REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany w VAT stwarzają największe problemy księgowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Minęło już kilka miesięcy od wejścia w życie rewolucyjnych zmian w ustawie o VAT, które diametralnie zmieniły obowiązujące od dwóch dekad zasady rozliczania podatku. Spowodowało to, że księgowi mają coraz więcej pytań i wątpliwości związanych z VAT, tym bardziej, że dodatkowo, od początku kwietnia tego roku obowiązuje inna zmiana w ustawie, regulująca kwestie odliczania VAT od zakupu i eksploatacji pojazdów.

 

REKLAMA

REKLAMA

Na ile księgowi przystosowują się do nowych przepisów oraz jakie utrudnienia wynikają z wprowadzanych regulacji? „Z naszych obserwacji wynika, że księgowi w Polsce po kilku miesiącach adaptacji nie mają kłopotów w prawidłowym rozliczaniu VAT na nowych zasadach. Niemniej, duża grupa podatników ma pytania i wątpliwości w zupełnie innych aspektach.” - mówi Bogdan Zatorski, kierownik konsultingu biznesowego w Sage.


Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet


Problematyczne odwrotne obciążenie w VAT


Nadal dominującym tematem jest sposób rozliczania faktur wystawionych w ramach procedury odwrotnego obciążenia VAT. Tego typu dokumenty generowane są w przypadku sprzedaży towarów ujętych w katalogu ujętym w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Przy nabyciu takiego towaru, obowiązek naliczenia podatku należnego ciąży na nabywcy, a nie jak w tradycyjnej transakcji na sprzedawcy. Od października ub. r. obowiązuje poszerzona lista towarów objętych procedurą odwrotnego obciążenia. Obecnie figuruje na niej 41 pozycji różnych wyrobów. „Poszerzenie katalogu zwiększyło skalę zjawiska i w obiegu jest coraz więcej tego typu faktur. Problemy zgłaszają przede wszystkim podatnicy, którzy incydentalnie nabywają towary z procedurą odwrotnego obciążenia, np. elementy metalowe wykorzystywane w realizowanych inwestycjach, w produkcji lub do celów remontowych. Otrzymawszy od strony sprzedającej nowy typ faktury, nie wiedzą, w jaki sposób prawidłowo ją rozliczyć i zaksięgować w użytkowanym oprogramowaniu.” - wyjaśnia Bogdan Zatorski.

REKLAMA


Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zapisz się na nasz newsletter


Ulga na złe długi


Z obserwacji Sage wynika, że wciąż wielu księgowych ma kłopoty w prawidłowym korygowaniu podatku, w przypadkach przekraczania terminów spłaty zobowiązań, po których kontrahenci (wierzyciele) mają prawo skorzystać z tzw. ulgi na złe długi. Gdy upłynie 150 dni od terminu płatności niezapłaconej faktury, podatnik-dłużnik zobowiązany jest skorygować podatek naliczony (w praktyce zwrócić do urzędu VAT, który odliczył z tytułu tej faktury). „Wątpliwości księgowych dotyczą głównie wskazania właściwego okresu, w którym należy złożyć korektę. Pojawiają się też pytania, w jaki sposób można skutecznie kontrolować termin, po którym należy dokonać korekty VAT. W przypadku nieskutecznej weryfikacji terminu może się okazać, że w rejestrach i rozliczeniach podatkowych pojawiają się błędy.” - mówi Bogdan Zatorski.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Co ciekawe, rzadko zgłaszane są wątpliwości w zakresie rozliczania podatków VAT i dochodowego przez małych podatników prowadzących działalność opartą na metodzie kasowej. „Z naszych obserwacji wynika, że zdecydowana mniejszość podatników wykorzystuje tę metodę. Szkoda, ponieważ w praktyce wspiera ona płynność finansową małych przedsiębiorstw.” - dodaje Bogdan Zatorski.


Automatycznie rozliczyć 50% „samochodowego VAT”


Po wejściu w życie 1 kwietnia br. nowych przepisów o możliwości 50% odliczenia podatku z tytułu zakupu i eksploatacji pojazdów służbowych (do tzw. „użytku mieszanego”, czyli służbowego i prywatnego) sporo podatników poszukuje możliwości zautomatyzowania obsługi faktur. Należy jednak pamiętać, że w myśl nowowprowadzonych przepisów, do prawidłowego rozliczenia VAT niezbędne jest właściwe zakwalifikowanie kosztu. „Gdy przedsiębiorstwo otrzymuje fakturę, ktoś wewnątrz musi jednoznacznie określić, czy kwalifikuje się ona do pełnego czy też 50% odliczenia VAT. W zdecydowanej większości przypadków zautomatyzowanie takiej oceny mija się z celem lub jest po prostu niemożliwe.” - wyjaśnia Bogdan Zatorski.


Samochód firmowy do celów prywatnych - rozliczenie VAT


Wprowadzone w obecnym i ubiegłym roku zmiany w ustawie o VAT nie kończą procesu nowelizacji prawa. Wkrótce przedsiębiorców czekają zmiany w ordynacji podatkowej, które również będą miały bezpośredni wpływ na prowadzenie ksiąg i rozliczeń podatków. Bardzo prawdopodobne są także dalsze zmiany w ustawie o VAT.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA