REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT w przypadku zakupu biletów lotniczych dla pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczać w VAT zakupione przez pracodawcę bilety lotnicze dla pracowników: w zakresie służbowym i prywatnie, w ramach nagrody itp.?

RADA

Zasady rozliczania VAT w przypadku zakupu biletów lotniczych różnią się w zależności od tego, czy chodzi o bilety lotnicze na trasach krajowych, czy też o bilety lotnicze na trasach międzynarodowych. Usługi transportu lotniczego na trasach krajowych opodatkowane są 7-proc. stawką VAT, natomiast w przypadku lotów na trasach międzynarodowych - stawką 0%. Przekazanie biletu lotniczego pracownikowi odbywającemu podróż służbową nie stanowi podlegającego opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usług. Nie trzeba w takim wypadku wystawiać faktury wewnętrznej z VAT. Natomiast przekazanie biletów krajowych jako nagród dla pracowników podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną z 7-proc. VAT. Z tym że przekazanie pracownikom jako nagród biletów lotniczych na trasach międzynarodowych już wygląda inaczej. Opodatkowanie takich usług według stawki 0% powoduje brak podatku naliczonego przy nabyciu, a w konsekwencji - brak opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług. W efekcie nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT.

UZASADNIENIE

Rozwój tanich linii lotniczych spowodował, że coraz częściej podróżujemy samolotami. Bilety lotnicze są kupowane również przez przedsiębiorców, którzy wysyłają pracowników w podróże służbowe czy też przekazują te bilety w ramach nagród. Pojawia się w związku z tym pytanie, jak tego typu czynności rozliczać na gruncie VAT.

Przede wszystkim należy wyjaśnić, że zakup biletu lotniczego stanowi w istocie zakup usługi transportu lotniczego. Bilet jest jedynie dokumentem uprawniającym do skorzystania z nabytej usługi. Podobnie ma się rzecz ze sprzedażą czy przekazaniem biletu. Opodatkowanie takiej czynności należy rozpatrywać w kontekście opodatkowania świadczenia usług, a nie dostaw towarów. Ponadto należy wskazać, że usługi transportu lotniczego opodatkowane są stawką 7%. Tak jest w przypadku lotów na trasach krajowych (art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 148 i 149 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług). Natomiast stawką 0% opodatkowane są usługi tego transportu w przypadku lotów na trasach międzynarodowych (art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy).

Ważne!

Usługi transportu lotniczego na trasach krajowych opodatkowane są 7-proc. stawką VAT, natomiast w przypadku lotów na trasach międzynarodowych - stawką 0%.

Mając to na uwadze, zauważyć należy, że podatek naliczony przy zakupie biletów lotniczych występuje tylko w przypadku zakupu biletów krajowych. Podatek od zakupu biletów dla pracowników odbywających podróże służbowe:

1) może zostać odliczony w całości - jeśli podróż służbowa pracownika dotyczy w całości działalności opodatkowanej pracodawcy,

2) może zostać odliczony w części (ustalonej na podstawie tzw. proporcji - art. 90 ustawy) - jeśli podróż służbowa pracownika dotyczy jednocześnie działalności opodatkowanej i zwolnionej pracodawcy,

3) nie może zostać odliczony - jeśli podróż służbowa pracownika dotyczy w całości działalności zwolnionej z podatku.

Niezależnie od tego, która z powyższych sytuacji ma miejsce, przekazanie biletu lotniczego pracownikowi odbywającemu podróż służbową nie stanowi podlegającego opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usługi. W konsekwencji nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT. Nieodpłatne świadczenie usług podlega bowiem opodatkowaniu tylko wówczas, gdy nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez podatnika (art. 8 ust. 2 ustawy). Zaś przekazanie biletów lotniczych pracownikowi odbywającemu podróż służbową jest niewątpliwie związane z prowadzeniem takiego przedsiębiorstwa.

Ważne!

Przekazanie biletu lotniczego pracownikowi odbywającemu podróż służbową nie stanowi podlegającego opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usług. Nie trzeba w takim wypadku wystawiać faktury wewnętrznej z VAT.

W przypadku zakupu biletów lotniczych na trasach międzynarodowych podatek naliczony, ze względu na opodatkowanie takich usług stawką 0%, nie występuje. Jednocześnie, podobnie jak w przypadku krajowych biletów lotniczych, przekazanie biletów lotniczych na trasach międzynarodowych pracownikom odbywającym podróże służbowe nie stanowi nieodpłatnego świadczenia usług (a więc także nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT). Po pierwsze ze względu na związek takiego przekazania z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez pracodawcę, po drugie - ze względu na brak przy nabyciu podatku naliczonego, który mógłby podlegać odliczeniu (istnienie prawa do odliczenia jest drugim z warunków opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług - art. 8 ust. 2 ustawy).

Bilety lotnicze mogą być również kupowane w celu przekazania ich pracownikom jako nagrody. W przypadku zakupu biletów krajowych wchodzą w grę dwa rozwiązania.

Po pierwsze można uznać, że zakup takich biletów stanowi zakup usług pośrednictwa wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (zakładając, że pracodawca wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane; w przypadku wykonywania również czynności zwolnionych wchodzi w grę odliczenie proporcjonalne lub - jeśli bilet otrzymuje pracownik, którego praca dotyczy wyłącznie czynności zwolnionych z podatku - brak prawa do odliczenia), które dają prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie. Przyjęcie takiego wniosku powoduje, że przekazanie biletów krajowych jako nagród dla pracowników podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników (art. 8 ust. 2 ustawy) i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną (z podatkiem naliczonym według stawki 7%).

Ważne!

Przekazanie biletów krajowych jako nagród dla pracowników podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną z 7% VAT.

Po drugie można przyjąć, że związek między zakupami takich biletów a wykonywanymi przez pracodawcę czynnościami opodatkowanymi jest zbyt pośredni, aby można było w tym zakresie korzystać z prawa do odliczenia. Przyjęcie takiego stanowiska oznacza, że przekazanie takich biletów nie podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług (a więc także nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT). Osobiście za prawidłowe uważam pierwsze z zaprezentowanych stanowisk. Niemniej jednak, ze względu na niejasne przepisy w omawianym zakresie, jest możliwe postępowanie na oba wskazane sposoby.

Podobnych problemów nie ma w przypadku przekazania pracownikom jako nagród biletów lotniczych na trasach międzynarodowych. Opodatkowanie takich usług według stawki 0% powoduje brak podatku naliczonego przy nabyciu, a w konsekwencji - brak opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług (a więc nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT).

Warto wspomnieć również o sytuacji, kiedy podatnik nabywa usługi transportu międzynarodowego od zagranicznych kontrahentów. Wówczas mamy do czynienia z importem usług transportu lotniczego. Zobowiązanym do rozliczenia podatku od świadczonych usług transportu jest podmiot, który tę usługę zakupił, a nie świadczący usługi. Obowiązek podatkowy od usługi transportu spoczywa na nabywcy usługi. Nabywca powinien wystawić wówczas fakturę wewnętrzną oraz wykazać import w deklaracji podatkowej VAT-7.

l art. 8 ust. 2, art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 148 i 149 załącznika nr 3, art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 2, art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA