REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wygląda rozliczenie VAT w przypadku świadczenia usług budowlanych za granicą

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Moja firma (działalność jednoosobowa, osoba fizyczna) ma zamiar przyjąć zlecenie od firmy szwedzkiej na wybudowanie kilku domów w Szwecji. Jak wygląda rozliczanie VAT w przypadku usług budowlanych świadczonych na rzecz podmiotów z innych państw UE?

rada

Roboty budowlane wykonywane poza Polską nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, lecz w państwie, w którym są położone nieruchomości. Konsekwencje takiego rozwiązania zostały omówione w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Miejsce świadczenia usług budowlanych (jako usług związanych z nieruchomościami) należy ustalić według miejsca położenia nieruchomości, której dotyczą (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT). W konsekwencji usługi budowlane wykonywane na nieruchomościach położonych poza Polską (niezależnie od tego, na rzecz kogo są świadczone) nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. Z punktu widzenia polskich przepisów są to czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT w Polsce.

W związku z tym zasady opodatkowania tych usług będą regulowały przepisy VAT obowiązujące w Szwecji. Oznaczać to może konieczność rejestracji jako podatnika VAT w państwie świadczenia tych usług (w omawianym przypadku - w Szwecji) oraz dokumentowania świadczenia tych usług fakturami (lub innymi dokumentami) wystawianymi zgodnie z przepisami danego państwa (w omawianym przypadku - dokumentami wystawianymi zgodnie z przepisami szwedzkimi). Obowiązek rejestracji w Szwecji wystąpi w szczególności w przypadku:

l robót wykonywanych dla osób zagranicznych niebędących podatnikami VAT (tj. przede wszystkim dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) lub

l robót wykonywanych dla podatników niezarejestrowanych w danym państwie (ten problem może występować w przypadku podwykonawców).

Inaczej jest wówczas, gdy roboty budowlane są wykonywane dla podatników VAT z danego państwa. Państwa członkowskie w takich przypadkach przeważnie zwalniają podatników zagranicznych z obowiązku rejestracji jako podatnika VAT. Jednocześnie obowiązek rozliczenia VAT jest nakładany na nabywców tych usług będących podatnikami VAT zarejestrowanymi w danym państwie. W Polsce odbywa się to w ramach tzw. importu usług. Taki sposób opodatkowania należy jednak potwierdzić z regulacjami VAT obowiązującymi w Szwecji.

Polski podatnik, który nie jest dla tych czynności zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze wykonujący usługi opodatkowane poza terytorium Polski jest obowiązany do ich dokumentowania. Dokumentami wystawianymi w takich przypadkach są faktury uproszczone, o których mowa w § 27 rozporządzenia o fakturach, a więc faktury bez stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Jednocześnie należy zauważyć, że na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy mają prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli importowane przez nich lub nabywane towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, pod warunkiem że:

kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, i

l podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W konsekwencji, mimo braku opodatkowania przedmiotowych robót budowlanych w Polsce, będzie Pan miał prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych w Polsce zakupów. Podatek taki wykazywany jest na zasadach ogólnych w poz. 44-47 deklaracji VAT-7/VAT-7K.

Wykonywane przez polskich podatników dostawy towarów oraz świadczenie usług poza terytorium Polski (a więc również roboty budowlane wykonywane za granicą), w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, są wykazywane w deklaracjach VAT-7/VAT-7K w poz. 21.

PRZYKŁAD

Polski podatnik wykonuje roboty budowlane na rzecz szwedzkiego podatnika i wystawia mu faktury uproszczone (bez VAT). W związku z tymi robotami polski podatnik dokonuje w Polsce zakupów materiałów budowlanych. Kwoty wynikające z wystawianych faktur uproszczonych podatnik ujmuje w poz. 21 deklaracji VAT-7/VAT-7K, zaś wartość netto zakupów oraz podatek naliczony - w poz. 44-47 tych deklaracji.

Podstawa prawna

l art. 27 ust. 2 pkt 1 oraz art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

l § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860


Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA