REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nazwy towarów w kasie fiskalnej i na paragonach w 2013 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak szczegółowe nazwy powinny być obecnie podawane na paragonach? Czy do 30 września 2013 r. możemy podawać tylko nazwę określonej grupy towarów (np. „nabiał”), czy też musi to być szczegółowa nazwa towaru?

 RADA

REKLAMA

Na paragonach powinny być podawane na tyle szczegółowe nazwy, aby pozwalały na jednoznaczną identyfikację towarów lub usług. Nie jest zatem prawidłowe stosowanie na paragonach ogólnych nazw towarów lub usług, np. „nabiał”, również do 30 września 2013 r. Z informacji udzielanych przez Ministerstwo Finansów oraz organy podatkowe wynika, że w praktyce obowiązek podawania na paragonach szczegółowych nazw towarów i usług będzie egzekwowany w pełni po 30 września 2013 r. Obecnie nie wynika on wprost z przepisów.

UZASADNIENIE

Z dniem 1 kwietnia 2013 r. zostały znowelizowane przepisy określające wymaganą treść paragonów fiskalnych. Z nowych przepisów wynika m.in., że paragon fiskalny powinien zawierać nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację (§ 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Określenie przez Ministra Finansów wymogu stosowania nazwy „pozwalającej na jednoznaczną identyfikację” oznacza zatem konieczność wskazywania na paragonach szczegółowych nazw towarów lub usług.

Jednak na podstawie przepisów przejściowych (§ 37 rozporządzenia) do 30 września 2013 r. możemy stosować dotychczasowe zasady ewidencjonowania, w tym również oznaczanie produktów na paragonie według starych zasad.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak jednocześnie wynika z przepisów przejściowych rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, podatnicy mogą używać dotychczasowych kas bezterminowo (również po 30 września 2013 r.). Nawet gdy nie ma możliwości dostosowania ich do nowych zasad, będzie je można nadal stosować. Jeśli jednak istnieje techniczna możliwość dostosowania takich kas do nowych przepisów, na podatnikach ciąży obowiązek dokonania (a w zasadzie zlecenia uprawnionemu podmiotowi) takiego dostosowania (do końca września 2013 r.).

Oznacza to, że do końca września br. nazwy sprzedawanych towarów i usług mogą być oznaczane według dotychczasowych zasad. Przed 1 kwietnia 2013 r. z przepisów wprost wynikał jedynie obowiązek umieszczania na paragonach nazwy towaru lub usługi i ewentualnie opisu towaru lub usługi stanowiącego rozwinięcie tej nazwy.

Nowy przepis nie oznacza jednak zmiany w zasadach oznaczania towarów i usług na paragonie. Obowiązek ten nie jest w istocie nowy. Mimo że nie wynika to wprost z przepisów, zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne jednoznacznie uznają, że paragony powinny zawierać nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację.

Jak czytamy w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 marca 2010 r. (sygn. I FSK 63/09), wydanym na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów:

(...) podatnik powinien wystawiać paragony zawierające nazwy towarów na tyle szczegółowe, żeby - z jednej strony - pozwalały one organowi podatkowemu na weryfikację prawidłowości rozliczenia podatku, a z drugiej - zapewniały konsumentowi możliwość kontroli dokonywanych zakupów. Stosowanie na paragonach nazw grupowań towarów i usług jedynie według klasyfikacji PKWiU nie spełnia tych wymogów, skoro jedną z nadrzędnych funkcji paragonu jest umożliwienie konsumentowi sprawdzenia tego, co kupił i po jakiej cenie.

Dlatego w opublikowanej przez Ministerstwo Finansów informacji przeczytać można, iż:

(...) nie jest prawdą, że obecnie akceptowane było prowadzenie ewidencji i stosowanie nazewnictwa bazującego np. na grupach towarowych w sposób niepozwalający na jednoznaczną identyfikację sprzedawanych towarów lub świadczonych usług.

Nazwa na paragonie fiskalnym - wyjaśnienia MF

Odliczenie VAT od samochodów - 50% odliczenia przez 5 lat

Zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r.

Jak po zmianach ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej

 

Z kolei w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 16 kwietnia 2013 r. (sygn. ILPP2/443-141/13-2/MR) przeczytać można, że:

(...) nieprawidłowe jest oznakowanie przez Zainteresowaną towarów na paragonie fiskalnym, gdyż ujęte są nazwy towarów w ramach grup towarowych, a nie według nazw jednostkowych, co uniemożliwia ich właściwe przyporządkowanie do stawki podatku.

Powoduje to, że brak obowiązku dostosowania „starych” kas do nowych przepisów (jeżeli nie istnieje techniczna możliwość takiego dostosowania) nie wyłącza obowiązku stosowania na paragonach szczegółowych nazw towarów i usług. Nie jest zatem prawidłowe (i nie było przed 1 kwietnia 2013 r.) stosowanie na paragonach ogólnych nazw towarów lub usług, np. „nabiał”. Na paragonach wskazywane powinny być już teraz, a nie dopiero po 30 września 2013 r., nazwy towarów lub usług pozwalające ustalić, jaki konkretnie towar lub usługa zostały nabyte.

Przykład

Sklep spożywczy ewidencjonuje sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej. Na drukowanych paragonach nie wystarcza ogólna nazwa „nabiał”. Zbyt ogólne są również takie nazwy, jak „twaróg”, „ser żółty” czy „śmietana” (chyba że sklep sprzedaje tylko jeden rodzaj twarogu, sera żółtego czy śmietany). Sklep powinien stosować nazwy poszczególnych towarów pozwalające na jednoznaczną ich identyfikację. Na przykład paragony dokumentujące sprzedaż twarogu powinny zawierać nazwę rodzaju twarogu (np. „twaróg tłusty”, „twaróg chudy”), a w przypadku sprzedaży twarogu tego samego rodzaju różnych producentów - również nazwy (lub skrócone nazwy) producenta (np. „twaróg tłusty X” oraz „twaróg tłusty Y”).

 

Wydaje się jednak, że egzekwowanie przez organy podatkowe tego wymogu zacznie się dopiero po 30 września 2013 r. Taki scenariusz sugeruje Ministerstwo Finansów, które w opublikowanej na swoich stronach internetowych informacji stwierdza, że nowe rozporządzenie w sprawie kas:

(...) wskazuje, że z upływem 30 września 2013 r. podatnicy będą zobowiązani w pełni realizować przewidziany w przepisie wymóg wskazywania nazwy, która pozwoli na jednoznaczną identyfikację towaru lub usługi.

Podobne stanowisko zajął np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w cytowanej interpretacji indywidualnej z 16 kwietnia 2013 r., zastrzegając, że:

(...) nie oznacza to jednak, że obecnie akceptowane było prowadzenie ewidencji i stosowanie nazewnictwa bazującego, np. na grupach towarowych w sposób niepozwalający na jednoznaczną identyfikację sprzedawanych towarów lub świadczonych usług.

PODSTAWA PRAWNA:

• § 8 ust. 1 pkt 6 oraz § 35 i 36 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. z 2013 r. poz. 363

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

CZYTAJ TAKŻE

„Jak ewidencjonować na kasie sprzedaż opodatkowaną od marży” - BV nr 9/2013 - dostępny na www.bv.infor.pl

„Czy trzeba ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej na nowych zasadach od 1 kwietnia br.” - BV nr 8/2013 - dostępny na www.bv.infor.pl

„Czy podatnicy prowadzący e-sklepy muszą ewidencjonować obrót na kasie rejestrującej” - BV nr 5/2013 - dostępny na www.bv.infor.pl

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA