REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT w przypadku zakupu biletów lotniczych dla pracowników

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczać w VAT zakupione przez pracodawcę bilety lotnicze dla pracowników: w zakresie służbowym i prywatnie, w ramach nagrody itp.?

RADA

Zasady rozliczania VAT w przypadku zakupu biletów lotniczych różnią się w zależności od tego, czy chodzi o bilety lotnicze na trasach krajowych, czy też o bilety lotnicze na trasach międzynarodowych. Usługi transportu lotniczego na trasach krajowych opodatkowane są 7-proc. stawką VAT, natomiast w przypadku lotów na trasach międzynarodowych - stawką 0%. Przekazanie biletu lotniczego pracownikowi odbywającemu podróż służbową nie stanowi podlegającego opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usług. Nie trzeba w takim wypadku wystawiać faktury wewnętrznej z VAT. Natomiast przekazanie biletów krajowych jako nagród dla pracowników podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną z 7-proc. VAT. Z tym że przekazanie pracownikom jako nagród biletów lotniczych na trasach międzynarodowych już wygląda inaczej. Opodatkowanie takich usług według stawki 0% powoduje brak podatku naliczonego przy nabyciu, a w konsekwencji - brak opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług. W efekcie nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT.

UZASADNIENIE

Rozwój tanich linii lotniczych spowodował, że coraz częściej podróżujemy samolotami. Bilety lotnicze są kupowane również przez przedsiębiorców, którzy wysyłają pracowników w podróże służbowe czy też przekazują te bilety w ramach nagród. Pojawia się w związku z tym pytanie, jak tego typu czynności rozliczać na gruncie VAT.

Przede wszystkim należy wyjaśnić, że zakup biletu lotniczego stanowi w istocie zakup usługi transportu lotniczego. Bilet jest jedynie dokumentem uprawniającym do skorzystania z nabytej usługi. Podobnie ma się rzecz ze sprzedażą czy przekazaniem biletu. Opodatkowanie takiej czynności należy rozpatrywać w kontekście opodatkowania świadczenia usług, a nie dostaw towarów. Ponadto należy wskazać, że usługi transportu lotniczego opodatkowane są stawką 7%. Tak jest w przypadku lotów na trasach krajowych (art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 148 i 149 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług). Natomiast stawką 0% opodatkowane są usługi tego transportu w przypadku lotów na trasach międzynarodowych (art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy).

Ważne!

Usługi transportu lotniczego na trasach krajowych opodatkowane są 7-proc. stawką VAT, natomiast w przypadku lotów na trasach międzynarodowych - stawką 0%.

Mając to na uwadze, zauważyć należy, że podatek naliczony przy zakupie biletów lotniczych występuje tylko w przypadku zakupu biletów krajowych. Podatek od zakupu biletów dla pracowników odbywających podróże służbowe:

1) może zostać odliczony w całości - jeśli podróż służbowa pracownika dotyczy w całości działalności opodatkowanej pracodawcy,

2) może zostać odliczony w części (ustalonej na podstawie tzw. proporcji - art. 90 ustawy) - jeśli podróż służbowa pracownika dotyczy jednocześnie działalności opodatkowanej i zwolnionej pracodawcy,

3) nie może zostać odliczony - jeśli podróż służbowa pracownika dotyczy w całości działalności zwolnionej z podatku.

Niezależnie od tego, która z powyższych sytuacji ma miejsce, przekazanie biletu lotniczego pracownikowi odbywającemu podróż służbową nie stanowi podlegającego opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usługi. W konsekwencji nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT. Nieodpłatne świadczenie usług podlega bowiem opodatkowaniu tylko wówczas, gdy nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez podatnika (art. 8 ust. 2 ustawy). Zaś przekazanie biletów lotniczych pracownikowi odbywającemu podróż służbową jest niewątpliwie związane z prowadzeniem takiego przedsiębiorstwa.

Ważne!

Przekazanie biletu lotniczego pracownikowi odbywającemu podróż służbową nie stanowi podlegającego opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usług. Nie trzeba w takim wypadku wystawiać faktury wewnętrznej z VAT.

W przypadku zakupu biletów lotniczych na trasach międzynarodowych podatek naliczony, ze względu na opodatkowanie takich usług stawką 0%, nie występuje. Jednocześnie, podobnie jak w przypadku krajowych biletów lotniczych, przekazanie biletów lotniczych na trasach międzynarodowych pracownikom odbywającym podróże służbowe nie stanowi nieodpłatnego świadczenia usług (a więc także nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT). Po pierwsze ze względu na związek takiego przekazania z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez pracodawcę, po drugie - ze względu na brak przy nabyciu podatku naliczonego, który mógłby podlegać odliczeniu (istnienie prawa do odliczenia jest drugim z warunków opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług - art. 8 ust. 2 ustawy).

Bilety lotnicze mogą być również kupowane w celu przekazania ich pracownikom jako nagrody. W przypadku zakupu biletów krajowych wchodzą w grę dwa rozwiązania.

Po pierwsze można uznać, że zakup takich biletów stanowi zakup usług pośrednictwa wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (zakładając, że pracodawca wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane; w przypadku wykonywania również czynności zwolnionych wchodzi w grę odliczenie proporcjonalne lub - jeśli bilet otrzymuje pracownik, którego praca dotyczy wyłącznie czynności zwolnionych z podatku - brak prawa do odliczenia), które dają prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie. Przyjęcie takiego wniosku powoduje, że przekazanie biletów krajowych jako nagród dla pracowników podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników (art. 8 ust. 2 ustawy) i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną (z podatkiem naliczonym według stawki 7%).

Ważne!

Przekazanie biletów krajowych jako nagród dla pracowników podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną z 7% VAT.

Po drugie można przyjąć, że związek między zakupami takich biletów a wykonywanymi przez pracodawcę czynnościami opodatkowanymi jest zbyt pośredni, aby można było w tym zakresie korzystać z prawa do odliczenia. Przyjęcie takiego stanowiska oznacza, że przekazanie takich biletów nie podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług (a więc także nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT). Osobiście za prawidłowe uważam pierwsze z zaprezentowanych stanowisk. Niemniej jednak, ze względu na niejasne przepisy w omawianym zakresie, jest możliwe postępowanie na oba wskazane sposoby.

Podobnych problemów nie ma w przypadku przekazania pracownikom jako nagród biletów lotniczych na trasach międzynarodowych. Opodatkowanie takich usług według stawki 0% powoduje brak podatku naliczonego przy nabyciu, a w konsekwencji - brak opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług (a więc nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT).

Warto wspomnieć również o sytuacji, kiedy podatnik nabywa usługi transportu międzynarodowego od zagranicznych kontrahentów. Wówczas mamy do czynienia z importem usług transportu lotniczego. Zobowiązanym do rozliczenia podatku od świadczonych usług transportu jest podmiot, który tę usługę zakupił, a nie świadczący usługi. Obowiązek podatkowy od usługi transportu spoczywa na nabywcy usługi. Nabywca powinien wystawić wówczas fakturę wewnętrzną oraz wykazać import w deklaracji podatkowej VAT-7.

l art. 8 ust. 2, art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 148 i 149 załącznika nr 3, art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 2, art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA