REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT w przypadku zakupu biletów lotniczych dla pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczać w VAT zakupione przez pracodawcę bilety lotnicze dla pracowników: w zakresie służbowym i prywatnie, w ramach nagrody itp.?

RADA

Zasady rozliczania VAT w przypadku zakupu biletów lotniczych różnią się w zależności od tego, czy chodzi o bilety lotnicze na trasach krajowych, czy też o bilety lotnicze na trasach międzynarodowych. Usługi transportu lotniczego na trasach krajowych opodatkowane są 7-proc. stawką VAT, natomiast w przypadku lotów na trasach międzynarodowych - stawką 0%. Przekazanie biletu lotniczego pracownikowi odbywającemu podróż służbową nie stanowi podlegającego opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usług. Nie trzeba w takim wypadku wystawiać faktury wewnętrznej z VAT. Natomiast przekazanie biletów krajowych jako nagród dla pracowników podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną z 7-proc. VAT. Z tym że przekazanie pracownikom jako nagród biletów lotniczych na trasach międzynarodowych już wygląda inaczej. Opodatkowanie takich usług według stawki 0% powoduje brak podatku naliczonego przy nabyciu, a w konsekwencji - brak opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług. W efekcie nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT.

UZASADNIENIE

Rozwój tanich linii lotniczych spowodował, że coraz częściej podróżujemy samolotami. Bilety lotnicze są kupowane również przez przedsiębiorców, którzy wysyłają pracowników w podróże służbowe czy też przekazują te bilety w ramach nagród. Pojawia się w związku z tym pytanie, jak tego typu czynności rozliczać na gruncie VAT.

Przede wszystkim należy wyjaśnić, że zakup biletu lotniczego stanowi w istocie zakup usługi transportu lotniczego. Bilet jest jedynie dokumentem uprawniającym do skorzystania z nabytej usługi. Podobnie ma się rzecz ze sprzedażą czy przekazaniem biletu. Opodatkowanie takiej czynności należy rozpatrywać w kontekście opodatkowania świadczenia usług, a nie dostaw towarów. Ponadto należy wskazać, że usługi transportu lotniczego opodatkowane są stawką 7%. Tak jest w przypadku lotów na trasach krajowych (art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 148 i 149 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług). Natomiast stawką 0% opodatkowane są usługi tego transportu w przypadku lotów na trasach międzynarodowych (art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy).

Ważne!

Usługi transportu lotniczego na trasach krajowych opodatkowane są 7-proc. stawką VAT, natomiast w przypadku lotów na trasach międzynarodowych - stawką 0%.

Mając to na uwadze, zauważyć należy, że podatek naliczony przy zakupie biletów lotniczych występuje tylko w przypadku zakupu biletów krajowych. Podatek od zakupu biletów dla pracowników odbywających podróże służbowe:

1) może zostać odliczony w całości - jeśli podróż służbowa pracownika dotyczy w całości działalności opodatkowanej pracodawcy,

2) może zostać odliczony w części (ustalonej na podstawie tzw. proporcji - art. 90 ustawy) - jeśli podróż służbowa pracownika dotyczy jednocześnie działalności opodatkowanej i zwolnionej pracodawcy,

3) nie może zostać odliczony - jeśli podróż służbowa pracownika dotyczy w całości działalności zwolnionej z podatku.

Niezależnie od tego, która z powyższych sytuacji ma miejsce, przekazanie biletu lotniczego pracownikowi odbywającemu podróż służbową nie stanowi podlegającego opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usługi. W konsekwencji nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT. Nieodpłatne świadczenie usług podlega bowiem opodatkowaniu tylko wówczas, gdy nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez podatnika (art. 8 ust. 2 ustawy). Zaś przekazanie biletów lotniczych pracownikowi odbywającemu podróż służbową jest niewątpliwie związane z prowadzeniem takiego przedsiębiorstwa.

Ważne!

Przekazanie biletu lotniczego pracownikowi odbywającemu podróż służbową nie stanowi podlegającego opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usług. Nie trzeba w takim wypadku wystawiać faktury wewnętrznej z VAT.

W przypadku zakupu biletów lotniczych na trasach międzynarodowych podatek naliczony, ze względu na opodatkowanie takich usług stawką 0%, nie występuje. Jednocześnie, podobnie jak w przypadku krajowych biletów lotniczych, przekazanie biletów lotniczych na trasach międzynarodowych pracownikom odbywającym podróże służbowe nie stanowi nieodpłatnego świadczenia usług (a więc także nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT). Po pierwsze ze względu na związek takiego przekazania z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez pracodawcę, po drugie - ze względu na brak przy nabyciu podatku naliczonego, który mógłby podlegać odliczeniu (istnienie prawa do odliczenia jest drugim z warunków opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług - art. 8 ust. 2 ustawy).

Bilety lotnicze mogą być również kupowane w celu przekazania ich pracownikom jako nagrody. W przypadku zakupu biletów krajowych wchodzą w grę dwa rozwiązania.

Po pierwsze można uznać, że zakup takich biletów stanowi zakup usług pośrednictwa wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (zakładając, że pracodawca wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane; w przypadku wykonywania również czynności zwolnionych wchodzi w grę odliczenie proporcjonalne lub - jeśli bilet otrzymuje pracownik, którego praca dotyczy wyłącznie czynności zwolnionych z podatku - brak prawa do odliczenia), które dają prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie. Przyjęcie takiego wniosku powoduje, że przekazanie biletów krajowych jako nagród dla pracowników podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników (art. 8 ust. 2 ustawy) i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną (z podatkiem naliczonym według stawki 7%).

Ważne!

Przekazanie biletów krajowych jako nagród dla pracowników podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną z 7% VAT.

Po drugie można przyjąć, że związek między zakupami takich biletów a wykonywanymi przez pracodawcę czynnościami opodatkowanymi jest zbyt pośredni, aby można było w tym zakresie korzystać z prawa do odliczenia. Przyjęcie takiego stanowiska oznacza, że przekazanie takich biletów nie podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług (a więc także nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT). Osobiście za prawidłowe uważam pierwsze z zaprezentowanych stanowisk. Niemniej jednak, ze względu na niejasne przepisy w omawianym zakresie, jest możliwe postępowanie na oba wskazane sposoby.

Podobnych problemów nie ma w przypadku przekazania pracownikom jako nagród biletów lotniczych na trasach międzynarodowych. Opodatkowanie takich usług według stawki 0% powoduje brak podatku naliczonego przy nabyciu, a w konsekwencji - brak opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług (a więc nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT).

Warto wspomnieć również o sytuacji, kiedy podatnik nabywa usługi transportu międzynarodowego od zagranicznych kontrahentów. Wówczas mamy do czynienia z importem usług transportu lotniczego. Zobowiązanym do rozliczenia podatku od świadczonych usług transportu jest podmiot, który tę usługę zakupił, a nie świadczący usługi. Obowiązek podatkowy od usługi transportu spoczywa na nabywcy usługi. Nabywca powinien wystawić wówczas fakturę wewnętrzną oraz wykazać import w deklaracji podatkowej VAT-7.

l art. 8 ust. 2, art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 148 i 149 załącznika nr 3, art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 2, art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA