REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany w VAT stwarzają największe problemy księgowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Minęło już kilka miesięcy od wejścia w życie rewolucyjnych zmian w ustawie o VAT, które diametralnie zmieniły obowiązujące od dwóch dekad zasady rozliczania podatku. Spowodowało to, że księgowi mają coraz więcej pytań i wątpliwości związanych z VAT, tym bardziej, że dodatkowo, od początku kwietnia tego roku obowiązuje inna zmiana w ustawie, regulująca kwestie odliczania VAT od zakupu i eksploatacji pojazdów.

 

REKLAMA

Autopromocja

Na ile księgowi przystosowują się do nowych przepisów oraz jakie utrudnienia wynikają z wprowadzanych regulacji? „Z naszych obserwacji wynika, że księgowi w Polsce po kilku miesiącach adaptacji nie mają kłopotów w prawidłowym rozliczaniu VAT na nowych zasadach. Niemniej, duża grupa podatników ma pytania i wątpliwości w zupełnie innych aspektach.” - mówi Bogdan Zatorski, kierownik konsultingu biznesowego w Sage.


Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet


Problematyczne odwrotne obciążenie w VAT


Nadal dominującym tematem jest sposób rozliczania faktur wystawionych w ramach procedury odwrotnego obciążenia VAT. Tego typu dokumenty generowane są w przypadku sprzedaży towarów ujętych w katalogu ujętym w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Przy nabyciu takiego towaru, obowiązek naliczenia podatku należnego ciąży na nabywcy, a nie jak w tradycyjnej transakcji na sprzedawcy. Od października ub. r. obowiązuje poszerzona lista towarów objętych procedurą odwrotnego obciążenia. Obecnie figuruje na niej 41 pozycji różnych wyrobów. „Poszerzenie katalogu zwiększyło skalę zjawiska i w obiegu jest coraz więcej tego typu faktur. Problemy zgłaszają przede wszystkim podatnicy, którzy incydentalnie nabywają towary z procedurą odwrotnego obciążenia, np. elementy metalowe wykorzystywane w realizowanych inwestycjach, w produkcji lub do celów remontowych. Otrzymawszy od strony sprzedającej nowy typ faktury, nie wiedzą, w jaki sposób prawidłowo ją rozliczyć i zaksięgować w użytkowanym oprogramowaniu.” - wyjaśnia Bogdan Zatorski.


Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zapisz się na nasz newsletter


Ulga na złe długi


Z obserwacji Sage wynika, że wciąż wielu księgowych ma kłopoty w prawidłowym korygowaniu podatku, w przypadkach przekraczania terminów spłaty zobowiązań, po których kontrahenci (wierzyciele) mają prawo skorzystać z tzw. ulgi na złe długi. Gdy upłynie 150 dni od terminu płatności niezapłaconej faktury, podatnik-dłużnik zobowiązany jest skorygować podatek naliczony (w praktyce zwrócić do urzędu VAT, który odliczył z tytułu tej faktury). „Wątpliwości księgowych dotyczą głównie wskazania właściwego okresu, w którym należy złożyć korektę. Pojawiają się też pytania, w jaki sposób można skutecznie kontrolować termin, po którym należy dokonać korekty VAT. W przypadku nieskutecznej weryfikacji terminu może się okazać, że w rejestrach i rozliczeniach podatkowych pojawiają się błędy.” - mówi Bogdan Zatorski.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Co ciekawe, rzadko zgłaszane są wątpliwości w zakresie rozliczania podatków VAT i dochodowego przez małych podatników prowadzących działalność opartą na metodzie kasowej. „Z naszych obserwacji wynika, że zdecydowana mniejszość podatników wykorzystuje tę metodę. Szkoda, ponieważ w praktyce wspiera ona płynność finansową małych przedsiębiorstw.” - dodaje Bogdan Zatorski.


Automatycznie rozliczyć 50% „samochodowego VAT”


Po wejściu w życie 1 kwietnia br. nowych przepisów o możliwości 50% odliczenia podatku z tytułu zakupu i eksploatacji pojazdów służbowych (do tzw. „użytku mieszanego”, czyli służbowego i prywatnego) sporo podatników poszukuje możliwości zautomatyzowania obsługi faktur. Należy jednak pamiętać, że w myśl nowowprowadzonych przepisów, do prawidłowego rozliczenia VAT niezbędne jest właściwe zakwalifikowanie kosztu. „Gdy przedsiębiorstwo otrzymuje fakturę, ktoś wewnątrz musi jednoznacznie określić, czy kwalifikuje się ona do pełnego czy też 50% odliczenia VAT. W zdecydowanej większości przypadków zautomatyzowanie takiej oceny mija się z celem lub jest po prostu niemożliwe.” - wyjaśnia Bogdan Zatorski.


Samochód firmowy do celów prywatnych - rozliczenie VAT


Wprowadzone w obecnym i ubiegłym roku zmiany w ustawie o VAT nie kończą procesu nowelizacji prawa. Wkrótce przedsiębiorców czekają zmiany w ordynacji podatkowej, które również będą miały bezpośredni wpływ na prowadzenie ksiąg i rozliczeń podatków. Bardzo prawdopodobne są także dalsze zmiany w ustawie o VAT.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA