Kiedy sprzedaż dokonywana przez internet podlega VAT
REKLAMA
REKLAMA
Z roku na rok rośnie ilość zakupów przeprowadzonych drogą internatową, która prowadzona jest za pośrednictwem wielu portali sprzedażowych.
REKLAMA
Jeśli chodzi o handlujące na aukcjach firmy to sytuacja jest jasna. Obrót ewidencjonują fakturami lub rachunkami, na ich podstawie rozliczają się z fiskusem tak, jak za sprzedaż w tradycyjnym sklepie. Wątpliwości pojawiają się jednak w przypadku osób fizycznych. Wiele z takich osób sprzedaż na portalach aukcyjnych prowadzi sporadycznie i opiera się ona głównie na pozbyciu się rzeczy zbędnych, które innym osobom mogą się przydać.
Przepisy stanowią, że działalność gospodarczą powinien zarejestrować każdy uczestnik aukcji, który zarabia na nich w sposób zorganizowany i ciągły. Przepisy nie precyzują jednak tych terminów. Dlatego wielu sprzedających towar - głównie ten używany - nie wie, gdzie jest granica wielkości sprzedaży, po przekroczeniu której pojawia się konieczność opłaty podatku.
Organy podatkowe coraz częściej sprawdzają transakcje przeprowadzane przez portale aukcyjne. Weryfikacji są poddawane częstotliwość i ciągłość dokonywanych transakcji sprzedaży na aukcjach internetowych. Wielu sprzedających poddaje w wątpliwość uznaniową ich zdaniem ocenę skali sprzedaży i jej ewentualne zakwalifikowanie do tej prowadzonej w sposób zorganizowany i ciągły, za który należy odprowadzić podatek.
Instytucja odpowiedzialności solidarnej w VAT od 1 października 2013 r.
Kiedy więc osoba fizyczna prowadząca sprzedaż przez internet zostanie uznana za prowadzącą sprzedaż o charakterze zorganizowanym i ciągłym, przez co będzie zobowiązana do odprowadzenia podatku od sprzedaży towaru?
Udzielenie odpowiedzi na tak postawione pytanie wymaga odniesienia się zarówno do regulacji dotyczących podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.
Sprzedaż przez internet opodatkowana VAT
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT
Od dnia 1 kwietnia 2013 r. zgodnie z nowym brzmieniem art. 15 ust. 2 ustawy o VAT nadanym ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz.35) jednoznacznie wskazano, że nie jest realizowana opcja uznania za podatnika każdego, kto dokonuje określonych transakcji związanych z działalnością gospodarczą w sposób okazjonalny. Wprowadzana zmiana nie oznacza jednak, że nie jest objęty podatkiem od towarów i usług podmiot, który prowadząc działalność gospodarczą, wykona np. tylko jedną transakcję.
Należy jednak zwrócić uwagę, że jak stanowi art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Stosownie do art. 113 ust. 9 cyt. ustawy podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. l. Po przekroczeniu kwoty limitu ustalonego w ten sposób podatnik ma obowiązek zarejestrować się jako podatnik VAT czynny, a każda transakcja podlegać będzie opodatkowaniu właściwą stawką podatku od towarów i usług.
Niższe stawki VAT dopiero w 2017 r.
Sprzedaż przez internet a podatek dochodowy
Analogiczne zasady znajdą zastosowanie do osób fizycznych dokonujących sprzedaży towarów za pośrednictwem Internetu. Należy jednak pamiętać, że dany podmiot będzie podatnikiem tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonał w ramach działalności gospodarczej.
Zdaniem Ministerstwa Finansów zawartym w odpowiedzi na interpelację poselską nr 15274, ocena czy w konkretnym przypadku dokonywania przez osobę fizyczną sprzedaży towarów przez internet mamy do czynienia z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, jest możliwa dopiero po zbadaniu istniejącego stanu faktycznego.
W podatku dochodowym od osób fizycznych sprzedaż na aukcji internetowej stanowi źródło przychodu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.). Źródłem przychodu uzyskanego ze sprzedaży na aukcji internetowej może być odpłatne zbycie rzeczy lub pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów uzyskanych ze sprzedaży na aukcji internetowej jest odpłatne zbycie rzeczy, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.
Z kolei przychody uzyskane ze sprzedaży na aukcjach internatowych będą zaliczane do pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli sprzedaż będzie odbywała się w warunkach określonych w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jednocześnie nie będą zachodziły przesłanki określone w art. 5b ust. 1 tej ustawy.
Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa, wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w ustawie.
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1. Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności.
2. Są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności.
3. Wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W definicji działalności gospodarczej można wyróżnić kilka elementów, które tworzą to pojęcie, a mianowicie jest to działalność zarobkowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
Zarobkowy charakter działalności oznacza, że działalność ta jest nastawiona na osiągnięcie zysku, dochodu.
Zorganizowany sposób działania w obrocie gospodarczym to prowadzenie tej działalności w sposób metodyczny, zaplanowany, systematyczny, uporządkowany. O zorganizowanym charakterze działalności zarobkowej może świadczyć ponadto wyodrębnienie istnienia pewnych składników materialnych i niematerialnych służących prowadzeniu tej działalności czy też przyjęcie przez ten podmiot określonej formy organizacyjno-prawnej i dopełnienie wymogu rejestracji w ewidencji działalności gospodarczej, choć tych okoliczności nie należy uważać za element decydujący o zorganizowanym charakterze prowadzonych działań.
Wykonywanie działań w sposób ciągły to prowadzenie ich w sposób stały, nie okazjonalny. Ciągłość działania wiąże się z jego planowanym charakterem i realizacją poszczególnych zamierzeń. Działanie we własnym imieniu oznacza, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą występuje jako podmiot niezależny prawnie od innych podmiotów, a podejmowane przez niego czynności rodzą bezpośrednio dla niego określone prawa i obowiązki (por. wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 12 stycznia 2011 r., sygn. akt I SA/Bd 709/10).
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że kwalifikacja przychodów uzyskanych z tytułu aukcji internetowej do właściwego źródła przychodów może nastąpić w konkretnym stanie faktycznym, przy uwzględnieniu wszystkich aspektów sprawy. Tylko w konkretnym stanie faktycznym można stwierdzić, czy przychody uzyskane z tytułu aukcji internetowej należy zaliczyć do przychodów z odpłatnego zbycia, czy do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie wyjaśnić należy, że wielkość sprzedaży dokonywanej na aukcjach internetowych nie jest przesłanką przesądzającą o podatkowej kwalifikacji przychodów uzyskiwanych z takiej sprzedaży. Jest to jedna z przesłanek podlegająca ocenie w konkretnym stanie faktycznym.
Wniosek o interpretację w przypadku wątpliwości
Powyższe wyjaśnienia mają one charakter ogólny i nie stanowią interpretacji przepisów prawa podatkowego, o których mowa w art. 14a i 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.).
Podatnicy, dokonujący sprzedaży przez internet, którzy mają wątpliwości, czy ich sprzedaż podlega opodatkowaniu, mogą skorzystać z instytucji interpretacji podatkowej.
Zasady udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników szczegółowo określają przepisy art. 14b- 14p ustawy Ordynacja podatkowa. Stosownie do art. 14b § l tej ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego wydaje w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Działając na podstawie upoważnienia zawartego w art. 14b § 6 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych w celu zapewnienia jednolitości wydawanych wiążących interpretacji i usprawnienia obsługi wnioskodawców upoważnił dyrektorów izb skarbowych w Bydgoszczy, Katowicach, Łodzi, Poznaniu i Warszawie do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów (rozporządzenie ministra finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.).
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej powinien mieć formę określoną w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz sposobu uiszczenia opłaty od wniosku (Dz. U. z 2013 r. poz. 188). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej powinien zawierać wyczerpujące przedstawienie zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, pytanie przyporządkowane do opisanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz stanowisko wnoszącego wniosek.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat