowa, przyznawana podatnikom w sytuacjach awaryjnych na podstawie złożonego w tym celu wniosku. Podatnik powinien zatem pamiętać, że przyznanie jej leży wyłącznie w gestii organu podatkowego, który może, ale nie musi, jej przyznać. Warto tym bardziej dołożyć staranności w dobrym uzasadnieniu szykowanego wniosku.

Elżbieta Węcławik, Dorota Kępka

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

REKLAMA

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

REKLAMA

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

Zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest nowością

Pojawił się projekt o w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest "nowością" - pisze na platformie X doradca podatkowy Piotr Juszczyk.

REKLAMA