REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód w leasingu - odliczenie VAT

Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Żaneta Rowińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Leasing pojazdów jest coraz popularniejszy. W przypadku takiego sposobu nabycia samochodu osobowego, prawo do częściowego odliczenia VAT-u jest podobne jak przy zakupie pojazdu za gotówkę lub na kredyt. Ważnym atutem leasingu jest możliwość dodatkowego pomniejszania swoich zobowiązań wobec urzędu skarbowego.

Leasing samochodu osobowego wiąże się z ograniczeniem w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług. Mimo podobieństw do finansowania zakupu samochodu osobowego gotówką bądź kredytem, wybór leasingu może okazać się dobrym narzędziem optymalizacji podatkowej, zwłaszcza w sytuacji wykupu po zakończonej umowie, czy też przy zakupie samochodu osobowego z wyższej półki.

REKLAMA

REKLAMA


Odliczenie VAT przy umowie leasingu


Kwotę podatku do odliczenia przy umowie leasingu stanowi jedynie 60 % kwoty widniejącej na fakturze, nie więcej jednak niż 6000 zł. Warto pamiętać, że granica ta obowiązuje przez cały okres trwania umowy. W przypadku leasingu finansowego stanowiącego dostawę towarów, limit ten dotyczyć będzie faktury wystawionej na całą wartość takiej dostawy, tj. na sumę części kapitałowej i odsetkowej. W określanym jako usługa leasingu operacyjnym natomiast, wartość podatku należnego obniżyć można o 60 % kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub pozostałych płatności wynikających z umowy, które to dokumentuje faktura. W obu przypadkach leasingobiorcy nie są uprawnieni do odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa, oleju czy gazu.

Odliczenie VAT od samochodów - 50% odliczenia przez 5 lat

O ile powyższe ograniczenia w rozliczeniu VAT-u obowiązują bez względu na źródło sfinansowania zakupu samochodu osobowego (są identyczne dla leasingu, gotówki czy kredytu), leasingobiorcy mogą dokonać niejako dodatkowych odliczeń. Niekiedy mogą być one wolne od limitu.

REKLAMA


Podatek VAT przy wykupie pojazdu


Jeśli przedmiotem umowy jest leasing operacyjny, a leasingobiorca zdecyduje się na wykup pojazdu po zakończonym okresie leasingowania, będzie mógł ponownie obniżyć podatek należny. Otrzyma wtedy fakturę dokumentującą dostawę towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód osobowy w firmie - od zakupu do sprzedaży

 

Będzie on mógł wówczas dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż taka transakcja wykupu stanowi nową, odrębną umowę względem spłat rat leasingowych. Odliczenie od wartości faktury wykupu również podlega ograniczeniu w wymiarze 60 % podatku VAT, nie więcej jednak niż 6000 zł. Podatnik pomniejszy zobowiązania z fiskusem w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonujący wykupu przedsiębiorca otrzymał fakturę lub za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.


Odliczenie podatku w przypadku dodatkowych usług


Może się też zdarzyć, że jeszcze w trakcie trwania umowy leasingu, leasingodawca zaoferuje korzystającemu z pojazdu pakiet dodatkowych usług. Mogą być to usługi dotyczące zarządzania udostępnioną na potrzeby leasingu flotą samochodową, przykładowo od zamówienia pojazdów u producenta, przez pomoc w wyborze floty, analizę samochodów w danej klasie, po rejestrację i przygotowanie pojazdów do wydania użytkownikom. Co ważne, o ile usługi te będą przedmiotem odrębnej umowy, wynikający z potwierdzającej ją faktury podatek będzie podlegał odliczeniu na zasadach ogólnych, tj. w pełnej wysokości.

Jak dokonać amortyzacji samochodu metodą liniową

Zapraszamy na forum o podatku VAT

Katarzyna Miazek, Żaneta Rowińska

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA