REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nazwy towarów w kasie fiskalnej i na paragonach w 2013 roku

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak szczegółowe nazwy powinny być obecnie podawane na paragonach? Czy do 30 września 2013 r. możemy podawać tylko nazwę określonej grupy towarów (np. „nabiał”), czy też musi to być szczegółowa nazwa towaru?

 RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na paragonach powinny być podawane na tyle szczegółowe nazwy, aby pozwalały na jednoznaczną identyfikację towarów lub usług. Nie jest zatem prawidłowe stosowanie na paragonach ogólnych nazw towarów lub usług, np. „nabiał”, również do 30 września 2013 r. Z informacji udzielanych przez Ministerstwo Finansów oraz organy podatkowe wynika, że w praktyce obowiązek podawania na paragonach szczegółowych nazw towarów i usług będzie egzekwowany w pełni po 30 września 2013 r. Obecnie nie wynika on wprost z przepisów.

UZASADNIENIE

Z dniem 1 kwietnia 2013 r. zostały znowelizowane przepisy określające wymaganą treść paragonów fiskalnych. Z nowych przepisów wynika m.in., że paragon fiskalny powinien zawierać nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację (§ 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Określenie przez Ministra Finansów wymogu stosowania nazwy „pozwalającej na jednoznaczną identyfikację” oznacza zatem konieczność wskazywania na paragonach szczegółowych nazw towarów lub usług.

REKLAMA

Jednak na podstawie przepisów przejściowych (§ 37 rozporządzenia) do 30 września 2013 r. możemy stosować dotychczasowe zasady ewidencjonowania, w tym również oznaczanie produktów na paragonie według starych zasad.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak jednocześnie wynika z przepisów przejściowych rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, podatnicy mogą używać dotychczasowych kas bezterminowo (również po 30 września 2013 r.). Nawet gdy nie ma możliwości dostosowania ich do nowych zasad, będzie je można nadal stosować. Jeśli jednak istnieje techniczna możliwość dostosowania takich kas do nowych przepisów, na podatnikach ciąży obowiązek dokonania (a w zasadzie zlecenia uprawnionemu podmiotowi) takiego dostosowania (do końca września 2013 r.).

Oznacza to, że do końca września br. nazwy sprzedawanych towarów i usług mogą być oznaczane według dotychczasowych zasad. Przed 1 kwietnia 2013 r. z przepisów wprost wynikał jedynie obowiązek umieszczania na paragonach nazwy towaru lub usługi i ewentualnie opisu towaru lub usługi stanowiącego rozwinięcie tej nazwy.

Nowy przepis nie oznacza jednak zmiany w zasadach oznaczania towarów i usług na paragonie. Obowiązek ten nie jest w istocie nowy. Mimo że nie wynika to wprost z przepisów, zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne jednoznacznie uznają, że paragony powinny zawierać nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację.

Jak czytamy w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 marca 2010 r. (sygn. I FSK 63/09), wydanym na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów:

(...) podatnik powinien wystawiać paragony zawierające nazwy towarów na tyle szczegółowe, żeby - z jednej strony - pozwalały one organowi podatkowemu na weryfikację prawidłowości rozliczenia podatku, a z drugiej - zapewniały konsumentowi możliwość kontroli dokonywanych zakupów. Stosowanie na paragonach nazw grupowań towarów i usług jedynie według klasyfikacji PKWiU nie spełnia tych wymogów, skoro jedną z nadrzędnych funkcji paragonu jest umożliwienie konsumentowi sprawdzenia tego, co kupił i po jakiej cenie.

Dlatego w opublikowanej przez Ministerstwo Finansów informacji przeczytać można, iż:

(...) nie jest prawdą, że obecnie akceptowane było prowadzenie ewidencji i stosowanie nazewnictwa bazującego np. na grupach towarowych w sposób niepozwalający na jednoznaczną identyfikację sprzedawanych towarów lub świadczonych usług.

Nazwa na paragonie fiskalnym - wyjaśnienia MF

Odliczenie VAT od samochodów - 50% odliczenia przez 5 lat

Zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r.

Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej

 

Z kolei w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 16 kwietnia 2013 r. (sygn. ILPP2/443-141/13-2/MR) przeczytać można, że:

(...) nieprawidłowe jest oznakowanie przez Zainteresowaną towarów na paragonie fiskalnym, gdyż ujęte są nazwy towarów w ramach grup towarowych, a nie według nazw jednostkowych, co uniemożliwia ich właściwe przyporządkowanie do stawki podatku.

Powoduje to, że brak obowiązku dostosowania „starych” kas do nowych przepisów (jeżeli nie istnieje techniczna możliwość takiego dostosowania) nie wyłącza obowiązku stosowania na paragonach szczegółowych nazw towarów i usług. Nie jest zatem prawidłowe (i nie było przed 1 kwietnia 2013 r.) stosowanie na paragonach ogólnych nazw towarów lub usług, np. „nabiał”. Na paragonach wskazywane powinny być już teraz, a nie dopiero po 30 września 2013 r., nazwy towarów lub usług pozwalające ustalić, jaki konkretnie towar lub usługa zostały nabyte.

Przykład

Sklep spożywczy ewidencjonuje sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej. Na drukowanych paragonach nie wystarcza ogólna nazwa „nabiał”. Zbyt ogólne są również takie nazwy, jak „twaróg”, „ser żółty” czy „śmietana” (chyba że sklep sprzedaje tylko jeden rodzaj twarogu, sera żółtego czy śmietany). Sklep powinien stosować nazwy poszczególnych towarów pozwalające na jednoznaczną ich identyfikację. Na przykład paragony dokumentujące sprzedaż twarogu powinny zawierać nazwę rodzaju twarogu (np. „twaróg tłusty”, „twaróg chudy”), a w przypadku sprzedaży twarogu tego samego rodzaju różnych producentów - również nazwy (lub skrócone nazwy) producenta (np. „twaróg tłusty X” oraz „twaróg tłusty Y”).

 

Wydaje się jednak, że egzekwowanie przez organy podatkowe tego wymogu zacznie się dopiero po 30 września 2013 r. Taki scenariusz sugeruje Ministerstwo Finansów, które w opublikowanej na swoich stronach internetowych informacji stwierdza, że nowe rozporządzenie w sprawie kas:

(...) wskazuje, że z upływem 30 września 2013 r. podatnicy będą zobowiązani w pełni realizować przewidziany w przepisie wymóg wskazywania nazwy, która pozwoli na jednoznaczną identyfikację towaru lub usługi.

Podobne stanowisko zajął np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w cytowanej interpretacji indywidualnej z 16 kwietnia 2013 r., zastrzegając, że:

(...) nie oznacza to jednak, że obecnie akceptowane było prowadzenie ewidencji i stosowanie nazewnictwa bazującego, np. na grupach towarowych w sposób niepozwalający na jednoznaczną identyfikację sprzedawanych towarów lub świadczonych usług.

PODSTAWA PRAWNA:

• § 8 ust. 1 pkt 6 oraz § 35 i 36 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. z 2013 r. poz. 363

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

CZYTAJ TAKŻE

„Jak ewidencjonować na kasie sprzedaż opodatkowaną od marży” - BV nr 9/2013 - dostępny na www.bv.infor.pl

„Czy trzeba ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej na nowych zasadach od 1 kwietnia br.” - BV nr 8/2013 - dostępny na www.bv.infor.pl

„Czy podatnicy prowadzący e-sklepy muszą ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej” - BV nr 5/2013 - dostępny na www.bv.infor.pl

 

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA