REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można odliczyć VAT z faktury z tytułu zakupów na Allegro

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą i kupuję wiele wykorzystywanych przeze mnie w tej działalności towarów w sklepach internetowych i na Allegro. Faktury za dokonywane zakupy otrzymuję w różnych terminach. Czasami faktura jest przesyłana razem z towarem, a czasami dużo później, dopiero po zapłaceniu za otrzymany towar na poczcie. Od czego to zależy? W jakim terminie mogę odliczyć VAT z faktur za takie zakupy?

RADA

W przypadku otrzymania faktury za zakupy dokonane w internecie, niezależnie od tego, czy faktura przyjdzie razem z towarem, czy dopiero w terminie późniejszym, po otrzymaniu towaru, ma Pan prawo do odliczenia VAT z takiej faktury w deklaracji VAT składanej za miesiąc, w którym Pan tę fakturę otrzymał. Jeżeli nie rozliczy Pan faktury w deklaracji za miesiąc otrzymania, może Pan to zrobić w deklaracji za miesiąc następny.

UZASADNIENIE

Odpowiedź na Pana pytanie należy rozpocząć od przybliżenia sposobu rozliczania transakcji sprzedaży przez internet. Jest to o tyle istotne, że w zależności od sposobu regulowania płatności za sprzedawane towary będzie powstawał obowiązek podatkowy z tytułu tych czynności. W praktyce, w przypadku sprzedaży przez internet, zapłata może się odbywać na dwa sposoby:

- za zaliczeniem pocztowym,

- na rachunek bankowy.

W pierwszym przypadku sprzedawca dokonuje wysyłki, nie pobierając z góry pieniędzy za wysyłany towar. Sprzedany przedmiot trafia do kupującego za pośrednictwem poczty. Kupujący dokonuje zapłaty albo bezpośrednio do rąk dostawcy, a w przypadku nieobecności w domu podczas doręczenia przesyłki płatność jest dokonywana w urzędzie pocztowym. Następnie należność za dostarczony towar jest przelewana na konto sprzedawcy. W przypadku tego rodzaju sprzedaży obowiązek podatkowy po stronie sprzedawcy będzie powstawał w momencie otrzymania przez niego faktycznej zapłaty. Wynika to z art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, w którym ustawodawca w sposób szczególny określił moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu tego rodzaju sprzedaży wysyłkowej. Zgodnie z zawartą w nim regulacją obowiązek podatkowy powstaje z chwilą: otrzymania zapłaty - w przypadku dostawy wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że powyższa regulacja dotyczy nie tylko wysyłania towarów za pośrednictwem Poczty Polskiej, ale również za pośrednictwem firm kurierskich.

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 12 kwietnia 2007 r. nr 1437/ZP/443-9/07/EZ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek stwierdził, że: „Tak więc należy uznać, iż otrzymanie zapłaty w przypadku dostawy wysyłkowej dokonanej za zaliczeniem pocztowym jest równoznaczne z otrzymaniem zapłaty w przypadku dostawy za pobraniem przez firmę kurierską. Moment powstania obowiązku podatkowego w obydwu przypadkach jest tożsamy. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż obowiązek podatkowy powstaje według zasady określonej w art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT”.

W drugim przypadku moment powstania obowiązku podatkowego będzie uzależniony od momentu wpływu zapłaty na rachunek bankowy sprzedawcy. Jeżeli będzie to następowało po wydaniu (wysłaniu) towaru, to obowiązek podatkowy powstanie na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wydania towaru, a jeżeli sprzedaż jest dokumentowana fakturą, obowiązek powstanie w dniu wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej. Jeżeli zaś zapłata będzie następowała na rachunek sprzedawcy przed wydaniem (wysłaniem) towaru, to otrzymane środki należy traktować jako zaliczkę, nawet jeżeli pokrywają 100% ceny za nabyty towar. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wpływu pieniędzy na konto bankowe.

Zaprezentowany powyżej sposób ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży wysyłkowej potwierdzają również organy podatkowe.

W piśmie z 5 maja 2006 r. nr III/443-64/06 Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgierzu czytamy, że: „W odniesieniu do momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży wysyłkowej możemy mieć do czynienia z następującymi sytuacjami:

- co do zasady, stosownie do art. 19 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie,

- w przypadku gdy płatność następuje za zaliczeniem pocztowym (pobraniem), obowiązek podatkowy powstaje, na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT, z chwilą otrzymania zapłaty,

- w przypadku otrzymania części należności przed wydaniem towaru obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT)”.

W związku z możliwością potrójnego powstawania obowiązku podatkowego w przypadku sprzedaży towarów przez internet wiele wątpliwości budzi termin odliczania VAT z faktur za takie zakupy przez kupujących. Czy więc odliczenia należy dokonać w miesiącu otrzymania faktury, czy w miesiącu, w którym nastąpiła zapłata za zakupiony towar?

Co do zasady prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za miesiąc (kwartał), w którym kupujący otrzymał fakturę, lub w rozliczeniu za miesiąc następny.

W przypadku otrzymania faktury z tytułu nabycia towarów i usług lub faktury od komitenta z tytułu dostawy towarów w ramach umowy komisu przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, z wyłączeniem przypadków gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Regulacja ta ma o tyle istotne znaczenie, że w przypadku otrzymania przez sklep internetowy pieniędzy przed wysyłką towaru i traktowaniem tej kwoty jako zaliczki faktura jest wystawiana przed wydaniem towaru. W takim przypadku warunek ten nie ma zastosowania. Możemy odliczyć VAT w terminie otrzymania faktury.

Natomiast w przypadku otrzymania faktury za zakupy dokonane w internecie, niezależnie od tego, czy faktura przyjdzie razem z towarem, czy dopiero w terminie późniejszym, po otrzymaniu towaru, to ma Pan prawo do odliczenia VAT z takiej faktury w deklaracji VAT składanej za miesiąc, w którym Pan taką fakturę otrzymał. Jeżeli nie rozliczy Pan faktury w deklaracji za miesiąc otrzymania, może Pan to zrobić w deklaracji za miesiąc następny.

Tylko gdyby faktura została otrzymana przed wydaniem towaru, to z odliczeniem należałoby czekać do tego dnia.

- art. 19 ust. 1, 2, 4, ust. 13 pkt 6, art. 86 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA