REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany w VAT stwarzają największe problemy księgowym

REKLAMA

Minęło już kilka miesięcy od wejścia w życie rewolucyjnych zmian w ustawie o VAT, które diametralnie zmieniły obowiązujące od dwóch dekad zasady rozliczania podatku. Spowodowało to, że księgowi mają coraz więcej pytań i wątpliwości związanych z VAT, tym bardziej, że dodatkowo, od początku kwietnia tego roku obowiązuje inna zmiana w ustawie, regulująca kwestie odliczania VAT od zakupu i eksploatacji pojazdów.

 

REKLAMA

Autopromocja

Na ile księgowi przystosowują się do nowych przepisów oraz jakie utrudnienia wynikają z wprowadzanych regulacji? „Z naszych obserwacji wynika, że księgowi w Polsce po kilku miesiącach adaptacji nie mają kłopotów w prawidłowym rozliczaniu VAT na nowych zasadach. Niemniej, duża grupa podatników ma pytania i wątpliwości w zupełnie innych aspektach.” - mówi Bogdan Zatorski, kierownik konsultingu biznesowego w Sage.


Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet


Problematyczne odwrotne obciążenie w VAT


Nadal dominującym tematem jest sposób rozliczania faktur wystawionych w ramach procedury odwrotnego obciążenia VAT. Tego typu dokumenty generowane są w przypadku sprzedaży towarów ujętych w katalogu ujętym w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Przy nabyciu takiego towaru, obowiązek naliczenia podatku należnego ciąży na nabywcy, a nie jak w tradycyjnej transakcji na sprzedawcy. Od października ub. r. obowiązuje poszerzona lista towarów objętych procedurą odwrotnego obciążenia. Obecnie figuruje na niej 41 pozycji różnych wyrobów. „Poszerzenie katalogu zwiększyło skalę zjawiska i w obiegu jest coraz więcej tego typu faktur. Problemy zgłaszają przede wszystkim podatnicy, którzy incydentalnie nabywają towary z procedurą odwrotnego obciążenia, np. elementy metalowe wykorzystywane w realizowanych inwestycjach, w produkcji lub do celów remontowych. Otrzymawszy od strony sprzedającej nowy typ faktury, nie wiedzą, w jaki sposób prawidłowo ją rozliczyć i zaksięgować w użytkowanym oprogramowaniu.” - wyjaśnia Bogdan Zatorski.


Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zapisz się na nasz newsletter


Ulga na złe długi


Z obserwacji Sage wynika, że wciąż wielu księgowych ma kłopoty w prawidłowym korygowaniu podatku, w przypadkach przekraczania terminów spłaty zobowiązań, po których kontrahenci (wierzyciele) mają prawo skorzystać z tzw. ulgi na złe długi. Gdy upłynie 150 dni od terminu płatności niezapłaconej faktury, podatnik-dłużnik zobowiązany jest skorygować podatek naliczony (w praktyce zwrócić do urzędu VAT, który odliczył z tytułu tej faktury). „Wątpliwości księgowych dotyczą głównie wskazania właściwego okresu, w którym należy złożyć korektę. Pojawiają się też pytania, w jaki sposób można skutecznie kontrolować termin, po którym należy dokonać korekty VAT. W przypadku nieskutecznej weryfikacji terminu może się okazać, że w rejestrach i rozliczeniach podatkowych pojawiają się błędy.” - mówi Bogdan Zatorski.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Co ciekawe, rzadko zgłaszane są wątpliwości w zakresie rozliczania podatków VAT i dochodowego przez małych podatników prowadzących działalność opartą na metodzie kasowej. „Z naszych obserwacji wynika, że zdecydowana mniejszość podatników wykorzystuje tę metodę. Szkoda, ponieważ w praktyce wspiera ona płynność finansową małych przedsiębiorstw.” - dodaje Bogdan Zatorski.


Automatycznie rozliczyć 50% „samochodowego VAT”


Po wejściu w życie 1 kwietnia br. nowych przepisów o możliwości 50% odliczenia podatku z tytułu zakupu i eksploatacji pojazdów służbowych (do tzw. „użytku mieszanego”, czyli służbowego i prywatnego) sporo podatników poszukuje możliwości zautomatyzowania obsługi faktur. Należy jednak pamiętać, że w myśl nowowprowadzonych przepisów, do prawidłowego rozliczenia VAT niezbędne jest właściwe zakwalifikowanie kosztu. „Gdy przedsiębiorstwo otrzymuje fakturę, ktoś wewnątrz musi jednoznacznie określić, czy kwalifikuje się ona do pełnego czy też 50% odliczenia VAT. W zdecydowanej większości przypadków zautomatyzowanie takiej oceny mija się z celem lub jest po prostu niemożliwe.” - wyjaśnia Bogdan Zatorski.


Samochód firmowy do celów prywatnych - rozliczenie VAT


Wprowadzone w obecnym i ubiegłym roku zmiany w ustawie o VAT nie kończą procesu nowelizacji prawa. Wkrótce przedsiębiorców czekają zmiany w ordynacji podatkowej, które również będą miały bezpośredni wpływ na prowadzenie ksiąg i rozliczeń podatków. Bardzo prawdopodobne są także dalsze zmiany w ustawie o VAT.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA