REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT w przypadku zakupu biletów lotniczych dla pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczać w VAT zakupione przez pracodawcę bilety lotnicze dla pracowników: w zakresie służbowym i prywatnie, w ramach nagrody itp.?

RADA

Zasady rozliczania VAT w przypadku zakupu biletów lotniczych różnią się w zależności od tego, czy chodzi o bilety lotnicze na trasach krajowych, czy też o bilety lotnicze na trasach międzynarodowych. Usługi transportu lotniczego na trasach krajowych opodatkowane są 7-proc. stawką VAT, natomiast w przypadku lotów na trasach międzynarodowych - stawką 0%. Przekazanie biletu lotniczego pracownikowi odbywającemu podróż służbową nie stanowi podlegającego opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usług. Nie trzeba w takim wypadku wystawiać faktury wewnętrznej z VAT. Natomiast przekazanie biletów krajowych jako nagród dla pracowników podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną z 7-proc. VAT. Z tym że przekazanie pracownikom jako nagród biletów lotniczych na trasach międzynarodowych już wygląda inaczej. Opodatkowanie takich usług według stawki 0% powoduje brak podatku naliczonego przy nabyciu, a w konsekwencji - brak opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług. W efekcie nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT.

UZASADNIENIE

Rozwój tanich linii lotniczych spowodował, że coraz częściej podróżujemy samolotami. Bilety lotnicze są kupowane również przez przedsiębiorców, którzy wysyłają pracowników w podróże służbowe czy też przekazują te bilety w ramach nagród. Pojawia się w związku z tym pytanie, jak tego typu czynności rozliczać na gruncie VAT.

Przede wszystkim należy wyjaśnić, że zakup biletu lotniczego stanowi w istocie zakup usługi transportu lotniczego. Bilet jest jedynie dokumentem uprawniającym do skorzystania z nabytej usługi. Podobnie ma się rzecz ze sprzedażą czy przekazaniem biletu. Opodatkowanie takiej czynności należy rozpatrywać w kontekście opodatkowania świadczenia usług, a nie dostaw towarów. Ponadto należy wskazać, że usługi transportu lotniczego opodatkowane są stawką 7%. Tak jest w przypadku lotów na trasach krajowych (art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 148 i 149 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług). Natomiast stawką 0% opodatkowane są usługi tego transportu w przypadku lotów na trasach międzynarodowych (art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy).

Ważne!

Usługi transportu lotniczego na trasach krajowych opodatkowane są 7-proc. stawką VAT, natomiast w przypadku lotów na trasach międzynarodowych - stawką 0%.

Mając to na uwadze, zauważyć należy, że podatek naliczony przy zakupie biletów lotniczych występuje tylko w przypadku zakupu biletów krajowych. Podatek od zakupu biletów dla pracowników odbywających podróże służbowe:

1) może zostać odliczony w całości - jeśli podróż służbowa pracownika dotyczy w całości działalności opodatkowanej pracodawcy,

2) może zostać odliczony w części (ustalonej na podstawie tzw. proporcji - art. 90 ustawy) - jeśli podróż służbowa pracownika dotyczy jednocześnie działalności opodatkowanej i zwolnionej pracodawcy,

3) nie może zostać odliczony - jeśli podróż służbowa pracownika dotyczy w całości działalności zwolnionej z podatku.

Niezależnie od tego, która z powyższych sytuacji ma miejsce, przekazanie biletu lotniczego pracownikowi odbywającemu podróż służbową nie stanowi podlegającego opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usługi. W konsekwencji nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT. Nieodpłatne świadczenie usług podlega bowiem opodatkowaniu tylko wówczas, gdy nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez podatnika (art. 8 ust. 2 ustawy). Zaś przekazanie biletów lotniczych pracownikowi odbywającemu podróż służbową jest niewątpliwie związane z prowadzeniem takiego przedsiębiorstwa.

Ważne!

Przekazanie biletu lotniczego pracownikowi odbywającemu podróż służbową nie stanowi podlegającego opodatkowaniu nieodpłatnego świadczenia usług. Nie trzeba w takim wypadku wystawiać faktury wewnętrznej z VAT.

W przypadku zakupu biletów lotniczych na trasach międzynarodowych podatek naliczony, ze względu na opodatkowanie takich usług stawką 0%, nie występuje. Jednocześnie, podobnie jak w przypadku krajowych biletów lotniczych, przekazanie biletów lotniczych na trasach międzynarodowych pracownikom odbywającym podróże służbowe nie stanowi nieodpłatnego świadczenia usług (a więc także nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT). Po pierwsze ze względu na związek takiego przekazania z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez pracodawcę, po drugie - ze względu na brak przy nabyciu podatku naliczonego, który mógłby podlegać odliczeniu (istnienie prawa do odliczenia jest drugim z warunków opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług - art. 8 ust. 2 ustawy).

Bilety lotnicze mogą być również kupowane w celu przekazania ich pracownikom jako nagrody. W przypadku zakupu biletów krajowych wchodzą w grę dwa rozwiązania.

Po pierwsze można uznać, że zakup takich biletów stanowi zakup usług pośrednictwa wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (zakładając, że pracodawca wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane; w przypadku wykonywania również czynności zwolnionych wchodzi w grę odliczenie proporcjonalne lub - jeśli bilet otrzymuje pracownik, którego praca dotyczy wyłącznie czynności zwolnionych z podatku - brak prawa do odliczenia), które dają prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie. Przyjęcie takiego wniosku powoduje, że przekazanie biletów krajowych jako nagród dla pracowników podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników (art. 8 ust. 2 ustawy) i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną (z podatkiem naliczonym według stawki 7%).

Ważne!

Przekazanie biletów krajowych jako nagród dla pracowników podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników i powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną z 7% VAT.

Po drugie można przyjąć, że związek między zakupami takich biletów a wykonywanymi przez pracodawcę czynnościami opodatkowanymi jest zbyt pośredni, aby można było w tym zakresie korzystać z prawa do odliczenia. Przyjęcie takiego stanowiska oznacza, że przekazanie takich biletów nie podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług (a więc także nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT). Osobiście za prawidłowe uważam pierwsze z zaprezentowanych stanowisk. Niemniej jednak, ze względu na niejasne przepisy w omawianym zakresie, jest możliwe postępowanie na oba wskazane sposoby.

Podobnych problemów nie ma w przypadku przekazania pracownikom jako nagród biletów lotniczych na trasach międzynarodowych. Opodatkowanie takich usług według stawki 0% powoduje brak podatku naliczonego przy nabyciu, a w konsekwencji - brak opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług (a więc nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej z naliczonym z tego tytułu VAT).

Warto wspomnieć również o sytuacji, kiedy podatnik nabywa usługi transportu międzynarodowego od zagranicznych kontrahentów. Wówczas mamy do czynienia z importem usług transportu lotniczego. Zobowiązanym do rozliczenia podatku od świadczonych usług transportu jest podmiot, który tę usługę zakupił, a nie świadczący usługi. Obowiązek podatkowy od usługi transportu spoczywa na nabywcy usługi. Nabywca powinien wystawić wówczas fakturę wewnętrzną oraz wykazać import w deklaracji podatkowej VAT-7.

l art. 8 ust. 2, art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 148 i 149 załącznika nr 3, art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 2, art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA