REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód osobowy w firmie - od zakupu do sprzedaży

Irena Pazio
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samochód osobowy stanowi często składnik majątku firmy. Jego zakup, późniejsza eksploatacja i sprzedaż są regulowane przez wiele przepisów zarówno podatkowych, jak i wynikających z prawa bilansowego.


Wartość początkowa w przypadku zakupu samochodu


Ustawa o rachunkowości nakazuje, by w przypadku odpłatnego nabycia środka trwałego (samochodu) jego wartość początkową stanowiła cena nabycia. Jest ona określona w art. 28 ust. 2 i 8 uor i obejmuje:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

• cenę zakupu, obejmującą kwotę należną sprzedającemu bez podlegającego odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, a w przypadku importu powiększoną o obciążenia publicznoprawne,

• koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem środka trwałego do użytkowania, łącznie z kosztami transportu, załadunku, rozładunku, ubezpieczenia w transporcie, opłatami notarialnymi, skarbowymi,

• naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania koszty obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu finansowania nabycia środków trwałych obejmujące w szczególności: odsetki, prowizje i różnice kursowe od kredytów i pożyczek (dodatnie różnice kursowe pomniejszają wartość początkową).

REKLAMA

Odliczenie VAT od samochodów - 50% odliczenia przez 5 lat

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz e-poradnik „Środki trwałe w firmie” dostępny na www.inforfk.pl


Ustawy podatkowe niemal identycznie znaczeniowo definiują cenę nabycia (por. art. 16g ust. 3 i 5 updop oraz art. 22g ust. 3 i 5 updof). Jedyną różnicą, która nie wynika z definicji ceny nabycia, ale z wydawanych interpretacji, jest fakt, że organy podatkowe pozwalają włączyć do wartości początkowej tylko te odsetki i różnice kursowe, które zostały opłacone do dnia przyjęcia środka trwałego do ewidencji. Potwierdzenie takiego stanowiska można znaleźć np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 marca 2011 r., sygn. IPPB5/423-5/11-5/IŚ.

Należy jednak przypuszczać, że Ministerstwo Finansów zmieni w tej kwestii zdanie na korzyść podatników. Świadczą o tym nieliczne interpretacje, w których organy podatkowe pozwalają zaliczyć do wartości początkowej naliczone, ale niezapłacone odsetki (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 lutego 2012 r., sygn. IPPB5/423-1128/11-2/IŚ).

Należy jednak pamiętać, że w wartości początkowej uwzględnia się różnice kursowe powstałe zarówno na zobowiązaniach, jak i różnice kursowe od własnych środków pieniężnych, które powstały przy zapłacie za samochód.

Rozliczanie VAT od samochodów wziętych w leasing


PRZYKŁAD 1

Jednostka zakupiła samochód osobowy od dostawcy zagranicznego. Faktura na kwotę 10 000 euro została wystawiona 20 marca 2013 r. Kurs średni z dnia poprzedzającego dzień jej wystawienia wynosił 4,10 PLN/EUR. Zapłaty dokonano z własnego rachunku walutowego 27 marca 2013 r., wyceniając rozchód według kursu średniego NBP z dnia poprzedzającego rozchód waluty, który wynosił 4,16 PLN/EUR. Na dzień zapłaty jednostka posiadała na koncie walutowym kwotę 15 000 euro zakupionych w banku po kursie sprzedaży banku, który wynosił 4,25 PLN/EUR. Samochód przyjęto do użytkowania 2 kwietnia 2013 r.

1. Faktura VAT od dostawcy zagranicznego: 10 000 EUR x 4,10 PLN/EUR = 41 000 zł

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 41 000,00 zł

Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” 41 000,00 zł

oraz

Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie” 41 000,00 zł

Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 41 000,00 zł

2. Uregulowanie zobowiązania wobec dostawcy zagranicznego: 10 000 EUR x 4,16 PLN/EUR = 41 600 zł

Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” 41 600,00 zł

Ma konto 135 „Rachunek walutowy” 41 600,00 zł

 

3. Różnica kursowa na zobowiązaniach (41 600 zł - 41 000 zł)

Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie” 600,00 zł

Ma konto 240 „ Pozostałe rozrachunki” 600,00 zł


Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.


4. Różnica kursowa od własnych środków pieniężnych: 10 000 EUR x (4,25 PLN/EUR - 4,16 PLN/EUR) = 900 zł

Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie” 900,00 zł

Ma konto 135 „Rachunek walutowy” 900,00 zł

Wartość początkowa samochodu będzie zatem w rozpatrywanym przypadku zawierała oprócz ceny netto (41 000 zł) także ujemną różnicę kursową na zobowiązaniach (600 zł) i ujemną różnicę kursową na własnych środkach pieniężnych (900 zł).

5. Przyjęcie środka trwałego do ewidencji środków trwałych

Wn konto 010 „Środki trwałe” 42 500 zł

Ma konto 080 „Środki trwałe w budowie” 42 500 zł

W przypadku finansowania zakupu samochodu kredytem bankowym zarówno prowizja pobrana przez bank, ubezpieczenie kredytu, jak i odsetki pobrane przez bank przed oddaniem środka trwałego do używania zwiększają wartość początkową. Odsetki pobrane przez bank po wprowadzeniu samochodu do ewidencji stanowią koszty finansowe.

Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: Samochód osobowy w firmie - od zakupu do sprzedaży >>

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA