REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odliczyć VAT z faktury z tytułu zakupów na Allegro

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą i kupuję wiele wykorzystywanych przeze mnie w tej działalności towarów w sklepach internetowych i na Allegro. Faktury za dokonywane zakupy otrzymuję w różnych terminach. Czasami faktura jest przesyłana razem z towarem, a czasami dużo później, dopiero po zapłaceniu za otrzymany towar na poczcie. Od czego to zależy? W jakim terminie mogę odliczyć VAT z faktur za takie zakupy?

RADA

W przypadku otrzymania faktury za zakupy dokonane w internecie, niezależnie od tego, czy faktura przyjdzie razem z towarem, czy dopiero w terminie późniejszym, po otrzymaniu towaru, ma Pan prawo do odliczenia VAT z takiej faktury w deklaracji VAT składanej za miesiąc, w którym Pan tę fakturę otrzymał. Jeżeli nie rozliczy Pan faktury w deklaracji za miesiąc otrzymania, może Pan to zrobić w deklaracji za miesiąc następny.

UZASADNIENIE

Odpowiedź na Pana pytanie należy rozpocząć od przybliżenia sposobu rozliczania transakcji sprzedaży przez internet. Jest to o tyle istotne, że w zależności od sposobu regulowania płatności za sprzedawane towary będzie powstawał obowiązek podatkowy z tytułu tych czynności. W praktyce, w przypadku sprzedaży przez internet, zapłata może się odbywać na dwa sposoby:

- za zaliczeniem pocztowym,

- na rachunek bankowy.

W pierwszym przypadku sprzedawca dokonuje wysyłki, nie pobierając z góry pieniędzy za wysyłany towar. Sprzedany przedmiot trafia do kupującego za pośrednictwem poczty. Kupujący dokonuje zapłaty albo bezpośrednio do rąk dostawcy, a w przypadku nieobecności w domu podczas doręczenia przesyłki płatność jest dokonywana w urzędzie pocztowym. Następnie należność za dostarczony towar jest przelewana na konto sprzedawcy. W przypadku tego rodzaju sprzedaży obowiązek podatkowy po stronie sprzedawcy będzie powstawał w momencie otrzymania przez niego faktycznej zapłaty. Wynika to z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, w którym ustawodawca w sposób szczególny określił moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu tego rodzaju sprzedaży wysyłkowej. Zgodnie z zawartą w nim regulacją obowiązek podatkowy powstaje z chwilą: otrzymania zapłaty - w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że powyższa regulacja dotyczy nie tylko wysyłania towarów za pośrednictwem Poczty Polskiej, ale również za pośrednictwem firm kurierskich.

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 12 kwietnia 2007 r. nr 1437/ZP/443-9/07/EZ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek stwierdził, że: „Tak więc należy uznać, iż otrzymanie zapłaty w przypadku dostawy wysyłkowej dokonanej za zaliczeniem pocztowym jest równoznaczne z otrzymaniem zapłaty w przypadku dostawy za pobraniem przez firmę kurierską. Moment powstania obowiązku podatkowego w obydwu przypadkach jest tożsamy. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż obowiązek podatkowy powstaje według zasady określonej w art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT”.

W drugim przypadku moment powstania obowiązku podatkowego będzie uzależniony od momentu wpływu zapłaty na rachunek bankowy sprzedawcy. Jeżeli będzie to następowało po wydaniu (wysłaniu) towaru, to obowiązek podatkowy powstanie na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wydania towaru, a jeżeli sprzedaż jest dokumentowana fakturą, obowiązek powstanie w dniu wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej. Jeżeli zaś zapłata będzie następowała na rachunek sprzedawcy przed wydaniem (wysłaniem) towaru, to otrzymane środki należy traktować jako zaliczkę, nawet jeżeli pokrywają 100% ceny za nabyty towar. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wpływu pieniędzy na konto bankowe.

Zaprezentowany powyżej sposób ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży wysyłkowej potwierdzają również organy podatkowe.

W piśmie z 5 maja 2006 r. nr III/443-64/06 Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgierzu czytamy, że: „W odniesieniu do momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży wysyłkowej możemy mieć do czynienia z następującymi sytuacjami:

- co do zasady, stosownie do art. 19 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie,

- w przypadku gdy płatność następuje za zaliczeniem pocztowym (pobraniem), obowiązek podatkowy powstaje, na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, z chwilą otrzymania zapłaty,

- w przypadku otrzymania części należności przed wydaniem towaru obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT)”.

W związku z możliwością potrójnego powstawania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży towarów przez internet wiele wątpliwości budzi termin odliczania VAT z faktur za takie zakupy przez kupujących. Czy więc odliczenia należy dokonać w miesiącu otrzymania faktury, czy w miesiącu, w którym nastąpiła zapłata za zakupiony towar?

Co do zasady prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za miesiąc (kwartał), w którym kupujący otrzymał fakturę, lub w rozliczeniu za miesiąc następny.

W przypadku otrzymania faktury z tytułu nabycia towarów i usług lub faktury od komitenta z tytułu dostawy towarów w ramach umowy komisu przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, z wyłączeniem przypadków gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Regulacja ta ma o tyle istotne znaczenie, że w przypadku otrzymania przez sklep internetowy pieniędzy przed wysyłką towaru i traktowaniem tej kwoty jako zaliczki faktura jest wystawiana przed wydaniem towaru. W takim przypadku warunek ten nie ma zastosowania. Możemy odliczyć VAT w terminie otrzymania faktury.

Natomiast w przypadku otrzymania faktury za zakupy dokonane w internecie, niezależnie od tego, czy faktura przyjdzie razem z towarem, czy dopiero w terminie późniejszym, po otrzymaniu towaru, to ma Pan prawo do odliczenia VAT z takiej faktury w deklaracji VAT składanej za miesiąc, w którym Pan taką fakturę otrzymał. Jeżeli nie rozliczy Pan faktury w deklaracji za miesiąc otrzymania, może Pan to zrobić w deklaracji za miesiąc następny.

Tylko gdyby faktura została otrzymana przed wydaniem towaru, to z odliczeniem należałoby czekać do tego dnia.

- art. 19 ust. 1, 2, 4, ust. 13 pkt 6, art. 86 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA