REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód w leasingu - odliczenie VAT

Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Żaneta Rowińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Leasing pojazdów jest coraz popularniejszy. W przypadku takiego sposobu nabycia samochodu osobowego, prawo do częściowego odliczenia VAT-u jest podobne jak przy zakupie pojazdu za gotówkę lub na kredyt. Ważnym atutem leasingu jest możliwość dodatkowego pomniejszania swoich zobowiązań wobec urzędu skarbowego.

Leasing samochodu osobowego wiąże się z ograniczeniem w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług. Mimo podobieństw do finansowania zakupu samochodu osobowego gotówką bądź kredytem, wybór leasingu może okazać się dobrym narzędziem optymalizacji podatkowej, zwłaszcza w sytuacji wykupu po zakończonej umowie, czy też przy zakupie samochodu osobowego z wyższej półki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Odliczenie VAT przy umowie leasingu


Kwotę podatku do odliczenia przy umowie leasingu stanowi jedynie 60 % kwoty widniejącej na fakturze, nie więcej jednak niż 6000 zł. Warto pamiętać, że granica ta obowiązuje przez cały okres trwania umowy. W przypadku leasingu finansowego stanowiącego dostawę towarów, limit ten dotyczyć będzie faktury wystawionej na całą wartość takiej dostawy, tj. na sumę części kapitałowej i odsetkowej. W określanym jako usługa leasingu operacyjnym natomiast, wartość podatku należnego obniżyć można o 60 % kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub pozostałych płatności wynikających z umowy, które to dokumentuje faktura. W obu przypadkach leasingobiorcy nie są uprawnieni do odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa, oleju czy gazu.

Odliczenie VAT od samochodów - 50% odliczenia przez 5 lat

O ile powyższe ograniczenia w rozliczeniu VAT-u obowiązują bez względu na źródło sfinansowania zakupu samochodu osobowego (są identyczne dla leasingu, gotówki czy kredytu), leasingobiorcy mogą dokonać niejako dodatkowych odliczeń. Niekiedy mogą być one wolne od limitu.

REKLAMA


Podatek VAT przy wykupie pojazdu


Jeśli przedmiotem umowy jest leasing operacyjny, a leasingobiorca zdecyduje się na wykup pojazdu po zakończonym okresie leasingowania, będzie mógł ponownie obniżyć podatek należny. Otrzyma wtedy fakturę dokumentującą dostawę towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód osobowy w firmie - od zakupu do sprzedaży

 

Będzie on mógł wówczas dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż taka transakcja wykupu stanowi nową, odrębną umowę względem spłat rat leasingowych. Odliczenie od wartości faktury wykupu również podlega ograniczeniu w wymiarze 60 % podatku VAT, nie więcej jednak niż 6000 zł. Podatnik pomniejszy zobowiązania z fiskusem w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonujący wykupu przedsiębiorca otrzymał fakturę lub za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.


Odliczenie podatku w przypadku dodatkowych usług


Może się też zdarzyć, że jeszcze w trakcie trwania umowy leasingu, leasingodawca zaoferuje korzystającemu z pojazdu pakiet dodatkowych usług. Mogą być to usługi dotyczące zarządzania udostępnioną na potrzeby leasingu flotą samochodową, przykładowo od zamówienia pojazdów u producenta, przez pomoc w wyborze floty, analizę samochodów w danej klasie, po rejestrację i przygotowanie pojazdów do wydania użytkownikom. Co ważne, o ile usługi te będą przedmiotem odrębnej umowy, wynikający z potwierdzającej ją faktury podatek będzie podlegał odliczeniu na zasadach ogólnych, tj. w pełnej wysokości.

Jak dokonać amortyzacji samochodu metodą liniową

Zapraszamy na forum o podatku VAT

Katarzyna Miazek, Żaneta Rowińska

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA