REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odliczyć VAT z faktury z tytułu zakupów na Allegro

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą i kupuję wiele wykorzystywanych przeze mnie w tej działalności towarów w sklepach internetowych i na Allegro. Faktury za dokonywane zakupy otrzymuję w różnych terminach. Czasami faktura jest przesyłana razem z towarem, a czasami dużo później, dopiero po zapłaceniu za otrzymany towar na poczcie. Od czego to zależy? W jakim terminie mogę odliczyć VAT z faktur za takie zakupy?

RADA

W przypadku otrzymania faktury za zakupy dokonane w internecie, niezależnie od tego, czy faktura przyjdzie razem z towarem, czy dopiero w terminie późniejszym, po otrzymaniu towaru, ma Pan prawo do odliczenia VAT z takiej faktury w deklaracji VAT składanej za miesiąc, w którym Pan tę fakturę otrzymał. Jeżeli nie rozliczy Pan faktury w deklaracji za miesiąc otrzymania, może Pan to zrobić w deklaracji za miesiąc następny.

UZASADNIENIE

Odpowiedź na Pana pytanie należy rozpocząć od przybliżenia sposobu rozliczania transakcji sprzedaży przez internet. Jest to o tyle istotne, że w zależności od sposobu regulowania płatności za sprzedawane towary będzie powstawał obowiązek podatkowy z tytułu tych czynności. W praktyce, w przypadku sprzedaży przez internet, zapłata może się odbywać na dwa sposoby:

- za zaliczeniem pocztowym,

- na rachunek bankowy.

W pierwszym przypadku sprzedawca dokonuje wysyłki, nie pobierając z góry pieniędzy za wysyłany towar. Sprzedany przedmiot trafia do kupującego za pośrednictwem poczty. Kupujący dokonuje zapłaty albo bezpośrednio do rąk dostawcy, a w przypadku nieobecności w domu podczas doręczenia przesyłki płatność jest dokonywana w urzędzie pocztowym. Następnie należność za dostarczony towar jest przelewana na konto sprzedawcy. W przypadku tego rodzaju sprzedaży obowiązek podatkowy po stronie sprzedawcy będzie powstawał w momencie otrzymania przez niego faktycznej zapłaty. Wynika to z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, w którym ustawodawca w sposób szczególny określił moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu tego rodzaju sprzedaży wysyłkowej. Zgodnie z zawartą w nim regulacją obowiązek podatkowy powstaje z chwilą: otrzymania zapłaty - w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że powyższa regulacja dotyczy nie tylko wysyłania towarów za pośrednictwem Poczty Polskiej, ale również za pośrednictwem firm kurierskich.

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 12 kwietnia 2007 r. nr 1437/ZP/443-9/07/EZ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek stwierdził, że: „Tak więc należy uznać, iż otrzymanie zapłaty w przypadku dostawy wysyłkowej dokonanej za zaliczeniem pocztowym jest równoznaczne z otrzymaniem zapłaty w przypadku dostawy za pobraniem przez firmę kurierską. Moment powstania obowiązku podatkowego w obydwu przypadkach jest tożsamy. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż obowiązek podatkowy powstaje według zasady określonej w art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT”.

W drugim przypadku moment powstania obowiązku podatkowego będzie uzależniony od momentu wpływu zapłaty na rachunek bankowy sprzedawcy. Jeżeli będzie to następowało po wydaniu (wysłaniu) towaru, to obowiązek podatkowy powstanie na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wydania towaru, a jeżeli sprzedaż jest dokumentowana fakturą, obowiązek powstanie w dniu wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej. Jeżeli zaś zapłata będzie następowała na rachunek sprzedawcy przed wydaniem (wysłaniem) towaru, to otrzymane środki należy traktować jako zaliczkę, nawet jeżeli pokrywają 100% ceny za nabyty towar. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wpływu pieniędzy na konto bankowe.

Zaprezentowany powyżej sposób ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży wysyłkowej potwierdzają również organy podatkowe.

W piśmie z 5 maja 2006 r. nr III/443-64/06 Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgierzu czytamy, że: „W odniesieniu do momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży wysyłkowej możemy mieć do czynienia z następującymi sytuacjami:

- co do zasady, stosownie do art. 19 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie,

- w przypadku gdy płatność następuje za zaliczeniem pocztowym (pobraniem), obowiązek podatkowy powstaje, na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, z chwilą otrzymania zapłaty,

- w przypadku otrzymania części należności przed wydaniem towaru obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT)”.

W związku z możliwością potrójnego powstawania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży towarów przez internet wiele wątpliwości budzi termin odliczania VAT z faktur za takie zakupy przez kupujących. Czy więc odliczenia należy dokonać w miesiącu otrzymania faktury, czy w miesiącu, w którym nastąpiła zapłata za zakupiony towar?

Co do zasady prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za miesiąc (kwartał), w którym kupujący otrzymał fakturę, lub w rozliczeniu za miesiąc następny.

W przypadku otrzymania faktury z tytułu nabycia towarów i usług lub faktury od komitenta z tytułu dostawy towarów w ramach umowy komisu przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, z wyłączeniem przypadków gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Regulacja ta ma o tyle istotne znaczenie, że w przypadku otrzymania przez sklep internetowy pieniędzy przed wysyłką towaru i traktowaniem tej kwoty jako zaliczki faktura jest wystawiana przed wydaniem towaru. W takim przypadku warunek ten nie ma zastosowania. Możemy odliczyć VAT w terminie otrzymania faktury.

Natomiast w przypadku otrzymania faktury za zakupy dokonane w internecie, niezależnie od tego, czy faktura przyjdzie razem z towarem, czy dopiero w terminie późniejszym, po otrzymaniu towaru, to ma Pan prawo do odliczenia VAT z takiej faktury w deklaracji VAT składanej za miesiąc, w którym Pan taką fakturę otrzymał. Jeżeli nie rozliczy Pan faktury w deklaracji za miesiąc otrzymania, może Pan to zrobić w deklaracji za miesiąc następny.

Tylko gdyby faktura została otrzymana przed wydaniem towaru, to z odliczeniem należałoby czekać do tego dnia.

- art. 19 ust. 1, 2, 4, ust. 13 pkt 6, art. 86 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA