REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy niższy VAT na e-booki?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Minister Finansów stwierdził, że Polska popiera wprowadzenie niższej stawki na książki udostępniane drogą elektroniczną. Jednak zdaniem resortu finansów do czasu wprowadzenia stosownych zmian w przepisach unijnych Polska musi stosować do e-booków stawkę podstawową VAT (aktualnie 23%).

Zgodnie z przepisami dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006  r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347  z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) dostawa towarów i świadczenie usług podlegają,  co do zasady, opodatkowaniu według stawki podstawowej.

REKLAMA

REKLAMA

Ale na podstawie art.  98 ust. 2 tej dyrektywy państwa członkowskie mogą stosować obniżoną stawkę VAT w odniesieniu do towarów i usług wymienionych w załączniku III do  dyrektywy. W pkt 6 ww. załącznika zostało wymienione dostarczanie książek oraz  podobnych materiałów drukowanych.

Polska zaimplementowała powyższe  uregulowania do prawa krajowego w art. 41 ust. 2a ww. ustawy, zgodnie z którym dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT stawka podatku wynosi 5%.

Wydatki w podróży służbowej - odliczanie VAT

REKLAMA

Na podstawie tego przepisu do katalogu towarów opodatkowanych stawką podatku 5% zostały zaliczone m.in. książki drukowane, książki wydawane na  dyskach, taśmach i innych nośnikach, oznaczone stosowanymi na podstawie  odrębnych przepisów symbolami ISBN (poz. 32 i 33 załącznika nr 10).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak powyższy katalog nie obejmuje kategorii książek udostępnianych drogą elektroniczną, do opodatkowania których zastosowanie ma podstawowa  stawka VAT w wysokości 23%.

Na mocy dyrektywy Rady 2008/8/WE z dnia  12 lutego 2008 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do miejsca  świadczenia usług (Dz. Urz. UE L 44 z 20.02.2008, str. 11) do ww. art. 98 ust. 2  dyrektywy 2006/112/WE zostało wprowadzone zastrzeżenie, iż „stawki obniżone  nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną”.

Z kolei  zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy  2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.  Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1) do usług świadczonych drogą elektroniczną, o  których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich  charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału  człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest  niemożliwe.

Do powyższej kategorii usług zostały wprost zaliczone usługi  polegające na dostarczaniu obrazów, tekstu i informacji oraz udostępnianiu baz danych, w tym zawartości książek w formie cyfrowej i innych publikacji  elektronicznych (art. 7 ust. 2 lit. f ww. rozporządzenia i załącznik I pkt 3 lit. c do  tego rozporządzenia, w związku z pkt 3 załącznika II do dyrektywy  2006/112/WE).

Wydanie bonów towarowych nie podlega VAT

Aktualnie 25 państw członkowskich stosuje do ww. usług stawkę podstawową.

Jedynie Francja i Luksemburg w 2012 r. wprowadziły stawkę obniżoną w odniesieniu do książek elektronicznych, w związku z czym Komisja  Europejska wszczęła wobec tych państw postępowanie naruszeniowe i w efekcie  podjęła decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii  Europejskiej w związku z naruszeniem postanowień traktatowych przez te państwa  członkowskie.  

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że w świetle obecnie  obowiązującego ustawodawstwa unijnego nie jest możliwa odmienna interpretacja  krajowych przepisów prawa w odniesieniu do książek elektronicznych.

 

Konieczność zachowania zgodności z prawem unijnym wymaga zastosowania do  książek przesyłanych drogą elektroniczną podstawowej stawki VAT. Zastosowanie  obniżonej stawki podatku mogłoby narazić Polskę na wszczęcie przez Komisję Europejską postępowania naruszeniowego, a tym samym na skierowanie sprawy  przed Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, co z kolei może wiązać się z  określonymi sankcjami finansowymi.

W przypadku zmiany ww. dyrektywy będą mogły zostać dokonane zmiany  prawa krajowego w odniesieniu do książek elektronicznych. Należy się jednocześnie zgodzić, że towar czy usługa o podobnym charakterze  powinny być objęte tą samą stawką podatku VAT.

Uwzględniając w tym zakresie  podejście Komisji Europejskiej przedstawione w opublikowanym w dniu 6 grudnia  2011 r. komunikacie Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady i  Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie przyszłości  podatku VAT: W stronę prostszego, solidniejszego i wydajniejszego systemu  podatku VAT - COM(2011) 851 - w którym Komisja zapowiedziała dokonanie  oceny istniejącej struktury stawek podatku VAT (przy założeniu m.in., że  „podobne towary i usługi powinny podlegać takiej samej stawce podatku VAT,  przy czym należy w tej mierze wziąć pod uwagę postęp technologiczny, tak aby  uzyskać zbieżność pomiędzy środowiskiem on-line i światem fizycznym”), Polska  będzie popierała propozycje zmian dążących w tym kierunku.

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT

Zatem zdaniem Ministra Finansów zmiany w  opodatkowaniu książek elektronicznych (o które zabiegać będzie strona polska)  będą możliwe w Polsce po stworzeniu na szczeblu unijnym podstaw prawnych do takiego działania.


Źródło: odpowiedź (ogłoszona 18 kwietnia 2013 r.) Macieja Grabowskiego - podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów na interpelację poselską nr 15106

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA