REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty przesyłki nie zawsze opodatkowane VAT

Karolina Zawłocka
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek

REKLAMA

Koszty przesyłki nie zawsze muszą rodzić obowiązek podatkowy u sprzedającego. Przesyłka może odbywać się za pośrednictwem pełnomocnika, czyli kupującego. W takiej sytuacji koszty przesyłki nie będą uznane za element składowy towaru, a co za tym idzie, nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Generalnie obowiązek podatkowy związany z opłatą za przesyłkę towaru zakupionego np. na aukcji internetowej ponosi sprzedawca, bez względu na to, czy przesyłkę organizuje sam, czy też zleca na zewnątrz (za pośrednictwem poczty, czy firmy kurierskiej). Koszty wysyłki towaru powinny być opodatkowane podatkiem od towarów i usług ze stawką właściwą dla danego towaru, ponieważ stanowią element składowy jego dostawy.

REKLAMA

REKLAMA

 

Kiedy sprzedaż dokonywana przez internet podlega VAT

 

REKLAMA

Nierzadko jednak zdarza się, że sprzedawca będzie posiadał upoważnienie (pełnomocnictwo) do zawarcia umowy o usługi przesyłki w imieniu i na rachunek kupującego. Innymi słowy, nabywca składając ofertę kupna udzieli pełnomocnictwa sprzedającemu do zawarcia umowy o świadczenie usług w jego imieniu z firmą zewnętrzną w celu przesłania za jej pośrednictwem zakupionego towaru. W takim przypadku koszty przesyłki nie będą rodziły u sprzedawcy obowiązku podatkowego w zakresie VAT-u.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Przesyłka kupiona w imieniu klienta

 

Sprzedawca posiadający pełnomocnictwo do zawarcia umowy o usługi w imieniu i na rachunek kupującego nie będzie świadczyć usługi przesyłki - nabędzie ją od wskazanej firmy zewnętrznej bezpośrednio kupujący. W takiej sytuacji po stronie sprzedawcy nastąpi jedynie zwrot kosztów, który nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub klienta jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rachunek tego nabywcy lub klienta.  

 

 

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót (z zastrzeżeniem przypadków enumeratywnie wskazanych w ustawie). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży (całość świadczenia należnego od nabywcy), pomniejszona o kwotę należnego podatku.

 

Kwota przesyłki  nie wejdzie do podstawy opodatkowania, gdyż nie będzie stanowiła dla sprzedawcy obrotu. Koszt przesyłki widniejący na fakturze wystawionej sprzedającemu przez pośrednika nie stanowi obrotu, bo ponosi go w pełni nabywca. Stanowisko to potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 11.07.2013 r. o sygn. IPTPP4/443-283/13-2/JM, podkreślając, że świadczący usługę jest niejako jedynie organizatorem, który działa z upoważnienia nabywcy, natomiast usługę przesyłki świadczy firma zewnętrzna.

 

 

Wynagrodzenie sprzedającego opodatkowane VAT

 

Warto jednak pamiętać, iż zakup przez sprzedawcę usługi przesyłki może się wiązać z powstaniem obowiązku z tytułu VAT. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegać będzie bowiem ewentualne dodatkowe wynagrodzenie sprzedawcy z tytułu zawarcia umowy z firmą zewnętrzną o pełnomocnictwo dotyczące przesyłki towaru.

 

Zwrot kosztów opłaty pocztowej nie podlega VAT

 

Wybór operatora istotny dla kupującego

 

Mimo, iż wybór zewnętrznej firmy organizującej przesyłkę nie ma znaczenia dla sprzedawcy towaru, nie powinien być obojętny nabywcy. Przesyłka za pośrednictwem pełnomocnika jest korzystna dla nabywcy w sytuacji, gdy sprzedawca dostarcza towar korzystając z usług Poczty Polskiej. Ustawa o VAT zwalnia bowiem z podatku usługi pocztowe realizowane przez operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną. Sprzedawca wysyłając towar za pośrednictwem Poczty Polskiej w imieniu i na rzecz klienta, oszczędzi klientowi poniesienia ciężaru kosztu VAT od kosztów dostawy.

 

 

Zapraszamy na forum o podatku VAT

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA