REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kaucja za opakowanie - opodatkowanie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
Kaucja za opakowanie - opodatkowanie VAT
Kaucja za opakowanie - opodatkowanie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Spółka sprzedaje towary (farby) bezpośrednio do odbiorców przemysłowych i jest zobowiązana do odbioru (na własny koszt) opakowań po tych środkach i ich utylizacji. Ponadto (na podstawie przepisów ustawy z 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych - Dz.U. z 2001 r. Nr 63, poz. 638 z późn.zm.) spółka jest zobowiązana do ustalenia wysokości kaucji za opakowania jednostkowe tych środków, w wysokości nie niższej niż 10% i nie wyższej niż 30% ceny niebezpiecznego środka zawartego w tym opakowaniu. Termin płatności kaucji pokrywa się z terminem płatności należności za dostarczone towary, zaś termin przygotowania odpadów opakowaniowych do odbioru wynosi 180 dni od daty wydania towaru. W przypadku odmowy zwrotu zużytych opakowań przez kontrahenta spółka ma prawo otrzymaną kaucję zachować. Nie są to opakowania wielokrotnego użytku. Czy podlega opodatkowaniu VAT kaucja otrzymywana od klientów spółki przy sprzedaży produktów, czy kaucja naliczana od niezwróconych opakowań?
RADA
Opodatkowaniu VAT nie podlega pobranie przez Spółkę kaucji za opakowania, ale wydanie tych opakowań. Dotyczy to jednak tylko sytuacji, w których opakowania te nie zostaną zwrócone w określonym umową terminie. W przypadku zwrócenia opakowań w terminie do opodatkowania podatkiem VAT nie dochodzi.
UZASADNIENIE
Z treści pytania wynika, że przepisy zobowiązują spółkę do pobierania szczególnego rodzaju kaucji za opakowania, w których sprzedaje produkowane przez siebie towary (farby). Sprzedaje zatem towary w opakowaniach zwrotnych (bez znaczenia jest fakt, iż nie są to opakowania wielokrotnego użytku; z przepisów nie wynika, aby przez pojęcie opakowań zwrotnych należało rozumieć jedynie opakowania wielokrotnego użytku).
Z § 19 ust. 1 rozporządzenia o fakturach wynika, że jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie kaucję za to opakowanie, wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury dokumentującej sprzedaż. Na podstawieie tego przepisu przyjmuje się, że czynności polegających na wydawaniu opakowań za kaucją nie traktuje się jako sprzedaży podatnika (czynności tych nie wykazuje się w ewidencji podatnika, ani w składanych przez niego deklaracjach).
Jeśli opakowania zwrotne zostają zwrócone w terminie określonym umową, nic się nie dzieje. Jeśli jednak opakowania te nie zostaną zwrócone w terminie, konieczne jest wystawienie faktury dokumentującej kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań (fakturę taką należy wystawić nie później niż 7 dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań zwrotnych). Fakturę taką należy wystawić także wówczas, gdy umowa nie określa terminu zwrotu opakowań, a minęło 60 dni od dnia wydania tych opakowań (wówczas fakturę należy wystawić najpóźniej w 60. dniu od dnia wydania).
WAŻNE!
Gdy opakowania nie zostały zwrócone, fakturę należy wystawić w terminie 7 dni od dnia (określonego w umowie), w którym powinny zostać sprzedawcy zwrócone opakowania.
W obu przypadkach przyjmuje się, że obowiązek podatkowy powstaje w dniu wystawienia faktury.
Jak stwierdził Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście w piśmie z 20 kwietnia 2005 r., sygn. PP/443-10/05/PK „W opisanym przez Podatnika stanie faktycznym obowiązek podatkowy powstanie nie później niż w siódmym dniu po dniu w którym umowa przewidywała zwrot opakowań.(...) W przypadku pobrania kaucji za opakowania przy sprzedaży towaru kwota kaucji nie powinna być rejestrowania w kasie jako obrót opodatkowany. Podstawą do prawidłowego rozliczenia podatku należnego z tytułu niezwróconych w terminie opakowań zwrotnych może być ewidencja wydanych i zwróconych opakowań, która jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego jest przez Podatnika prowadzona. Natomiast jak wynika z art. 106 ust. 7 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, w którym zawarto katalog czynności dokumentowanych za pomocą faktur wewnętrznych, obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie przewidują wystawienia w opisanej sytuacji faktury wewnętrznej”.
Dlatego wydanie niezwróconych opakowań zwrotnych należy rozliczyć w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K, za okres, w którym są wystawiane powyższe faktury. Jeśli faktury te nie zostaną wystawione w terminie, uznać należy, że obowiązek podatkowy powstaje, odpowiednio, 7 dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań zwrotnych (jeśli umowa określała termin ich zwrotu) lub 60 dnia od dnia wydania (jeśli umowa nie przewidywała takiego terminu).
Przykład
Spółka wydaje towary w opakowaniach zwrotnych, pobierając z tego tytułu kaucję. Termin zwrotu w umowie jest przewidziany na 90 dzień od wydania opakowań. Spółka dokonała transakcji 1 lutego, pobierając kaucję od opakowań zwrotnych. 2 maja nie otrzymała opakowań. Dlatego fakturę może wystawić najpóźniej 9 maja. Dzień wystawienia faktury będzie dniem powstania obowiązku podatkowego.
Mając na uwadze powyższe, opodatkowaniu VAT podlega nie tyle pobranie przez Spółkę kaucji za opakowania, co wydanie tych opakowań. Dotyczy to jednak tylko sytuacji, w których opakowania te nie zostaną zwrócone w określonym umową terminie (jak wynika z treści pytania - w ciągu 180 dni od dnia wydania towarów). W przypadku zwrócenia opakowań w terminie do opodatkowania podatkiem VAT nie dochodzi.
• § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA