REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odliczyć VAT z faktury z tytułu zakupów na Allegro

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą i kupuję wiele wykorzystywanych przeze mnie w tej działalności towarów w sklepach internetowych i na Allegro. Faktury za dokonywane zakupy otrzymuję w różnych terminach. Czasami faktura jest przesyłana razem z towarem, a czasami dużo później, dopiero po zapłaceniu za otrzymany towar na poczcie. Od czego to zależy? W jakim terminie mogę odliczyć VAT z faktur za takie zakupy?

RADA

W przypadku otrzymania faktury za zakupy dokonane w internecie, niezależnie od tego, czy faktura przyjdzie razem z towarem, czy dopiero w terminie późniejszym, po otrzymaniu towaru, ma Pan prawo do odliczenia VAT z takiej faktury w deklaracji VAT składanej za miesiąc, w którym Pan tę fakturę otrzymał. Jeżeli nie rozliczy Pan faktury w deklaracji za miesiąc otrzymania, może Pan to zrobić w deklaracji za miesiąc następny.

UZASADNIENIE

Odpowiedź na Pana pytanie należy rozpocząć od przybliżenia sposobu rozliczania transakcji sprzedaży przez internet. Jest to o tyle istotne, że w zależności od sposobu regulowania płatności za sprzedawane towary będzie powstawał obowiązek podatkowy z tytułu tych czynności. W praktyce, w przypadku sprzedaży przez internet, zapłata może się odbywać na dwa sposoby:

- za zaliczeniem pocztowym,

- na rachunek bankowy.

W pierwszym przypadku sprzedawca dokonuje wysyłki, nie pobierając z góry pieniędzy za wysyłany towar. Sprzedany przedmiot trafia do kupującego za pośrednictwem poczty. Kupujący dokonuje zapłaty albo bezpośrednio do rąk dostawcy, a w przypadku nieobecności w domu podczas doręczenia przesyłki płatność jest dokonywana w urzędzie pocztowym. Następnie należność za dostarczony towar jest przelewana na konto sprzedawcy. W przypadku tego rodzaju sprzedaży obowiązek podatkowy po stronie sprzedawcy będzie powstawał w momencie otrzymania przez niego faktycznej zapłaty. Wynika to z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, w którym ustawodawca w sposób szczególny określił moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu tego rodzaju sprzedaży wysyłkowej. Zgodnie z zawartą w nim regulacją obowiązek podatkowy powstaje z chwilą: otrzymania zapłaty - w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że powyższa regulacja dotyczy nie tylko wysyłania towarów za pośrednictwem Poczty Polskiej, ale również za pośrednictwem firm kurierskich.

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 12 kwietnia 2007 r. nr 1437/ZP/443-9/07/EZ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek stwierdził, że: „Tak więc należy uznać, iż otrzymanie zapłaty w przypadku dostawy wysyłkowej dokonanej za zaliczeniem pocztowym jest równoznaczne z otrzymaniem zapłaty w przypadku dostawy za pobraniem przez firmę kurierską. Moment powstania obowiązku podatkowego w obydwu przypadkach jest tożsamy. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż obowiązek podatkowy powstaje według zasady określonej w art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT”.

W drugim przypadku moment powstania obowiązku podatkowego będzie uzależniony od momentu wpływu zapłaty na rachunek bankowy sprzedawcy. Jeżeli będzie to następowało po wydaniu (wysłaniu) towaru, to obowiązek podatkowy powstanie na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wydania towaru, a jeżeli sprzedaż jest dokumentowana fakturą, obowiązek powstanie w dniu wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej. Jeżeli zaś zapłata będzie następowała na rachunek sprzedawcy przed wydaniem (wysłaniem) towaru, to otrzymane środki należy traktować jako zaliczkę, nawet jeżeli pokrywają 100% ceny za nabyty towar. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wpływu pieniędzy na konto bankowe.

Zaprezentowany powyżej sposób ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży wysyłkowej potwierdzają również organy podatkowe.

W piśmie z 5 maja 2006 r. nr III/443-64/06 Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgierzu czytamy, że: „W odniesieniu do momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży wysyłkowej możemy mieć do czynienia z następującymi sytuacjami:

- co do zasady, stosownie do art. 19 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie,

- w przypadku gdy płatność następuje za zaliczeniem pocztowym (pobraniem), obowiązek podatkowy powstaje, na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, z chwilą otrzymania zapłaty,

- w przypadku otrzymania części należności przed wydaniem towaru obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT)”.

W związku z możliwością potrójnego powstawania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży towarów przez internet wiele wątpliwości budzi termin odliczania VAT z faktur za takie zakupy przez kupujących. Czy więc odliczenia należy dokonać w miesiącu otrzymania faktury, czy w miesiącu, w którym nastąpiła zapłata za zakupiony towar?

Co do zasady prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za miesiąc (kwartał), w którym kupujący otrzymał fakturę, lub w rozliczeniu za miesiąc następny.

W przypadku otrzymania faktury z tytułu nabycia towarów i usług lub faktury od komitenta z tytułu dostawy towarów w ramach umowy komisu przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, z wyłączeniem przypadków gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Regulacja ta ma o tyle istotne znaczenie, że w przypadku otrzymania przez sklep internetowy pieniędzy przed wysyłką towaru i traktowaniem tej kwoty jako zaliczki faktura jest wystawiana przed wydaniem towaru. W takim przypadku warunek ten nie ma zastosowania. Możemy odliczyć VAT w terminie otrzymania faktury.

Natomiast w przypadku otrzymania faktury za zakupy dokonane w internecie, niezależnie od tego, czy faktura przyjdzie razem z towarem, czy dopiero w terminie późniejszym, po otrzymaniu towaru, to ma Pan prawo do odliczenia VAT z takiej faktury w deklaracji VAT składanej za miesiąc, w którym Pan taką fakturę otrzymał. Jeżeli nie rozliczy Pan faktury w deklaracji za miesiąc otrzymania, może Pan to zrobić w deklaracji za miesiąc następny.

Tylko gdyby faktura została otrzymana przed wydaniem towaru, to z odliczeniem należałoby czekać do tego dnia.

- art. 19 ust. 1, 2, 4, ust. 13 pkt 6, art. 86 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA