REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odliczyć VAT z faktury z tytułu zakupów na Allegro

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą i kupuję wiele wykorzystywanych przeze mnie w tej działalności towarów w sklepach internetowych i na Allegro. Faktury za dokonywane zakupy otrzymuję w różnych terminach. Czasami faktura jest przesyłana razem z towarem, a czasami dużo później, dopiero po zapłaceniu za otrzymany towar na poczcie. Od czego to zależy? W jakim terminie mogę odliczyć VAT z faktur za takie zakupy?

RADA

W przypadku otrzymania faktury za zakupy dokonane w internecie, niezależnie od tego, czy faktura przyjdzie razem z towarem, czy dopiero w terminie późniejszym, po otrzymaniu towaru, ma Pan prawo do odliczenia VAT z takiej faktury w deklaracji VAT składanej za miesiąc, w którym Pan tę fakturę otrzymał. Jeżeli nie rozliczy Pan faktury w deklaracji za miesiąc otrzymania, może Pan to zrobić w deklaracji za miesiąc następny.

UZASADNIENIE

Odpowiedź na Pana pytanie należy rozpocząć od przybliżenia sposobu rozliczania transakcji sprzedaży przez internet. Jest to o tyle istotne, że w zależności od sposobu regulowania płatności za sprzedawane towary będzie powstawał obowiązek podatkowy z tytułu tych czynności. W praktyce, w przypadku sprzedaży przez internet, zapłata może się odbywać na dwa sposoby:

- za zaliczeniem pocztowym,

- na rachunek bankowy.

W pierwszym przypadku sprzedawca dokonuje wysyłki, nie pobierając z góry pieniędzy za wysyłany towar. Sprzedany przedmiot trafia do kupującego za pośrednictwem poczty. Kupujący dokonuje zapłaty albo bezpośrednio do rąk dostawcy, a w przypadku nieobecności w domu podczas doręczenia przesyłki płatność jest dokonywana w urzędzie pocztowym. Następnie należność za dostarczony towar jest przelewana na konto sprzedawcy. W przypadku tego rodzaju sprzedaży obowiązek podatkowy po stronie sprzedawcy będzie powstawał w momencie otrzymania przez niego faktycznej zapłaty. Wynika to z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, w którym ustawodawca w sposób szczególny określił moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu tego rodzaju sprzedaży wysyłkowej. Zgodnie z zawartą w nim regulacją obowiązek podatkowy powstaje z chwilą: otrzymania zapłaty - w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że powyższa regulacja dotyczy nie tylko wysyłania towarów za pośrednictwem Poczty Polskiej, ale również za pośrednictwem firm kurierskich.

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 12 kwietnia 2007 r. nr 1437/ZP/443-9/07/EZ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek stwierdził, że: „Tak więc należy uznać, iż otrzymanie zapłaty w przypadku dostawy wysyłkowej dokonanej za zaliczeniem pocztowym jest równoznaczne z otrzymaniem zapłaty w przypadku dostawy za pobraniem przez firmę kurierską. Moment powstania obowiązku podatkowego w obydwu przypadkach jest tożsamy. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż obowiązek podatkowy powstaje według zasady określonej w art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT”.

W drugim przypadku moment powstania obowiązku podatkowego będzie uzależniony od momentu wpływu zapłaty na rachunek bankowy sprzedawcy. Jeżeli będzie to następowało po wydaniu (wysłaniu) towaru, to obowiązek podatkowy powstanie na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wydania towaru, a jeżeli sprzedaż jest dokumentowana fakturą, obowiązek powstanie w dniu wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej. Jeżeli zaś zapłata będzie następowała na rachunek sprzedawcy przed wydaniem (wysłaniem) towaru, to otrzymane środki należy traktować jako zaliczkę, nawet jeżeli pokrywają 100% ceny za nabyty towar. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wpływu pieniędzy na konto bankowe.

Zaprezentowany powyżej sposób ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży wysyłkowej potwierdzają również organy podatkowe.

W piśmie z 5 maja 2006 r. nr III/443-64/06 Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgierzu czytamy, że: „W odniesieniu do momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży wysyłkowej możemy mieć do czynienia z następującymi sytuacjami:

- co do zasady, stosownie do art. 19 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie,

- w przypadku gdy płatność następuje za zaliczeniem pocztowym (pobraniem), obowiązek podatkowy powstaje, na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, z chwilą otrzymania zapłaty,

- w przypadku otrzymania części należności przed wydaniem towaru obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT)”.

W związku z możliwością potrójnego powstawania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży towarów przez internet wiele wątpliwości budzi termin odliczania VAT z faktur za takie zakupy przez kupujących. Czy więc odliczenia należy dokonać w miesiącu otrzymania faktury, czy w miesiącu, w którym nastąpiła zapłata za zakupiony towar?

Co do zasady prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za miesiąc (kwartał), w którym kupujący otrzymał fakturę, lub w rozliczeniu za miesiąc następny.

W przypadku otrzymania faktury z tytułu nabycia towarów i usług lub faktury od komitenta z tytułu dostawy towarów w ramach umowy komisu przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, z wyłączeniem przypadków gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Regulacja ta ma o tyle istotne znaczenie, że w przypadku otrzymania przez sklep internetowy pieniędzy przed wysyłką towaru i traktowaniem tej kwoty jako zaliczki faktura jest wystawiana przed wydaniem towaru. W takim przypadku warunek ten nie ma zastosowania. Możemy odliczyć VAT w terminie otrzymania faktury.

Natomiast w przypadku otrzymania faktury za zakupy dokonane w internecie, niezależnie od tego, czy faktura przyjdzie razem z towarem, czy dopiero w terminie późniejszym, po otrzymaniu towaru, to ma Pan prawo do odliczenia VAT z takiej faktury w deklaracji VAT składanej za miesiąc, w którym Pan taką fakturę otrzymał. Jeżeli nie rozliczy Pan faktury w deklaracji za miesiąc otrzymania, może Pan to zrobić w deklaracji za miesiąc następny.

Tylko gdyby faktura została otrzymana przed wydaniem towaru, to z odliczeniem należałoby czekać do tego dnia.

- art. 19 ust. 1, 2, 4, ust. 13 pkt 6, art. 86 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA